William Fortunato / pexels.com
Niezależnie od tego, w jaki sposób i w jakim celu wykorzystujesz Internet, wyszukiwarka internetowa to podstawa wszelkich działań sieciowych. To dzięki niej odnajdujesz potrzebne Ci informacje lub weryfikujesz te, które ktoś Ci przekazał.
Oczywistym i pierwszym skojarzeniem z hasłem „wyszukiwarka” jest oczywiście Google. Nic dziwnego! Jak wynika z danych StatCounter Global Stats, popularność tej wyszukiwarki w naszym kraju wynosi 96,23%. Podobnie wysoki wynik osiągnęła ona na arenie światowej, gdzie aż 92,02% użytkowników używa właśnie jej.
Jednak czy Google to jedyna wyszukiwarka internetowa? Oczywiście, że nie! Choć Google zdecydowanie zawładnęło rynkiem, nie ma monopolu na gromadzenie i porządkowanie informacji w sieci.
Z dzisiejszego wpisu dowiesz się, czym – zgodnie z definicją – jest wyszukiwarka internetowa, jakie są najpopularniejsze wyszukiwarki na świecie i dlaczego pozycjonowanie stron w wynikach wyszukiwania jest tak istotne.
W praktyce wszyscy wiemy, jak działa wyszukiwarka internetowa i jak się nią posługiwać. Jednak czy wiesz, co na ten temat mówi sama definicja?
Wyszukiwarka internetowa bywa nazywana narzędziem, ale tak naprawdę jest to po prostu jedna z witryn internetowych, która – dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu – jest w stanie pomóc użytkownikom w wyszukiwaniu informacji.
Aby wyszukiwanie było możliwe i przebiegało płynnie, wyszukiwarka internetowa musi wcześniej zgromadzić informacje i odpowiednio je posortować, m.in. przyporządkować odpowiednim słowom kluczowym.
Proces takiego analizowania zasobów sieci i ich katalogowania nazywany jest indeksacją stron internetowych, a wykonują go roboty wysyłane przez wyszukiwarkę (nazywane też botami bądź pająkami). To one wyruszają na poszukiwania nowych witryn i – opierając się na linkach, które znajdują – odkrywają coraz to nowe obszary Internetu.
Tak wygląda cały proces od kulis. Z perspektywy użytkownika sprawa jest dużo prostsza: wystarczy wpisać interesującą frazę lub słowo w pasek wyszukiwania, aby niemal natychmiast otrzymać listę pasujących do zapytania wyników.
Nie tylko Ty szukasz informacji w sieci, szukają jej również Twoi klienci. Warto więc ułatwić im to zadanie i sprawić, by stronę właśnie Twojej firmy wyszukiwarka wyświetlała na wyższej pozycji. Jak to zrobić?
Z pomocą przychodzi pozycjonowanie, zwane też skrótowo SEO (od Search Engine Optimization). Jest to szereg różnorodnych działań, których celem jest polepszenie pozycji witryny w wyszukiwarce. Pozycjonowanie dzielimy na:
Dobrze przy tym pamiętać, że pozycjonowanie nie jest zadaniem, które raz wykonane możesz uznać za zamknięte. To raczej proces, który wymaga ciągłej pracy i aktualizacji.
Za przykład weźmy najpopularniejszą z wyszukiwarek. Jak działa pozycjonowanie w Google?
Proces ten rozpoczynają roboty, które z dużą dokładnością analizują strony internetowe i określają ich jakość, a także oceniają, na ile prezentowane treści są zgodne z danymi frazami kluczowymi. Na opinię robotów wpływa również zachowanie samych użytkowników – jeśli większość z nich szybko opuszcza witrynę i nie eksploruje jej dalej, dla botów Google jest to sygnał, że nie znaleźli na stronie tego, czego chcieli.
Oczywiście, im wyższa ocena strony, tym wyżej zawędruje ona w wynikach wyszukiwania.
Czynników, które wpływają na pozycjonowanie stron, jest tak wiele, że w zasadzie trudno byłoby wymienić je wszystkie: przede wszystkim dlatego, że niektóre z nich zmieniają się w czasie, wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmów wyszukiwarki. Bywa więc, że jednego dnia coś jest pożądanym elementem witryny, a drugiego nie ma większego znaczenia.
Jakie elementy mają aktualnie największy wpływ na pozycję w Google Twojej strony?
A wśród nich elementy takie jak profil linkowy strony, odpowiednie przekierowania, certyfikaty bezpieczeństwa SSL, responsywność witryny oraz tempo jej ładowania.
Czyli wartościowy, na bieżąco aktualizowany content, ale także odpowiednie formatowanie tekstów obecnych na stronie, nasycenie treści słowami kluczowymi, zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek grafiki oraz brak zduplikowanego contentu, którego Google wprost nienawidzi.
Pozostałe czynniki, które mogą wpływać na pozycję strony w Google to np. wiek domeny (im domena dłużej funkcjonuje w sieci, tym wyżej zostanie oceniona), zachowanie użytkowników na stronie (np. wysokość współczynnika odrzuceń) oraz wszystko to, co razem możemy nazwać user experience danej witryny.
Ten spis przygotowaliśmy według popularności danej wyszukiwarki w Polsce. Jeśli chodzi o wyszukiwarki ranking wydaje się być oczywisty, gdy mowa o miejscu pierwszym, jednak już kolejne pozycje (a przynajmniej część z nich) mogą Cię zaskoczyć.
Na pierwszym miejscu zestawienia znajduje się, oczywiście, wyszukiwarka Google. Nic dziwnego, bo – jak pokazuje raport z początku 2021 roku – aż 95,63% polskich internautów korzysta właśnie z niej (statcounter.com).
