Typologia SEO – teoria optymalizacji i pozycjonowania

Typologia SEO – teoria optymalizacji i pozycjonowania

olia danilevich/pexels.com

Posiadając własną stronę internetową, z pewnością wiele słyszałeś na temat SEO oraz jego praktyk. Niestety zdarza się nam mylić pojęcia oraz zapominać o najbardziej podstawowych czynnościach optymalizacyjnych. Dziś dowiesz się, czym tak naprawdę jest SEO i jakie są jego rodzaje – a wierz nam, trochę tego jest!

Słowem wstępu

SEO, czyli Search Engine Optimization, to działania i strategie, których celem jest poprawienie widoczności strony internetowej w organicznych – darmowych – wynikach wyszukiwania. Składa się z kilku etapów, które mają wpływ na uzyskanie jak najwyższej pozycji rankingowej. Jest to zagadnienie interdyscyplinarne, co oznacza, że sięga do informatyki, programowania, marketingu oraz promocji. Przede wszystkim należy pamiętać, że jest to długotrwały proces, który nieustannie ewoluuje wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmów oraz robotów wyszukiwarek internetowych.

SEM – Search Engine Marketing

Zdarza się, że te dwa skróty są ze sobą mylone bądź używane zamiennie. Jest to jednak błąd, ponieważ SEM jest znacznie szerszym pojęciem, które przede wszystkim obraca się dookoła płatnych strategii marketingowo-promocyjnych. Mowa tutaj o reklamach PPC (Pay Per Click), stronach docelowych (landing pages) czy artykułach sponsorowanych. Tutaj zasadniczym celem jest poprawienie konwersji.

Konwersja

Jest to nasz cel, który polega na tym, aby zachęcić potencjalnego użytkownika do interakcji ze stroną. Samo wyświetlenie materiału bądź reklamy nie wystarczy, zależy nam na kliknięciu. W przypadku SEM są to takie działania jak: zapisanie się do newslettera, założenie konta na stronie, otworzenie maila, kliknięcie w baner reklamowy, dokonanie zakupu w sklepie internetowym.

Rodzaje SEO

Pod kątem wykonywanych czynności optymalizacyjnych mamy do czynienia z dwoma rodzajami SEO, czyli działaniami w obrębie samej strony i jej struktury technicznej (on-page), a także wszelkimi praktykami poprawiającymi jej widoczność poza nią (off-page).

SEO on-page

Źródło: Negative Space/pexels.com

Jest to w dużej mierze tzw. techniczne SEO, które obejmuje praktyki informatyczne oraz programistyczne dotyczące elementów strukturalnych strony. Są to więc działania nakierowane na:

  • analizę i dobór słów kluczowych,
  • optymalizację nagłówków od H1 do H6,
  • optymalizację treści,
  • meta tagi,
  • układ oraz strukturę tekstu,
  • interfejs strony (menu, kategorie, dostęp do materiałów),
  • stworzenie przyjaznego adresu URL,
  • stworzenie mapy witryny oraz pliku robots.txt,
  • optymalizację multimediów,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • dostosowanie do urządzeń mobilnych,
  • poprawienie prędkości ładowania strony.

SEO off-page

Tutaj zależy nam już na działaniach, które polegają na analizie konkurencji, zbudowaniu linkowania zewnętrznego, połączenia sił z mediami społecznościowymi oraz blogosferą, w przypadku lokalnego SEO – wirtualną wizytówką, NAP, synergią z Google Maps.

Lokalne SEO

Jest to odłam działań optymalizacyjnych, których zadania są te same, jednak celem jest promocja danej strony (firmy, marki) w ujęciu lokalnym. Oznacza to, że zmienia się nasza grupa docelowych odbiorców. Jej zawężenie skutkuje zmianami w doborze słów kluczowych, stosowanego języka, publikowanych treści. Nie należy tego bagatelizować, ponieważ niemal 46% wyszukiwań z całej sieci dotyczy właśnie lokalnych firm i sklepów.

White Hat SEO

Inny podział SEO dotyczy etyki naszych praktyk. Wszelkie działania, które są zgodne z określonymi wytycznymi oraz zasadami wyszukiwarek nazywa się White Hat SEO. Jest to długi i żmudny proces, ale pozwalający na osiągnięcie trwałych wyników oraz zbudowanie solidnych fundamentów zaufania oraz autorytetu w sieci. Bierzemy więc pod uwagę czynniki rankingowe wyszukiwarek i staramy się porozumiewać z algorytmami.

Najbardziej znaczące czynniki rankingowe

  • wiek i historia domeny,
  • geolokalizacja,
  • słowa kluczowe,
  • certyfikat bezpieczeństw SSL,
  • tytuły, nagłówki,
  • wysokiej jakości treść,
  • atrybuty ALT,
  • link building,
  • mobilność i responsywność,
  • wysoka prędkość ładowania strony.

Black Hat SEO - depozycjonowanie

Istnieje jednak grupa pozycjonerów oraz administratorów stron, która chce iść na skróty. Dostają oni co prawda szybkie efekty, stosunkowo niskim kosztem, jednak nie są one zgodne z regulaminem. W związku z tym są szybko wykrywane przez algorytmy oraz pracowników przeglądarek, po czym nakładane są kary. Mogą one trwać od kilku miesięcy do kilka lat, a w skrajnych przypadkach skutkować całkowitym usunięciem strony z indeksu.

Jakie działania są uznawane za nieuczciwe?

  • ukrywanie treści: stosowanie białego tekstu na białym tle, umieszczanie treści za obrazem, ustawienie wielkości czcionki na zero,
  • duplikowanie oraz publikowanie niskiej jakości contentu,
  • nadużywanie słów kluczowych,
  • tworzenie dwóch wersji strony – jednej dla użytkowników, a drugiej dla robotów (cloaking),
  • wymiana linków,
  • spam,
  • hakowanie.

Wyszukiwarka internetowa

Liczba stron w sieci wzrasta każdego dnia, a razem z nią liczba użytkowników. Aby jak najlepiej odnajdywać w internecie materiały, które nas interesują, wyszukiwarki działają na podstawie wpisywanych przez nas zapytań. Każde słowo jest analizowane i dopasowywane do treści stron znajdujących się w indeksie. Z tego powodu tak ważne jest stworzenie bazy słów kluczowych.

Wyszukiwarka Google, która generuje największą liczbę zapytań, to wielki program, którego zadaniem jest udostępnianie informacji dla każdego odbiorcy na świecie. Z tego powodu zajmuje się crawlowaniem, indeksowaniem oraz tworzeniem rankingu. Nieocenioną pomocą w tym zakresie są algorytmy.

Algorytmy

Są to czynności, które muszą zostać wykonane, aby uzyskać zamierzony cel. Oceniają one strony internetowe pod kątem czynników rankingowych. Chociaż jest ich bardzo dużo, to na początek warto poznać:

  • Algorytm Panda – walczący ze zduplikowaną treścią i upychaniem słów kluczowych,
  • Algorytm Pingwin – walczący ze spamem oraz manipulacją linkami,
  • Algorytm Pirat – dbający o prawa autorskie w sieci,
  • Algorytm Koliber – pozwalający na dopasowanie stron do zapytań użytkowników,
  • Algorytm Gołąb – pomagający w lokalnym SEO z uwagi na geolokalizację dopasowań.

Podsumowanie

Można powiedzieć, że SEO składa się z trzech filarów: budowy technicznej strony, jej widoczności w sieci oraz etycznej pracy z algorytmami. Każdy z tych aspektów musi działać niczym jeden organizm, aby efekty strategii mogły się utrzymać w dłuższej perspektywie. Zadbaj więc o wnętrze, wizerunek oraz promocję razem z możliwościami, które oferuje świadoma optymalizacja. Teraz już żadne z podstawowych pojęć nie będzie Ci obce!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak prawidłowo dobierać frazy dla klienta?

    Jak prawidłowo dobierać frazy dla klienta?

    Dobór odpowiednich słów kluczowych to bardzo ważny proces podczas pozycjonowania. Przeczytaj, jak odpowiednio je dobierać dla klientów.
    Content is King! Jak właściwie zoptymalizować treści na stronie internetowej?

    Content is King! Jak właściwie zoptymalizować treści na stronie internetowej?

    Serce strony internetowej to jej treść. Mówimy, w jaki sposób ją udoskonalać, optymalizować i pozycjonować w organicznych wynikach wyszukiwania.
    Czym są słowa kluczowe?

    Czym są słowa kluczowe?

    Efektywne pozycjonowanie nie jest możliwe bez słów kluczowych. Podpowiemy Ci, czym one są, jakie są ich rodzaje i w jaki sposób należy je dobierać.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.