Wejd藕 na nowe rynki zanim zrobi to konkurencja! 馃寧

Obejrzenie odcinka zajmie Ci: 32 min
Odcinek 07
Sezon 2
Wejd藕 na nowe rynki zanim zrobi to konkurencja! 馃寧

Zobacz odcinek:

Ods艂uchaj odcinek

Cze艣膰 wszystkim. W dzisiejszym odcinku moim i Waszym go艣ciem b臋dzie Kacper Wo藕nica, kt贸ry jest prezesem zagranicznych sp贸艂ek iCEA Group. Z Kacprem porozmawiamy o tym, dlaczego nie warto ba膰 si臋 my艣le膰 o ekspansji swojego biznesu e-commerce na zagranic臋, nie tylko w uj臋ciu europejskim, ale r贸wnie偶 w uj臋ciu innych kontynent贸w. Zapraszam. Cze艣膰 Kacper.

Cze艣膰 Wojtek.

Bardzo mi艂o mi Ciebie go艣ci膰 w naszym studiu. W艂a艣ciwie dopiero co wr贸ci艂e艣 z wizytacji naszego oddzia艂u na trzech kontynentach. Powiedz mi, jak tam sytuacja w og贸le wygl膮da?

Sytuacja wygl膮da bardzo dobrze, pomimo sytuacji panuj膮cej na 艣wiecie naprawd臋 mo偶emy by膰 zadowoleni.

Bardzo si臋 ciesz臋. D膮偶臋 do tego pytania od samego pocz膮tku. My bardzo mocno komunikujemy t臋 nasz膮 ekspansj臋, ale po co w og贸le do niej dosz艂o?

Tak naprawd臋 chcieli艣my pom贸c naszym klientom urosn膮膰 i to urosn膮膰 znacznie. Wyj艣cie poza terytorium Polski ze swoim biznesem oznacza morze nowych mo偶liwo艣ci tak naprawd臋.

My zaczynamy badanie rynk贸w operuj膮c z Polski i sprawdzi艂o si臋 to naprawd臋 dobrze, ale kolejnym elementem optymalizacyjnym tego procesu by艂o zatrudnienie specjalist贸w z konkretnych rynk贸w, bo to daje najwi臋ksz膮 gwarancj臋 jako艣ci us艂ugi, jak膮 jest SEO.

Tak, to prawda. Maj膮c specjalist贸w na trzech r贸偶nych kontynentach te偶 tak naprawd臋 troch臋 rzeczy mo偶emy przenie艣膰 sobie do Polski, dla naszych polskich klient贸w. Techniki stosowane w r贸偶nych krajach b臋d膮 si臋 r贸偶ni艂y si臋 od siebie, natomiast algorytmy Google wsz臋dzie b臋d膮 takie same. Wi臋c wiedz膮c wi臋cej, mo偶emy wi臋cej wsz臋dzie.

Jaki jest najcz臋stszy scenariusz, z kt贸rym si臋 spotykasz? My rozpocz臋li艣my t臋 nasz膮 ekspansj臋, 偶eby pom贸c w ekspansji naszych klient贸w z Polski za granic臋, ale teraz to nabra艂o te偶 znacznie wi臋kszego rozp臋du, bo operuj膮c na tylu rynkach klienci bardzo cz臋sto pytaj膮, 偶e skoro teraz jestem w Stanach, chcia艂bym spr贸bowa膰 w Europie, jak mo偶ecie mi w tym pom贸c i tak dalej. My艣lisz, 偶e kt贸re scenariusze zaczynaj膮 przewa偶a膰? Czy nadal to zainteresowanie wyj艣ciem z Polski na zagranic臋 jest tak samo du偶e jak przyj艣ciem do Europy z innych kontynent贸w?

My艣l臋, 偶e tak. B臋dzie stosunek, by艂by podobny. Wiadomo, 偶e je偶eli bierzemy jako przyk艂ad Stany Zjednoczone to tam ca艂a masa jest zdecydowanie wi臋ksza. Wi臋c nie por贸wnywa艂bym tego 1:1, ale by艂oby to zbli偶one. Wiadomo, 偶e my, jako 偶e wywodzimy si臋 z Polski, wi臋cej do czynienia mamy z klientami naszymi, kt贸rym pomo偶emy gdzie艣 wypchn膮膰 si臋 za granic臋, ale najlepszym dowodem na to, 偶e jeste艣my w tym dobrzy jest to, 偶e w tym momencie dzia艂amy, pozyskujemy klient贸w natywnie, w tych innych krajach. I ci klienci ufaj膮 nam, nasze dzia艂ania sprawdzaj膮 si臋 tam 艣wietnie. Wi臋c my艣l臋, 偶e to jest taki najlepszy proof na to, jak dobrze to dzia艂a.

Praktycznie to te偶 chyba pokazuje, 偶e decyzja o zatrudnieniu specjalist贸w z tych rynk贸w faktycznie by艂a strza艂em w 10-tk臋, bo oni znaj膮 lepiej realia. Naj艂atwiej jest nawi膮za膰 kontakty biznesowe, pozyskanie link贸w, znalezienie dobrych copywriter贸w, faktycznie komu艣, kto operuje na tym rynku, pracuje tam i tam budowa艂 swoj膮 karier臋 jako specjalista, na pewno 艂atwiej mu dotrze膰 do r贸偶nych fajnych zasob贸w, kt贸re pomog膮 naszym klientom we wzro艣cie. Przejd藕my mo偶e teraz od strony klienta docelowego, czyli w艂a艣ciciela e-commercu. Po co on w og贸le my艣le膰 o ekspansji?

Z biznesowego punktu widzenia, wychodz膮c z Polski otwiera nam si臋 morze nowych mo偶liwo艣ci, morze nowych klient贸w, czysty zarobek.

Czy mo偶emy m贸wi膰 o jakich艣 konkretnych kwotach? Czy to zale偶y od bran偶y? Zale偶y pewnie te偶 od kraju.

Zale偶y od bran偶y i zale偶y od kraju. Mo偶emy spojrze膰 na to z dw贸ch perspektyw. Pierwsza perspektywa b臋dzie taka, 偶e b臋dzie bardzo du偶a ilo艣膰 kraj贸w, w kt贸rych b臋dziemy mogli pozwoli膰 sobie na zdecydowanie wi臋ksz膮 mar偶owo艣膰 ni偶 w Polsce, bo tak to naturalnie b臋dzie wygl膮da艂o. I nie musimy patrze膰 daleko, Niemcy, Skandynawia, chocia偶by to nasze podw贸rko europejskie. Drugim powodem, dla kt贸rego mo偶emy chcie膰 tam si臋 pojawi膰 b臋dzie to, 偶e mamy zdecydowanie wi臋ksz膮 baz臋 klient贸w. Zdecydowanie wi臋ksze rynki, zdecydowanie wi臋ksza liczba ludno艣ci. Natomiast to te偶 nie zawsze b臋dzie, nie tylko to b臋dzie plusem, bo 艣wietnym przyk艂adem na to b臋dzie chocia偶by Dania, licz膮ca sobie niewiele powy偶ej 6 milion贸w mieszka艅c贸w. Natomiast, je偶eli por贸wnamy sobie ilo艣膰 zakup贸w online przeprowadzona w tym kraju, b臋dzie ona prawie, 偶e identyczna do Polski, gdzie tych ludzi mamy prawie 40 milion贸w. Wi臋c opcji jest bardzo du偶o.

Tak, to prawda, bo polski konsument edukuje si臋 w tym, 偶eby faktycznie kupowa膰 online. My艣l臋, 偶e w wielu krajach ta edukacja ju偶 jest dawno zako艅czona i si臋 do tego przyzwyczaili, przywykli do tego. U nas bardzo mocno pandemia pewnie pomog艂a, pobudzi艂a ten rynek. Tam jeszcze przed pandemi膮 ju偶 by艂o du偶e bardzo zapotrzebowanie na tego typu us艂ug臋.

Tak, ale pandemia wsz臋dzie spowodowa艂a przyrost tego ruchu w e-commerce. Szczeg贸lnie w Stanach Zjednoczonych bardzo dok艂adnie to wida膰, poniewa偶 bardzo du偶o klient贸w, m贸wi膮c tutaj ju偶 o klientach natywnych, zg艂asza si臋 do nas, m贸wi膮, 偶e po tym jak odpalili sobie po prostu stron臋 internetow膮 podczas pandemii, doszli do bardzo prostych wniosk贸w, 偶e im si臋 nie op艂aca w og贸le trzyma膰 tych sklep贸w i przechodz膮 online w 100%-ach. I takich telefon贸w jest dziesi膮tki tygodniowo, takie informacje otrzymujemy. Wi臋c tak, ma to na pewno bardzo du偶y wp艂yw. Dodatkowo styl 偶ycia b膮d藕 stopa 偶ycia w niekt贸rych krajach b臋dzie zdecydowanie wy偶sza. Wi臋c wydawanie pieni臋dzy na przyjemno艣ci, czyli na niekt贸re grupy produkt贸w, szczeg贸lnie produkt贸w premium, ilo艣膰 tych klient贸w b臋dzie zdecydowanie wi臋ksza, b臋dzie 艂atwiej nam ten produkt sprzeda膰 w du偶ej ilo艣ci.

Za艂贸偶my, 偶e ja jestem w艂a艣cicielem e-commercu, prowadz臋 sobie biznes w Polsce. Na co ja si臋 powinienem przygotowa膰? Czego powinienem si臋 obawia膰? Co mi si臋 wydaje, 偶e powinienem si臋 obawia膰 a tak naprawd臋 w og贸le to zmartwienie nie wyst臋puje, je艣li chc臋 sobie wyekspandowa膰? My艣la艂em o takim scenariuszu, gdzie na przyk艂ad chcia艂bym p贸j艣膰 na Stany, du偶y rynek, mn贸stwo sklep贸w e-commersowych, w Polsce my艣l臋 oko艂o 30-40 tysi臋cy, w Stanach, je偶eli pomno偶ymy statystyk臋 to wychodz膮 setki tysi臋cy.

Jest powy偶ej 2 milion贸w.

OK, to zera mi tutaj zabrak艂o. I teraz m贸wi臋, kurcz臋, chcia艂abym kawa艂ek tego tortu sobie zje艣膰, ale najpierw pomy艣la艂bym, 偶e jak ja mam wys艂a膰 do Stan贸w, jak ja w og贸le mam zorganizowa膰 ten biznes, ale przecie偶 dropshipping chocia偶by. Przecie偶 w Stanach te偶 s膮 hurtownie shippingowe. To, 偶e ja mam centrum biznesu w Polsce sprawia w dobie internetu, 偶e ja w og贸le w Stanach nawet nie musz臋 si臋 pojawi膰, 偶eby prowadzi膰 tam biznes.

Dok艂adnie. Ja my艣l臋, 偶e to czego ludzie si臋 boj膮 na samym pocz膮tku to formalno艣ci r贸偶nego rodzaju, regulacji podatkowej i tak dalej. Szczeg贸lnie w przypadku Stan贸w Zjednoczonych, ale te偶 na terenie UE jest to banalnie proste tak naprawd臋. I nie przekraczaj膮c jakiego艣 przychodu konkretnego, zale偶nie oczywi艣cie od kraju, tak naprawd臋 nie musimy robi膰 prawie nic. Dopiero po przekroczeniu jakiej艣 stopy, musimy tym tematem bardziej si臋 zaj膮膰.

Ale wtedy wiemy, 偶e jest op艂acalno艣膰.

Dok艂adnie.

Je偶eli dochodzimy do tej stopy to wiemy, 偶e faktycznie warto zainwestowa膰 i zaj膮膰 si臋 bardziej szczeg贸艂owo tematem, zatrudni膰 mo偶e konsultanta konkretnego od danego rynku i tak dalej. Je艣li chodzi o konsultacje na rynku, bo w zwi膮zku z tym, 偶e my pracujemy na wielu kontynentach to te偶 na pewno jeste艣my w stanie tych klient贸w wesprze膰 w samym procesie, mo偶e nie jest on czysto formalny, je艣li o zak艂adanie biznesu, ale prowadzeniu go w oparciu o te dobre praktyki z danego rynku.

Tak. Jeste艣my w stanie pom贸c, podpowiedzie膰. Dodatkowo sie膰 partnerska, kt贸r膮 mamy rozbudowan膮 bardzo mocno w Polsce, dzia艂a r贸wnie偶 za granic膮. Mamy partner贸w, kt贸rzy s膮 w stanie pom贸c w tego typu sprawach. Wi臋c na pewno b臋dziemy w stanie skierowa膰 do dobrych os贸b i wskaza膰 wszystkie problemy, kt贸re mog膮 wyst膮pi膰 podczas takiej ekspansji.

Czy klienci, kt贸rzy si臋 pojawiaj膮 to oni przychodz膮 i m贸wi膮, dobra, panie Kacprze, ja bym chcia艂 i ten, i ten rynek i s膮 ju偶 zdecydowani na konkretne rynki czy raczej s膮 to sytuacje, w kt贸rych chcia艂bym, ale nie wiem, gdzie, czy w og贸le warto?

Zdarzaj膮 si臋 i tacy, i tacy. S膮 klienci, kt贸rzy s膮 ju偶 zdecydowani, kt贸rzy maj膮 zrobion膮 analiz臋 rynku i tak dalej. Natomiast przychodz膮 do nas te偶 klienci, kt贸rzy po prostu s膮 na etapie my艣lenia, czy to im si臋 op艂aci. Cz臋stym przyk艂adem jest na przyk艂ad, par臋 produkt贸w sprzeda艂o mi si臋 w Czechach, bo cz臋sto ten ruch z Czech trafia na polskie e-commercy, nawet fajnie to wysz艂o, a mo偶e bym spr贸bowa艂 za艂o偶y膰 czesk膮 wersj臋 strony internetowej i tak dalej, co bym musia艂 zrobi膰, jak by mog艂o to wygl膮da膰, czy jeste艣cie w stanie mi poda膰 jakie艣 liczby 鈥 jeste艣my. Przeprowadzamy z takim klientem tak膮 sam膮 konsultacj臋, jak przeprowadziliby艣my z klientem polskim, gdzie b臋dziemy w stanie pokaza膰 liczby wyszuka艅, jak ludzie reaguj膮 na r贸偶ne s艂owa kluczowe i tak dalej, kwestie techniczne b臋d膮 w 99% takie same b膮d藕 bardzo podobne.

Tak, bo faktycznie warto skupi膰 si臋 na s艂owach kluczowych. Wa偶ne jest chyba te偶 to, 偶e czasami trzeba zastopowa膰 klienta, gdzie faktycznie my ju偶 na poziomie analizy wst臋pnej, w og贸le rynku i jego asortymentu mo偶emy stwierdzi膰, kurcz臋, to si臋 mo偶e nie op艂aci膰, bo jest du偶o takich bran偶, gdzie na przyk艂ad marki, zw艂aszcza odzie偶owe, marki, kt贸re s膮 bardzo popularne w Polsce i w Europie Wschodniej sprzedaj膮 si臋 bardzo s艂abo na zachodzie na przyk艂ad. Tak jest chocia偶by z butami, gdzie u nas jednak nadal kr贸luje, mam wra偶enie, Nike, Adidas, takie globalne marki sportowe i casualowe, na przyk艂ad w Niemczech one nie s膮 ju偶 tak bardzo popularne, bo ten rynek, konsument, kt贸ry jest bardziej do艣wiadczony, ma wi臋kszy portfel, si臋ga po bardziej ekskluzywny towar, mniej dost臋pny, nie taki globalny. I wtedy te偶 faktycznie trzeba powiedzie膰 klientowi, w Polsce inwestowa艂e艣 w to, ale je艣li chcesz wyj艣膰 na ten rynek to trzeba troszeczk臋 zmieni膰 to podej艣cie biznesowe i w Polsce utrzyma膰 sobie tych producent贸w, ale jednak otworzy膰 ten asortyment bardziej, szerzej na klienta z tego innego rynku.

Dok艂adnie. Wszystko odnosi si臋 tak naprawd臋 do przygotowania odpowiedniej strategii, kt贸r膮 jak i w jednym, jak i w drugim przypadku bierzemy na siebie, dok艂adna analiza trend贸w wyszukiwania na danych rynkach i jeste艣my w domu.

Rozbijmy sobie us艂ug臋 SEO teraz na kawa艂ki. Ja na przyk艂ad mam ten e-commerce w Polsce, pisz臋 sobie teksty na ten e-commerce, ale jak mam napisa膰 tekst po czesku, angielsku, hinduski, w dialekcie ameryka艅skim na konkretny rynek?

Zgadza si臋. Cz臋sto klienci my艣l膮, 偶e wystarczy przet艂umaczenie tre艣ci, kt贸re ju偶 maja po polsku na stronie wykonane. Nie zawsze si臋 to sprawdza. W sensie jest to lepsze ni偶 nie zrobienie tego, je偶eli klient chce dzia艂a膰 na w艂asn膮 r臋k臋. Natomiast musimy pami臋ta膰 o tym, 偶e chocia偶by w przypadku tekstu, jak i reszty spraw, bardzo wa偶ne b臋dzie to co dzieje si臋 na danym rynku, trend i analiza konkurent贸w konkretnych. W przypadku tre艣ci, powiedzmy, mamy jedno s艂owo kluczowe, przeanalizujemy sobie wyniki w polskich wynikach wyszukiwania i wyjdzie nam, 偶e potrzebujemy oko艂o 3 tysi臋cy znak贸w tekstu. Natomiast ta sama analiza w Niemczech ju偶 poka偶e nam, 偶e potrzebujemy 1500 znak贸w tego tekstu. Zupe艂nie b臋d膮 si臋 po prostu te linki r贸偶ni艂y. Je偶eli przet艂umaczyliby艣my sobie zbyt d艂ugie tre艣ci, na przyk艂ad na rynek niemiecki, mog艂oby si臋 okaza膰, 偶e zostaniemy uznani przez algorytm jako spamer, 偶e spamujemy tre艣ci膮, poniewa偶 mamy 5 razy wi臋cej ni偶 inni.

Tak, a nie jest to w og贸le potrzebne.

Dok艂adnie. I to generuje dodatkowe koszty.

Koszty i te偶 nie daje potem oczekiwanego efektu finalnie. M贸wimy tutaj o tre艣ciach, ale mo偶emy te偶 odnie艣膰 og贸lnie do trend贸w na danym rynku, bo problematyczny by艂by na pocz膮tku na pewno moment, kiedy wchodzimy na inny rynek. I my teraz wiemy, 偶e w Polsce na Walentynki, Walentynki s膮 globalne, ale mamy Dzie艅 Matki, mamy konkretne 艣wi臋ta i tak dalej, chocia偶by pod tym k膮tem wiemy, 偶e trzeba si臋 przygotowa膰 z g贸ry. Za granic膮 jest inaczej, bo je艣li m贸wimy chocia偶by o jakich艣 rynkach du偶ych typowo ameryka艅skich to tam s膮 nie tylko 艣wi臋ta takie klasyczne, 艣wi臋ta ko艣cielne, ale tam te偶 s膮 kultury z ca艂ego 艣wiata i wiadomo, tam tych 艣wi膮t jest znacznie wi臋cej, trzeba te trendy zna膰. I dla kogo艣, kto nie operuje na tym rynku, na natywnych klientach, mo偶e by膰 olbrzymi problem, 偶eby od razu pozna膰 te wszystkie elementy, trzeba si臋 nauczy膰 tego przez ile艣 lat, a nasi natywni klienci nas du偶o nauczyli w tym procesie.

Tak. Tutaj przyk艂ad akurat Ameryki jest chyba najciekawszym przyk艂adem, bo liczba takich 艣wi膮t i skala zakup贸w na 艣wi臋ta r贸偶nego rodzaju jest zdecydowanie wi臋ksza ni偶 w Polsce, Walentynki, Bo偶e Narodzenie, tego typu rzeczy, ale zapami臋tajmy Black Friday na przyk艂ad, kt贸re jest obowi膮zkiem. Je偶eli jeste艣 e-commercem w Stanach b膮d藕 cokolwiek robisz w Stanach, Black Friday jest obowi膮zkiem.

U nas te偶 si臋 to pojawia, ale u nas jest to w znacznie mniejszej skali.

Tak.

Oni maj膮 jeszcze 艢wi臋to Dzi臋kczynienia, gdzie te偶 s膮 jakie艣 prezentowania.

One akurat si臋 艂膮cz膮 z Black Friday jakby, bo Black Friday wyst臋puje zawsze po 艢wi臋cie Dzi臋kczynienia, ale tak.

Chocia偶by same terminy wr臋czania prezent贸w na Bo偶e Narodzenie. Tam odpakowuje si臋 rano, wi臋c te偶 termin zakupu jest przesuni臋ty o par臋 dni. Wi臋c promocja te偶 musi trwa膰 troszeczk臋 inaczej. To s膮 w艂a艣nie te rzeczy, gdzie my nauczyli艣my si臋 tego od naszych klient贸w natywnych, w jaki spos贸b operowa膰 na tych rynkach i dzi臋ki temu jeste艣my w stanie przenie艣膰 to faktycznie na naszych klient贸w, kt贸rzy tam ekspanduj膮.

Dok艂adnie.

Jakie jeszcze elementy m贸g艂by艣 wskaza膰 jako te elementy, kt贸re mog膮 da膰 e-commercowi fajn膮 przewag臋, a kt贸rych mo偶e w艂a艣ciciele e-commerce boj膮 si臋 ekspanduj膮c, a nie powinni? Powiedzieli艣my sobie chocia偶by o kwestiach formalnych, gdzie pewnie ja sam bym si臋 obawia艂, jak rozliczy膰 ksi臋gowo艣膰, gdzie si臋 zg艂osi膰 do urz臋du, jak to w og贸le uruchomi膰 鈥 to jest jedna rzecz, o kt贸rej ju偶 wspomnia艂e艣. Czy s膮 jeszcze inne takie rzeczy, kt贸re faktycznie mog膮 sprawia膰, 偶e jest to niepewne i zbyt czasoch艂onne, pracoch艂onne, a tak naprawd臋 jest 艂atwe do za艂atwienia?

Najwa偶niejsze b臋dzie to co czym wspomnieli艣my wcze艣niej. B臋dzie sporo takich ma艂ych szczeg贸艂贸w, ale one nie b臋d膮 chyba nigdy przewa偶a艂y a偶 tak mocno. S膮 pewne r贸偶nice w odbierze stron na r贸偶nych rynkach, czyli rzeczy, kt贸re b臋d膮 modne na przyk艂ad w Polsce, ju偶 w Chinach nie przejd膮. Wiadomo, ten klient, spos贸b odbioru strony przez klienta b臋dzie troch臋 inny na ka偶dym rynku. Ciekawostk膮 jest na przyk艂ad, 偶e wi臋kszo艣膰 ludzi my艣li, 偶e strony w Stanach musz膮 by膰 super, 艣wietne, utrzymywa膰 si臋 w najnowszych trendach, co w og贸le nie jest prawd膮. 80% stron na rynku ameryka艅skim, szczeg贸lnie e-commerc贸w s膮 strasznie archaiczne, bym powiedzia艂. Czyli to s膮 gdzie艣 mo偶e takie b艂臋dy rzeczywi艣cie, my艣lenie, 偶e b臋d臋 musia艂 strasznie doinwestowa膰 PR-owo do tej strony, zmie艅cie wygl膮d i tak dalej 鈥 niekoniecznie. Tam jest to na zdecydowanie ni偶szym poziomie ni偶 mogliby艣my sobie za艂o偶y膰.

Czyli w tym wielgachnym torcie jest du偶o miejsc, gdzie mo偶emy si臋 wstrzeli膰 w niedu偶ymi nak艂adami.

Dok艂adnie. Nawet w przypadku takich fraz bardzo niszowych, bardzo nietypowych, gdzie w Polsce liczyliby艣my na liczb臋, powiedzmy w okolicach maksymalnie 100 wizyt miesi臋cznie, w Stanach Zjednoczonych tego typu frazy mog膮 generowa膰 oko艂o nawet 20 tysi臋cy wej艣膰 miesi臋cznie. Rynek jest inny. Tam jeste艣my w stanie sprzeda膰 wszystko.

No w艂a艣nie 鈥 sprzeda膰 wszystko. To jest ciekawe, bo tam te trendy si臋 bardzo dynamicznie zmieniaj膮, zainteresowanie produktem si臋 zmienia dynamicznie. Ja pami臋tam, 偶e jak przygl膮da艂em si臋 pierwszym umowom, kt贸re podpisywali艣my ze sklepami ze Stan贸w Zjednoczonych natywnymi, m贸wi臋, kurcz臋, co oni sprzedaj膮, 偶e u nas to nie do pomy艣lenia. Nikt by tego, nie wiem, czy nikt by nie kupi艂, bo ja ch臋tnie bym kupi艂 te rzeczy, Ci powiem szczerze, tylko nikt nawet nie wpad艂 na pomys艂, 偶e to mo偶na sprzedawa膰, a tam jednak dzieje si臋 to znacznie szybciej. Chocia偶by m贸j taki faworyt, kt贸ry gdzie艣 tam znalaz艂em, to s膮 kapcie do domu w kszta艂cie markowych sneakers贸w. Keyword research w Polsce by艂 pod to ci臋偶ki. Tam by艂o to bardzo proste, bo jest po prostu okre艣lenie w kulturze, kt贸re to okre艣la. I faktycznie mo偶na sprzeda膰 tam bardzo du偶o rzeczy i mo偶na czerpa膰 bardzo inspiracji, 偶eby szybko reagowa膰.

Dok艂adnie. I jeszcze przypomn臋 Ci, 偶e cena jednej pary kapci by艂a by艂a oko艂o 70 dolar贸w. Wyobra藕 sobie, 偶e Polsce sprzedasz to za ponad 200 z艂otych.

Tak. dok艂adnie. To normalna para but贸w, kt贸ra u nas kosztuje, a tam jest to po prostu tak zwany bambosz, w zale偶no艣ci od regionu Polski, ale u mnie w domu si臋 bambosze na to m贸wi艂o. Tak 偶e ja bym to ch臋tnie m贸wi艂 i gdyby nie ta cena to faktycznie bym si臋 mocno zastanowi艂. Jeszcze to trzeba do Polski sprowadzi膰, wi臋c to dodatkowe koszty, a tam my艣limy o kliencie lokalnym, kt贸remu sprzedajemy zdecydowanie lokalnie. M贸wimy o ekspansji tych klient贸w. Na pewno polecam rynek Stan贸w Zjednoczonych, bo on tak naprawd臋 nie jest taki trudny i skomplikowany, mo偶na w niego wej艣膰 nawet b臋d膮c w Polsce, mamy ca艂膮 Europ臋. Tutaj wydaje si臋 to zdecydowanie prostsze, UE daje du偶o mo偶liwo艣ci, ale co z kierunkami wschodnimi i dalekowschodnimi, bliskowschodnimi, ca艂y wsch贸d?

Bardzo ciekawym rynkiem, o czym pewnie wszyscy wiemy, s膮 teraz Emiraty Arabskie. Dodatkow膮 ciekawostk膮 w przypadku Emirat贸w Arabskich jest to, 偶e Dubaj jakby otworzy艂 si臋 dla biznesu ca艂kowicie od 1 czerwca.

Co to oznacza, 偶e otworzy艂 si臋 dla biznesu?

To znaczy wcze艣niej, 偶eby otworzy膰 biznes w Dubaju potrzebowa艂e艣 natywnego udzia艂owca, kt贸ry musia艂 posiada膰 minimum 51% udzia艂贸w w tej firmie. Czyli sam nie nie mia艂e艣 zrobi膰 niczego. Od 1 czerwca mo偶e mie膰 100% udzia艂贸w. Kwestia formalno艣ci, za艂atwienia wszystkich spraw jest banalnie prosta. I jest to te偶 swojego rodzaju raj podatkowy. Wi臋c koszty zwi膮zane z prowadzeniem tej dzia艂alno艣ci, podatki i tak dalej s膮 naprawd臋 niskie.

To prawda. Poza tym z tego co wiem to Emiraty, je艣li chodzi o us艂ugi IT to bardzo mocno outsourcuj膮 na Indie?

Tak.

W艂a艣ciwie nie chcia艂bym tu rzuca膰 procentami, ale podejrzewam, 偶e jest to pewnie w granicach 90 paru procent outsourcingu. I faktycznie specjali艣ci w Indiach, z kt贸rymi my te偶 wsp贸艂pracujemy, bo mamy te偶 tam przecie偶 sw贸j oddzia艂, pod New Dehli, w Gurgaon, przecie偶 technologiczna, mo偶na powiedzie膰, taka mo偶e nie stolica, ale taka Dolina Krzemowa troszeczk臋 indyjska, gdzie my te偶 jeste艣my obecni. I faktycznie ci ludzie doskonale znaj膮 ju偶 ten rynek Emirat贸w Arabskich, bo ca艂y czas pracuj膮 na rzecz tych przedsi臋biorc贸w.

Dok艂adnie. Og贸lnie Indie czy pracownicy z Indii, specjali艣ci technicznie z Indii nie tylko na tym rynku s膮 kojarzeni. W Stanach SEO r贸wnie偶 kojarzy si臋 ze specjalist膮, kt贸ry b臋dzie pochodzi艂 z Indii. Australia, je艣li chodzi o us艂ugi SEO, 90% to jest outsourcing do Indii, w sensie ta kultura BPO, kt贸ra tam si臋 rz膮dzi, jest widoczna wsz臋dzie na ca艂ym 艣wiecie, nie tak mocno w Polsce mo偶e, ale je艣li chodzi o ca艂y angloj臋zyczny to tak.

Tak. Mi si臋 te偶 wydaje, 偶e w Polsce specjalista z Indii nie kojarzy si臋 najlepiej dlatego, 偶e polskie firmy szukaj膮c tych specjalist贸w, nie szukaj膮 specjalist贸w naprawd臋, tylko szukaj膮 redukcji koszt贸w.

Tak.

Ale nie ma si臋 co oszukiwa膰, je艣li mamy dobrego specjalist臋 IT w Polsce, a postaramy si臋 ograniczy膰 koszty i zatrudni膰 za 录 jego wynagrodzenia to nie trafimy na dobrego specjalisty, tylko b臋dzie to specjalista z gorszej klasy. I wiele os贸b, mam wra偶enie, na tej podstawie buduje ten wizerunek tego specjalisty, a przecie偶 specjali艣ci z Indii zasiadaj膮 w najwi臋kszych firmach na 艣wiecie, chocia偶by Google, w kt贸rym pracujemy. Teraz g艂贸wnym dowodz膮cym tam jest przecie偶 te偶 Hindus. Tak 偶e do艣wiadczenie jest bardzo du偶e, z ca艂ego w艂a艣ciwie angloj臋zycznego 艣wiata, tak jak powiedzia艂e艣. I warto z tej wiedzy czerpa膰.

Dok艂adnie, tak jak m贸wisz. W sensie ten stereotyp indyjski, te偶 nie mo偶emy powiedzie膰, 偶e on nie jest prawdziwy, bo on jest prawdziwy, ale je艣li chodzi o same Indie jako rynek, musisz mie膰 dwa podej艣cia, albo chcesz mie膰 szybko i tanio, czyli robisz typowy outsourcing swoich us艂ug najtaniej jak si臋 da, to musisz si臋 liczy膰 z tym, 偶e trafiasz do firm, w kt贸rych pracuj膮 tysi膮ce os贸b, rotacja jest ogromna. Koszt takiego pracownika jednego etatu, bo tam wynajmujemy sobie etat, to b臋dzie tysi膮c dolar贸w miesi臋cznie. To musi si臋 liczy膰 z tym, 偶e ten pracownik dostanie z tego dolar贸w 400, 600 trafi do sp贸艂ki i tak dalej, rotacja. To nie b臋dzie najlepsza us艂uga na 艣wiecie, jak膮 mo偶esz sobie za艂atwi膰, szczeg贸lnie, je艣li jeste艣 ma艂膮 firm膮. Je偶eli jeste艣 gigantem, typu chocia偶by Google, Pepsi, kt贸ra ma swoje biurowce niedaleko nas, Microsoft czy inne wielkie formy to tak, wtedy mo偶esz sobie na to pozwoli膰. Natomiast nasze podej艣cie, to co zrobili艣my my tam, czyli co艣 zupe艂nie inne i by艂o strza艂em w 10-tk臋, poniewa偶 my pojechali艣my tam, my za艂o偶yli艣my swoj膮 firm臋, pod naszym brandem iCEA i my zatrudniamy tam ludzi najlepszych i naprawd臋 specjali艣ci, jak my tam trafiamy, s膮 to specjali艣ci najwy偶szego sortu. S膮 to pracownicy, s膮 to ludzie bardzo pracowici, ludzie, kt贸rym mo偶na zaufa膰. I to by艂 strza艂 w 10-tk臋.

Tak. Tym bardziej, 偶e wydaje mi si臋, 偶e t膮 przewag膮 w og贸le na takim rynku, je艣li nie outsourcujesz tylko otwierasz tam t臋 sp贸艂k臋, du偶膮 przewag膮 w pozyskaniu tych pracownik贸w jest to, 偶e oni tak jak my kojarzymy Indie z outsourcingiem, tak oni kojarz膮 Europ臋 z jako艣ci膮 i oni chc膮 pracowa膰 w firmie europejskiej, bo dla nich jest to presti偶 pewnego rodzaju przecie偶.

Dok艂adnie tak.

Tak 偶e to jest ten moment, gdzie mo偶na naprawd臋 dobrych specjalist贸w tam z艂apa膰, kt贸rzy potem pracuj膮 na rzecz naszych klient贸w. I faktycznie do艣wiadczeniami z rynk贸w ameryka艅skich, australijskich, z kanadyjskich, swoich lokalnych przecie偶 te偶, s膮 w stanie si臋 dzieli膰 i faktycznie efektywno艣膰 us艂ug jest znacznie wy偶sza.

W Indiach wie艣膰 si臋 niesie bardzo szybko, je艣li chodzi o tego typu sprawy. Buduj膮c gdzie艣 tam podstaw臋 naszego zespo艂u i pokazuj膮c im, 偶e rzeczywi艣cie to co m贸wimy i spos贸b, w jaki b臋dziemy pracowali, jest prawdziwy, za chwil臋 byli艣my zasypani pytaniami o prac臋. My nie mamy problemu w tym momencie, 偶eby 艣ci膮gn膮膰 najlepszych specjalist贸w z BPO typu Personif, Teles czy innych najwi臋kszych, kt贸rzy s膮 na tym obszarze, to ci ludzie pytaj膮 si臋 nas. My mamy ludzi, kt贸rzy tam pracowali. Oni m贸wi膮, 偶e u nas wygl膮da to zupe艂nie inaczej i ci ludzie zasypuj膮 nas naprawd臋 pytaniami. W tym tygodniu dostali艣my 219 CV tylko na LikedIn-ie.

Nawet nie szukaj膮c pracownik贸w, to jest pracownik贸w, to jest bardzo ciekawe. Dla mnie te偶 jako osoby, kt贸ra zajmuje si臋 tym procesem SEO, 偶eby wszystko dobrze, 偶eby obs艂uga by艂a odpowiednia, jako艣膰 tej obs艂ugi by艂a odpowiednia, nam te偶 jest bardzo wa偶ne, bo ja wiem, jaki du偶y problem maj膮 firmy na polskim rynku z pozyskaniem pracownika. Firm SEO w Polsce jest bardzo du偶o, specjalist贸w nie ma a偶 tak wielu. To znaczy ich by艂o wielu, ale w ko艅cu si臋 wyczerpali. Zw艂aszcza teraz, kiedy pojawi艂a si臋 ta pandemia, du偶o ludzi otworzy艂o e-commerce. Mn贸stwo agencji zwi臋kszy艂o liczb臋, kt贸r膮 obs艂uguje, ale co艣 jest nie tak w momencie, kiedy agencja zwi臋ksza um贸w o 50%, a zwi臋ksza liczb臋 personelu o 5% albo 10%. Kto艣 musi t臋 jako艣膰 utrzyma膰. My jeste艣my w stanie automatyzowa膰 procesy, ale nie oszukujmy si臋, to jest marketing. Tutaj jest wymagana kreatywno艣膰, jest ten element dotyku cz艂owieka bardzo potrzebny i istotny. I mi to nie dawa艂o spa膰 po nocy, m贸wi臋, kurcz臋, co my zrobimy, tych um贸w przyp艂ywa, ja nie jestem ju偶 w stanie rekrutowa膰 ludzi, ale za chwil臋 ci specjali艣ci si臋 sko艅cz膮 i faktycznie otwarcie si臋 na te rynki zagraniczne da艂o ten oddech, bo ja wiem, 偶e w momencie, 偶e r贸wno z klientami, kt贸rzy do nas przychodz膮, ja mog臋 zapewni膰 bardzo wysokiej jako艣ci specjalist贸w, kt贸rzy s膮 w stanie na bie偶膮co to obs艂ugiwa膰 i nie ma tutaj 偶adnego problemu, zgrzytu z t膮 jako艣ci膮, 偶e trzeba co艣 troszeczk臋 uci膮膰, zamarkowa膰, 偶eby co艣 dla klienta dowie艣膰, bo markuj膮c mo偶emy dowie艣膰 gdzie艣 tam tabelki i tak dalej, ale efektu finalnego, czyli zwrotu z inwestycji, czyli zarobku w sklepie e-commercowym, przychodu nie da si臋 w ten spos贸b markowa膰. Za ilo艣ci膮 klient贸w musi i艣膰 ilo艣膰 specjalist贸w i faktycznie otwarcie na te rynki daje ten spokojn膮 g艂ow臋, 偶e jeste艣my w stanie ca艂y czas ten poziom jako艣ci dobrze utrzyma膰.

Dok艂adnie. I dodatkowo mamy ludzi z do艣wiadczeniem na 艣wietnych rynkach i nie tylko specjalist贸w SEO i wszystkich wok贸艂 naszego podw贸rka, ale te偶 na tych rynkach byli艣my w stanie zatrudni膰 i pozna膰 specjalist贸w, je偶eli chodzi o biznes globalny ludzi prowadz膮cych naprawd臋 ogromne sp贸艂ki. Chocia偶by nasz country manager w艂a艣nie w Indiach, czyli cz艂owiek, kt贸ry trzyma piecz臋 nad ca艂膮 sp贸艂k膮 tam, jest cz艂owiekiem, kt贸ry mia艂 do艣wiadczenie w swojej pracy wcze艣niejszej, zaczyna艂 od jednego oddzia艂u, sko艅czy艂 na 400 oddzia艂ach na ca艂ym 艣wiecie, tak by艂 w stanie rozprowadzi膰, 偶e tak powiem, ca艂膮 firm臋. Wi臋c te do艣wiadczenia mo偶emy zbiera膰 sobie na ka偶dej p艂aszczy藕nie. Mamy dost臋p do najlepszych specjalist贸w i je偶eli stwierdzimy, 偶e chcemy zatrudni膰 kogo艣, kto pracowa艂 w Microsoftcie na takim i takim stanowisku, dzi臋ki temu jeste艣my w stanie tak膮 osob臋 znale藕膰 i zatrudni膰.

Tak. To prawda. M贸wisz o kwestii takiej operacyjnej, je艣li chodzi o te biura, a je艣li chodzi o kwestie czysto specjalistyczne w aspekcie SEO. W momencie, kiedy ja jestem w stanie wsp贸艂pracowa膰, pozyska膰 tam cz艂owieka, specjalist臋, kt贸ry chocia偶by prowadzi艂 kampanie SEO-we na ca艂ym 艣wiecie najwi臋kszej marki alkoholowej w艂a艣ciwie, to to o czym艣 m贸wi. Jego poziom wiedzy biznesowej i SEO-ej jest na zupe艂nie innym poziomie ni偶 specjalist贸w, kt贸rzy obs艂uguj膮 e-commerce, kt贸ry odwiedza miesi臋cznie 10 tysi臋cy u偶ytkownik贸w i generuje gdzie艣 tam kilkadziesi膮t czy kilkaset tysi臋cy z艂otych przychod贸w, a tamte generuj膮 kilkadziesi膮t miliard贸w z艂otych przychodu. Tak 偶e poziom tej wiedzy biznesowej i odpowiedzialno艣ci przede wszystkim za taki du偶y biznes te偶 jest zupe艂nie inny i te偶 mo偶emy bardzo du偶o czerpa膰 i si臋 uczy膰 w艂a艣nie z do艣wiadcze艅 tych ludzi.

Dok艂adnie.

OK Kacper, 偶eby艣my podsumowali nasz膮 rozmow臋, przede wszystkim dla jakich e-commerc贸w, czy jest jaka艣 bran偶a, kt贸ra w og贸le nie powinna my艣le膰 o ekspansji zagranicznej?

Nie s膮dz臋. Nawet mamy jednego klienta, kt贸ry produkuje wielkie, betonowe donice wa偶膮ce po 3-5 ton i jest w stanie, co prawda nie wysy艂a ich do Stan贸w, ale na rynku niemieckim sprzedaj膮 si臋 艣wietnie.

M贸wimy z jednej strony o du偶ych betonowych donicach, a z drugiej strony mo偶emy te偶 m贸wi膰 o handicraftcie, gdzie kto艣 wysy艂a korniki. Mar偶a na takim produkcie, albo mo偶emy do Stan贸w wys艂a膰, jest olbrzymia, bo tam nikt si臋 tym nie zajmuje, nie ma takiej mo偶liwo艣ci, a to jest handmade, jeszcze gdzie艣 faktycznie Europa 艢rodowo-Wschodnia, kt贸ra si臋 kojarzy z folklorem, to bardzo mocno tam faktycznie mar偶owo艣膰 mo偶e narzuca膰.

Tak.

Tak 偶e tak jak Kacper m贸wi, faktycznie ekspansja e-commerce jest dla ka偶dego. Chcia艂bym zapyta膰, dlaczego ka偶dy powinien my艣le膰 o tej ekspansji, ale to jest chyba do艣膰 oczywiste, chodzi o ci膮g艂y rozw贸j. Ja my艣l臋, 偶e mo偶emy powiedzie膰 sobie o tym, co mo偶na straci膰 nie my艣l膮c o ekspansji, bo je艣li nie zrobi臋 tego ja, to zrobi za chwil臋 m贸j konkurent.

Dok艂adnie.

I faktycznie lepiej by膰 prekursorem i budowa膰 t臋 swoj膮 pozycj臋 ni偶 potem znowu stara膰 si臋 goni膰 tych konkurent贸w, kt贸rzy ju偶 dawno tam weszli i znowu s膮 hegemonami i faktycznie znowu walczymy o pozycj臋 drug膮, trzeci膮, bo pierwsza jest zaj臋ta przez Allegro.

Dok艂adnie. Ja my艣l臋, 偶e wi臋kszo艣膰 z ludzi prowadz膮cych tego typu biznesu chocia偶 raz przesz艂a my艣l, czy nie wyj艣膰 za granic臋. To jest jakby naturalna kolej rzeczy, my艣l臋.

Tak. My艣l臋, 偶e warto spr贸bowa膰, bo faktycznie, je艣li ju偶 macie, jest ju偶 e-commerce, kt贸ry stoi to pr贸ba po prostu wej艣cia na rynek zagraniczny wi膮偶e si臋 z naprawd臋 niewielkimi kosztami. Wiadomo, mo偶emy to zrobi膰 od razu na pe艂nej optymalizacji ze wszystkim i tak dalej, ale wtedy musimy by膰 pewni, 偶e chcemy w ten rynek inwestowa膰, ale zawsze mo偶emy dokona膰 prost膮 pr贸b臋 i zobaczy膰, czy w og贸le jest jakiekolwiek zainteresowanie, czy faktycznie, je艣li wy艣lemy ten produkt, jak wygl膮da relacja z tym klientem i tak dalej. Zach臋camy wszystkich bardzo mocno, 偶eby pr贸bowa膰, bo nie po to szli艣my do globalnego internetu, 偶eby dzia艂a膰 lokalnie.

Tak jest.

Dok艂adnie tak. Tak 偶e z tym przes艂aniem pr贸by i odwagi, bo tak naprawd臋 ryzyko jest minimalne, a potencjalne zyski mog膮 by膰 bardzo, bardzo, bardzo du偶e. Tak 偶e my艣l臋, 偶e z t膮 my艣l膮 mo偶emy zostawi膰 wszystkich w艂a艣cicieli e-commerc贸w, ale my艣l臋, 偶e te偶 specjalist贸w SEO. B膮d藕cie otwarci na rynki zagraniczne, bo naprawd臋 mo偶ecie bra膰 olbrzymi膮 ilo艣膰 wiedzy z tych rynk贸w. Zw艂aszcza, 偶e my te偶 na tych rynkach, pozna艂em to pracuj膮c z tymi specjalistami, 偶e jednak gdzie艣 ten kompleks, kt贸ry, mamy taki chyba og贸lnokrajowy, mamy wra偶enie, 偶e zawsze jeste艣my gorsi, s艂absi w czym艣, wolniejsi i tak dalej, zw艂aszcza w bran偶y e-commerce i w bran偶y IT, jest bardzo mocno zak艂amane w tym aspekcie, bo jeste艣my naprawd臋 艣wietnymi specjalistami i wielu ludzi otwiera szeroko oczy, o kurcz臋, tak w og贸le mo偶na. A my robimy to od dawna i 艣wietnie nam to wychodzi. To 艂膮cz膮c z wiedz膮 w艂a艣nie ludzi zza granicy, mo偶emy uzyska膰 naprawd臋 niesamowite efekty.

Dok艂adnie.

Dzi臋ki wszystkim za wys艂uchanie odcinka. Gdyby艣cie mieli wi臋cej pyta艅 do Kacpra dotycz膮cych ekspansji, chcieliby艣cie pozna膰 bardziej konkretne liczby, zagadnienia prawne, zagwozdki i problemy, ich rozwi膮zania, to dawajcie zna膰 w komentarzach. My艣l臋, 偶e jeszcze Kacpra na pewno da si臋 z艂apa膰 kiedy艣. Wtedy na pewno na wszystkie tematy ciekawe odpowie. Poza tym zapraszam te偶 na konsultacj臋, bo my艣l臋, 偶e te偶 gdzie艣 pewnie dla cz臋艣ci e-commerc贸w b臋dziesz dost臋pny, 偶eby porozmawia膰 ewentualnie o procesie handlowym.

Tak, pewnie. Nie ma problemu. Nawet je艣li nie ja osobi艣cie, mamy na miejscu specjalist贸w, kt贸rzy b臋d膮 w stanie przeanalizowa膰 te wszystkie najwa偶niejsze aspekty i rozwia膰 troch臋 te w膮tpliwo艣ci klient贸w.

Jeszcze raz dzi臋ki wszystkim za po艣wi臋cony czas. Trzymajcie si臋. Do zobaczenia. Cze艣膰.

Cze艣膰.

Kim jest gospodarz cyklu?

Wojtek zna si臋 na rzeczy – skutecznie 艂膮czy teori臋 z mocnymi kompetencjami praktycznymi, co pozwala mu efektywnie zarz膮dza膰 procesami pozycjonowania dla klient贸w Grupy iCEA. Wieloletnie do艣wiadczenie sprawia, 偶e niejedno ju偶 widzia艂, ale nie twierdzi, 偶e nic go nie zaskoczy. Uwa偶a, 偶e pozycjonowanie to bran偶a pe艂na wyzwa艅, gdzie mo偶na rozwin膮膰 skrzyd艂a – trzeba jednak by膰 na bie偶膮co.

Kim jest gospodarz cyklu?
Bezp艂atny audyt

    Powiedz nam jaki zakres us艂ug Ci臋 interesuje,
    a skontaktujemy si臋 w odpowiednim dla Ciebie terminie

      Je偶eli chcia艂by艣 do艂膮czy膰 do naszego zesp贸艂u, ale masz w膮tpliwo艣ci - skontaktuj si臋 z nami.
      Wype艂nij formularz kontaktowy: