Niezbędnymi rozwiązaniami dla każdego, kto zajmuje się pozycjonowaniem stron, są narzędzia SEO, bez których trudno sobie wyobrazić analizowanie, czy witryna jest odpowiednio zoptymalizowana, jakie osiąga wyniki w SERP-ach, czy występują na niej jakieś błędy – oraz wielu innych kwestii. O widoczności witryny decyduje około 200 czynników i każdy z nich należy mieć na uwadze. Czy wszystkie takie rozwiązania są płatne? Czy można postawić wyłącznie na darmowe narzędzia SEO?
Zdecydowana większość popularnych aplikacji i systemów, z których korzystają specjaliści SEO, jest płatna. Można korzystać z płatnych narzędzi SEO, ale są też znakomite darmowe rozwiązania (np. w przeglądarce Chrome). Na które warto postawić? Oto najlepsze narzędzia SEO do sprawdzania stron internetowych, bez których trudno się obyć, prowadząc kampanię SEO.
Jako o pierwszym nie można wspomnieć o innym narzędziu SEO niż Google Search Console. Darmowe narzędzie pod kątem SEO jest skarbnicą wiedzy na temat Twojej witryny – dostarcza ogrom informacji. Funkcją, z której prawdopodobnie będziesz korzystać najczęściej, jest analiza liczby odwiedzin, które pochodzą z wyników organicznych Google, liczby wyświetleń w wynikach wyszukiwania, CTR czy monitoring pozycji. Sprawdzisz również, jakie zapytania generują największą liczbę odwiedzin. Znajdziesz mnóstwo informacji na temat indeksowania – jeśli dany materiał nie znalazł się w indeksie wyszukiwarki Google ze względu na błąd, to dowiesz się, jaka jest przyczyna. Sprawdzisz, czy witryna spełnia wymagania algorytmu pod względem Core Web Vitals, a nawet przeanalizujesz odnośniki prowadzące do strony.
Trudno sobie wyobrazić monitorowanie kampanii SEO bez korzystania z Google Search Console. Możliwości, które daje nam Google, zmieniają się, ale nieustannie możesz dzięki użyciu tego typu narzędzi SEO korzystać z ogromu funkcji, które znajdziesz po zalogowaniu się do systemu i weryfikacji strony. To znaczy musisz potwierdzić, iż możesz zarządzać witryną.
Źródło: https://search.google.com/, 02.02.2022
Bezpłatne narzędzie SEO z założenia jest przygotowane dla korzystających z systemu reklamowego Google. Dzięki Google Keyword Planner klienci mają możliwość ustalenia i badania słów kluczowych, które są wyszukiwane przez internautów, będących zainteresowanymi takimi usługami czy produktami jak Twoje. Otrzymujesz wolumen wyszukiwania fraz kluczowych, więc na tej podstawie możesz planować swoje kampanie w Google Ads, ale również – przygotowywać listę fraz kluczowych, z których skorzystasz przy procesie, jakim jest optymalizacja strony pod algorytm wyszukiwania.
Funkcję odpowiedzialną za możliwość wyszukiwania słów kluczowych znajdziesz w menu Narzędzia i ustawienia, gdzie powinieneś kliknąć opcję Planer słów kluczowych. To ciekawa alternatywa dla innych, odpłatnych rozwiązań, takich jak choćby Senuto czy Semstorm.
Źródło: https://ads.google.com, 02.02.2022
Kolejne z narzędzi SEO przygotowane przez Google, bez którego trudno wyobrazić sobie prowadzenie kampanii SEO, ale nawet – ogólnie monitorowanie wyników działań marketingowych. GA przydaje się nie tylko do analizy wyników wyszukiwania, czy jaka część ruchu trafia na Twoją witrynę poszczególnymi kanałami – pozyskujesz wiele informacji, które są cenne również z punktu widzenia SEO. Dokonasz więc analizy widoczności, analizy konkurencji, sprawdzisz m.in., ile wynosi bounce raty (wskaźnik odrzuceń) dla poszczególnych podstron, gdzie jest największy, i na tej podstawie możesz podjąć działania zmierzające do poprawy wyników. Innym jest opcja zbierania danych o tym, czego szukają internauci na stronie – może to być dla Ciebie rekomendacja dotycząca kolejnych materiałów, które powinny się znaleźć w witrynie.
