Trendy w social mediach 2022

Trendy w social mediach 2022

Koniec i początek roku w branży marketingu to specyficzny czas. W grudniu zwykle podsumowujemy minione miesiące, natomiast w styczniu planujemy nadchodzący rok. Wiele osób niczym z fusów próbuje przewidywać trendy, które będą królować przez następne 52 tygodnie. Jednak rzeczywistość potrafi zaskakiwać, jak to pokazała pandemia koronawirusa, czy nagłe objawienie ClubHouse, które były istnym game changerem. Mimo wszystko spróbujemy przewidzieć trendy w social mediach na 2022 rok.

1. Social commerce na serio

Od wielu lat słyszało się o social commerce – eksperci z branży zapowiadali już tę formę marketingu na konferencjach w 2016 roku, jednak wtedy znaczyło to zupełnie coś innego niż dzisiaj. Tamtejszy social commerce mógł sobie pozwolić na efektywne działania organiczne, mocne marki osobiste i firmowe, które łatwo sprzedawały, ponieważ był to wtedy powiew świeżości w branży. Aktualnie pod tym terminem kryje się m.in. live shopping, czyli zakupy na żywo. Jest to po prostu przeniesienie słynnych telezakupów (znanych z telewizji) do platform społecznościowych. O dziwo to działa, a popularność tego formatu rośnie i eskaluje na kolejne platformy. Instagram oraz Tik Tok nieustannie pracują nad algorytmami zakupów na żywo.

Dodatkowo same serwisy społecznościowe wprowadzają kolejne narzędzia i funkcjonalności, które mają ułatwiać sprzedaż, a co za tym idzie – docelowo zastępować sklepy internetowe. W social commerce w tym roku możemy się spodziewać ulepszeń w zakresie prezentacji produktów, ułatwienia metod finalizacji zakupów oraz płatności.

2. Social care

Można by pomyśleć, że połączenie social media + customer service to już standard. Zjawisko rozwija się od początku obecności biznesów w mediach społecznościowych. Jednak trend nadal będzie się umacniał względem innych kanałów kontaktu. Według badań firmy Gartner, do roku 2023 60 proc. wszystkich zapytań dotyczących obsługi klienta będzie obsługiwanych w kanałach online. Oznacza to, że w perspektywie kilku lat digital i social media staną się najważniejszym miejscem kontaktu klientów z marką. Warto już teraz przygotować swój biznes na dobrą obsługę tam, gdzie tego oczekuje klient.

3. Social audio

Debiut ClubHouse na początku roku 2021 był prawdziwym gamechangerem wśród platform społecznościowych. Choć historia pierwszego serwisu audio szybko się zakończyła, to przetarła szlaki dla innych, którzy z pewnością wyciągnęli lekcję z nieudanego uplasowania ClubHouse na rynku. Mimo że większość marek niepewnie spogląda w stronę audio formatów, to warto sięgnąć pamięcią do historii, kiedy to biznes wchodził na Facebooka i wówczas firmy także niechętnie podchodziły do tego typu innowacji. Social audio może być szansą na utrzymywanie zaangażowania społeczności w czasach, gdy wszystko już było. Dla odbiorcy słuchanie prawdziwego głosu Twojej marki to możliwość stworzenia pewnego rodzaju autentycznej, ale zarazem intymnej więzi.

Jeżeli chcemy odnieść sukces dzięki formatowi social audio musimy sprawdzić, co tak naprawdę będzie interesujące dla naszych odbiorców i serwować im wartościowe materiały. Mogą być to rozmowy na żywo, formaty Q&A (pomocne również przy obsłudze klienta), wywiady, case study, czy nawet mini kursy lub poradniki.

4. Dalszy ciąg wojny TikTok vs. Instagram Reels

Powiedzieć, że Instagram goni TikToka, to tak jakby nic nie powiedzieć. Formaty wideo nadal mają się dobrze, a użytkownicy social mediów ciągle oczekują od platform więcej. TikTok w minionym roku zaskakiwał i z pewnością w 2022 roku jeszcze nie raz to zrobi. Instagram do swojego core dodaje funkcjonalności łudząco podobne do TikToka jak np. Reels, oferując przy tym swoje standardowe zaplecze estetycznych feedów składających się ze statycznych obrazków. Instagram nadal jest „bezpieczną” przestrzenią, w której bardziej dbamy o swój wizerunek, jesteśmy bardziej zachowawczy i dzielimy się treściami z odbiorcami, którzy są przyzwyczajeni do statusu quo. Natomiast TikTok to miejsce, gdzie twórcy nie boją się eksperymentować i zaszaleć np. wykonując trendy, bo wiedzą, że widzowie są bardziej otwarci w swoim podejściu i oczekują treści o zupełnie innym charakterze.

Jeżeli w nadchodzących miesiącach jako marka chcemy tworzyć content na TikToka i następnie udostępniać go w Instagram Reels, musimy starannie dobierać treści, które będą pasowały do oczekiwań odbiorców w tym kanale. Nadchodzący rok wiele nie zmieni w charakterze tolerancji treści na poszczególnych platformach, więc trzeba być świadomym, że ten proces może potrwać dłużej, a nawet może nigdy się nie wydarzyć – Instagram pozostanie estetyczną siatką, a TikTok miejscem śmiałych eksperymentów w luźniejszej formie.

5. Bez płatnej reklamy ani rusz

Spadki zasięgów organicznych w social mediach marketerzy widzą nie od dzisiaj. W badaniach Hootsuite 2022 Social Trends ponad 40% ankietowanych stwierdziło, że jednym z ich największych wyzwań jest konieczność zwiększania wydatków na reklamę płatną, co jest skutkiem niesatysfakcjonujących wyników organicznych. Początek roku to okres budżetowania w większości działów marketingu, wiele z nich w 2022 zdecyduje się na próbę inwestycji w reklamy na platformach, gdzie jeszcze nie ma tak zaciekłej walki o uwagę odbiorcy. Wszechstronność w wyborze kanałów sprawia, że z pewnością reklamy będą musiały być bardziej dopasowane do charakteru platformy, co będzie wymagało większych nakładów pracy ze strony marketerów. Jednak takie podejście się opłaci, ponieważ działy marketingu nie będą przepalać budżetu na przypadkowe działania.

6. Rozszerzona rzeczywistość bliżej niż dotychczas?

Nie sposób nie wspomnieć o nowych technologiach, które cały czas zyskują na popularności na platformach social mediowych. I nie chodzi tutaj o metaverse, które zapowiadał Mark Zuckerberg (to akurat perspektywa kilkunastu lat). Użytkownicy mediów społecznościowych będą oczekiwali lepszych i bardziej angażujących doświadczeń, a technologie typu AR (rzeczywistość rozszerzona) i VR (wirtualna rzeczywistość) mogą być dużą szansą na tym polu. Rozszerzona rzeczywistość w postaci filtrów ma już się całkiem dobrze na takich platformach jak Instagram, TikTok, czy Snapchat. W dodatku są one bardzo popularne wśród użytkowników. Filtry AR to nie tylko makijaże, wąsy, uszy psa, czy wybielanie zębów, ale mogą także wspierać doświadczenia zakupowe klientów, aby mogli wypróbować produkty np. przymierzyć okulary. Technologia ta na pewno będzie się rozwijać w najbliższych miesiącach, a na pewno latach. Jeżeli chodzi o wirtualną rzeczywistość na platformach społecznościowych, to trochę czasu jeszcze upłynie, zanim wejdą one do mainstreamu. Z pewnością w 2022 roku spotkania ze znajomymi w wirtualnym świecie awatarów nie będą powszechne.

Podsumowanie

Czy prognozy trendów na 2022 będą trafne? Staraliśmy się podejść do tematu bardzo realistycznie, więc jest duża szansa, że urzeczywistnią się one w najbliższych miesiącach. Wnioski zostały wyciągnięte na podstawie obserwacji zachowań Internautów oraz zmieniających się nastrojów społecznych, a także badań specjalistycznych firm. Jednak jak pokazała przeszłość, do trendów warto podchodzić zdroworozsądkowo. Kilkanaście lat temu eksperci zapowiadali rok wideo i zachęcali firmy do tworzenia contentu w tej formie, co skutkowało przepalaniem budżetu oraz nieudanymi realizacjami bez polotu. Jeżeli nie mamy wystarczających zasobów, budżetu, znajomości naszej grupy docelowej, czy pomysłu to w takiej sytuacji nie warto na siłę chwytać się wszystkich trendów naraz. Lepiej skupić się na wartościowej komunikacji marketingowej, która działa i po drodze testować nowe rozwiązania i innowacje.

Zobacz również
Marta Przewoźna
Marta Przewoźna
Redaktor prowadząca Digital Now! Magazine
Marketingowiec z redakcyjnym backgroundem. Na co dzień zajmuje się marketingiem w Currency One SA. Specjalizuje się w komunikacji marketingowej online, content marketingu, social mediach oraz strategii. Interesuje ją ludzki mózg, co wykorzystuje w pracy, ale nie tylko
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Co to jest social media marketing?

    Co to jest social media marketing?

    Social media marketing przeżywa prawdziwy rozkwit! To stwarza potencjał do reklamy marek i usług.
    Na czym polega marketing rekomendacyjny?

    Na czym polega marketing rekomendacyjny?

    Marketing rekomendacyjny jest jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie świadomości marki, a także na zbudowanie bazy lojalnych klientów. Dlaczego warto postawić na marketing polecający?
    8 elementów e-sklepu, które sprawdzają klienci zanim Ci zaufają

    8 elementów e-sklepu, które sprawdzają klienci zanim Ci zaufają

    Sklepy online w ostatnich latach przeżyły ogromny wzrost. Jak nie zginąć wśród licznej konkurencji i zadbać o każdy detal na stronie? Podpowiada nasz ekspert, Jacek.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.