Wyszukiwarka Google powstała w 1988 roku i od tej pory nie tylko zaczęła dominować w sieci, ale wręcz wyznaczyła kierunek jej rozwoju, a charakterystyczne kolorowe logo znane jest na całym świecie.
Źródło: google.com
Poza standardowym wyszukiwaniem, Google umożliwia też skorzystanie z opcji „szczęśliwy traf”, która przenosi użytkownika na stronę z… bazgrołami. Jednak nie byle jakimi!
Google Doodle (ang. doodle to właśnie bazgroły) to specjalne, tymczasowo zmienione logo wyszukiwarki, odnoszące się do rozmaitych świąt, wydarzeń, rocznic czy akcji społecznych. Zdarza się, że Doodle są ruchome, a nawet przybierają postać interaktywnych gier. Jak świętować, to tylko z Google.
Google Doodle z okazji 94 rocznicy urodzin doktora Takahashi, który wynalazł pierwszą szczepionkę przeciwko ospie wietrznej
Drugie miejsce w naszym kraju, według wspomnianego już raportu, zajął Bing z wynikiem 2,57%. Choć wynik jest dość skromny, w obliczu popularności Google i tak robi wrażenie.
Bing został stworzony przez firmę Microsoft i był częścią portalu MSN. Jak zapewniają twórcy Binga, jest on nie tylko wyszukiwarką, ale też pomocnikiem w podejmowaniu decyzji.
Strona główna wyszukiwarki Bing
Wyniki wyszukiwania Bing wyglądają bardzo podobnie (by nie napisać: identycznie) jak te z wyszukiwarki Google. Swego czasu żartowano nawet, że nazwa Bing pochodzi od słów But It’s Not Google.
Trzecie miejsce należy do Yahoo! (0,63%). Główna strona tej wyszukiwarki to nie tylko pasek, służący wpisaniu zapytania, ale cały portal z prognozą pogody i newsami ze świata polityki, finansów, sportu czy show biznesu.
Strona główna wyszukiwarki Yahoo!
Yahoo! ma w swojej ofercie także m.in. pocztę elektroniczną, własny komunikator internetowy oraz radio online.
DuckDuckGo to wyszukiwarka, która w naszym kraju osiągnęła popularność na poziomie zaledwie 0,43% i wielu podejrzewa, że miała być pstryczkiem w nos dla Google.
Strona główna wyszukiwarki DuckDuckGo
Twórcy wyszukiwarki kładą mocny nacisk na prywatność użytkowników, blokując m.in. skrypty śledzące, wykorzystywane w reklamach.
Uwaga: niżej wymienione wyszukiwarki zostały ułożone w kolejności losowej, ponieważ żadna z nich nie załapała się do raportu.
Wyszukiwarka w Polsce zupełnie nieznana, za to szalenie popularna w Chinach (w których, co warto przypomnieć, wyszukiwarka Google jest zablokowana). W Państwie Środka jej udział w rynku wynosi aż 64%.
Z pomocą Baidu można przeszukiwać nie tylko obecne w Internecie teksty, ale również pliki głosowe, obrazy czy wiadomości w języku chińskim.
Yandex jest wyszukiwarką dedykowaną przede wszystkim tym użytkownikom, którzy posługują się językiem rosyjskim. Choć część rezultatów wyszukiwania pojawia się w języku angielskim, zdecydowaną większość można zobaczyć w cyrylicy
Rezultaty wyszukiwania w wyszukiwarce Yandex na hasło Search Engine Optimization
Podobnie jak Google, Yandex nie poprzestał wyłącznie na wyszukiwarce i oferuje swoim użytkownikom także Yandex Translate (odpowiednik Google Translate) czy Yandex Music.
Seznam to wyszukiwarka naszych południowych sąsiadów, będąca jednocześnie największym portalem internetowym Czech. Oferuje ona m.in. katalog firm czeskich oraz własne mapy.
Strona główna wyszukiwarki Seznam
Warto podkreślić, że założony w 1996 roku Seznam przez wiele lat królował na czeskim rynku, wyprzedzając nawet Google.
Wyszukiwarka Ask wita użytkownika pytaniem „What’s Your Question?”. Jak widać, strona główna Ask oferuje jednak nie tylko sam pasek wyszukiwania, ale również propozycje topowych artykułów.
Strona główna wyszukiwarki Ask
Na rynek wprowadzona została w 1996 roku i w USA nadal zajmuje dość wysokie, czwarte miejsce na liście wyszukiwarek.
AOL Search spokojnie mógłby zostać okrzyknięty królem minimalizmu wśród wyszukiwarek. Wystarczy spojrzeć na jej stronę główną, by upewnić się, że twórcom musiała przyświecać myśl less is more.
Źródło: xxx/ pexels.com
Podobnie jak w przypadku wyszukiwarki Google, tak i w AOL znajdziesz również wyszukiwanie obrazów czy wideo, a także osobne zakładki poświęcone mapom i zakupom w sieci.
Wyszukiwarka Nekst, choć obecnie w zasadzie nie działa, musiała pojawić się w tym zestawieniu. Jest to bowiem pierwszy tego typu polski projekt, który – mimo szumnych zapowiedzi – zatrzymał się w fazie beta i nic nie wskazuje na to, by miał ruszyć do przodu.
Strona główna wyszukiwarki Nekst
Wyszukiwarka powstawała w latach 2009-2014 w Instytucie Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk, a za pracę nad nimi odpowiedzialni byli naukowcy z Warszawy oraz Wrocławia.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.