DARMOWY AUDYT SEO

TLS vs. SSL – jaki mają wpływ na SEO?

6 min czytania
TLS vs. SSL – jaki mają wpływ na SEO?
Kategoria Pozycjonowanie

TLS i SSL zapewniają bezpieczeństwo podczas korzystania ze stron internetowych. Ich obecność nie jest już tylko mile widziana, ale wręcz obowiązkowa w kontekście dobrych praktyk projektowania witryn. Czy certyfikaty te wpływają również na SEO? Czy ten wpływ jest znaczący? Odpowiedzi znajdziesz w artykule. Sprawdź!

Spis treści:

TLS vs. SSL – różnice

Zarówno TLS (ang. Transport Layer Security), jak i SSL (ang. Secure Sockets Layer) to protokoły bezpieczeństwa wykorzystywane do szyfrowania danych przesyłanych pomiędzy klientem/przeglądarką a serwerem.

przykład adresu url z protokołem bezpieczeństwa https

W praktyce oznacza to, że w obrębie witryny z protokołem https użytkownik może bez obaw wypełniać formularze, dokonywać płatności kartą i udostępniać prywatne dane. Dzięki certyfikatom bezpieczeństwa nie mogą one zostać przechwycone czy zmienione.

Jaka jest różnica pomiędzy TLS a SSL? Odpowiadając na to pytanie, można by wymienić wiele aspektów technicznych, na przykład to, że:

  • SSL obsługuje algorytm Fortezza, a TLS nie;
  • w SSL używany jest protokół Message Authentication Code, a w TLS Hashed Message Authentication Code.

Przeciętnemu użytkownikowi Internetu takie informacje mówią niewiele. W praktyce wystarczy wiedzieć, że TLS jest nową, ulepszoną i bezpieczniejszą wersją SSL. Niech nie zwiedzie Cię fakt, że większość osób używa wyłącznie drugiego terminu.

Jeśli firma hostingowa oferuje certyfikat SSL, wcale nie musi to oznaczać, że stosuje przestarzały protokół szyfrowania. Ta nazwa po prostu stała się standardem i jest stosowana praktycznie w każdym przypadku.

Sprawdź: Certyfikat SSL – czym jest i czy ma wpływ na SEO?

Czy certyfikat bezpieczeństwa wpływa na SEO?

Certyfikat TLS/SSL jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym wyszukiwarki Google, co oznacza, że teoretycznie ma wpływ na SEO. Temat jest jednak nieco bardziej złożony, ponieważ trzeba wziąć też pod uwagę to, w jakim stopniu (lub czy w ogóle) protokół szyfrowania przyczynia się do poprawy pozycji w SERP-ach.

infomracja w wyszukiwarce dotycząca protokołu httpsdevelopers.google.com

Google wyraźnie daje do zrozumienia, że znaczenie protokołu szyfrowania jako czynnika rankingowego jest niewielkie. Nie można się więc spodziewać, że sam fakt jego wdrożenia nagle poprawi pozycję strony i zwiększy jej zasięg organiczny.

W takim razie czy warto w ogóle zawracać sobie głowę instalowaniem TLS/SSL? Mimo że jako bezpośredni czynnik krótkoterminowy nie zmienia zbyt wiele, to już jako pośredni czynnik długoterminowy może przynieść sporo korzyści, zarówno w kwestii SEO, jak i wizerunku marki. Odpowiedź na to pytanie brzmi więc: tak, warto!

Co daje wdrożenie protokołu szyfrowania TLS/SSL?

Niższy współczynnik odrzuceń

Co robisz, gdy po wejściu na stronę internetową na ekranie wyświetla się taki komunikat?

infomracja na stronie: połączenie nie jest prywatne

Prawdopodobnie rezygnujesz z wizyty i wybierasz kolejną pozycję z listy w SERP-ach. Tak robi większość użytkowników Internetu, dlatego brak certyfikatu bezpieczeństwa zwiększa współczynnik odrzuceń (bounce rate).

Jeśli zdecydujesz się wdrożyć TLS lub SSL w swojej witrynie, możesz spodziewać się mniejszej liczby sesji bez zaangażowania. Wprawdzie bounce rate nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym, ale jeśli jest wysoki, może przyczynić się do obniżenia wiarygodności strony.

Dłuższy czas sesji użytkownika

Strona zabezpieczona certyfikatem wzbudza zaufanie, dzięki czemu użytkownicy są bardziej skłonni pozostać na niej na dłużej, a nawet wykonać jakąś akcję np. zapisać się na listę mailingową.

Oczywiście każdy internauta ma dostęp do informacji na temat protokołu szyfrowania witryny. Niebezpieczne strony zdradza przedrostek http oraz ostrzeżenie w pasku przeglądarki. Możemy również kliknąć ikonę trójkąta z wykrzyknikiem (lub zamkniętej kłódki w przypadku stron szyfrowanych) i dowiedzieć się więcej.

infomracja na stronie: połączenie z witryną nie jest bezpieczne

Certyfikat TLS/SSL na stronie pokazuje odbiorcom, że marka dba o ich dobro i stosuje profesjonalne rozwiązania, aby korzystanie z witryny było przyjemne oraz bezpieczne. To jeden z elementów wpływających na wizerunek marki.

W końcu, jakie zdanie można wyrobić sobie o firmie, której strona na wstępie wita nas komunikatem o braku zabezpieczenia? W takiej sytuacji konsument zaczyna zastanawiać się, dlaczego firma nie zadbała o ten aspekt. Chodzi o brak zasobów finansowych, wiedzy na ten temat, świadomości, a może chęci? Niezależnie od odpowiedzi, źle świadczy to o marce.

Wyższy współczynnik konwersji

Prawdziwa wisienka na torcie to oczywiście wyższy współczynnik konwersji, który często jest najważniejszym wskaźnikiem sukcesu w Internecie. Przy braku certyfikatu bezpieczeństwa nie można liczyć na to, że użytkownicy chętnie będą podejmowali akcje.

Dotyczy to przede wszystkim sklepów internetowych oraz witryn, w których internauci dokonują płatności lub udostępniają prywatne dane.

Nikt nie chce paść ofiarą cyberprzestępstwa. Porzucony koszyk czy sesja bez zaangażowania są zupełnie normalne, jeśli witryna nie zapewnia odpowiedniego szyfrowania danych.

wdrożony certyfikat bezpieczeństwa

Wdrożenie certyfikatu TLS/SSL może więc pozytywnie wpłynąć na współczynnik konwersji w Twoim serwisie.

Możliwość zaimplementowania AMP

AMP (ang. Accelerated Mobile Pages), czyli przyspieszone strony mobilne, są alternatywą dla responsywnych witryn. Dzięki nim treści oraz interaktywne elementy ładują się szybciej na smartfonach, co wpływa na zadowolenie użytkowników oraz widoczność w wyszukiwarce.

Co ma to wspólnego z certyfikatem bezpieczeństwa? Otóż bez SSL nie można wdrożyć AMP – szyfrowane połączenie jest wymogiem.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jak certyfikat bezpieczeństwa wpływa na SEO? Wnioski

Certyfikat TLS/SSL jest czynnikiem rankingowym, co Google potwierdziło już w 2014 roku. Nie ma jednak tak dużej mocy, aby poprawić pozycję witryny w rankingu.

Jeśli Twoja strona obecnie znajduje się na 50. pozycji, samo wdrożenie protokołu szyfrowania niestety nie spowoduje, że nagle znajdzie się ona na szczycie wyników.

Nie ma jednak wątpliwości, że pewna korelacja pomiędzy certyfikatem a SEO występuje. Wszystkie czynniki, o których wspominaliśmy w artykule, wpływają na wiarygodność i autorytet strony. Jak wiadomo, dla Google ma to duże znaczenie, o czym świadczy m.in. waga back linków.

Z tego względu wdrożenie certyfikatu to zdecydowanie dobre rozwiązanie, zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych, stron związanych z finansami lub innych serwisów, którym użytkownicy powierzają hasła, dane karty bankomatowej czy numery dowodu osobistego.

iCEA Group
Jako iCEA Group jesteśmy czołową agencją SEO w Polsce, z siedzibą w Poznaniu, specjalizującą się w biznesowym podejściu do pozycjonowania stron internetowych. Od 2007 roku ustanawiamy standardy w branży SEO/SEM i z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Być szybszym od błyskawicy – wskaźnik szybkości ładowania strony i SEO
Być szybszym od błyskawicy – wskaźnik szybkości ładowania strony i SEO
Im szybciej, tym lepiej - wiesz, jak ważny dla każdej strony internetowej jest wskaźnik szybkości ładowania? Nie daj się wyprzedzić razem z narzędziami SEO!
Na czym polega analiza konkurencji w SEO?
Na czym polega analiza konkurencji w SEO?
Firmy sprzedające produkty bądź świadczące podobne usługi są względem siebie konkurencyjne. Poznanie praktyk rywali to ważny krok w dalszej pracy nad SEO.
Jakich błędów unikać, pozyskując linki?
Jakich błędów unikać, pozyskując linki?
Pozyskiwanie linków to złożony proces, wymagający znajomości czynników rankingowych i zasad Google. Czego unikać, aby nie popaść w tarapaty?

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę