DARMOWY AUDYT SEO

Wayback Machine – co to jest i w czym może Ci pomóc?

6 min czytania
Wayback Machine – co to jest i w czym może Ci pomóc?
Kategoria Marketing

Każdego dnia w Internecie pojawiają się tysiące nowych stron internetowych, wypełnionych wszelkiego rodzaju informacjami. W 1996 roku programista Brewster Cale wymyślił usługę archiwizowania wszystkich tych danych oraz różnych ich wersji. Mimo że projekt nie przyniósł twórcy bogactwa, to aktualnie zawiera około 700 miliardów zasobów internetowych, książek, gier i filmów. Ten imponujący zbiór znany jest jako The Wayback Machine, co to jest i jak możesz go wykorzystać?

Spis treści:

Czym jest Wayback Machine Archive?

W 1996 roku amerykański przedsiębiorca i aktywista Brewster Cale założył Internet Archive, organizację non-profit. Od tego czasu tworzy ona i przechowuje kopie stron internetowych, a także książki, obrazy lub inne treści publikowane w otwartych zasobach sieci. W ten sposób twórca Wayback Archive zamierza zachować międzynarodowe dziedzictwo kulturowe.

Archiwum jest uzupełniane przez boty regularnie skanujące sieć. Pomagają im pracownicy i partnerzy organizacji, w tym wiele bibliotek i uczelni. Ponadto każdy użytkownik może przesyłać treści na serwery za pośrednictwem oficjalnej strony internetowej organizacji. Zawartość archiwum dostępna jest bezpłatnie dla każdego.

Boty okresowo aktualizują dane, jednak każda kolejna kopia zasobu nie nadpisuje poprzedniej – wszystkie zapisywane są osobno z datą zaindeksowania. Dzięki temu za pomocą The Wayback Machine można zobaczyć, jak zmieniał się projekt i zawartość wybranej strony na przestrzeni czasu – dni, miesięcy, a nawet lat. Co więcej, zapisane kopie pozostają dostępne, nawet jeśli oryginał zniknie z sieci. Z tego powodu archiwum jest często używane do przeglądania niegdyś opublikowanych, ale już usuniętych informacji, a także do uzyskiwania dostępu do starych, niedziałających już witryn.

Sprawdź: Jak pozbyć się niechcianych linków ze strony?

Dlaczego w ogóle potrzebujesz Wayback Machine?

Misją organizacji jest danie użytkownikom powszechnego dostępu do wszystkich informacji, a tym samym walka z monopolem na dostarczanie informacji zarówno ze strony firm prywatnych (Google, Facebook itp.), jak i instytucji państwowych. Jednocześnie Archiwum jest organizacją przestrzegającą prawa. Jeśli nie chcesz, by Twoja witryna się w nim znajdowała, możesz ją usunąć.

Wayback Machine służy również jako narzędzie pracy naukowców, agencji wywiadowczych, historyków (np. archeologów) oraz przedstawicieli wielu innych dziedzin, nie mówiąc już o indywidualnych użytkownikach. To znana i użyteczna usługa, która znalazła zastosowanie także w marketingu internetowym.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jak wykorzystać Wayback Archive w marketingu?

Śledź zmiany w witrynie

Jest to główna funkcja Wayback Machine. Różne wersje witryny z Internet Archive można wykorzystać do porównania jej wyglądu i sprawdzenia, co się zmieniło. Nawet jeśli nie ma zbyt wielu kopii, nadal możesz określić, kiedy zmiany zostały wprowadzone. Jest to przydatne, jeśli uważasz, że mogły one spowodować spadek pozycji witryny w SERP.

Zapoznaj się ze stroną

Kiedy specjalista pracuje z nowym klientem, ważne, aby zapoznał się z jego witryną i zrozumiał specyfikę jej działania. Właśnie Wayback Machine będzie w tym pomocne. Specjalista może zobaczyć, jak strona zmieniała się na przestrzeni lat oraz jak bardzo zmieniła się polityka danej marki.

Szukaj starych przekierowań

Jednym ze standardowych sposobów wykorzystania Wayback Machine w marketingu jest wyszukiwanie przekierowanych adresów URL. Dotyczy to szczególnie dużych marek, których witryny rozpoczęły pracę w latach 90. lub na początku 2000 roku, a następnie zostały przeprojektowane w celu dostosowania do wymagań wyszukiwarek. Aby znaleźć starsze wersje linków i sprawdzić ich status, użyj Wayback Machine w połączeniu z usługą Screaming Frog.

Znajdź starą strukturę adresu URL

Jeśli znasz przybliżoną datę zmiany struktury linków, możesz użyć Wayback Machine, aby dowiedzieć się dokładnie, kiedy dokonano zmian i jak wyglądała stara struktura. Następnie możesz porównać nowsze wersje linku z poprzednimi. Ta funkcja jest przydatna, jeśli zawartość witryny została zreorganizowana lub zmieniono nazwy podsekcji.

Znajdź robots.txt

Wayback Machine indeksuje wszystko, co znajdzie w witrynie, w tym pliki robots.txt. Jest to bardzo przydatne – jeśli Twoja witryna ma problemy techniczne, będziesz mógł dokładnie dowiedzieć się, kiedy dokonano zmian w dokumencie robots.txt, które doprowadziły do ​​tych problemów. Wszystko, co musisz zrobić, to znaleźć dokument robots.txt i porównać wycinki tych stron dla różnych dat, aż znajdziesz przyczynę usterki.

Analizuj podróż klientów

Jeśli chcesz przeprowadzić pełną analizę podróży klienta, Wayback Machine również może Ci w tym pomóc. Korzystając z tej usługi, będziesz mógł porównać obecną długość ścieżki z poprzednią, aby określić, które etapy zmieniły się w czasie. Archiwum otwiera również sposoby na zwiększenie konwersji. Jeśli w określonym czasie Twoja witryna osiągała wysoki współczynnik konwersji, możesz spojrzeć na jej poprzednią wersję, wygląd, przyciski i linki na stronie, aby określić, w jaki sposób te rozwiązania były lepsze od aktualnych.

Ustal strukturę serwisu

Wayback Machine pokazuje, jak wyglądała hierarchiczna struktura witryny w przeszłości. Czasami sekcje można łączyć lub odwrotnie dzielić na kilka części. Jeśli przyjrzysz się, jak wyglądała struktura witryny w różnych okresach jej funkcjonowania, możesz stwierdzić, które strony zostały ostatnio połączone w jedną kategorię lub podzielone na osobne.

Wyszukaj stare treści

Dzięki usłudze możesz znaleźć stare treści, które zostały utracone lub przypadkowo usunięte. Wystarczy otworzyć stronę (wcześniejszą wersję), na której znajdował się content.

Przeprowadzaj mieszaną analizę marketingową

Biblioteka Wayback Machine pomoże analizować wzrost ruchu na stronie docelowej. Powiedzmy, że kontekst wypadł dobrze w zeszłym roku, ale tegoroczny wynik nie jest aż tak imponujący. Spójrz na swoje strony docelowe za pomocą Wayback Machine, aby dowiedzieć się, które słowa kluczowe były skuteczne i jakie zmiany na stronach docelowych sprawiły, że stały się one mniej skuteczne.

Sprawdź: Jak wybrać agencję reklamową na Facebooka?

Archiwum internetowe Wayback Machine – podsumowanie

Na pierwszy rzut oka Wayback Machine jest po prostu sporym zbiorem danych cyfrowych. W rzeczywistości to skarbnica wiedzy i bezcennych danych, a także jedyny w swoim rodzaju wirtualny wehikuł czasu. Możliwości wykorzystania zebranych w Internet Archive informacji są naprawdę duże i nie ograniczają się jedynie do rozrywki.

Masz pytania? Zobacz, co proponuje Agencja SEO Poznań iCEA Group! Sprawdź informacje dostępne na stronie, zapraszamy do kontaktu.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 14

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Atrybucja w e-marketingu – który model wybrać?
Atrybucja w e-marketingu – który model wybrać?
Techniki strategii marketingowej w e-handlu. Brzmi ciekawie? Przedstawiamy, czym są modele atrybucji oraz w jaki sposób pomogą Ci w dotarciu do klientów.
Jak wykorzystać media społecznościowe do budowania ruchu na stronie?
Jak wykorzystać media społecznościowe do budowania ruchu na stronie?
Chcesz stać się bardziej rozpoznawalny w sieci? Zależy Ci na pozyskaniu nowych odbiorców? Sprawdź, jak to zrobić dzięki mediom społecznościowym!
Krótka historia Internetu: od zimnej wojny do zakupów online
Krótka historia Internetu: od zimnej wojny do zakupów online
Zapraszamy na krótką podróż w czasie, która przypomni Ci, że Internet wcale nie jest z nami „od zawsze”, a świat online to nie tylko możliwości, ale też zagrożenia.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie