UX Research – co to jest?

UX Research – co to jest?

Ron Lach/pexels.com

W dobie cyfryzacji i digitalizacji wielu marketingowych procesów coraz większe znaczenie odgrywa dbałość o indywidualne potrzeby klienta odwiedzającego stronę internetową. Projektowanie witryn na podstawie wcześniej przeprowadzonych badań to obecnie chleb powszedni we wdrażaniu cyfrowych rozwiązań. UX Research ewoluuje, a wraz z nim wzrasta potrzeba zapoznania się z jego funkcjonalnością. Czym jest badanie zachowań użytkowników? Jakie są elementy składowe UX? Jakich rezultatów możesz spodziewać się po wdrożeniu praktyk z obszaru User Experience? Sprawdźmy.

Jakie tajemnice skrywa w sobie akronim UX?

W poszukiwaniu definicji, która najpełniej rozwija tajemniczo brzmiący skrót, postawiliśmy na zwięzłość i przejrzystość w interpretacji. Przechodząc do meritum, UX (inaczej User Experience) to zespół wrażeń i zachowań towarzyszących użytkownikowi podczas korzystania z zasobów strony internetowej. Podstawowym celem jest zaspokojenie jego potrzeb oraz dostosowanie witryny pod kątem jego preferencji. To szereg praktyk dążących do udzielenia odpowiedzi na problemy konsumentów w postaci zamieszczonej oferty bądź contentu.

Trudno jednak dostosować się do preferencji indywidualnego użytkownika. Nie ma sytuacji bez wyjścia, a złotą zasadą jest skrupulatna analiza i interpretacja uzyskanych wniosków. Istnieje pewien zbiór elementów, o których warto pamiętać przy opracowywaniu kompleksowych strategii UX. O jakich czynnikach mowa? Przede wszystkim mamy na myśli graficzną oprawę witryny, jej przejrzystość, prostotę w obsłudze i sposobie przekazywania informacji, a także troskę o wartościowy, przydatny z perspektywy konsumenta content. Dobre postrzeganie witryny przez użytkowników powinno mieć bezpośrednie przełożenie na osiągane rezultaty biznesowe, czyli wykształcenie świadomej marki i satysfakcjonujące wyniki sprzedażowe.

Uwaga użytkownika na wagę złota

UX Research zyskuje na znaczeniu nie tylko w segmencie zarządzanych witryn internetowych, lecz także w obrębie branży IT. Pewnie zastanawiasz się, z czym właściwie wiąże się weryfikacja stron pod kątem User Experience i jakie problemy rozwikłasz, dzięki ich wdrożeniu?

  • Po pierwsze: Poznasz problemy, z którymi zmagają się osoby odwiedzające Twoją stronę.
  • Po drugie: Dowiesz się, jakie są ich oczekiwania względem dostępnych produktów bądź usług.
  • Po trzecie: Zweryfikujesz, które elementy stanowią przeszkody w intuicyjnym korzystaniu z serwisu.
  • Po czwarte: Będziesz mieć wpływ na udoskonalenie prowadzonego serwisu.
  • Po piąte: Przekonasz się, jakie składniki witryny powinny ulec zmianie celem poprawy konwersji.

Aby nie napotkać na drodze gigantycznych kosztów, zaleca się przeprowadzenie badania na samym początku tworzenia strony internetowej. W efekcie można sprawdzić, czy dany projekt strony faktycznie spełni oczekiwania internautów.

Sprawdź: Badania fokusowe w UX

UX Research od kuchni

W każdym badaniu, nie tylko dotyczącym zachowania użytkowników na stronie WWW, warto zacząć od analizy działań konkurencji. Pozwala to na weryfikację tego, co jest pozytywnie postrzegane przez odwiedzających oraz wykluczenie tych elementów, które nie sprawiają wrażenia profesjonalnych. Jest to badanie o charakterze jakościowym bazujące na obserwacji aktywności podejmowanych przez internautów w danej witrynie.

Źródło: Pavel Danilyuk/pexels.com

Choć można pokusić się o ogólną analizę zachowań w obrębie strony, to jednak warto uprościć sobie nieco zadanie. Można to uczynić poprzez przygotowanie kilku zadań, których realizacja będzie testem na to, czy obsługa serwisu nie sprawia użytkownikowi większych trudności oraz w jakich obszarach, kategoriach i podstronach szuka konkretnych produktów.

Plan działania, czyli co nieco o narzędziach UX

Głównym instrumentem badawczym jest scenariusz zawierający następujące po sobie pytania otwarte. Sposób rozmieszczenia zagadnień jest dowolny, jednak warto najpierw zapytać użytkownika o to, jakie ma odczucia co do witryn o podobnej tematyce. Po jego odwiedzinach na stronie należy przeprowadzić analizę tego, co mu się podobało, jak ocenia czytelność poszczególnych elementów, czy przegląd zamieszczanych informacji sprawiał mu jakiekolwiek trudności, a także, czy treści są przejrzyste, zrozumiałe, wyczerpujące temat. Istotne jest również wskazanie przez badanego aspektów spełniających swoją funkcję oraz składników wymagających modyfikacji bądź poprawy.

Błędy, o których mówi się przy okazji badań User Experience

Mimo że witryny internetowe różnią się od siebie, to jednak można wskazać niektóre powtarzające się błędy. O czym mowa przy okazji badania wrażeń internauty?

  • Niekorzystny interfejs względem oczekiwań użytkowników.
  • Przesyt wizualizacji nad treścią.
  • Niechlujność w czytelności tekstu.
  • Pomijanie dopasowania względem urządzeń mobilnych.
  • Długie teksty, nic niewnoszące dla czytelnika.
  • Nieintuicyjnie rozmieszczone elementy.

Nie można pominąć również pewnych stałych zasad, jak chociażby ulokowania przycisków aktywizujących “zatwierdzających” daną czynność po lewej stronie (np. “Zgadzam się”), a także tych związanych z odrzuceniem typu “Anuluj” – po prawej. Zakłada się, że przycisk dodania produktu do koszyka powinien również być odpowiednio wyeksponowany obok ceny.

Staraj się maksymalnie ułatwić proces zakupowy swojemu klientowi i rób wszystko, aby witryna posiadała nie tylko innowacyjny projekt, ale i prostą strukturę.

Zapraszamy do kontaktu z naszą agencją SEO.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: SXO
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 12
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych?
    Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych?
    Poprawnie funkcjonująca strona internetowa musi przede wszystkim udostępniać dane w zrozumiały i przejrzysty sposób. Tym właśnie architektura informacji w serwisach internetowych. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego jest tak istotna oraz co na nią wpływa.
    Analiza nagrań w badaniach UX
    Analiza nagrań w badaniach UX
    Nieważne, czy samodzielne tworzysz stronę, czy zlecasz to zadanie ekspertowi, musisz mieć świadomość pewnych praktyk. Jedną z nich jest analiza nagrań UX.
    SXO – mały krok dla SEOwca, wielki krok w stronę użyteczności
    SXO – mały krok dla SEOwca, wielki krok w stronę użyteczności
    Sprawdź, czym dokładnie jest SXO, dlaczego narobiło wokół siebie tyle szumu i – co najważniejsze – jak może pomóc w zwiększeniu zysków także Twojej firmy!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę