Trudna sztuka link buildingu. Co warto wiedzieć o backlinkach, aby nie wpaść w ich pułapkę?

Trudna sztuka link buildingu. Co warto wiedzieć o backlinkach, aby nie wpaść w ich pułapkę?

Zan/unsplash.com

Każdy z nas korzysta z linków, czyli hiperłączy pozwalających nam surfować po sieci i wymieniać się treściami. Jest to również jedna z najważniejszych strategii pozycjonowania off-site, czyli poza strukturą strony. Linki są więc filarem naszej rozpoznawalności oraz autorytetu, warto więc wiedzieć o nich więcej, aby nie wpaść w pewne pułapki.

Backlinki

Inaczej linki przychodzące. Są to klikalne odnośniki na stronach internetowych, których zadaniem jest przeniesienie użytkownika do zewnętrznej strony bądź podstrony. Mogą występować w postaci pełnego adresu URL lub – co częściej się zdarza – anchor textu. Są szczególnie ważne dla Google, ponieważ traktowane są jako jeden z czynników rankingowych. Pozwalają one na kierowanie ruchu, wspierają współczynnik klikalności oraz szeroko pojętą promocję strony.

Sprawdź: Zła strategia budowania linków, czyli jak zniszczyć sobie reputację

Treść sama się obroni

„Content is King” i tutaj się zgadzamy. Jednak nawet jeśli tworzymy ciekawe i oryginalne materiały na stronę, to jest to za mało, aby cieszyć się popularnością w sieci. Brak linków zwrotnych zdecydowanie utrudnia pozycjonowanie, co ma wpływ na zmniejszenie ruchu na stronie, klikalności, konwersji i popularności witryny.

Im więcej, tym lepiej

Źródło: Štefan Štefančík/unsplash.com

Ilość ma znaczenie, nie będziemy się tutaj kłócić. Jednak tym, co ma znacznie większy wpływ na ocenę naszego profilu link buildingu, jest jakość linków. Jeśli będziemy posiadać setki linków pochodzących ze słabej jakości stron, to cała nasza praca pójdzie na marne. Oczywiście ich dobór musi być zróżnicowany, jednak najpierw powinniśmy skupić się na wysokiej jakości.

Linki można kupić

Można, ale w będzie to skutkować nałożeniem na nas kary przez wyszukiwarkę. System wymiany i kupowania linków to jedna z praktyk Black Hat SEO, które uznaje się za nieetyczne i niezgodne z regulaminem.

Linki z mediów społecznościowych nie mają wartości

Chociaż nie posiadają one potrzebnych atrybutów, to mają wpływ na pozycję naszej strony w SERP. Zwiększają ruch na stronie, dywersyfikują profil link buildingu, poprawiają rozpoznawalność marki, przyspieszają indeksowanie i pozwalają na budowanie relacji z odbiorcami.

Tylko linki z atrybutem dofollow są cenne

Tak, to one posiadają największą moc SEO (link juice). Jednak Google ceni sobie naturalny profil linków, co oznacza, że powinny mieć one różne atrybuty. Strony, które posiadają wyłącznie linki ze znacznikiem dofollow, są odbierane jako podejrzane, co również może grozić karą.

Wiesz już, że kluczowa jest jakość. Jednak co kryje się pod tym pojęciem? Wyszukiwarka Google zwraca uwagę przede wszystkim na autorytet domeny, z której pochodzi dany link. Następnie ocenia się dopasowanie tematyczne, naturalność, lokalizację w treści, atrybuty oraz znaczniki.

Powyższą analizą zajmują się algorytmy, a w szczególności PageRank i Pingwin. Pierwszy z nich zajmuje się klasyfikacją linków, drugi wykrywa spam oraz obniża pozycję rankingową stronom stosującym techniki Black Hat SEO.

Atrybuty w pigułce

Skoro o nich mowa, warto wiedzieć, które atrybuty wykorzystywać, aby zbudować naturalny profil link buildingu. Wiesz już, że najbardziej wartościowe są linki dofollow – to one bezpośrednio wpływają na naszą pozycję rankingową za pomocą przekazywanej mocy. Dla ich równowagi wykorzystuje się linki nofollow, które wysyłają sugestię, aby nie indeksować danej strony. Poza tym istnieją jeszcze linki sponsorowane, które pozyskaliśmy płatnymi metodami oraz linki UGC, czyli wygenerowane przez użytkowników sieci, bez naszego wsparcia.

Gdzie pozyskiwać linki przychodzące?

Po pierwsze, musisz tworzyć zachęcający content, który skłoni użytkowników do jego udostępniania. Strona zaczyna żyć wówczas własnym życiem, buduje się jej popularność. Oryginalność i autorstwo – na tym powinieneś się skupić.

Warto jednak skorzystać ze wsparcia:

  • mediów społecznościowych,
  • wpisów gościnnych,
  • forów internetowych,
  • portali ogłoszeniowych,
  • stron branżowych,
  • artykułów sponsorowanych,
  • wirtualnej wizytówki Google Moja Firma oraz NAP.

Jak wykrywać słabej jakości linki?

Przede wszystkim miej oczy dookoła głowy i monitoruj profil swojej strony. Nie jesteś w stanie kontrolować ich samodzielnie, dlatego konieczna jest pomoc dostępnych narzędzi. Do podstawowych należą Google Search Console i Google Analytics. Niestety praktyka pokazuje, że to za mało, aby uniknąć problemów. Dlatego masz również do dyspozycji Screaming Frog, Moz, SEMrush, Majestic oraz Ahrefs.

Zwracaj uwagę na dopasowanie tematyczne, adres URL strony, przekierowania, jakość contentu i rodzaj anchoru. Google traktuje wszystkich jednakowo, nieważne więc, czy popełnisz nieświadomy błąd, czy celowo złamiesz reguły. Każdy słaby link przybliża groźbę kary, a jej zdjęcie nie jest łatwym zadaniem i często wymaga wsparcia specjalisty.

Sprawdź: Podstawy SEO. Strategia budowania linków – o czym pamiętać?

Wnioski

Strategia pozyskiwania linków wymaga czasu oraz cierpliwości, nie dzieje się to z dnia na dzień. Dodatkowo nie jest to proste zadanie, czyha na nas wiele niebezpieczeństw, które grożą karą nałożoną przez wyszukiwarkę. Z tego względu tak ważna jest prewencja, monitorowanie i analizowanie każdego linku zwrotnego. Jeśli jednak nie czujesz się pewnie w tych działaniach, skorzystaj z pomocy specjalistycznej agencji SEO, która dzięki większemu zasobowi narzędzi zajmie się tym za Ciebie.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak prawidłowo generować backlinki?

    Jak prawidłowo generować backlinki?

    Pomyśl o swojej stronie i zadbaj o prawidłowe linki zwrotne. Te wskazówki pomogą przedsiębiorcom w łatwy sposób pozyskać backlinki.
    Jak weryfikować poprawność schema.org?

    Jak weryfikować poprawność schema.org?

    Dlaczego słownik Schema.org jest tak istotny z punktu widzenia ustawień technicznych strony? Sprawdzamy, czym on jest i jak weryfikować jego działanie.
    Ruch organiczny w Google Analytics – wszystko, co musisz o nim wiedzieć

    Ruch organiczny w Google Analytics – wszystko, co musisz o nim wiedzieć

    Skąd pochodzi ruch organiczny? Jakie ma znaczenie i w jaki sposób go optymalizować? Mamy odpowiedzi na te istotne pytania!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę