Wayback Machine – co to jest i w czym może Ci pomóc?

Wayback Machine – co to jest i w czym może Ci pomóc?

Alesia Kazantceva/unsplash.com

Każdego dnia w Internecie pojawiają się tysiące nowych stron internetowych, wypełnionych wszelkiego rodzaju informacjami. W 1996 roku programista Brewster Cale wymyślił usługę archiwizowania wszystkich tych danych oraz różnych ich wersji. Mimo że projekt nie przyniósł twórcy bogactwa, to aktualnie zawiera około 700 miliardów zasobów internetowych, książek, gier i filmów. Ten imponujący zbiór znany jest jako Wayback Machine, co to jest i jak możesz go wykorzystać?

Czym jest Wayback Machine Archive?

W 1996 roku amerykański przedsiębiorca i aktywista Brewster Cale założył Internet Archive, organizację non-profit. Od tego czasu tworzy ona i przechowuje kopie stron internetowych, a także książki, obrazy lub inne treści publikowane w otwartych zasobach sieci. W ten sposób twórca Wayback Archive zamierza zachować międzynarodowe dziedzictwo kulturowe.

Archiwum jest uzupełniane przez boty regularnie skanujące sieć. Pomagają im pracownicy i partnerzy organizacji, w tym wiele bibliotek i uczelni. Ponadto każdy użytkownik może przesyłać treści na serwery za pośrednictwem oficjalnej strony internetowej organizacji. Zawartość archiwum dostępna jest bezpłatnie dla każdego.

Boty okresowo aktualizują dane, jednak każda kolejna kopia zasobu nie nadpisuje poprzedniej – wszystkie zapisywane są osobno z datą zaindeksowania. Dzięki temu za pomocą Wayback Machine Archive można zobaczyć, jak zmieniał się projekt i zawartość wybranej witryny na przestrzeni czasu – dni, miesięcy, a nawet lat. Co więcej, zapisane kopie pozostają dostępne, nawet jeśli oryginał zniknie z sieci. Z tego powodu archiwum jest często używane do przeglądania niegdyś opublikowanych, ale już usuniętych informacji, a także do uzyskiwania dostępu do starych, niedziałających już witryn.

Sprawdź: Czego możemy dowiedzieć się dzięki badaniu Clicktracking?

Dlaczego w ogóle potrzebujesz Wayback Machine?

Misją organizacji jest danie użytkownikom powszechnego dostępu do wszystkich informacji, a tym samym walka z monopolem na dostarczanie informacji zarówno ze strony firm prywatnych (Google, Facebook itp.), jak i instytucji państwowych. Jednocześnie Archiwum jest organizacją przestrzegającą prawa. Jeśli nie chcesz, by Twoja witryny się w nim znajdowała, możesz ją usunąć.

Źródło: Dell/unsplash.com

Wayback Machine służy również jako narzędzie pracy naukowców, agencji wywiadowczych, historyków (np. archeologów) oraz przedstawicieli wielu innych dziedzin, nie mówiąc już o indywidualnych użytkownikach. To znana i użyteczna usługa, która znalazła zastosowanie także w marketingu internetowym.

Jak wykorzystać Wayback Archive w marketingu?

Śledź zmiany w witrynie

Jest to główna funkcja Wayback Machine. Różne wersje witryny z archiwum można wykorzystać do porównania jej wyglądu i sprawdzenia, co się zmieniło. Nawet jeśli nie ma zbyt wielu kopii, nadal możesz określić, kiedy zmiany zostały wprowadzone. Jest to przydatne, jeśli uważasz, że mogły one spowodować spadek pozycji witryny w SERP.

Zapoznaj się ze stroną

Kiedy specjalista pracuje z nowym klientem, ważne, aby zapoznał się z jego witryną i zrozumiał specyfikę jej działania. Właśnie Wayback Machine będzie w tym pomocne. Specjalista może zobaczyć, jak strona zmieniała się na przestrzeni lat oraz jak bardzo zmieniła się polityka danej marki.

Szukaj starych przekierowań

Jednym ze standardowych sposobów wykorzystania Wayback Machine w marketingu jest wyszukiwanie przekierowanych adresów URL. Dotyczy to szczególnie dużych marek, których witryny rozpoczęły pracę w latach 90. lub na początku 2000 roku, a następnie zostały przeprojektowane w celu dostosowania do wymagań wyszukiwarek. Aby znaleźć starsze wersje linków i sprawdzić ich status, użyj Wayback Machine w połączeniu z usługą Screaming Frog.

Znajdź starą strukturę adresu URL

Jeśli znasz przybliżoną datę zmiany struktury linków, możesz użyć Wayback Machine, aby dowiedzieć się dokładnie, kiedy dokonano zmian i jak wyglądała stara struktura. Następnie możesz porównać nowsze wersje linku z poprzednimi. Ta funkcja jest przydatna, jeśli zawartość witryny została zreorganizowana lub zmieniono nazwy podsekcji.

Znajdź robots.txt

Wayback Machine indeksuje wszystko, co znajdzie w witrynie, w tym pliki robots.txt. Jest to bardzo przydatne – jeśli Twoja witryna ma problemy techniczne, będziesz mógł dokładnie dowiedzieć się, kiedy dokonano zmian w dokumencie robots.txt, które doprowadziły do ​​tych problemów. Wszystko, co musisz zrobić, to znaleźć dokument robots.txt i porównać wycinki tych stron dla różnych dat, aż znajdziesz przyczynę usterki.

Analizuj podróż klienta

Jeśli chcesz przeprowadzić pełną analizę podróży klienta, Wayback Machine również może Ci w tym pomóc. Korzystając z tej usługi, będziesz mógł porównać obecną długość ścieżki z poprzednią, aby określić, które etapy zmieniły się w czasie. Archiwum otwiera również sposoby na zwiększenie konwersji. Jeśli w określonym czasie Twoja witryna osiągała wysoki współczynnik konwersji, możesz spojrzeć na jej poprzednią wersję, wygląd, przyciski i linki na stronie, aby określić, w jaki sposób te rozwiązania były lepsze od aktualnych.

Ustal strukturę serwisu

Wayback Machine pokazuje, jak wyglądała hierarchiczna struktura witryny w przeszłości. Czasami sekcje można łączyć lub odwrotnie dzielić na kilka części. Jeśli przyjrzysz się, jak wyglądała struktura witryny w różnych okresach jej funkcjonowania, możesz stwierdzić, które strony zostały ostatnio połączone w jedną kategorię lub podzielone na osobne.

Wyszukaj stare treści

Archiwum pomoże Ci znaleźć stare treści, które zostały utracone lub przypadkowo usunięte. Wystarczy otworzyć wcześniejszą wersję strony, na której znajdowała się treść.

Przeprowadzaj mieszaną analizę marketingową

Korzystając z archiwum, możesz analizować wzrost ruchu na stronie docelowej. Powiedzmy, że kontekst wypadł dobrze w zeszłym roku, ale tegoroczny wynik nie jest aż tak imponujący. Spójrz na swoje strony docelowe za pomocą Wayback Machine, aby dowiedzieć się, które słowa kluczowe były skuteczne i jakie zmiany na stronach docelowych sprawiły, że stały się one mniej skuteczne.

Sprawdź: Czym jest Agile Scrum?

Archiwum internetowe Wayback Machine – podsumowanie

Na pierwszy rzut oka Wayback Archive jest po prostu sporym zbiorem danych cyfrowych. W rzeczywistości to skarbnica wiedzy i bezcennych danych, a także jedyny w swoim rodzaju wirtualny wehikuł czasu. Możliwości wykorzystania zebranych w archiwum informacji są naprawdę duże i nie ograniczają się jedynie do rozrywki.

Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 14
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak wybrać agencję reklamową na Facebooka?

    Jak wybrać agencję reklamową na Facebooka?

    Warto wiedzieć, czym kierować się podczas wyboru agencji reklamowej do promowania usług na Facebooku. Możesz działać sam lub ze wsparciem profesjonalistów.
    Czym jest reklama społeczna a reklama komercyjna?

    Czym jest reklama społeczna a reklama komercyjna?

    W kontekście marketingu możemy spotkać się z dwoma głównymi typami reklam: społecznymi i komercyjnymi. Czym charakteryzują się te rodzaje i w jakim celu się je wykorzystuje?
    Czym jest i czy warto stosować marketing szeptany podczas działań marketingowych?

    Czym jest i czy warto stosować marketing szeptany podczas działań marketingowych?

    Marketing szeptany to jedna z najstarszych metod promowania produktów i marek. Podpowiadamy, w jaki sposób ją stosować i dlaczego warto to robić.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę