Trade marketing – czym jest?

Trade marketing – czym jest?

Elevate Digital/pexels.com

Prowadzenie biznesu w pojedynkę to niezwykle trudne zadanie, pochłaniające nie tylko ogromną ilość zasobów finansowych, ale również kapitału w postaci czasu, energii oraz ludzi. Z tego powodu wiele biznesów, niezależnie od wielkości, decyduje się na połączenie siły z innymi producentami w obrębie własnej dziedziny. Pozwala to na ekspansję oferty, a także “miękkie lądowanie” w razie kryzysu. Czym jest trade marketing i dlaczego każdy powinien o nim wiedzieć? Wszystko zamyka się w jednym zdaniu: większa widoczność to większa sprzedaż.

Wsparcie w sprzedaży

Trade marketing co to? Najogólniej mówiąc, jest to szereg działań mających na celu zapewnienie lepszej widoczności produktom oraz ich dystrybucji. Marketing handlowy odpowiada również za powiązanie danego producenta z punktem sprzedaży. To połączenie sił, podczas którego każdy osiąga korzyści, przy jednoczesnym wyprzedzeniu konkurencji. Producent zyskuje sprzedaż, zasięgi, umocnienie brandu oraz nowych konsumentów, zaś dystrybutor może rozszerzyć swoją ofertę i przyciągnąć klientów danej marki.

Marketingowy mix

Umiejętne wykorzystywanie technik, metod, procesów, działań, których celem jest zaspokojenie potrzeb klientów, to dziś nie lada wyzwanie. Z tego powodu sprzedawcy i dystrybutorzy sięgają do różnych koncepcji marketingowych, aby zmaksymalizować swoje wyniki. Możemy wyróżnić kilka z nich, które mają wpływ na planowanie kampanii online oraz offline.

Pierwszą jest 4P: produkt (product), cena (price), promocja (promotion), dystrybucja (place). Na skutek rozwoju technologii oraz globalizacji została ona powiększona o nowe elementy: ludzi (people), proces (process), świadectwo materialne (physical evidence), tworząc tym samym drugą koncepcję 7P. Trzeci rodzaj to 4C: komunikacja (communication), wygoda (convenience), potrzeby klienta (customer value), koszt (cost). Tutaj stawia się przede wszystkim na klienta, będącym nabywcą produktu bądź usługi.

Trade marketing w zasadzie korzysta z każdej metody w zależności od potrzeb oraz grupy docelowej.

Wyprzedź konkurencję, mając silnego partnera

Kto pierwszy, ten lepszy – jeśli chcesz wieść prym w sprzedaży, musisz znaleźć się na pierwszej stronie wyszukiwarek internetowych. Według badań około 70% koszyków z zakupami zostaje porzuconych. Jakie są tego powody? Przede wszystkim zła optymalizacja oraz słaby autorytet.

Dostarcz swoim klientom niezbędnych informacji na temat oferowanej usługi bądź produktu. Staniesz się w ten sposób godny zaufania, a dzięki skategoryzowanym wyborom będziesz mieć możliwość analizowania potrzeb klientów. Wyeliminujesz zbędne produkty, które nie przynoszą zysku. Współpracując ze znaną marką, zwiększasz swoje szanse na sukces.

Narzędzia trade marketingowe online/offline

  • Ulotki – materiały edukujące klientów na temat oferty.
  • Materiały POS – materiały wspierające sprzedaż, mające wpływ na decyzje impulsywne klientów.
  • Roll-up – stojaki reklamowe.
  • Prowizja – rodzaj zachęty dla sprzedawców, którzy osiągają wysokie wyniki sprzedażowe.
  • Kategorie – sposób segmentacji produktów pozwalający na usystematyzowanie oferty.

Szczęśliwa siódemka. Od czego należy zacząć planowanie strategii trade marketingowej?

Krok 1: Research. Bez tego ani rusz, ponieważ musisz wybrać miejsce o odpowiednim profilu, wolnym kalendarzu wydawniczym oraz właściwej tematyce. Badanie rynku oraz preferencji podwykonawców/ dystrybutora pozwoli stworzyć odpowiednie warunki współpracy.

Krok 2: SEO i SEM. Działając w sieci, nie możesz zapomnieć o tych dwóch strategiach. Pozwalają one na zwiększenie widoczności produktów w wynikach wyszukiwania, zarówno darmowych, jak i płatnych w postaci reklam PPC. Szczególnie ważnym elementem będzie audyt strony, linków oraz konkurencji.

Krok 3: Content marketingowy i brandowy. Z jednej strony należy tworzyć ciekawe, oryginalne, wysokiej jakości materiały (tekstowe i wizualne), a z drugiej takie, które komunikują wartości danej marki, umacniając jej pozycję rynkową.

Krok 4: User Experience (UX). Strona internetowa to wizytówka firmy. Tworzy więc pierwsze wrażenie. Warto zadbać o to, aby była jak najbardziej przyjazna w odbiorze, intuicyjna w nawigacji oraz czytelna. Powinna mieć odpowiedni design, bowiem najlepszy dobór słów kluczowych czy najciekawsza reklama bez tego mogą polec.

Krok 5: Personalizacja. Jeśli dasz klientowi coś, czego nie oferuje konkurencja, jesteś na wygranej pozycji. Przykładem może być firma Starbucks pisząca na każdym z kubków kawy imię zamawiającego. W sieci cały czas pojawiają się zdjęcia promocyjne, które stanowią cenny element marketingu szeptanego.

Krok 6: Nagrody i konkursy. Grywalizacja była i nadal jest niezbędnym elementem strategii marketingowej. Przykładem mogą być aplikacje Żabki bądź H&M umożliwiające zbieranie punktów dla klientów, które można wymienić na darmowe oferty lub kupony.

Krok 7: Trendy. Ich śledzenie pozwoli Ci zawsze być o krok do przodu, a także zwiększyć zainteresowanie klientów oferowanymi produktami. Współcześnie coraz ważniejsze stają się eco marketing, buy now and pay later, omnichannel marketing oraz voice search. Działając niejako w duecie, zwiększasz swoje możliwości na wdrożenie każdego z tych elementów.

Sprawdź: Co to jest paginacja stron i czy warto ją stosować?

Klucz do sukcesu to ekspozycja i obsługa klienta

Filary trade marketingu będą różnić się w zależności od branży, oferty produktowej oraz celów sprzedawcy/ dystrybutora. Nie ulega jednak wątpliwości, że zadaniem dla każdego jest stworzenie warunków do jak najlepszej ekspozycji oferty, a optymalizacja i pozycjonowanie dokładnie tym celom służą. Jest to niejako obszar lead generation, który pozwala przekształcić biernego odbiorcę w aktywnego konsumenta z korzyścią dla każdej ze stron.

Źródło: Christina Morillo/pexels.com

Customer service to podstawa w budowaniu stałej bazy klientów, których działania będą przekładać się na wysoką sprzedaż w sklepie. Kompleksowa obsługa to fundament marki. Jak przekłada się to na liczby? Otóż zgodnie z badaniami szacuje się, że ponad 68% klientów rezygnuje z zakupu (na różnych jego etapach), jeśli spotka się z mało satysfakcjonującą obsługą. Internet umożliwia niekiedy zadbanie o większą liczbę potrzeb, często je nawet przewyższając.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Nowoczesne formy reklamy w Internecie – jak wyglądają?

    Nowoczesne formy reklamy w Internecie – jak wyglądają?

    W promowaniu biznesu coraz częściej odchodzi się od sztampowych, tradycyjnych form reklamy. Ich miejsce zastępują nowatorskie rozwiązania promocyjne.
    Co to jest social media marketing?

    Co to jest social media marketing?

    Social media marketing przeżywa prawdziwy rozkwit! To stwarza potencjał do reklamy marek i usług.
    TOP 7 narzędzi marketingowych, które musisz znać

    TOP 7 narzędzi marketingowych, które musisz znać

    Specjaliści przygotowujący strategię kampanii reklamowej koncentrują się na działaniach analitycznych. Potrzebują wówczas odpowiednich narzędzi. Jakich?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę