Na świecie jest siedem kontynentów. Ponad 190 państw. Ponad 5 miliardów osób korzysta z zasobów sieci internetowej, mając dostęp do niemal 2 miliardów stron. Stale rosnąca liczba witryn wymusza na wyszukiwarkach internetowych nieustającą pracę nad oceną ich jakości oraz udostępnieniem publikowanych zasobów odbiorcom. Cały ten proces może mieć miejsce dzięki indeksowaniu. Co jednak w sytuacji, kiedy chcielibyśmy usunąć stronę z wyszukiwarki?
Jest to proces zbierania informacji składających się na całość strony internetowej. Od jej aspektów technicznych, po badanie słów kluczowych oraz jakości umieszczanej treści, analizowanie linków, zdjęć, wideo – dosłownie wszystkiego, aby znalazła się w wynikach wyszukiwania. Czynność ta jest wykonywana przez roboty Google zgodnie w wytycznymi algorytmów, które są nieustannie aktualizowane w celu poprawienia jakości sieci.
Indeksowanie ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie strony pod kątem SEO. Odbywa się ono nieustannie, ale cyklicznie. Z tego powodu wielu administratorów stron musi dbać o ciągłe przyciąganie robotów, w celu wpisania do indeksu. Jeśli Cię w nim nie ma, nie jesteś widoczny dla użytkowników.
Mamy w tym przypadku do czynienia z dwiema sytuacjami. W zależności od perspektywy, proces usuwania strony z wyników wyszukiwania odbywa się nieco inaczej.
W przypadku użytkownika możemy usunąć stronę, której nie jesteśmy właścicielem, jeśli znajdują się na niej zdjęcia o charakterze prywatnym bądź intymnym, a zostały na niej umieszczone bez uzyskania zgody. Są to również sytuacje, kiedy wizerunek odbiorcy został spreparowany w sytuacjach naruszających godność osobistą (np. pornografia), ale także kiedy na stronie znajdują się poufne dane osobowe, treści chronione prawem autorskim. Należy wówczas skontaktować się z Google Support i wypełnić zamieszczony na niej formularz.
Pamiętaj jednak, że usunięcie strony z wyników wyszukiwania nie oznacza usunięcia jej z zasobów całego Internetu. Niestety może okazać się, że dana strona jest nadal odwiedzana poprzez wyszukiwanie z innej wyszukiwarki, np. Bing.
Technika 1: skonfiguruj przekierowanie 301.
Technika 2: zastosuj meta tag noindex lub nofollow w sekcji head strony.
Technika 3: zabezpiecz dostęp do strony za pomocą hasła, aby robot indeksujący nie miał do niej dostępu.
Technika 4: zablokuj stronę za pomocą pliku robots.txt. Wystarczy wówczas wpisać w kod pliku:
User-argent: *
Disallow: /
Pierwsza linijka kodu oznacza, że dyrektywa odnosi się do robotów wyszukiwarki, nie tylko Google. Druga zaś oznacza zablokowanie strony przed indeksowaniem. Za pośrednictwem pliku można również zablokować tylko elementy strony, np. zdjęcia, dokumenty. Wystarczy wówczas dodać fragment:
User-argent: *
Disallow: /images/
W panelu Google Search Console jest dostępna opcja usuwanie nieaktualnej treści. Jest to sytuacja, w której strona bądź jej elementy nie są już dostępne. Aby skorzystać z tego narzędzia, nie musisz być właścicielem strony.
Technika 5: usunięcie witryny z serwera
W tym przypadku warto skorzystać z narzędzia jakim jest Google Search Console. Za jego pośrednictwem można tymczasowo usunąć stronę na okres 6 miesięcy. Jak to wygląda w praktyce?
1. Zaloguj się na swoje konto Google.
2. Wybierz z menu zakładkę „Indeks”, a następnie „Usunięcia”.
3. Wybierz opcję „Tymczasowe usunięcia”.
4. Naciśnij przycisk „Nowa prośba” i wpisz adres URL, który chcesz usunąć.
5. Potwierdź prośbę za pomocą przycisku „Prześlij prośbę”.
Każdą prośbę można anulować. Wówczas należy otworzyć „Narzędzie do usuwania” i odnaleźć wysłaną prośbę w tabeli historii. Tam z panelu menu wybieramy „Anuluj prośbę”.
Jeśli zależy Ci na usunięciu treści z innych usług wyszukiwarki, poszukaj informacji w dokumentacji danej usługi, np. zakupy Google, Google My Business, Google Maps.
Dzięki nowym aktualizacjom Google, usuwanie nieaktualnych treści i stron z wyników wyszukiwania staje się coraz łatwiejsze dla właścicieli stron i użytkowników. Zasadniczym celem wyszukiwarki jest udostępnianie jak największej ilości informacji możliwie dużej liczbie użytkowników. Wszystko musi się jednak odbywać zgodnie z przepisami prawa, gdyż najważniejszy jest użytkownik oraz jego intencje.
Pamiętaj jednak, że Google może odmówić prośby o usunięcie. Dzieje się to z reguły w takich przypadkach, kiedy:
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.