Oprócz rozważań projektowych związanych z przenoszeniem motywów i przeprojektowywaniem czcionek i stylów na nowej stronie internetowej, specjaliści SEO ponoszą główną odpowiedzialność za to, że ruch nie zostanie utracony podczas przejścia lub po nim. Zazwyczaj migracja witryn nie wymaga szczególnej przebudowy. Istnieje jednak wiele nieścisłości i koniecznych do przeprowadzenia poprawek technicznych, których zaniedbanie może przynieść wiele problemów. W tym artykule dowiesz się, co zrobić, aby przejść migrację witryny na dowolną nową platformę bez żadnych niepowodzeń.
Jest wiele powodów, dla których twórcy stron internetowych przechodzą migrację witryny, a każdy z nich będzie wymagał użycia innych środków. Najczęstszymi motywami przeniesień są: zmiana nazwy domeny, zmiana protokołu, np. z HTTP na HTTPS, przejście na nowy system CMS lub kreator stron, zmiana usługi hostingowej lub przejście na stronę bardziej przyjazną dla użytkowników.
Migracja witryny może nawet działać jako migracja hybrydowa lub kombinacja różnych strategii, takich jak przełączanie domen i usług hostingowych w jednym projekcie.
W zależności od rodzaju migracji istnieją ważne kwestie, które koniecznie należy wziąć pod uwagę. Na przykład migracja do protokołu HTTPS będzie wymagała przekierowania ruchu przy użyciu protokołu HSTS.
Po zakończeniu migracji ważne jest przeprowadzenie testów porównawczych wydajności witryny i monitorowanie tego, jak skuteczny jest ten proces w osiąganiu celów firmy.
Przedsiębiorstwa stoją przed jeszcze większym wyzwaniem, jeśli chodzi o migrację strony internetowej. Witryna firmy to bardzo rozbudowany i złożony system. Tak pokaźna ilość danych może być przeszkodą w sprawnym indeksowaniu i będzie wymagać większego nakładu pracy.
Dobra wiadomość jest taka, że wiele aspektów technicznych z perspektywy SEO pozostanie niezmieniona i nie będzie wymagała poprawy. Niestety, mogą one być dość trudne do utrzymania na tak dużą skalę. Większe strony internetowe mają zwykle więcej miękkich błędów 404 i pętli przekierowań. Pamiętaj jednak, że zapobieganie tym problemom jest znacznie trudniejsze niż ich rozwiązanie za pomocą migracji witryny.
Sprawdź więc dokładnie, czy wszystkie linki wewnętrzne funkcjonują bez zarzutów i nie prowadzą do niepożądanych treści, czy mapa witryny XML uwzględnia wszystkie adresy URL, czy znaczniki schematu znajdują się na odpowiednich stronach, metadane są aktualne, obrazy odpowiednio zoptymalizowane oraz czy strona jest responsywna i odpowiednio szybko się ładuje.
Poniżej przedstawiliśmy listę kroków, których należy się trzymać, aby odpowiednio przeprowadzić migrację witryny.
Najpierw zindeksuj istniejącą witrynę, aby odkryć wszystkie adresy URL należące do Twojej domeny. Ma to kluczowe znaczenie w procesie podejmowania decyzji, która treść powinna zostać przeniesiona i gdzie powinna się znaleźć. Aby rozpocząć te działania, wyeksportuj wszystkie adresy URL z Google Analytics, aby utworzyć mapę witryny lub uruchom indeksowanie za pomocą Screaming Frog, co pozwoli Ci wyszczególnić wszystkie adresy w witrynie. Po zindeksowaniu wyeksportuj plik CSV do arkusza kalkulacyjnego i utwórz nowe karty, aby określić, które adresy powinny być przenoszone, a które nie.
Kolejnym krokiem jest określenie, które adresy URL należy przenieść, a które usunąć lub przekierować. Istnieje wiele narzędzi do mapowania przekierowań i organizowania plików witryny, z których możesz w tym celu skorzystać
Przekierowania są ważne, aby pozbyć się zduplikowanych treści i poinformować boty wyszukiwarek, aby nie indeksowały starych adresów.
Natywne narzędzia lub wtyczki pozwolą Ci mapować przekierowania i wizualizować, jak struktura Twojej witryny będzie wyglądać po migracji. Ważne jest, aby wszystkie przekierowania 302 przeniesione podczas migracji zostały ostatecznie przeniesione do 301 lub opublikowane w nowej witrynie.
Po wyszczególnieniu schematu przekierowania nadchodzi czas, aby stworzyć środowisko przejściowe, w którym możesz bezpiecznie przenosić adresy URL bez wprowadzania drastycznych zmian w witrynie.
Konieczny będzie programistyczny dostęp do witryny, aby wprowadzić zmiany w meta danych, nagłówkach i innych ważnych elementach. Pamiętaj o wykorzystaniu plików robots.txt, aby upewnić się, że środowisko przejściowe nie jest indeksowane przez wyszukiwarki kiedy nad nim pracujesz.
Korzystając ze specjalistycznych narzędzi do przekierowywania, możesz eksportować każdy adres URL na nową platformę. Dla przykładu, jeśli przełączasz cały ruch ze stron HTTP na HTTPS, musisz zastąpić plik .htaccess w swoim CMS i użyć nowego kodu.
Nawet jeśli w końcu przekierujesz wszystkie uszkodzone adresy URL na nową stronę w domenie, warto skonfigurować wszystkie błędy 404 na wypadek, gdyby wystąpiły jakieś problemy w migracji. Wstawiając link na przykład do strony głównej, możesz zabezpieczyć się w przypadku, gdy dana treść zostanie pominięta lub zapomniana. Dzięki temu nie stracisz uwagi swojego odbiorcy.
Po uruchomieniu witryny warto sprawdzić jej specyfikacje w Google Analytics i Google Search Console. Możesz też uruchomić kod śledzenia danych witrynie, aby monitorować jej wydajność i ocenić skuteczność migracji.
Korzystając z Screaming Frog, możesz zindeksować swoją witrynę, a następnie utworzyć jej mapę w menu głównym. Kolejnym krokiem będzie zalogowanie się do Google Search Console i bezpośrednie przesłanie jej, co zapewni wyszukiwarkom szybki dostęp do dokładnych informacji na temat Twojej strony.
Gdy już uruchomisz nową witrynę, pamiętaj o zaktualizowaniu wszystkich adresów URL w mediach społecznościowych i innych platformach, aby ułatwić dostęp do jej treści. Migracja danych to świetny sposób na wypromowanie marki na portalach, dzięki którym zyskasz nowych odbiorców zaraz po uruchomieniu swojej strony.
Migracja witryny to nie zawsze łatwe i przyjemne zadanie. Na swojej drodze spotkać możesz wiele problemów. Kluczowe w tym procesie jest działanie w kierunku optymalizacji zawartości strony, które zapewni płynne przeniesienie danych i zapobiegnie utracie ruchu. Jeśli wszystko pójdzie po Twojej myśli, zyskasz nowy, świeży obszar, który przyniesie Tobie i Twojej marce wiele korzyści. Nie czekaj więc i zacznij działać już dziś!
Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.