Christina Morillo / pexels.com
Skuteczna reklama w internecie to temat, który spędza sen z powiek niejednemu przedsiębiorcy, prowadzącemu biznes online. Dziś znów skupimy się na tym, w jaki sposób można promować swoje produkty lub usługi w sieci. W pierwszej części naszego zestawienia opisywaliśmy m.in. takie działania, jak: budowa strony internetowej, pozycjonowanie, zakładanie wizytówki Google Moja Firma, prowadzenie kampanii PPC czy stosowanie remarketingu. W drugiej części omówimy nowe, ale także łatwe do wdrożenia metody reklamy i promocji swojej firmy online.
Współpraca z influencerami to reklama w internecie, która polega na promowaniu produktów lub usług danej firmy przez znane osoby. Zaliczyć możemy do nich zarówno szeroko pojętych celebrytów (aktorów, muzyków, sportowców itp.), jak i ludzi, którzy znani są przede wszystkim w cyfrowym świecie (blogerów, vlogerów, graczy itp.). Budując relacje z takimi osobami, firma skutecznie dociera do nowych klientów. Fani, obserwujący influencerów np. w mediach społecznościowych, bardzo często polegają na ich opinii, dlatego markom, decydującym się na taką współpracę, łatwiej zdobywać zaufanie konsumentów.
Podjęcie decyzji o tym, z kim warto rozpocząć tego typu współpracę nie jest skomplikowane. Największe firmy sięgają zwykle po osoby, które wyróżniają się bardzo szerokimi zasięgami. W takim przypadku znaczenie mają przede wszystkim liczby. Jednak mniejsze marki lub przedsiębiorcy, którzy stawiają dopiero pierwsze kroki na rynku, nie są bez szans. Takie osoby zwykle kierują swoje produkty lub usługi do określonej, wąskiej grupy docelowej. Często jest to nisza, która również posiada swoich influencerów. To najczęściej twórcy internetowi, którzy nie mają zasięgów liczonych w dziesiątkach tysięcy, ale gromadzą wokół swoich treści bardzo zaangażowanych i zainteresowanych określoną tematyką odbiorców. Niszowi influencerzy będą znakomitym wyborem w przypadku początkujących lub mniejszych biznesów, dla których liczy się jak najskuteczniejsza reklama w internecie.
Warto jednak pamiętać o tym, by przed skontaktowaniem się z wybranym influencerem poświęcić trochę czasu na zapoznanie się z publikowanymi przez niego treściami np. w mediach społecznościowych i znaleźć odpowiedzi na takie pytania jak:
Odpowiedzi ułatwią podjęcie właściwej decyzji. Na koniec trzeba wspomnieć o tym, że wpisy influencerów, zawierające promocję produktów lub usług, to zazwyczaj płatne reklamy w internecie. Rzadko twórca decyduje się na bezpłatną współpracę. Można jednak spróbować podpytać go o tzw. barter, czyli promocję w zamian za dostarczenie produktów lub wykonanie określonej usługi.
Tego typu reklama w internecie nawiązuje nieco do opisywanego w pierwszej części naszego zestawienia pozycjonowania oraz budowy strony internetowej. Jednak treść jest tak ważnym elementem SEO, że zasługuje na swoją własną kategorię jako sposób promocji oferty firmy. Branżowy blog może być całkowicie indywidualnym tworem lub częścią strony internetowej firmy. Wsparcie działań związanych z pozycjonowaniem to tylko jeden z powodów, dla których warto go prowadzić.
Branżowy blog może również stać się miejscem, w którym firma udziela porad, odpowiada na często zadawane pytania, dzieli się praktycznymi informacjami, opisuje swoją działalność oraz nawiązuje kontakt z klientami. Ważne, by tworzyć treści wartościowe, które rozwiązują problemy odbiorców i zawierają przy tym słowa kluczowe związane z działalnością danej marki. W teksty można wplatać także reklamy internetowe Przykłady treści, które świetnie sprawdzą się na firmowym blogu to m.in.:
Dużą zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że firmowy blog to praktycznie darmowa reklama w internecie. Jedyną inwestycją w takim przypadku jest czas, który trzeba poświęcić na przygotowanie treści.
Jeszcze kilkanaście lat temu, kiedy otrzymywało się e-mail, praktycznie za każdym razem był on otwierany. Dzisiaj szanse na to, że potencjalny klient przeczyta wszystkie docierające do niego wiadomości znacznie spadły – zaczęliśmy coraz częściej filtrować trafiające do nas informacje. Nie oznacza to jednak, że trzeba zrezygnować z e-mail marketingu. Średni współczynnik otwarć utrzymuje się na poziomie ok. 22%, więc reklama w internecie za pomocą cyfrowej poczty nadal może być bardzo skuteczna, zwłaszcza jeśli jest częścią szerszej strategii. Wystarczy po prostu popracować nad przygotowywanymi wiadomościami – zadbać o atrakcyjne nagłówki, czytelną treść i odpowiednią częstotliwość wysyłki. Warto wciąż cierpliwie budować bazy newsletterowe, oferując za zapisanie się na listę np. darmowy e-book czy zniżkę na produkty.
Wraz ze wzrostem popularności podcastów w ciągu ostatnich dziesięciu lat, wzrosła także liczba reklam, które się w nich znajdują. Twórcy zamieszczają treści sponsorowane na początku, w trakcie lub na końcu audycji. Zdarza się, że podcastowa reklama w internecie przypomina swoją formą promocję znaną z radia.
Istotną zaletą reklamy w podcastach jest fakt, że odbiorcy mają duże zaufanie do autora audycji. Większość słuchaczy wie, że podcaster nie będzie promował produktów lub usług, które nie odpowiadają jego odbiorcom. Taka reklama jest dobrze dopasowana do potrzeb potencjalnego klienta. Podcast, podobnie jak blog, można prowadzić samodzielnie lub postawić na współpracę z doświadczonym twórcą, wybierając model oparty o opisywany wcześniej influencer marketing.
Prowadzone seminaria internetowe lub warsztaty online to formy reklamy w internecie, które mają dużą wartość edukacyjną. Webinar charakteryzuje wiele praktycznych zastosowań. Może być szkoleniem, które dotyczy pewnej wąskiej tematyki lub prezentacją, obejmującą szersze zagadnienia. Często jego elementem jest czat na żywo z widzami – mogą oni zadawać pytania bądź komentować to co dzieje się na spotkaniu. W ten sposób prowadzący łatwo wchodzi w interakcję z odbiorcami.
Podczas webinaru ważna jest merytoryka – jeśli widzowie przekonają się, że autor (który może być przedstawicielem określonej firmy) to ekspert z danej dziedziny, chętniej skorzystają z zaproponowanych przez niego np. pod koniec spotkania usług lub produktów.
Za każdym razem, gdy dana marka robi coś ciekawego, np. organizuje ważną społecznie akcję, warto przygotować z tej okazji odpowiedni komunikat prasowy. To nie tylko reklama firmy w internecie, ale przede wszystkim bardzo profesjonalne rozwiązanie PR-owe. Gotową notatkę prasową można wysłać do zaprzyjaźnionych z marką dziennikarzy, portali branżowych oraz internetowych serwisów PR-owych, a także opublikować ją na blogu lub w prowadzonych mediach społecznościowych.
Każda nisza buduje społeczności w cyfrowym świecie, w które przedsiębiorca lub przedstawiciel danej firmy może się zaangażować. Są to fora branżowe oraz grupy na Facebooku, Discordzie czy LinkedInie. Warto jednak pamiętać, że samo dołączenie do takiej społeczności, a następnie promowanie swojej firmy w co drugim wpisie przyniesie skutek odwrotny od założonego. W tego typu grupach należy brać aktywny udział poprzez udzielanie innym wartościowych informacji, odpowiadanie na pytania i budowanie relacji. Reklama w internecie powinna być w tym przypadku prowadzona w sposób bierny – np. poprzez link do oferty umieszczony w opisie założonego profilu.
Reklama w internecie oparta na oferowaniu odbiorcom bezpłatnego produktu lub usługi za spełnienie określonych warunków (np. pozostawienie danych kontaktowych, wystawienie opinii itp.) to rozwiązanie, z którego korzystają najczęściej początkujący przedsiębiorcy oraz firmy, wprowadzające do swojego portfolio nową linię produktową. Tego typu promocja może służyć kilku celom, np:
Trzeba pamiętać, że to ryzykowna reklama w internecie. Cena nieudanej kampanii może być bardzo wysoka – nie dość, że firma straci czas i pieniądze, to także zniechęci do siebie odbiorców. Ważne więc, by proponowany produkt, próbka czy usługa był wysokiej jakości. Tylko wtedy można będzie liczyć na to, że klienci wrócą i tym razem odpłatnie skorzystają z oferty.
Jednym z najprostszych sposobów, w jaki może być realizowana reklama w internecie, jest utworzenie przyciągającej wzrok stopki e-mail dla siebie i swoich pracowników. Warto w niej umieścić linki np. do mediów społecznościowych lub ważnych materiałów marketingowych, logotyp i jedno krótkie hasło na temat działalności firmy. To pasywna promocja, która nie wymaga praktycznie żadnego wkładu finansowego czy czasowego – raz utworzona stopka służy za każdym razem, kiedy wysyłamy wiadomość.
Dobre prowadzenie firmy i właściwe traktowanie swoich pracowników w naturalny sposób zmieni ich w ambasadorów danej marki. Warto jednak dodatkowo zachęcić podwładnych do tego, aby angażowali się w promocję produktów lub usług online – komentowali wpisy na blogu, udostępniali posty w mediach społecznościowych czy brali udział w webinarach. Dla najaktywniejszych można zaproponować np. drobny upominek. Ważne, by taka reklama w internecie nie była robiona na siłę. Jeśli pod każdym postem na Facebooku będą widnieć komentarze wyłącznie od tych samych osób, potencjalni klienci szybko mogą zorientować się, że coś jest nie tak.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.