Targetowanie kontekstowe — co to jest?

Targetowanie kontekstowe — co to jest?

karsten madsen / pexels.com

Targetowanie lub kierowanie kontekstowe istnieje od prawie dwóch dekad i zyskało popularność na początku XXI wieku wraz z pojawieniem się Google AdSense. Jednak w miarę upływu lat coraz bardziej przekonujące i obiecujące technologie, takie jak Big Data i targetowanie behawioralne, spychały targetowanie kontekstowe na dalszy plan. Dzisiaj jednak powróciło ono z całą mocą i stało się jednym z bardziej skutecznych rozwiązań reklamy cyfrowej w świecie postcookie. W tym artykule opowiemy o tym, co jest tego powodem oraz jakie zalety ma targetowanie kontekstowe, ale najpierw odpowiemy na jedno pytanie.

Czym jest kierowanie kontekstowe?

Najprościej mówiąc, kierowanie kontekstowe dopasowuje reklamę do treści strony internetowej, na której jest wyświetlana. Skupia się więc na konsumowanej treści, a nie na samym konsumencie. W tradycyjnym kierowaniu kontekstowym słowa kluczowe na stronie są dopasowywane do słów kluczowych, na które reklamodawca chce targetować swoje reklamy. Ta metoda może również działać na poziomie kategorii. Załóżmy, że masz sklep rowerowy i chcesz, aby Twoja reklama była wyświetlana na każdej stronie zawierającej słowa kluczowe: „rowery”, „recenzje rowerów”, „naprawa rowerów”, „wycieczka rowerowa” itp. Możesz użyć całych kategorii i wyświetlać reklamy obok treści pasujących do tematyki „Sport” lub „Aktywny wypoczynek”. Innymi słowy, targetowanie kontekstowe to zaawansowana technologicznie wersja reklamy papierowej, drukowanej w tematycznym czasopiśmie.

Dzięki takiemu podejściu dotrzesz do odbiorców, którzy prawdopodobnie będą zainteresowani Twoim produktem, ponieważ to, co czytają lub oglądają, ma w pewien sposób związek z Twoją ofertą. Dodatkowo ze względu na ich adekwatność w stosunku do zawartości strony taka reklama wydaje się naturalna i organiczna, a więc nie drażni odbiorcy.

Jak to działa?

Bot wyszukiwarki przemierza sieć i kategoryzuje strony na podstawie kontekstu oraz semantyki. Gdy użytkownik odwiedza stronę, informacje o jej zawartości są przesyłane do serwera sieci kontekstowej, który następnie dopasowuje zasób do odpowiednich reklam na podstawie słów kluczowych i treści. Im lepiej system rozumie prawdziwy kontekst strony, tym trafniejsza będzie Twoja reklama.

Warto też zastanowić się, czym faktycznie są sieci kontekstowe, w których będą wyświetlane reklamy. W praktyce to wszystkie zasoby, w których mogą być wyświetlane reklamy z AdWords. Aktualnie jest to kilka milionów witryn partnerskich mających umowy z Google na umieszczanie u siebie reklam kontekstowych. Sieć reklamowa to także portale informacyjne, blogi i usługi Google, takie jak Gmail czy YouTube.

Sprawdź: Opinie w Google Ads: jak zwiększyć ich efektywność?

Targetowanie kontekstowe a behawioralne

Targetowanie behawioralne polega na identyfikacji grupy docelowej na podstawie ich aktywności w Internecie (historia wyszukiwania, odwiedzane witryny, kliknięcia lub inne interakcje z witrynami/aplikacjami). Na przykład reklama marki kosmetyków może być skierowana do użytkowników, którzy szukali produktów kosmetycznych.

Źródło: fauxels / pexels.com

Główną zaletą tego typu kierowania jest personalizacja, które pozwala:

  • bardziej zaangażować użytkowników;
  • zwiększyć współczynniki klikalności;
  • zwiększyć współczynnik konwersji.

Zasadnicze wady targetowania behawioralnego wiążą się z zaostrzeniem zasad dotyczących prywatności użytkowników. Zmiany mają ograniczyć zbieranie ich danych, a w dalszej perspektywie doprowadzić do całkowitej rezygnacji z plików cookies, które od wielu lat dostarczają reklamodawcom dane o zachowaniach użytkowników w sieci.

Dlaczego targetowanie kontekstowe jest tak istotne?

1. Kierowanie kontekstowe pomaga markom dotrzeć w miejsca bezpieczne i adekwatne do ich działalności

Internet przepełniony jest zasobami o różnej jakości oraz zawartości, a szybki rozwój technologii programistycznych sprawia, że coraz więcej osób może tworzyć i publikować własne strony. Niestety, dla firm oznacza to zarówno dużą przestrzeń reklamową, jak i możliwości trafienia na witryny, które nie odpowiadają wizerunkowi czy też wartościom marki, a co gorsza mogą zniszczyć jej reputację. Reklamodawcy zmuszeni są więc do większej ostrożności przy wyborze platform do wyświetlania swoich reklam, by unikać zasobów promujących nienawiść, dyskryminację, treści niedozwolone i fałszywe.

