DARMOWY AUDYT SEO

Targetowanie kontekstowe — co to jest?

5 min czytania
Targetowanie kontekstowe — co to jest?
Kategoria Marketing

Za sukces kampanii reklamowej typu PPC w głównej mierze odpowiedzialne są prawidłowe ustawienia. Przy konfiguracji konieczne jest określenie miejsca emisji reklam lub sprecyzowanie grupy docelowej – jest to tzw. targetowanie. Dzięki temu szanse na wartościową konwersję są znacznie większe, ponieważ komunikat trafia do osób, które z dużym prawdopodobieństwem będą zainteresowane reklamowanym produktem czy usługą. Jedną z metod jest targetowanie kontekstowe. W tym artykule wyjaśniamy, co to jest i czy warto się na nie zdecydować.

Spis treści:

Targetowanie kontekstowe – co to takiego?

Targetowanie kontekstowe to metoda kierowania reklam internetowych, polegająca na osadzaniu komunikatu marketingowego w odpowiednim kontekście. Co to znaczy? Otóż reklama będzie emitowana tylko w obrębie witryn podobnych tematycznie do jej treści.

Przykładowo reklama sukienki wyświetli się na odzieżowych portalach dla kobiet, a nie na forum dla majsterkowiczów lub serwisie o tematyce motoryzacyjnej. W pierwszym przypadku prawdopodobieństwo konwersji jest znacznie większe, a między innymi o to właśnie chodzi przy konfigurowaniu kampanii reklamowych.

Rodzaje targetowania kontekstowego

Kierowanie kontekstowe można stosować przede wszystkim w Google Ads, czyli najpopularniejszym na świecie systemie reklamowym. W przypadku tego rodzaju emisji wyróżnia się dwa sposoby kierowania reklam:

  • Na słowa kluczowe – w trakcie konfiguracji reklamodawca przypisuje do kampanii odpowiednie słowa kluczowe. Reklama będzie emitowana w serwisach zawierających podane frazy.
  • Na tematy – reklamodawca przypisuje do kampanii konkretne tematy. Reklama wyświetli się na serwisach związanych z określonymi tematami.

Jak działa targetowanie kontekstowe?

Cały proces kierowania reklam metodą targetowania kontekstowego można podzielić na trzy etapy:

  1. Reklamodawca przypisuje do kampanii określone słowa kluczowe lub tematy.
  2. Google analizuje strony należące do sieci kontekstowej pod kątem ich zawartości, a następnie określa tematykę każdej z nich.
  3. System Google Ads umieszcza reklamy w witrynach pasujących do określonych słów kluczowych lub tematów.

Pamiętaj jednak, że pasujący temat czy fraza nie gwarantują, że reklama pojawi się na danej stronie. Wpływa na to także wiele innych czynników.

Czy kierowanie kontekstowe jest skuteczne?

Marketingu internetowego nie należy traktować zero-jedynkowo, dlatego nie można jednoznacznie określić, że któraś metoda jest skuteczna zawsze i dla każdego. Jednak targetowanie kontekstowe z całą pewnością przynosi lepsze efekty niż wyświetlanie reklam na wszystkich możliwych witrynach, bez zważania na ich tematykę.

Oczywiście istnieje szansa, że internauta przeglądający serwis motoryzacyjny zainteresuje się reklamą kremu nawilżającego do twarzy, jednak jest ona bardzo mała. Budżet kampanii można wykorzystać znacznie lepiej, jeśli kieruje się przekaz do właściwych osób i w odpowiednie miejsce. Reklama kremu do twarzy z pewnością będzie miała wyższy CTR (współczynnik klikalności), jeśli wyświetli się na portalach dotyczących pielęgnacji.

Ogromną zaletą targetowania kontekstowego jest szeroki zasięg, zwłaszcza przy kierowaniu na tematy – reklamy w tym przypadku mogą wyświetlać się osobom znajdującym się na samym początku lejka sprzedażowego.

Sprawdź: Jak prawidłowo przeprowadzić optymalizację Google Ads?

Czym są sieci kontekstowe?

Sieci kontekstowe to obszary pozwalające na wyświetlanie reklam kontekstowych. Obecnie największą taką siecią na świecie jest Google Display Network. Należą do niej produkty Google (np. YouTube, Gmail, Google Play) oraz ponad dwa miliony serwisów, aplikacji i wideo partnerów sieciowych (np. Onet, Wirtualna Polska).

Reklama kontekstowa - home.pl

Reklama kontekstowa - OutvioOnet.pl

Aby dany serwis mógł emitować reklamy, jego właściciel musi zarejestrować się w Google AdSense, czyli programie dla wydawców. W zamian za udostępnienie obszaru reklamowego otrzymuje on część kwoty, którą reklamodawca płaci za każde kliknięcie.

Reklamy kierowane na słowa kluczowe lub tematy mogą wyświetlać się wyłącznie w sieciach kontekstowych, a nie w wyszukiwarce.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jak działają reklamy kontekstowe Google Ads?

Reklamy kontekstowe tworzy się i konfiguruje w systemie Google Ads. Należy utworzyć konto, uruchomić kampanię, a następnie odpowiednio ją ustawić, wybierając oczywiście targetowanie kontekstowe na wybrane słowa kluczowe lub tematy.

Konfiguracja reklamy kontekstowej

Konfiguracja reklamy kontekstowejGoogle Ads

Dostępne formaty reklam w sieci Google to: reklamy tekstowe, statyczne i dynamiczne banery oraz wideo. Reklamodawca musi dostarczyć wszystkie materiały (nagłówki, obrazy, filmy, opisy) na etapie konfiguracji.

Na liście dostępnych strategii ustalania stawek dla reklam w sieciach kontekstowych znajdują się:

  • CPC (koszt za kliknięcie) ustawiany samodzielnie,
  • CPM (koszt za 1000 wyświetleń) widocznych reklam,
  • docelowy CPA (koszt działania),
  • docelowy ROAS (zwrot z nakładów na reklamę),
  • maksymalizacja liczby kliknięć,
  • maksymalizacja liczby konwersji.

Mechanizm działania reklam z targetowaniem kontekstowym jest taki sam, jak w przypadku innych formatów reklam i rodzajów kampanii. Reklamodawca wpłaca pieniądze i ustala stawkę (lub wybiera automatyczną strategię ustalania stawek), a następnie publikuje kampanię. W przypadku modelu rozliczeniowego CPC reklama będzie wyświetlała się i generowała kliknięcia do momentu wyczerpania budżetu.

Wysokość stawki za kliknięcie zależy od rankingu reklamy, branży oraz pozycji, na której reklama została wyświetlona. Jako reklamodawca możesz wskazać maksymalną kwotę, jaką chcesz płacić za każde kliknięcie, jednak trzeba brać pod uwagę również stawki konkurencji.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 8

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czy mobilne zakupy zwiększają ruch w sklepie stacjonarnym?
Czy mobilne zakupy zwiększają ruch w sklepie stacjonarnym?
Twój sklep stacjonarny nie przynosi korzyści? Może warto zastanowić się nad sklepem internetowym?
Jak założyć dobrą agencję marketingową?
Jak założyć dobrą agencję marketingową?
Agencje marketingowe znacznie ułatwiają promocję w sieci, dlatego stają się coraz popularniejsze. Jednak czy jest to dobry pomysł na biznes? Sprawdźmy!
Czy e-mail marketing jeszcze sprzedaje?
Czy e-mail marketing jeszcze sprzedaje?
Szukasz najlepszego kanału komunikacji z klientem? Być może w Twojej branży okaże się nim e-mail marketing. Sprawdź, jak realizować go tak, by nie trafić do folderu ze SPAM-em.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie