User Generated Content w sklepie internetowym – czym jest i skąd go brać?

User Generated Content w sklepie internetowym – czym jest i skąd go brać?

Współcześni konsumenci coraz częściej stawiają na autentyczność i szczerość przekazów, dlatego cenią sobie treści tworzone przez użytkowników podobnych do nich. User Generated Content może stać się siłą napędową Twojego sklepu internetowego. Jak pozyskać takie treści i dlaczego warto z nich skorzystać? Dowiedz się z artykułu.

Czym jest User Generated Content?

User Generated Content, czyli treści tworzone przez użytkowników, to wszystkie materiały, które zostały opublikowane w internecie przez osoby niezwiązane w żaden sposób z daną firmą.

Mogą być one umieszczone:

  • na stronie głównej (np. w witrynie sklepu),
  • na blogu firmowym (np. pod artykułami w formie komentarzy),
  • w mediach społecznościowych firmy,
  • na forach,
  • na portalach z opiniami,
  • na blogach i w mediach społecznościowych użytkowników.

Treści od użytkowników dzielimy na pochodzące z dwóch źródeł:

  • top downs – osoby kreujące treści (np. influencerzy, blogerzy, dziennikarze, twórcy, celebryci),
  • bottom ups – użytkownicy podobni do klientów docelowych lub pochodzący z ich środowisk (znajomi, rówieśnicy, członkowie rodzin czy osoby o zbliżonych zainteresowaniach).

Content tworzony przez osoby ze źródeł top downs dociera do dużej liczby odbiorców, jednak jego efekt jest uzależniony od sympatii do danego influencera czy twórcy. Z kolei źródła bottom ups nie oferują tak szerokiego zasięgu, jednak cieszą się one dużo większym zaufaniem.

Sprawdź: Czy warto założyć sklep na Sky-Shop?

Przykłady User Generated Content

Z UGC możesz spotkać się zarówno w formie wpisów na stronie internetowej, jak i w mediach społecznościowych. Treści tworzone przez użytkowników mogą przybrać różną formę. Jakie pojawiają się najczęściej?

Opinie i oceny klientów

Według raportu „E-commerce w Polsce 2021” opinie innych użytkowników są jednym z najważniejszych czynników wpływających na wiarygodność sklepu internetowego. Pomagają przyciągnąć na stronę nowych użytkowników oraz zwiększają zaufanie do marki.

Mogą to być opinie tekstowe, krótkie recenzje z dołączonymi materiałami graficznymi (np. zdjęciami) czy oceny w formie punktów lub gwiazdek. Najczęściej pojawiają się:

  • w witrynie sklepu – na stronie głównej, w zakładce z opiniami klientów lub na karcie produkty,
  • w sekcji opinii Google Moja Firma,
  • w mediach społecznościowych – np. jako recenzje na Facebooku,
  • w serwisach agregujących opinie (np. Opineo),
  • na forach tematycznych.

Źródło: Sklep adkosmetyki.pl działający na oprogramowaniu Sky-Shop

https://adkosmetyki.store/Mydlo-Aleppo-z-olejem-arganowym-500-ml-TADE-p758

Komentarze

Jeśli chcesz zaangażować Twoich odbiorców, wchodź z nimi w dialog – zachęcaj do zostawiania komentarzy i dzielenia się swoimi przemyśleniami. W ten sposób nie tylko zdobędziesz cenną informację zwrotną, ale także na dłużej zatrzymasz ich przy swoich treściach. Warto oczywiście moderować takie treści, reagować na nie i odpowiadać użytkownikom, aby podtrzymać dyskusję.

Komentarze mogą się znaleźć:

  • pod artykułami na blogu sklepu internetowego,
  • pod postami w mediach społecznościowych,
  • w grupach tematycznych i na forach.

Źródło: Sekcja komentarzy na blogu Sky-Shop.pl

https://blog.sky-shop.pl/dzialalnosc-nierejestrowana-i-twoj-pierwszy-sklep-internetowy/

Posty i treści użytkowników umieszczane w social mediach lub na blogach

Często użytkownicy dzielą się treściami dotyczącymi sklepu lub produktów bezpośrednio na swoich profilach w mediach społecznościowych, na platformach takich jak YouTube czy też na blogach. Takie treści są szczególnie wartościowe, ponieważ pozwalają dotrzeć do zupełnie nowych klientów, którzy nie zetknęli się jeszcze z ofertą naszego sklepu.

Należą do nich:

  • zdjęcia lub filmiki z dobrze widocznymi produktami,
  • posty z opiniami na temat produktów lub usług,
  • posty z oznaczeniami marki lub sklepu,
  • recenzje video,
  • unboxingi (nagranie z rozpakowywania nowego produktu).

Źródło: Przykład ze sklepu Kraina Tuptusia działającego na oprogramowaniu Sky-Shop

https://www.facebook.com/czytamczytu

Testy, porównania, zestawienia

Zazwyczaj umieszczane są na platformach zewnętrznych – blogach, portalach czy forach tematycznych. Często przybierają formę testów czy rankingów, dlatego są dla innych użytkowników cennym źródłem informacji i produktach. Co więcej, mają znaczny wpływ na ich decyzje zakupowe.

Warto zatem monitorować treści i wzmianki o naszym sklepie także w źródłach zewnętrznych, aby móc odpowiednio zareagować oraz udostępnić je w swoich kanałach społecznościowych. Pomocne w tym będą takie narzędzia jak Google Alert czy Brand24.

Dlaczego warto wykorzystać User Generated Content?

Treści tworzone przez użytkowników są dla odbiorców cennym źródłem informacji o produktach, sklepie czy firmie. Ich największą zaletą jest autentyczność oraz możliwość dotarcia do dużej grupy potencjalnych klientów. Jakie korzyści daje jeszcze UGC?

Budowanie świadomości marki

Wszelkie wzmianki na temat Twojego sklepu zamieszczane przez użytkowników przyczyniają się do zwiększenia świadomości na temat Twojej marki oraz pomagają budować jej wizerunek. Content tworzony przez kupujących jest bowiem nie tylko bardziej wiarygodny, ale także pozwala się wyróżnić i jest lepiej zapamiętywany.

Zyskanie zaufania klientów

Treści od użytkowników, takie jak opinie czy oceny, zwiększają wiarygodność Twojego sklepu internetowego, co sprawia, że nowi użytkownicy chętniej zapoznają się z produktem i decydują się na zakupy. Komentarze czy recenzje dostarczają także większej ilości informacji o produkcie. Dają zatem klientom więcej powodów, aby sfinalizowali transakcję.

User Generated Content ułatwia zdobycie zaufanie klientów, ponieważ jest autentyczny – pochodzi od kupujących i nie jest wpisany w działania marketingowe firmy. Takie treści pozwalają użytkownikom lepiej ocenić, czy dany produkt jest dla nich, a przy tym poznać sklep z perspektywy zwykłego konsumenta.

Zwiększenie zasięgów

Aktywni użytkownicy to najlepsi ambasadorzy Twojej marki. Poprzez dzielenie się informacjami na temat produktów oraz udostępnianie treści z nimi związanych we własnych kanałach społecznościowych pomagają przyciągnąć do sklepu nowych klientów. Szczególny wpływ mają tutaj użytkownicy z grupy top downs docierający do dużej liczby odbiorców.

Do zwiększania zasięgów przyczyniają się także rozprzestrzeniające się wiralowo akcje z użyciem hashtagów. Sztandarowym przykładem są tutaj działania Coca-Coli – udostępniane masowo zdjęcia z personalizowanymi etykietami stały się źródeł unikalnego contentu tworzonego przez klientów marki.

Zaangażowanie użytkowników

Możliwość wystawienia oceny, podzielenia się swoją opinią w komentarzu czy napisania recenzji sprawia, że klienci czują, że ich głos jest ważny. Zwłaszcza jeśli spotyka się z reakcją ze strony firmy – odpowiedzią na wpis czy udostępnieniem w mediach społecznościowych.

Takie działania zachęcają użytkowników do aktywności i sprawiają, chętniej komentuje wpisy i reaguje na posty. Zaangażowanie klientów przekłada się z kolei na lojalność wobec sklepu.

Zwiększenie konwersji

Pozytywne opinie i recenzje, polecenia klientów czy obecność w różnego rodzaju rankingach oraz zestawieniach to świetna promocja dla Twojej firmy. User Generated Content cieszy się zaufaniem wśród klientów i daje im kolejny powód, aby dokonać zakupu w Twoim sklepie. Takie działania bezpośrednio przekładają się zatem na zwiększenie sprzedaży w Twoim sklepie.

Wpływ na SEO

User Generated Content korzystanie wpływa również na działania SEO. Treści tworzone przez użytkowników są przydatne i wartościowe dla odbiorców, dlatego stanowią dodatkowy impuls dla Google w procesie pozycjonowania. Recenzje, opinie i komentarze klientów są źródłem unikalnego contentu, który jest szczególnie ważny w budowaniu reputacji strony.

Wzmianki na innych stronach z linkiem do naszej witryny są też naturalnym link buildingiem, dzięki czemu wzmacniają SEO. Dodatkowo generują również ruch w mediach społecznościowych, co z kolei przekłada się na większe zaangażowanie, zasięg oraz ruch na stronie.

Wypowiedzi użytkowników w naturalny sposób wspierają również pozycjonowanie na frazy long-tailowe. Zwykle są one bardziej rozbudowane i precyzyjnie opisują zapytania odbiorców, dzięki czemu zwiększają szansę na konwersję.

Sprawdź: Jak pozycjonować sklep internetowy na IdoSell?

Jak pozyskać User Generated Content do Twojego sklepu internetowego?

UGC ma wiele zalet, jednak nie tak łatwo zaangażować użytkowników w tworzenie treści dla marki. Nie powinieneś zatem biernie czekać, aż klienci zaczną dzielić się opinią na temat Twojego sklepu w internecie. Zachęć ich i napędź UGC w Twoim sklepie. Jak to zrobić?

  • Zachęcaj do brania udziału w dyskusjach i komentowania postów czy wpisów na blogu poprzez CTA, zadawanie pytań i reagowanie na wypowiedzi użytkowników.
  • Pozostaw miejsce na oceny i komentarze w Twoim sklepie – dodawanie opinii i dzielenie się swoimi przemyśleniami powinno być intuicyjne i wygodne.
  • Stosuj przypomnienia mailowe dla użytkowników, którzy dokonali już zakupów, aby skorzystali z możliwości zostawienia opinii.
  • Oferuj dodatkowe korzyści, które sprawią, że klienci będą chętniej dzielili się swoimi opiniami – mogą to być rabaty lub różnego rodzaju bonusy.
  • Zintegruj Twój sklep z serwisami agregującymi opinie, takimi jak Opineo czy Ceneo.
  • Organizuj konkursy i zabawy z użyciem hashtagów, dzięki którym dotrzesz do większej liczby odbiorców i nakłonisz ich do aktywnego tworzenia treści.
  • Twórz grupy w mediach społecznościowych, w których będą oni mogli swobodnie dyskutować i wymieniać się doświadczeniami.

UGC dla sklepu internetowego w pigułce

W dobie wszechobecnych przekazów reklamowych influencer marketingu i płatnych współprac niezależne treści oraz szczere opinie użytkowników pozwalają marce wybić się w szumie informacyjnym.

User Generated Content w realny sposób przekłada się na zaangażowanie odbiorców, pozwala zdobyć ich zaufanie, a w efekcie przyczynia się do zwiększenia konwersji w Twoim sklepie internetowym. Właśnie dlatego sklepy działające na oprogramowaniu Sky-Shop chętnie wykorzystują treści tworzone przez odbiorców.

Jeśli chcesz pozyskać content od użytkowników, jako sprzedawca również powinieneś być aktywny – nawiąż relację z klientami, odpowiadaj na ich uwagi i zapytania oraz daj im poczucie, że ich głos jest dla Ciebie ważny. W ten sposób pozyskasz lojalnych i zaangażowanych odbiorców, którzy będą najlepszymi ambasadorami Twojej marki.

Autor: Magdalena Wilk,

https://sky-shop.pl/

Zobacz również
Magdalena Wilk
Magdalena Wilk
Content Marketing Specialist w Sky-Shop
Od zawsze związana z pracą z tekstem – najpierw jako redaktora i copywriterka, później jako specjalistka ds. content marketingu. Zainteresowana nowymi mediami oraz tworzeniem strategii marketingowych. W contencie najbardziej ceni połączenie siły twardych danych z kreatywnym podejściem.
Kategoria: E-Commerce
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 2
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Wady i zalety platformy Sky-Shop

    Wady i zalety platformy Sky-Shop

    Sky-Shop to jeden z największych polskich systemów do sprzedaży online. Czym charakteryzuje się ta platforma dla sklepów internetowych? Jakie są jej wady i zalety? Sprawdź najważniejsze informacje i opinie użytkowników Sky-Shop.pl.
    Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

    Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

    Wzrost zainteresowania konsumentów zakupami online sprawił, że rynek e-commerce rozrasta się w szybkim tempie. Obecnie wielu początkujących przedsiębiorców próbuje swoich […]
    Czy współczynnik klikalności wpływa na SEO strony internetowej?

    Czy współczynnik klikalności wpływa na SEO strony internetowej?

    CTR jest czynnikiem, który wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Jakie działania podjąć, aby go zwiększyć i odnieść sukces?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.