Wycena pozycjonowania jest kluczowym czynnikiem podczas podjęcia konkretnych działań z potencjalnym klientem. Ludzie nie lubią nie wiedzieć za co płacą i nie mieć żadnego feedbacku od strony agencji SEO.
Z pewnością jako firma lub agencja SEO będziesz ciągle pytany o to, jak wyceniasz swoje usługi… kalkulacja sama w sobie wymaga czasu, a dużo zależy od klienta i jego wkładu w pracę. Wszystko jest zależne od tego, co oferujesz jako agencja SEO, czy zajmujesz się wyłącznie tworzeniem linków, marketingiem lokalnym, czy pełną obsługą stron internetowych. Poniżej pokażemy Ci, w jaki sposób możesz spróbować wycenić swoje działania SEO.
Może i wydawać się to nieetyczne, ale spójrzmy na przykładowe zarobki firmy A i B. Jeśli firma A ma tylko 100 000 złotych obrotu, a Ty wycenisz swoją pracę na 10% od kwoty przychodów, to będzie to ją kosztować dodatkowe 10 000 złotych w ciągu roku. W tym przypadku naliczanie im więcej niż 10 000 złotych rocznie nie będzie się im opłacało, więc z pewnością nie skorzystaliby z Twoich usług, twój przedział cenowy powinien wynosić około 2000 – 3000 złotych, co przekłada się na około 200 złotych miesięcznie. Jest to prawdziwy scenariusz małej lokalnej firmy.
Jeśli firma B zarabia ponad 1 000 000 złotych rocznie i dzięki swoim wysiłkom osiągniesz 10% ich wzrost, to jest to dla nich warte dodatkowe 100 000 złotych. Dlatego wtedy taką pracę można spokojnie wycenić na przedział od 5 000 do 20 000 złotych. Obie firmy za tą samą usługę osiągną podobne wyniki.
Pamiętaj, że im większa firma, tym większa konkurencja i dlatego potrzeba więcej wysiłku i środków. Im większe obroty firmy, tym więcej złotych na jednostkę zasobu możesz im zaoferować. Najważniejsze, aby poznać działania, za które firma płaci, dlatego musisz pozwolić swojemu klientowi uzyskać taką wiedzę.
Z pewnością istnieje wiele rzekomych pakietów SEO, które są oszustwami lub zawierają bardzo okrojone działania w jeszcze wyższych cenach. Jest to kontrowersyjne, ponieważ każda kampania powinna być dostosowana pod konkretnego klienta, nie każda strona internetowa jest taka sama lub w tej samej branży, jednak jeśli stworzysz odpowiednie pakiety SEO, w których zawrzesz wszystkie niezbędne działania w okazyjnej cenie, to z pewnością klienci Ci za to podziękują, ponieważ uwielbiają oni od razu wiedzieć, za co zapłacą.
Doświadczone i rozwinięte firmy, które zajmują się własnym SEO, dokładnie wiedzą czego chcą i mogą chcieć trochę większej promocji. Dlatego staraj się zawsze dostosowywać swoje działania pod konkretną firmę i branżę.
Musisz wiedzieć, że klienci uwielbiają pakiety, bo to oznacza dla nich, że nie muszą nic wiedzieć o SEO, mogą po prostu wybrać odpowiedni pakiet, który ich interesuje, a następnie przekazać pracę zespołowi. Dzięki temu znacznie szybciej i łatwiej będziesz mógł wycenić swoją pracę.
Każda doświadczona agencja SEO wie, że nie można zagwarantować wyników. Jednak ta opcja sprawdza się u nowych agencji, kiedy jeszcze nie mają swojego zaplecza. Możesz oferować na początek niższy wkład a usługę, a pozostała część zostanie wypłacona wraz z rezultatami działań.
Bardzo dużym błędem w agencjach SEO jest to, że wycenia się usługę dopasowywania słów kluczowych, może i nie byłoby w tym nic dziwnego, ale kiedy dotyczy to np. 10 słów za X cenę, to już wydaje się to trochę śmieszne. Chociaż okazuje się, że te strategie dobrze się sprzedają, ale klient przez to traci. Jeśli chcesz oferować ten model cenowy w swojej agencji, lepszym rozwiązaniem może być oferowanie cen opartych na skuteczności dla konkretnej grupy słów kluczowych.
Te działania opierają się wyłącznie na generowaniu ruchu organicznego. Na przykład firma generuje obecnie średnio 5000 wizyt organicznych miesięcznie. Jeśli Ty, jako agencja SEO pomożesz im w trzy miesiące dobić do 7000 organicznych odwiedzających miesięcznie, to wyceniasz swoją pracę proporcjonalnie do tego, co wygenerowałeś.
Jak już zauważyłeś, można wyceniać swoją pracę na dwa sposoby, za widoczne efekty lub w postaci pakietów. W ten pierwszej opcji klient płaci w zależności od uzyskanych przychodów firmy, natomiast w tym drugim płatność jest naliczana z góry za wykonanie konkretnych wymienionych działań w abonamencie. Można również pomyśleć o połączeniu tych dwóch opcji usług. Z pewnością może się okazać to atrakcyjną opcją dla potencjalnego klienta.
Trudność w wycenie zależy od różnych czynników, chyba najgorszym jest stale zmieniający się algorytm Google i jego zasady. Coś, co obecnie działa, może już nie osiągać takich samych efektów za jakiś czas. Twój klient musi być tego świadomy.
Stosowanie tego typu wycen pomoże Ci w prosty sposób zarządzać swoją agencją SEO. Pamiętaj, że nie możesz odkładać tego zadania na później, bo im bardziej będziesz to odkładał w czasie, to tym bardziej będzie trudno o tym rozmawiać z klientem. Dlatego postaw sprawę jasno już na samym początku waszej współpracy!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.