Wady i zalety reklamy internetowej

Wady i zalety reklamy internetowej

Windows/unsplash.com

Nieustanny rozwój usług online powoduje między innymi spore zmiany w świecie marketingu. Aby skutecznie promować usługi lub produkty swojej firmy, niezbędna będzie znajomość najkorzystniejszych strategii na tym polu. Warto zacząć od podstaw: czym tak właściwie jest reklama internetowa? Jakie są plusy i minusy reklamy internetowej?

Reklama internetowa – czym jest?

Mianem „reklamy internetowej” możemy określić właściwie każde działanie marketingowe w sieci. Celem jest najczęściej zwiększenie ruchu na stronie internetowej, przekazanie informacji o ofercie firmy potencjalnym konsumentom czy budowanie renomy marki. Tego typu treści mogą mieć formę m.in. reklam displayowych czy tekstowych, jak również materiałów wideo czy postów w sieciach społecznościowych. Ważnym elementem marketingu online jest też tworzenie treści, które promują markę i linkują do reklamowanych towarów lub usług. Ze względu na ogromną liczbę użytkowników internetu takie techniki mają ogromny potencjał.

Krótka historia reklamy internetowej

Warto zauważyć, że pierwsza reklama online pojawiła się praktycznie w tym samym momencie, co najwcześniejsze strony internetowe. Początkowo szczególną popularnością cieszyły się statyczne banery. Pierwsza treść tego typu pojawiła się w 1994 roku i promowała usługi amerykańskiego operatora telefonicznego AT&T przez hasło „Czy kiedykolwiek kliknąłeś tutaj myszką?”. Ze względu na fakt, że było to wtedy niezwykle innowacyjne rozwiązanie, reklama ta mogła pochwalić się współczynnikiem klikalności na poziomie aż 44% – to wynik, o którym marzy niejeden marketer. Rynek reklamy online rozwinął się w bardzo szybkim tempie, obejmując obecnie szereg różnorodnych strategii: od klasycznych reklam displayowych, poprzez marketing SEO, aż po kampanie kierowane na urządzenia mobilne czy influencer marketing.

Jakie są rodzaje reklamy internetowej?

Możemy wyróżnić kilka rodzajów reklam internetowych – łączy je fakt, że stanowią płatną formę promocji usług firmy. Czasami optymalizację pod kątem wyników wyszukiwania określa się jako generowanie „bezpłatnego” ruchu, jednak w rzeczywistości taka kampania przeważnie wymaga zainwestowania swojego czasu lub skorzystania z usług agencji SEO.

Płatne reklamy można podzielić nie tylko ze względu na sam typ, lecz także sposób rozliczania. Wyróżnia się trzy główne modele:

  • CPC (cost per click) – reklamodawca płaci za kliknięcie reklamy,
  • CPA (cost per action) – opłaty są wyliczane według akcji wykonanych przez internautów, takich jak zakup produktu;
  • CPM (cost per mille) – płatność za każde 1 000 wyświetleń reklamy, bez względu na to, czy użytkownik ją kliknie, czy nie.

Formy reklamy internetowej

Jednym z rodzajów reklam online jest content marketing – publikowanie treści, które mają na celu zainteresowanie ofertą firmy potencjalnych klientów. Najczęściej odbywa się to za pośrednictwem firmowego bloga, na którym umieszcza się wpisy zapewniające pewną wartość dla konsumenta, które jednocześnie przekazują stosunkowo subtelną reklamę usług lub towarów marki. To technika, która nieodzownie łączy się z pozycjonowaniem strony – aby móc promować firmę w ten sposób, niezbędne będzie zadbanie o zwiększenie zasięgu.

Źródło: Windows/unsplash.com

Inną wartą uwagi techniką jest reklama produktowa, wykorzystywana przede wszystkim przez sklepy internetowe. Warto tutaj zwrócić uwagę na zapewnienie korzyści dla użytkownika poprzez przedstawienie szczegółowych, przydatnych informacji o towarze. Takie reklamy możemy znaleźć m.in. nad wynikami wyszukiwania Google.

Kolejnym ciekawym przykładem jest reklama w mediach społecznościowych. Liczba użytkowników portali takich jak Facebook czy Instagram sprawia, że możemy liczyć na dotarcie do dużego grona odbiorców. Takie reklamy można kierować do różnych grup docelowych, które różnią się między sobą na przykład wiekiem, płcią, zainteresowaniami lub poziomem wykształcenia.

Wady i zalety reklamy internetowej

Każda strategia marketingowa ma swoje plusy i minusy. Dotyczy to również reklam online – choć internet jest narzędziem o ogromnym potencjale, przekaz marketingowy w tej przestrzeni również wiąże się z pewnymi wyzwaniami. Jakie są zalety reklamy internetowej, a jakie możemy wymienić wady reklamy online?

Zalety reklamy online

Zacznijmy od pozytywnych aspektów – plusów tego rodzaju promocji firmy z pewnością można wymienić więcej niż minusów. Po pierwsze, reklama internetowa zapewnia sporą elastyczność: nie ogranicza nas na przykład czas transmisji, jak ma to miejsce w przypadku treści do telewizji czy radia. Przekaz jest aktywny w zasadzie cały czas – podobnie jak same reklamowane serwisy, na przykład sklepy internetowe.

Inną, niezwykle istotną zaletą takiej reklamy jest nieograniczony zasięg. Internet to ogólnoświatowe medium, przez co nasza reklama może szybko dotrzeć do każdego zakątka świata. To efektywny sposób, by skrócić dystans pomiędzy odbiorcą a marką. Kolejnym atutem, na który warto zwrócić uwagę, jest interaktywność reklam online. To szansa na stały kontakt z klientem: konsument może od razu zareagować na treść marketingową, a reklamodawca może natychmiast wprowadzić zmiany w strategii. Co istotne, dobra komunikacja pomiędzy marką a odbiorcami może korzystnie wpłynąć na zaufanie do firmy, kreowanie pozytywnego wizerunku marki, a także zdobywanie wiedzy na temat swoich klientów.

Wady reklamy internetowej

W przypadku reklam nie ma ich tak wiele, jak zalet, jednak warto wziąć pod uwagę również minusy takiego podejścia. W pierwszej kolejności należy podkreślić trudność przebicia się do świadomości odbiorcy – wielu internautów jest po prostu zmęczonych reklamami, a spora część z nich stosuje wtyczki, które blokują takie treści. To może z kolei niekorzystnie wpłynąć na zasięg i opłacalność strategii. Co więcej, musimy liczyć się ze sporą konkurencją. Sukces w reklamie online wymaga ciągłej analizy rynku i nieustannego wprowadzania zmian w przekazie, by móc dostosować się do działań rynkowych rywali oraz potrzeb konsumentów.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: cityislife.pl, techmove.pl

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Nowy podatek od reklamy: kto będzie musiał go zapłacić?

    Nowy podatek od reklamy: kto będzie musiał go zapłacić?

    Na tym świecie pewne są podobno tylko dwie rzeczy, a jedną z nich są podatki. Zobacz, kogo dotknie nowy podatek od reklamy i dlaczego wywołał on falę prawdziwego oburzenia.
    Marketing LinkedIn? Naprawdę warto! – poznaj 5 sposobów na odświeżenie wizerunku firmy na LinkedIn

    Marketing LinkedIn? Naprawdę warto! – poznaj 5 sposobów na odświeżenie wizerunku firmy na LinkedIn

    Chociaż znamy popularniejsze kanały mediów społecznościowych, LinkedIn to doskonała wizytówka Twojej firmy. Dowiedz się jak wzbogacić swoją strategię marketingową!
    Jak powiadomienia web push mogą wspierać działania SEO na stronie?

    Jak powiadomienia web push mogą wspierać działania SEO na stronie?

    Powiadomienia web push to rozwiązanie z zakresu marketing automation, dzięki któremu możemy zwiększyć zaangażowanie użytkowników odwiedzających naszą stronę internetową.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.