Wybór odpowiedniego tematu do blogowania to nie zawsze bułka z masłem. Najłatwiejsze jest pisanie o tym, o czym masz rozległą wiedzę i co Cię naprawdę interesuje. Aby jednak stworzyć najlepszą treść, musisz zrozumieć preferencje odbiorców. W tym artykule poznasz więc wskazówki dotyczące wyboru odpowiedniego tematu na bloga.
Zanim przystąpisz do działania, postaraj się uporządkować istotne elementy. Odpowiedz sobie na postawione poniżej pytania.
Jeśli prowadzisz stronę internetową lub bloga, najlepiej byłoby, gdyby cel został ustalony na samym początku jego istnienia. Niektóre typowe cele stron internetowych obejmują sprzedaż produktów i osiąganie zysków, generowanie leadów, przyciąganie użytkowników, dzielenie się wiedzą, pozyskiwanie obserwatorów lub rejestrowanie konsumentów.
Najważniejszym elementem każdej strony i każdego bloga jest treść. Pamiętaj, że istnieje wiele jej rodzajów, a witryny posiadające ten sam cel mogą mieć różną zawartość. Oto kilka z podstawowych typów treści:
Krok ten jest bardzo ważny, ponieważ znacznie wpływa na budowanie strategii publikowania postów. Na przykład, jeśli próbujesz pozycjonować określone słowa kluczowe i chcesz pojawiać się w wynikach jego wyszukiwania, musisz poświęcić swój czas na optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Jeśli jednak treść jest przeznaczona do wyróżniania wiadomości lub dla subskrybujących czytelników, wówczas nie musisz przejmować się rankingiem organicznym, a skoncentrować się na rozwiązywaniu konkretnych problemów i poruszaniu popularnych tematów.
Po określeniu celu i rodzaju treści musisz pomyśleć o grupie docelowej. Na przykład:
pewna strona internetowa to blog o motoryzacji. Treści tutaj powinny być dostosowane do użytkowników, którzy chcą być na bieżąco z najnowszymi informacjami ze świata pojazdów i mechaniki. Twórca musi więc zadbać o stałe aktualizowanie treści i podawanie nowych danych, które zainteresują odbiorców.
Inna strona internetowa sprzedaje sprzęt sportowy. Treści tutaj powinny być ponadczasowe, zawsze aktualne i dostosowane do odpowiedzi na pytania dotyczące ruchu oraz zdrowego stylu życia.
Znajomość celu swojej witryny, rodzaju treści do wytworzenia i grupy docelowej to trzy najważniejsze kroki do stworzenia dobrego contentu na każdym blogu.
Jeśli uwzględniłeś poprzednie kroki i nadal nie wiesz, jakie treści tworzyć, pomyśl o tematach, których zdecydowanie nie chcesz poruszać. Czasami będą one łatwe do zidentyfikowania, na przykład jako bloger motoryzacyjny nie chcesz pisać o tematach związanych z suplementacją sportowców.
Innym razem może to być jednak nieco mniej oczywiste, a punktem odniesienia musi stać się wówczas Twój cel. Na przykład, prowadząc sklep internetowy, warto pomyśleć o ponadczasowych treściach, które zwiększą sprzedaż. Natomiast większość samodzielnych blogów rozwija się dzięki popularnym treściom i straciłaby czytelników, gdyby udostępniane były długie przewodniki czy wiecznie aktualne informacje.
Wiedza o tym, jakie słowa kluczowe i tematy nie będą działać na Twojej stronie, pozwoli Ci skoncentrować się na znalezieniu tych, które okażą się przynosić pożądane efekty!
Kiedy poznałeś już fundamenty tworzenia bloga, nadszedł czas, aby zacząć wdrażać konkretne pomysły! Jak już wiesz, pomysły na Twojego bloga będą w dużym stopniu zależeć od celu postu i grupy, do której kierujesz swoje treści. Biorąc to pod uwagę, niżej przedstawiono kilka istotnych metod, dzięki którym znajdziesz naprawdę dobre tematy na swojego bloga!
Wiesz, że nie musisz stale sam wyszukiwać odpowiednich inspiracji tematycznych? Wystarczy, że zaobserwujesz konkretne blogi czy profile w mediach społecznościowych, a pomysły będą pojawiały się same. Jeśli znasz niektóre z najlepszych firm w swojej branży, to zajrzyj na ich stronę i zaobserwuj ją. Jest to jeden z najłatwiejszych sposobów pobudzania swojej kreatywności bez marnowania cennego czasu na szukanie.
Świetnym sposobem na odkrywanie nowych tematów blogowych jest analiza stron internetowych konkurencji. Dowiedz się, o czym piszą? Na jakie pytania próbują odpowiedzieć? Czy jakieś tematy występują szczególnie często?
Jeżeli przystępujesz do analizowania swojej konkurencji, zastanów się nad wykorzystanymi przez nich słowami kluczowymi, dlaczego to właśnie one przyciągają największą liczbę odbiorców, a także sprawdź linki na ich stronie oraz dowiedz się, co jest obecnie modne w branży.
Jeśli celem treści Twojego bloga jest wysoka organiczna pozycja, skorzystaj ze specjalistycznych narzędzi marketingowych, takich jak Ahrefs lub SEMrush, które pozwolą Ci poznać różnice między Twoją witryną a stroną branżowego rywala.
Podobnie jak przy analizie stron internetowych konkurencji czytanie forów dyskusyjnych lub komentarzy użytkowników może być świetnym sposobem na nowe pomysły dotyczące postów na blogu. Zwróć uwagę na wszelkie pytania odbiorców, które wydają się istotne lub nie znajdują konkretnych odpowiedzi. Może to być doskonały punkt wyjścia dla Twojej twórczości, która być może z czasem przekształci się w coś poważniejszego.
Jeśli nie jesteś na bieżąco z konkretnymi informacjami branżowymi, to z pewnością nie zaangażujesz swoich odbiorców. Świeże treści na stronie to podstawa każdej witryny. Musisz umieć zareagować na każde wydarzenie, które aktualnie dzieje się w Twojej profesji albo na świecie. Można było zauważyć to na przykład podczas pandemii, ponieważ wszystkie sklepy internetowe zareagowały w podobny sposób, czyli udostępniały posty na temat tego, jak dbają o bezpieczeństwo klientów.
Niezależnie od tego, czy Twoim celem jest stworzenie posta, który będzie dobrze pozycjonował się w sieci, czy też działasz w innym kierunku, badanie słów kluczowych może być świetnym sposobem na znalezienie nowych tematów do pisania. Korzystając z narzędzia takiego jak Keyword Tool, wpisz wybrany termin i spójrz na listę sugerowanych słów kluczowych, a pomysły na nowe treści pojawią się same. Zwróć również uwagę na wskaźniki, takie jak miesięczna liczba wyszukiwań, aby ocenić zainteresowanie użytkowników danym tematem i wiedzieć, co najbardziej przypadnie do gustu Twoim odbiorcom.
Czy wiesz, że za pomocą zwykłego paska wyszukiwania Google możesz przeprowadzić ogólną analizę słów kluczowych? To właśnie tam pojawiają się propozycje wyszukiwań najczęściej wpisywanych w wyszukiwarkę. Wystarczy, że wpiszesz swój ogólny pomysł w pasku wyszukiwania, a zaczną pojawiać się konkretne propozycje. Dzięki tej strategii można w szybki sposób dowiedzieć się czegoś więcej na temat użytkowników, ich potrzeb, a przede wszystkim zainspirować się tematycznie.
Pisanie bloga to doskonały sposób na tworzenie treści, które będą wysoko pozycjonowane dla określonych słów kluczowych i przyniosą Ci popularność w sieci. Jeśli wykorzystasz opisane wyżej wskazówki, możesz mieć pewność, że Twoje działania obiorą właściwy kierunek, a Ty szybko staniesz się liderem w swojej branży. Pamiętaj jednak, że nie próbując – nic nie osiągniesz. Nie czekaj więc i zacznij swoją przygodę już teraz!
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat marketingu internetowego, skontaktuj się z nami i umów się na bezpłatną konsultację, na której ustalimy szczegóły naszej współpracy. Dzięki nam poznasz skuteczną strategię SEO!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.