Źródło: https://analytics.google.com, 02.02.2022
Szybkość ładowania strony jest jednym z czynników rankingowych Google, a narzędzie PageSpeed Insights pozwala monitorować, jakie wyniki osiąga pod tym względem Twoja witryna. Największą korzyścią, która płynie z tego rozwiązania, jest nie ocena serwisu, lecz wskazówki dotyczące ulepszeń, który są potrzebne do poprawy szybkości strony. Pamiętaj, że tempo ładowania wpływa nie tylko na widoczność strony w wynikach wyszukiwania – internauci oczekują, że strony będą dostępne maksymalnie szybko i od tego zależy również poziom konwersji.
PageSpeed Insights szczególnie zyskało na popularności w momencie, kiedy Google ogłosiło wprowadzenie nowego czynnika rankingowego – Core Web Vitals. Internauci mieli na przygotowanie się do momentu przeprowadzenia aktualizacji algorytmu mnóstwo czasu i monitorowali, czy ich działania przynoszą skutek. Jednak było ono bardzo przydatne również wcześniej.
Źródło: https://pagespeed.web.dev/, 02.02.2022
Oczywiście jest to płatne rozwiązanie, ale daje ono możliwość skorzystania z różnych funkcji bez opłat. Darmowe narzędzia SEO znajdziesz pod adresem – ahrefs.com/pl/free-seo-tools. Są one dostępne z ograniczeniami w stosunku do wersji pełnych, natomiast nie zmienia to faktu, że zdecydowanie mogą Ci się przydać w kampanii SEO. Do Twojej dyspozycji jest generator słów kluczowych, możesz również dokonać badania linków zwrotnych – maksymalnie 100 prowadzących do danej witryny (lub linkowanie wewnętrzne), jak również sprawdzić pozycję zajmowaną przez witrynę na dane zapytanie w różnych krajach.
Bardzo dużo możliwości daje Ci założenie konta i analiza widoczności stron. Możesz to zrobić automatycznie, jeśli już dokonałeś tego w Google Search Console. Wtedy nie tylko sprawdzisz wszystkie odnośniki prowadzące do witryny, ale również skorzystasz z audytów Ahrefs, za pomocą których uzyskujesz ogrom informacji o ewentualnych błędach na stronie z dokładnym wskazaniem, gdzie one występują.
Źródło: https://app.ahrefs.com/dashboard, 02.02.2022
Jednym z niezastąpionych narzędzi SEO, które zdecydowanie ułatwia pracę osobom odpowiedzialnym za raportowanie prac realizowanych w ramach pozycjonowania, jest Google Data Studio. Dzięki niemu raport nabiera zupełnie innego wymiaru. Mogą się w nim znaleźć dane z różnych źródeł, a w tym oczywiście z Google. Na przykład za pomocą jednego kliknięcia możesz wygenerować dla danej strony raport na podstawie informacji z Google i z innych źródeł.
Dzięki temu rozwiązaniu będziesz poświęcać mniej czasu na generowanie atrakcyjnych dla odbiorców raportów. To bardzo wygodne i przydatne rozwiązanie, które wspiera nie pozycjonowanie stron internetowych, a raportowanie działań.
Źródło: https://datastudio.google.com/navigation/reporting, 02.02.2022
To darmowy crawler, czyli rozwiązanie, które skanuje Twoją witrynę, a następnie prezentuje ogrom informacji na jej temat. Wskaże pojawiające się błędy, a także poinformuje o duplikacji treści.
Pozyskane dane możesz przenieść automatycznie do arkusza kalkulacyjnego w celu dalszej analizy. Narzędzie podaje kod zwracany przez serwer, title, description, nagłówki i wiele innych danych. Po przeanalizowaniu danej strony po prawej stronie zobaczysz listę znalezionych błędów. Następnie możesz kliknąć dany ich rodzaj oraz sprawdzić, jakich stron on dotyczy. Biorąc pod uwagę fakt, że to całkowicie darmowe narzędzie SEO, daje ono naprawdę sporo możliwości. Nie jest tak rozbudowane jak bardziej znany Screaming Frog SEO Spider, ale zdecydowanie godne uwagi.
Źródło: Beam Us Up, 02.02.2022
Jeśli masz konto Google, korzystanie z takich narzędzi SEO umożliwi Ci zaistnienie w lokalnych wynikach wyszukiwania w ramach Google Maps. Dzięki niemu możesz założyć wizytówkę, a następnie zweryfikować ją i rozwijać. Jest to sposób na zaprezentowanie oferty w wyszukiwarce Google. Dla firm, które prowadzą działalność lokalną, to jedno ze źródeł klientów. Po dodaniu wizytówki Twoja firma może się wyświetlać na Mapach Google.
Dla potencjalnych klientów to ważna informacja – wiele usług wyszukują jak najbliżej swojej lokalizacji, gdyż potrzebują pomocy szybko i wiedzą, że dojazd z większej odległości może się jednocześnie wiązać z wyższym kosztem. W Google Moja Firma możesz m.in. dodawać zdjęcia, wpisy, informować klientów o godzinach otwarcia oddziału, dniach wolnych, odpowiadać na dodawane przez klientów opinie i nie tylko.
Działanie tego typu narzędzi SEO opiera się na zasadzie podobnej do Beam Us Up, z tym że jest ono bardziej rozbudowane, daje więcej możliwości (przydatny może okazać się wówczas specjalista SEO). W tym przypadku jednak nie masz do czynienia z aplikacją całkowicie darmową. Owszem, możesz ją zainstalować i z niej korzystać, ale w bezpłatnym pakiecie ten crawler dokona analizy linków (zwrotnych) maksymalnie 500.
Takie ograniczenie nie jest problemem, jeśli masz do analizowania małą stronę. Jeśli to większy serwis, to wtedy potrzebujesz wersji płatnej lub wspomnianego Beam Us Up. Nawet jednak korzystając z darmowej wersji, możesz korzystać z wielu funkcji, w tym z tworzenia sitemapy.
Źródło: Screaming Frog, , 02.02.2022
To jedno z narzędzi SEO również jest dostępne w wersji płatnej i darmowej, ale już w opcji bez opłat możesz pozyskać słowa kluczowe. Wprawdzie nie dowiesz się, jaki jest w poszczególnych przypadkach wolumen wyszukiwań czy też poziom trudności, ale te dane możesz następnie zweryfikować np. w Planerze słów kluczowych Google Ads. To narzędzie SEO może wyświetlić frazy dla różnych krajów oraz języków. Uzyskane wyniki możesz filtrować poprzez dodanie słów wykluczających. To rozwiązanie, które cieszy się dużą popularnością od lat oraz jest chętnie wykorzystywane przez wielu specjalistów SEO.
Źródło: https://keywordtool.io/, 02.02.2022
Oczywiście są też inne narzędzia z zakresu SEO, które są potrzebne lub przydatne, jeśli realizujesz lub zlecasz pozycjonowanie sklepu internetowego (np. Google Trends czy Google Mobile Friendly Test). W większości są płatne, ale można też znaleźć perełki z ciekawymi możliwościami, które są dostępne za darmo.
Wiesz już, do czego służą narzędzia SEO oraz których możesz potrzebować. Na rynku są dostępne różne aplikacje (top 3, top 10 i top 50) – powinieneś je przetestować i na tej podstawie wybrać te, z których będziesz korzystać. Wymienione rozwiązania mogą się na pewno przydać, ale wszystko zależy od tego, jaki jest zakres prac, które wykonujesz w ramach kampanii SEO.
W przypadku pytań zapraszamy do skorzystania z formularzy naszej agencji SEO.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.