Narzędzia do analizy strony WWW to zasoby sieciowe, które dostarczają danych o zachowaniu użytkowników na stronach, w tym firm konkurencyjnych. Korzystanie z takich usług upraszcza opracowanie strategii treści, kampanii reklamowych i proces pozycjonowania stron w sieci. W tym artykule omówimy 5 najlepszych naszym zdaniem płatnych i darmowych narzędzi, które warto znać.
Google Analytics to nie bez powodu największa na świecie platforma do analizy strony internetowej. Usługa oferuje bezpłatne i płatne narzędzia SEO, których możesz użyć, aby lepiej zrozumieć klientów oraz ich zachowania. Niezależnie od tego, czy chodzi obszar podróży, zdrowia czy handel detaliczny, Analytics może dać Ci pełny obraz interakcji klientów z treścią i pomóc Ci zrozumieć, co działa dobrze, a co trzeba poprawić.
Ponadto usługa oferuje różne poziomy przetwarzania, monitorowania i filtrowania danych: analizę lejków sprzedażowych, segmentację, monitorowanie postępów i wiele innych metod, które pomogą Ci na pełne wykorzystanie cennych informacji.
Google Analytics to w zasadzie bezpłatna platforma dostępna dla wszystkich, ale istnieje również wersja płatna z jeszcze większą liczbą funkcji i specyfikacji dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Darmowa wersja serwisu to świetna opcja dla małych i średnich firm. Dostępne są w niej wszystkie niezbędne funkcje, w tym analiza obejmująca słowa kluczowe, raporty i gromadzenie danych, a także zarządzanie nimi, integrację i in.
Źródło: Google Analytics
Płatny plan jest przeznaczony dla użytkowników korporacyjnych i obejmuje wszystkie funkcje planu bezpłatnego oraz dodatkowe raporty, eksport danych do BigQuery, atrybucję na podstawie danych i wiele innych dodatkowych funkcji.
SimilarWeb to wyjątkowa platforma do analizy danych, która zbiera informacje o wydajności witryny, ruchu i inne wskaźniki z setek różnych źródeł i łączy je w jeden pakiet. Zespół SimilarWeb, składający się z doświadczonych matematyków i innych naukowców zajmujących się analizą danych, przetwarza je za pomocą samouczących się algorytmów w celu tworzenia modeli predykcyjnych i przewidywania potrzeb przyszłego klienta.
Źródło: Narzędzie similarweb.com
Platforma SimilarWeb pozwala użytkownikom zobaczyć aktualne trendy i strategie branżowe, które można wykorzystać do poprawy ogólnej wydajności witryny i generowanych przez nią przychodów (co dotyczy głównie sklepów internetowych). Ponadto to jedno z narzędzi SEO SimilarWeb może być przydatne, jeśli chodzi o przeprowadzenie analizy konkurencji.
SimilarWeb oferuje darmowy plan, w którym możesz przetestować podstawowe możliwości przed uaktualnieniem do wersji płatnej, która ma o wiele więcej funkcji. W bezpłatnym abonamencie możesz uzyskać dane o ruchu w sieci przez trzy miesiące, pięć wyników dla każdego wskaźnika. Firmy, które potrzebują pełnej funkcjonalności, mogą skorzystać z płatnego planu dostosowanego do ich indywidualnych potrzeb.
Historia tego narzędzia SEO do analizy toczy się od ponad 13 lat. Pomaga ono właścicielom witryn śledzić działania użytkowników online w dowolnym momencie. Clicky często określany jest jako wygodna alternatywa dla Google Analytics – wiele funkcji jest podobnych, ale wizualizacja danych jest bardziej zrozumiała.
Źródło: Zrzut ekranu z narzędzia clicky.com
Clicky rejestruje każdą wizytę w witrynie, a także geolokalizację odwiedzających, źródła odesłań, czas spędzony na Twojej stronie, akcje użytkowników, a nawet mapy ciepła, a wszystko to w czasie rzeczywistym. Usługa opiera się na widżetach i pulpitach nawigacyjnych, aby zapewnić klientom szerokie opcje dostosowywania i przejrzysty przegląd wszystkiego, co dzieje się w ich witrynach. Dodatkowo dzięki nowoczesnym systemom bezpieczeństwa system jest wolny od botów i spamu. Możesz także korzystać z map popularności według odwiedzających, stron lub segmentów tematycznych.