Sieci kontekstowe rozwiązują ten problem, umożliwiając wyświetlanie reklam tylko obok treści faktycznie związanych z ofertą. Weźmy taki przykład. Wyobraź sobie, że reklamujesz wegańską książkę kucharską. Ze standardowego podejścia opartego na słowach kluczowych Twoja reklama może trafić na strony z artykułami o diecie wegańskiej, ale również w negatywnym kontekście. Jednak współczesna technologia targetowania kontekstowego jest w stanie rozpoznać charakter i tematykę zasobu, dzięki czemu reklamodawca ma pewność, że jego reklama wyświetla się w bezpiecznym, odpowiednim miejscu.

2. Targetowanie kontekstowe nie opiera się na plikach cookie stron trzecich

RODO, CCPA (Kalifornia), IDFA (Apple). Wszystkie te krótkie akronimy są związane z ochroną prywatności użytkowników i zapowiadają duże zmiany w branży reklamy cyfrowej. Google planuje wycofać pliki cookies stron trzecich do końca 2022 roku. Apple zrobił to już na początku tego roku, blokując ciasteczka w Safari. Oznacza to, że w bardzo krótkim czasie reklamodawcy, którzy wykorzystują dane firm zewnętrznych do prowadzenia swoich kampanii, będą zmuszeni znaleźć inne narzędzia.

Jednym z nich jest kierowanie kontekstowe. Ponieważ nie jest skierowany do konkretnych użytkowników, nie wymaga plików cookies innych firm. Metoda ta została sprawdzona przez czas i jest obecnie uzasadnionym rozwiązaniem. Inne metody reklamy cyfrowej w świecie post-cookie wciąż potrzebują czasu, aby się ugruntować.

3. Kierowanie kontekstowe zapewnia lepsze doświadczenia użytkownika

Maksymalna personalizacja to marzenie reklamodawców od wielu lat. Niektórzy obawiają się, że zmiany spowodowane utratą danych z plików cookie doprowadzi do tworzenia nietrafnych i nieskutecznych kampanii reklamowych.

Jednak specjaliści od marketingu przekonują, że kierowanie kontekstowe działa lepiej niż kierowanie behawioralne. Pewne globalne badanie wykazało, że 69% konsumentów jest bardziej skłonnych do interakcji z reklamami podobnymi do oglądanych przez nich treści. Reklamodawcy już zaczynają korzystać z własnych danych, aby lepiej zrozumieć zainteresowania swoich odbiorców i zwiększyć dokładność kierowania kontekstowego.

4. Targetowanie kontekstowe stało się o wiele mądrzejsze

Wcześniej dobór odpowiednich treści odbywał się poprzez proste dopasowanie ze słowami kluczowymi. Jednak podobnie jak inne technologie reklamowe, kierowanie kontekstowe poważnie rozwinęło się dzięki rozwojowi sztucznej inteligencji.

Nowoczesne technologie rozpoznawania mowy ludzkiej sprawiają, że uchwycenie kontekstu i charakteru każdej strony jest znacznie bardziej dokładne. Teraz algorytm rozumie nie tylko, że strona wspomina o wycieczkach do Włoch, ale także, że opisana podróż była negatywnym przeżyciem dla autora artykułu. Co więcej, sztuczna inteligencja nie tylko analizuje tekst, ale także skanuje obrazy, dźwięki i filmy, by zrozumieć ich zawartość. Wszystko to pozwala pełniej rozpoznać specyfikę danego zasobu oraz dać reklamodawcom trafne przestrzenie reklamowe.

Chciałbyś zacząć pozycjonować swoją stronę? Zapraszamy do kontaktu! Nasi specjaliści z agencji SEO Grupa iCEA chętnie odpowiedzą na każde pytanie! Pozycjonowanie Twojej strony pomoże Ci rozwinąć skrzydła.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak skutecznie zareklamować swój biznes?
    Jak skutecznie zareklamować swój biznes?
    Reklama w internecie pozwala na większe zarobki przedsiębiorstw z oferowanych usług oraz sprzedawanych produktów. Co warto wiedzieć na temat skutecznej reklamy firmy w sieci? Na co zwrócić uwagę? Podpowiadamy!
    Sprzedaż w sklepie internetowym – jak ją skutecznie zwiększyć?
    Sprzedaż w sklepie internetowym – jak ją skutecznie zwiększyć?
    Zarządzasz e-sklepem i chcesz poprawić wyniki sprzedażowe? Stawiasz pierwsze kroki w świecie e-commerce? Dzięki nam poznasz receptę na biznesowy sukces!
    Jak napisać dobrą treść dla urządzeń mobilnych?
    Jak napisać dobrą treść dla urządzeń mobilnych?
    Zastanawiasz się, jak można napisać dobrą i angażującą treść, a do tego przystosowaną do urządzeń mobilnych? Mamy na to sposób! Wejdź i przekonaj się, jakie to proste.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę