W dobie cyfryzacji i digitalizacji wielu marketingowych procesów coraz większe znaczenie odgrywa dbałość o indywidualne potrzeby klienta odwiedzającego stronę internetową. Projektowanie witryn na podstawie wcześniej przeprowadzonych badań to obecnie chleb powszedni we wdrażaniu cyfrowych rozwiązań. UX Research ewoluuje, a wraz z nim wzrasta potrzeba zapoznania się z jego funkcjonalnością. Czym jest badanie zachowań użytkowników? Jakie są elementy składowe UX? Jakich rezultatów możesz spodziewać się po wdrożeniu praktyk z obszaru User Experience? Sprawdźmy.
W poszukiwaniu definicji, która najpełniej rozwija tajemniczo brzmiący skrót, postawiliśmy na zwięzłość i przejrzystość w interpretacji. Przechodząc do meritum, UX (inaczej User Experience) to zespół wrażeń i zachowań towarzyszących użytkownikowi podczas korzystania z zasobów strony internetowej. Podstawowym celem jest zaspokojenie jego potrzeb oraz dostosowanie witryny pod kątem jego preferencji. To szereg praktyk dążących do udzielenia odpowiedzi na problemy konsumentów w postaci zamieszczonej oferty bądź contentu.
Trudno jednak dostosować się do preferencji indywidualnego użytkownika. Nie ma sytuacji bez wyjścia, a złotą zasadą jest skrupulatna analiza i interpretacja uzyskanych wniosków. Istnieje pewien zbiór elementów, o których warto pamiętać przy opracowywaniu kompleksowych strategii UX. O jakich czynnikach mowa? Przede wszystkim mamy na myśli graficzną oprawę witryny, jej przejrzystość, prostotę w obsłudze i sposobie przekazywania informacji, a także troskę o wartościowy, przydatny z perspektywy konsumenta content. Dobre postrzeganie witryny przez użytkowników powinno mieć bezpośrednie przełożenie na osiągane rezultaty biznesowe, czyli wykształcenie świadomej marki i satysfakcjonujące wyniki sprzedażowe.
UX Research zyskuje na znaczeniu nie tylko w segmencie zarządzanych witryn internetowych, lecz także w obrębie branży IT. Pewnie zastanawiasz się, z czym właściwie wiąże się weryfikacja stron pod kątem User Experience i jakie problemy rozwikłasz, dzięki ich wdrożeniu?
Aby nie napotkać na drodze gigantycznych kosztów, zaleca się przeprowadzenie badania na samym początku tworzenia strony internetowej. W efekcie można sprawdzić, czy dany projekt strony faktycznie spełni oczekiwania internautów.
W każdym badaniu, nie tylko dotyczącym zachowania użytkowników na stronie WWW, warto zacząć od analizy działań konkurencji. Pozwala to na weryfikację tego, co jest pozytywnie postrzegane przez odwiedzających oraz wykluczenie tych elementów, które nie sprawiają wrażenia profesjonalnych. Jest to badanie o charakterze jakościowym bazujące na obserwacji aktywności podejmowanych przez internautów w danej witrynie.
Choć można pokusić się o ogólną analizę zachowań w obrębie strony, to jednak warto uprościć sobie nieco zadanie. Można to uczynić poprzez przygotowanie kilku zadań, których realizacja będzie testem na to, czy obsługa serwisu nie sprawia użytkownikowi większych trudności oraz w jakich obszarach, kategoriach i podstronach szuka konkretnych produktów.
Głównym instrumentem badawczym jest scenariusz zawierający następujące po sobie pytania otwarte. Sposób rozmieszczenia zagadnień jest dowolny, jednak warto najpierw zapytać użytkownika o to, jakie ma odczucia co do witryn o podobnej tematyce. Po jego odwiedzinach na stronie należy przeprowadzić analizę tego, co mu się podobało, jak ocenia czytelność poszczególnych elementów, czy przegląd zamieszczanych informacji sprawiał mu jakiekolwiek trudności, a także, czy treści są przejrzyste, zrozumiałe, wyczerpujące temat. Istotne jest również wskazanie przez badanego aspektów spełniających swoją funkcję oraz składników wymagających modyfikacji bądź poprawy.
Mimo że witryny internetowe różnią się od siebie, to jednak można wskazać niektóre powtarzające się błędy. O czym mowa przy okazji badania wrażeń internauty?
Nie można pominąć również pewnych stałych zasad, jak chociażby ulokowania przycisków aktywizujących “zatwierdzających” daną czynność po lewej stronie (np. “Zgadzam się”), a także tych związanych z odrzuceniem typu “Anuluj” – po prawej. Zakłada się, że przycisk dodania produktu do koszyka powinien również być odpowiednio wyeksponowany obok ceny.
Staraj się maksymalnie ułatwić proces zakupowy swojemu klientowi i rób wszystko, aby witryna posiadała nie tylko innowacyjny projekt, ale i prostą strukturę.
Zapraszamy do kontaktu z naszą agencją SEO.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.