TOP 10 darmowych narzędzi SEO

TOP 10 darmowych narzędzi SEO

Vlada Karpovich / pexels.com

Niezbędnymi rozwiązaniami dla każdego, kto zajmuje się pozycjonowaniem stron, są narzędzia SEO, bez których trudno sobie wyobrazić analizowanie, czy witryna jest odpowiednio zoptymalizowana, jakie osiąga wyniki w SERP-ach, czy występują na niej jakieś błędy – oraz wielu innych kwestii. Na widoczność strony wpływa około 200 czynników i każdy z nich należy mieć na uwadze. Czy wszystkie takie rozwiązania są płatne? Czy można postawić wyłącznie na darmowe narzędzia SEO?

Narzędzia SEO – TOP 10 darmowych propozycji

Zdecydowana większość popularnych aplikacji i systemów, z których korzystają specjaliści SEO, jest płatna. Część jednak jest dostępna również w wersji bez opłat, a są także znakomite darmowe rozwiązania. Na które warto postawić? Oto narzędzia do sprawdzania stron internetowych, bez których trudno się obyć, prowadząc kampanię SEO.

Google Search Console

Jako o pierwszym nie można wspomnieć o innym narzędziu SEO niż GSC. To skarbnica wiedzy na temat Twojej witryny – dostarcza ogrom informacji. Funkcją, z której prawdopodobnie będziesz korzystać najczęściej, jest analiza liczby odwiedzin, które pochodzą z wyników organicznych Google, liczby wyświetleń w wynikach wyszukiwania, CTR czy średniej pozycji. Sprawdzisz również, jakie zapytania generują największą liczbę odwiedzin. Znajdziesz mnóstwo informacji na temat indeksowania – jeśli dany materiał nie znalazł się w indeksie wyszukiwarki Google ze względu na błąd, to dowiesz się, jaka jest przyczyna. Sprawdzisz, czy witryna spełnia wymagania algorytmu pod względem Core Web Vitals, a nawet przeanalizujesz odnośniki prowadzące do strony.

Trudno sobie wyobrazić monitorowanie kampanii SEO bez korzystania z GSC. Możliwości, które daje nam Google, zmieniają się, ale nieustannie możesz dzięki temu narzędziu SEO korzystać z ogromu funkcji, które znajdziesz po zalogowaniu się do systemu i weryfikacji strony. To znaczy musisz potwierdzić, iż możesz zarządzać witryną.

Źródło: https://search.google.com/, 02.02.2022

Planer słów kluczowych Google Ads

Kolejne narzędzie SEO z założenia jest przygotowane dla korzystających z systemu reklamowego Google. Dzięki niemu klienci mają możliwość ustalenia słów kluczowych, które są wyszukiwane przez internautów, będących zainteresowanymi takimi usługami czy produktami jak Twoje. Otrzymujesz listę fraz, a także wolumen wyszukiwań, więc na tej podstawie możesz planować swoje kampanie w Google Ads, ale również – przygotowywać listę fraz kluczowych, z których skorzystasz przy optymalizacji witryny pod algorytm wyszukiwania.

Funkcję odpowiedzialną za możliwość znajdowania słów znajdziesz w menu Narzędzia i ustawienia, gdzie powinieneś kliknąć opcję Planer słów kluczowych. To ciekawa alternatywa dla innych, odpłatnych rozwiązań, takich jak choćby Senuto czy Semstorm.

Źródło: https://ads.google.com, 02.02.2022

Google Analytics

Kolejne narzędzie przygotowane przez Google, bez którego trudno wyobrazić sobie prowadzenie kampanii SEO, ale nawet – ogólnie monitorowanie wyników działań marketingowych. GA przydaje się nie tylko do analizowania, jaka część ruchu trafia na Twoją witrynę poszczególnymi kanałami – pozyskujesz wiele informacji, które są cenne również z punktu widzenia SEO. Sprawdzisz m.in., ile wynosi bounce raty (wskaźnik odrzuceń) dla poszczególnych podstron, gdzie jest największy, i na tej podstawie możesz podjąć działania zmierzające do poprawy wyników. Innym jest opcja zbierania danych o tym, czego szukają internauci na stronie – może to być dla Ciebie rekomendacja dotycząca kolejnych materiałów, które powinny się znaleźć w witrynie.

Źródło: https://analytics.google.com, 02.02.2022

PageSpeed Insights

Szybkość ładowania strony jest jednym z czynników rankingowych Google, a narzędzie PageSpeed Insights pozwala monitorować, jakie wyniki osiąga pod tym względem Twoja witryna. Największą korzyścią, która płynie z tego rozwiązania, jest nie ocena serwisu, lecz wskazówki dotyczące ulepszeń, który są potrzebne, aby przyspieszyć działanie witryny. Pamiętaj, że szybkość ładowania wpływa nie tylko na widoczność strony w wynikach wyszukiwania – internauci oczekują, że strony będą dostępne maksymalnie szybko i od tego zależy również poziom konwersji.

PageSpeed Insights szczególnie zyskało na popularności w momencie, kiedy Google ogłosiło wprowadzenie nowego czynnika rankingowego – Core Web Vitals. Internauci mieli na przygotowanie się do momentu przeprowadzenia aktualizacji algorytmu mnóstwo czasu i monitorowali, czy ich działania przynoszą skutek. Jednak było ono bardzo przydatne również wcześniej.

Źródło: https://pagespeed.web.dev/, 02.02.2022

Ahrefs

Oczywiście jest to płatne rozwiązanie, ale daje ono możliwość skorzystania z różnych funkcji bez opłat. Darmowe narzędzia SEO znajdziesz pod adresem – ahrefs.com/pl/free-seo-tools. Są one dostępne z ograniczeniami w stosunku do wersji pełnych, natomiast nie zmienia to faktu, że zdecydowanie mogą Ci się przydać w kampanii SEO. Do Twojej dyspozycji jest generator słów kluczowych, możesz również przeanalizować maksymalnie 100 linków prowadzących do danej witryny, jak również sprawdzić pozycję zajmowaną przez witrynę na dane zapytanie w różnych krajach.

Bardzo dużo możliwości daje Ci założenie konta i weryfikacja stron. Możesz to zrobić automatycznie, jeśli już dokonałeś tego w Google Search Console. Wtedy nie tylko sprawdzisz wszystkie odnośniki prowadzące do witryny, ale również skorzystasz z audytów Ahrefs, za pomocą których uzyskujesz ogrom informacji o ewentualnych błędach na stronie z dokładnym wskazaniem, gdzie one występują.

Źródło: https://app.ahrefs.com/dashboard, 02.02.2022

Google Data Studio

Niezastąpione narzędzie SEO, które zdecydowanie ułatwia pracę osobom odpowiedzialnym za raportowanie prac realizowanych w ramach pozycjonowania. Dzięki Google Data Studio raport nabiera zupełnie innego wymiaru. Mogą się w nim znaleźć dane z różnych źródeł, a w tym oczywiście z Google. Na przykład za pomocą jednego kliknięcia możesz wygenerować dla danej strony raport na podstawie informacji z Google i z innych źródeł.

Dzięki temu rozwiązaniu będziesz poświęcać mniej czasu na generowanie atrakcyjnych dla odbiorców raportów. To bardzo wygodne i przydatne rozwiązanie, które wspiera nie pozycjonowanie stron, a raportowanie działań.

Źródło: https://datastudio.google.com/navigation/reporting, 02.02.2022

Beam Us Up

To darmowy crawler, czyli rozwiązanie, które skanuje Twoją witrynę, a następnie prezentuje ogrom informacji na jej temat. Wskaże pojawiające się błędy, a także poinformuje o duplikacji treści.

Pozyskane dane możesz przenieść automatycznie do arkusza kalkulacyjnego w celu dalszej analizy. Narzędzie podaje kod zwracany przez serwer, title, description, nagłówki i wiele innych danych. Po przeanalizowaniu danej strony po prawej stronie zobaczysz listę znalezionych błędów. Następnie możesz kliknąć dany ich rodzaj oraz sprawdzić, jakich stron on dotyczy. Biorąc pod uwagę fakt, że to całkowicie darmowe narzędzie SEO, daje ono naprawdę sporo możliwości. Nie jest tak rozbudowane jak bardziej znany Screaming Frog, ale zdecydowanie godne uwagi.

Źródło: Beam Us Up, 02.02.2022

Google Moja Firma

To narzędzie umożliwia Ci zaistnienie w lokalnych wynikach wyszukiwania w ramach Google Maps. Dzięki niemu możesz założyć wizytówkę, a następnie zweryfikować ją i rozwijać. Jest to sposób na zaprezentowanie oferty w wynikach Google. Dla firm, które prowadzą działalność lokalną, to jedno ze źródeł klientów. Po dodaniu wizytówki Twoja firma może się wyświetlać na mapach Google.

Dla potencjalnych klientów to ważna informacja – wiele usług wyszukują jak najbliżej swojej lokalizacji, gdyż potrzebują pomocy szybko i wiedzą, że dojazd z większej odległości może się jednocześnie wiązać z wyższym kosztem. W Google Moja Firma możesz m.in. dodawać zdjęcia, wpisy, informować klientów o godzinach otwarcia oddziału, dniach wolnych, odpowiadać na dodawane przez klientów opinie i nie tylko.

Screaming Frog SEO Spider

To narzędzie SEO, które działa na zasadzie podobnej do Beam Us Up, z tym że jest bardziej rozbudowane, daje więcej możliwości. W tym przypadku jednak nie masz do czynienia z aplikacją całkowicie darmową. Owszem, możesz ją zainstalować i z niej korzystać, ale w bezpłatnym pakiecie ten crawler przeanalizuje maksymalnie 500 linków.

Takie ograniczenie nie jest problemem, jeśli masz do analizowania małą stronę. Jeśli to większy serwis, to wtedy potrzebujesz wersji płatnej lub wspomnianego Beam Us Up. Nawet jednak korzystając z darmowej wersji, możesz korzystać z wielu funkcji, w tym z tworzenia sitemapy.

Źródło: Screaming Frog, , 02.02.2022

Keywordtool.io

To narzędzie SEO również jest dostępne w wersji płatnej i darmowej, ale już w opcji bez opłat możesz pozyskać sporo słów kluczowych. Wprawdzie nie dowiesz się, jaki jest w poszczególnych przypadkach wolumen wyszukiwań czy też poziom trudności, ale te dane możesz następnie zweryfikować np. w Planerze słów kluczowych Google Ads. To narzędzie SEO może wyświetlić frazy dla różnych krajów oraz języków. Uzyskane wyniki możesz filtrować poprzez dodanie słów wykluczających. To rozwiązanie, które cieszy się dużą popularnością od lat oraz jest chętnie wykorzystywane przez wielu specjalistów SEO.

Źródło: https://keywordtool.io/, 02.02.2022

Oczywiście są różne inne narzędzia SEO, które są potrzebne lub przydatne, jeśli realizujesz lub zlecasz pozycjonowanie sklepu internetowego. W większości są płatne, ale można też znaleźć perełki z ciekawymi możliwościami, które są dostępne za darmo.

Narzędzia SEO – TOP 10 – podsumowanie

Wiesz już, do czego służą narzędzia SEO oraz których możesz potrzebować. Na rynku są dostępne różne aplikacje – powinieneś je przetestować i na tej podstawie wybrać te, z których będziesz korzystać. Wymienione rozwiązania mogą się na pewno przydać, ale wszystko zależy od tego, jaki jest zakres prac, które wykonujesz w ramach kampanii SEO.

W przypadku pytań zapraszamy do skorzystania z formularzy naszej agencji SEO.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Fragmenty polecane przez Google – jak się tam dostać?

    Fragmenty polecane przez Google – jak się tam dostać?

    Polecane fragmenty Google to doskonały sposób na zwiększenie ruchu na swojej stronie. Sprawdź, czym są i jak mogą pomóc Ci osiągnąć wymarzone efekty!
    Co to jest Mobile First Index i jak wpływa na SEO?

    Co to jest Mobile First Index i jak wpływa na SEO?

    Mobile First Index to dowód na to, że Google kładzie nacisk na optymalizację mobilną witryny. Na czym polega ta zmiana w indeksowaniu? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w tym wpisie.
    Wskazówki dotyczące link buildingu: strategia budowania naturalnych linków

    Wskazówki dotyczące link buildingu: strategia budowania naturalnych linków

    Poznaj podstawy techniki budowania linków. Dowiesz się, jakie są ich rodzaje i na których powinno Ci zależeć, czym są naturalne linki oraz jak je pozyskać.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.