Prowadzenie biznesu w świecie wirtualnym jest nie lada wyzwaniem. Konkurencja jest ogromna, a algorytmy wyszukiwarek szybko się aktualizują. Niezależnie od tego, czy prowadzisz już stronę internetową, czy masz to dopiero w planie, przyda Ci się w tym zakresie pomoc. Warto więc przeprowadzić audyt SEO. W przypadku funkcjonującej już witryny ocenisz jej wady i zalety oraz dowiesz się, które z elementów wymagają naprawy. Jeśli zaś dopiero rozpoczynasz swoją drogę, ocenisz swoje szanse na tle konkurencji i unikniesz potencjalnych błędów na stronie. Bądź więc o krok do przodu w swoim planowaniu.
Określenie to oznacza proces niezależnej, eksperckiej oceny danej organizacji, systemu, procesu, produktu bądź projektu zgodnie z określonymi standardami oraz wytycznymi, w obrębie wewnętrznych przepisów organizacji. Jego zadaniem jest wskazanie na wczesnym etapie wszelkich nieprawidłowości, które należy poprawić, aby usprawnić funkcjonowanie.
Pewnie już wiesz, że SEO (Search Engine Optimization) to proces polegający na zoptymalizowaniu strony internetowej w celu zdobywania ruchu pochodzącego z wyszukiwarek internetowych. SEO to zatem przygotowanie witryny od strony technicznej.
Audyt SEO polega więc na ocenie danej strony internetowej pod kątem właśnie potencjalnych ulepszeń, aby była bardziej widoczna na liście wyszukiwania. Ma on wykryć wszelkie błędy oraz nieprawidłowości istniejące na stronie. Dodatkowo, za jego pomocą określa się działania, które powinny zostać wdrożone w sposób kompleksowy.
Jeśli zależy Ci na tym, aby Twoja strona była widoczna w sieci dla użytkowników, odpowiedź brzmi: tak. W końcu to, co publikujesz, jest skierowane do konkretnej grupy. Dobrze zoptymalizowana strona z jednej strony jest ukłonem w stronę odbiorcy, z drugiej zaś jest przyjazna dla robotów indeksujących. Audyt nie rozwiąże problemów, ale stworzy listę potrzebnych zadań, które pozwolą na usystematyzowanie pracy oraz zaoszczędzenie czasu. Dowiesz się, jakie są Twoje mocne i słabe strony.
W przypadku tworzenia strony od podstaw wykonanie audytu pozwoli na uniknięcie wszelkich błędów już na etapie jej pisania, a które mogą okazać się w przyszłości trudne do poprawy. Dzięki temu wzbogacisz witrynę już w formie makiety. Skupia się on przede wszystkim na aspektach technicznych oraz na pierwszych czynnościach wykonanych w sieci w celu promocji witryny.
Zaleca się przeprowadzenie audytu w momencie wprowadzania kluczowych zmian na stronie internetowej, w celu eliminacji kar wynikających z błędnych decyzji oraz po przejęciu strony od innego właściciela. Niemniej powinien wykonać go każdy przynajmniej raz w roku.
Audyt SEO pozwala na usystematyzowanie pracy i jej automatyzację. Twoja witryna musi spełniać wiele funkcji, od odpowiedniej komunikacji z robotami wyszukiwarek, po wysoki poziom doświadczeń użytkowników. Audyt wprawdzie nie rozwiązuje problemów, ale je zaznacza.
Jest on zalecany każdemu przynajmniej raz do roku, z uwagi na aktualizacje algorytmów wyszukiwarek. Przede wszystkim powinni po niego sięgnąć administratorzy zakładający nową stronę, aby uniknąć na etapie jej pisania błędów, które w perspektywie czasu mogą okazać się trudne do naprawienia. Ponadto warto go wykorzystać:
Za pośrednictwem pytań i udzielonych odpowiedzi przedstawimy Ci kilka profitów, które przemawiają za przeprowadzeniem audytu SEO. Jesteś gotowy? Zaczynajmy.
Odpowiedź na to pytanie uzyskasz dzięki raportowi z audytu SEO. Umożliwi Ci on przegląd problemów, które negatywnie wpływają na jakość realizowanej kampanii. O jakich problemach mowa? Przykładowe to powielane treści, neutralne, nic niewnoszące opisy meta oraz frazy kluczowe.
Co więcej, poznasz wskazówki odnośnie do strategii, które kompletnie nie działają i uzyskasz informację, dlaczego Twoja witryna nie działa tak, jak powinna. Uzyskany feedback usprawni proces wdrażania zmian i niezbędnych modyfikacji w prowadzonej przez Ciebie kampanii.
Poznanie metod, które są stosowane przez Twoich konkurentów, jest możliwe dzięki przeprowadzonemu audytowi SEO. Dzięki niemu dowiesz się, jakie techniki stosują, aby otrzymywać linki z odpowiednich witryn. Nic tak nie stymuluje do zmiany i poprawy własnej efektywności, jak zrozumienie działań konkurencji.
Oczywiście, dzięki niezawodnemu audytowi. Ten kompan potowarzyszy Ci również we wdrażaniu odpowiednich modyfikacji w celu wzmocnienia kampanii SEO. Do aktywności, których możesz się podjąć, aby zwiększyć widoczność strony internetowej, należą: niwelowanie powielanych treści, usprawnienie działania witryny czy umieszczenie przycisków przekierowujących do mediów społecznościowych.
Po dokonaniu skrupulatnej analizy obszarów, którym musisz poświęcić więcej uwagi, uzyskany raport będzie stanowił dla Ciebie niezawodne narzędzie w uatrakcyjnianiu Twojej witryny pod kątem wyszukiwania. Z pewnością to nie jest jedyny, wystarczający instrument w budowaniu pozycji rankingowego lidera, ale jest dużą pomocą w procesie budowania statusu eksperta.
Do najczęstszych błędów popełnianych przez właścicieli stron zalicza się niepoprawną optymalizację meta tagów, zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych, niewykorzystanie znaczników HTML, zduplikowanie bądź niską jakość treści, niedziałające linki, niską prędkość ładowania.
Czas wykonania audytu zależy w głównej mierze od wielkości danej strony internetowej oraz jej złożoności. Małe bądź średnie firmy mogą w tym przypadku liczyć na kilka dni lub kilka tygodni. Większe przedsiębiorstwa muszą liczyć się z dłuższym czasem przeprowadzenia audytu – jest to przynajmniej miesiąc.
Jak wspomniano, audyt różni się ze względu na badane elementy. Inaczej wygląda ten proces w przypadku niewielkiej, lokalnej firmy w stosunku do wielkiego przedsiębiorstwa. Ekspercki audyt rozpoczyna się od kilku tysięcy wzwyż. W sieci można również odnaleźć możliwość odbycia darmowego audytu. Można z nich skorzystać, jednak liczba ich narzędzi jest silnie zredukowana. Cechuje je pewna szablonowość oraz ograniczona ilość danych, tak więc nic nie jest tak miarodajne jak indywidualna ocena.
Raport audytu to ocena strony on-site oraz off-site. O czym należy więc pamiętać?
Ocena struktury strony:
Ocena widoczności strony:
Elementy te można sprawdzić za pomocą: Arkusza Google, Google Search Console, PageSpeed Insights, Ahrefs, Senuto, Semstorm, YSlow, WebPageTest, Screaming Frog. Są one również później przydatne w codziennym analizowaniu zmian, postępów.
Warto również pamiętać o najczęstszych błędach, które są wykrywane podczas audytu:
Audyt pozwoli Ci na wyeliminowanie problemów technicznych związanych z funkcjonowaniem strony, poprawę User Experience, zwiększenie widoczności w SERP-ach, dotarcie do większej grupy odbiorców (klientów), poprawę sprzedaży produktów w przypadku branży e-commerce
Już wiesz, jakie elementy są badane podczas audytu SEO oraz jakie są jego zalety. Teraz przyjrzymy się strategii oraz metodom, które możesz wprowadzić dzięki raportowi, który otrzymasz z przeprowadzonego audytu.
Dysponując raportem z audytu SEO, możesz rozpocząć zmianę koncepcji. Wprowadzenie zmian zajmie Ci kilka godzin, ale efekty będą świetne.
Masz problem z wyszukiwaniem Twojej strony? Upewnij się, że zrobiłeś wszystko, co w Twojej mocy, aby usprawnić botom odnalezienie witryny. Możesz jeszcze przeanalizować, czy kody zostały prawidłowo zainstalowane, a zawartość nie jest zhakowana.
Krokiem w przód jest analiza profilu linków zwrotnych strony. Duży wpływ na rezultaty wyszukiwania, w kontekście odnalezienia Twojej witryny, ma ich liczba oraz jakość. Przegląd praktyk konkurencji umożliwia weryfikację efektywności umieszczanych przez Ciebie linków.
Na optymalizację Twojej strony pod kątem SEO wpływają między innymi uszkodzone linki i martwe strony. Istnieje wiele narzędzi, które pomogą Ci je sprawdzić. Przykładem są wtyczki WordPress, które wysyłają do Ciebie powiadomienie o ich wadliwości.
Pewnie już to słyszałeś, ale powtórzymy to jeszcze raz: szybkość ładowania strony internetowej ma duże znaczenie i przekłada się na zaangażowanie użytkowników. Internauci XXI wieku nie lubią czekać, są niecierpliwi, dlatego jeżeli będą musieli spędzić więcej czasu na pojawienie się całej zawartości strony, prawdopodobnie z tego zrezygnują. Weź pod uwagę ten czynnik, ponieważ odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu Twojej strony i jej pozytywnym odbiorze.
Współpraca z agencją pozwala dostosować strategię optymalizacji i pozycjonowania do własnych potrzeb. Nie każdy element będzie wymagać naprawy, wszystko zależy od specyfiki strony. Największym atutem współpracy z niezależnym ekspertem jest jego obiektywność, wysokie kompetencje oraz szerszy wachlarz narzędzi do analizy. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i otrzymasz miarodajne wyniki.
Wiesz już, czym jest audyt i na jakie elementy podczas jego przeprowadzania musisz zwrócić uwagę. Jest to niebywale przydatny proces, który pozwoli Ci na wdrożenie odpowiednich kroków w celu poprawy miejsca na liście rankingowej w sieci. Każdemu świadomemu administratorowi strony zależy w końcu na poprawnym jej działaniu, niezależnie od tego czy jest to blog, czy witryna e-commerce. Pamiętaj jednak, że na efekty trzeba poczekać. Wykonanie audytu to pierwszy krok, następnie należy uzbroić się w cierpliwość.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.