Clicky ma kilka płatnych planów i jeden darmowy plan. Abonamenty można opłacać miesięcznie lub rocznie. Wszyscy nowi użytkownicy automatycznie otrzymują 21-dniowy bezpłatny okres próbny z dostępem do funkcji premium po rejestracji. W bezpłatnym abonamencie jest opcja skanowania witryn, możesz śledzić jedną witrynę (do 3000 wizyt dziennie). W tej wersji brakuje usług premium, map ciepła i monitorowania czasu każdej sesji. Plany płatne (od 9,99 USD do 19,99 USD miesięcznie) mają te funkcje i pozwalają monitorować nawet do 30 witryn o łącznej liczbie odwiedzin do 100 000 dziennie.
Hotjar jest połączeniem różnych narzędzi i funkcji analitycznych z wieloma aplikacjami do zbierania opinii. Serwis wykorzystuje szereg mechanizmów do śledzenia aktywności użytkowników na danej podstronie, w tym mapy ciepła i nagrania indywidualnych sesji. Informacje zwrotne od użytkowników są zbierane przez właścicieli stron m.in. za pomocą ankiet.
Hotjar ma specjalne stawki dla osobistych projektów i firm każdej wielkości. Jeśli potrzebujesz tylko analiz dla małego projektu, podstawowy darmowy plan jest idealny. Umożliwia zbieranie danych w witrynie z maksymalnie 2000 odsłonami dziennie. Będziesz mieć do dyspozycji ograniczoną liczbę funkcji, a dane będą przechowywane tylko przez rok. Plany płatne oferują więcej funkcji i pozwalają na analizę większej liczby odsłon (nawet do 20 000 odsłon dziennie). Droższy abonament w pakiecie Biznes daje dostęp do wyjątkowych funkcji premium.
Narzędzie SEO Ahrefs służy do analizy każdej strony internetowej głównie pod kątem ruchu i kontroli linków zwrotnych. Oficjalne dane od Google, które można znaleźć w Google Analytics czy Google Search Console, nie zawierają tak wielu przydatnych danych, a przede wszystkim nie mogą sprawdzić konkurencji, co jest bardzo ważne w każdej branży.
Źródło: Zrzut ekranu z narzędzia ahrefs.com
Ahrefs stworzył sieć serwerów, które stale monitorują sieć m.in. pod kątem backlinków. Wszystkie dane strukturalne są podzielone na 4 ogromne indeksy, w tym: indeks treści, indeks słów kluczowych, indeks linków zwrotnych oraz indeks ruchu w wynikach wyszukiwania (Google). Dane zbierane przez serwis mogą mieć dziesiątki petabajtów.
Ahrefs (podobnie jak Google Search Console) oferuje wiele funkcji, które ułatwiają optymalizację witryny, a także jej pozycjonowanie.
Narzędzie jest dostępne jedynie w abonamencie płatnym i oferuje cztery plany: Lite, Standard i Advanced, a także najbardziej zaawansowany – Agency. Tylko dwa pierwsze dają możliwość skorzystania z 7-dniowego okresu próbnego. Każdy pakiet ma inną cenę (najtańszy to koszt 99 USD miesięcznie) i daje dostęp do innych funkcji, dlatego dokładnie zapoznaj się z ofertą, zanim dokonasz zakupu.
Przedstawiliśmy zarówno darmowe narzędzia SEO, jak i wersje płatne służące do analizy SEO i zaledwie wierzchołek góry ich możliwości. Przy tak wielu dostępnych opcjach trudno określić, która z nich będzie najlepsza dla Twojej firmy. Nikt nie chce tracić czasu na wdrażanie oprogramowania tylko po to, by przekonać się, że nie zaspokaja ono wystarczająco jego potrzeb biznesowych. Ogólnie przyjmuje się, że najlepsze oprogramowanie analityczne to takie, które ma najwięcej funkcji. Może to być do pewnego stopnia prawdą, ale ważniejsze jest posiadanie narzędzia SEO z funkcjami odpowiednimi dla Twojego projektu i ruchu, który chcesz śledzić. Zalecamy rozważenie przy wyborze takich czynników, jak:
Ostateczna decyzja powinna być oczywiście podyktowana potrzebami Twoimi oraz strony internetowej! W razie wątpliwości skorzystaj z pomocy specjalistów SEO.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.