Andrea Piacquadio/pexels.com
Wśród sposobów pozycjonowania wyróżniamy dwa główne nurty – Black Hat SEO i White Hat SEO. Dlaczego jeden jest lepszy od drugiego i czym właściwie się różnią?
Każda agencja SEO oferująca optymalizację treści pod kątem wyszukiwarek z pewnością zna obie wyżej wymienione metody pozycjonowania. Specjaliści są również świadomi swoich poczynań i doskonale wiedzą, która strategia przyniesie lepsze efekty. White Hat SEO i Black Hat SEO to znane niemal całemu światu internetowemu techniki. Czym się od siebie różnią? WHS to metody zgodne z zasadami i wytycznymi Google, które polegają na uczciwej optymalizacji zawartości strony, natomiast jako BHS określa się te, które są niedozwolone i niekorzystnie wpływają na wizerunek witryny w sieci. Zarówno każdy właściciel firmy, który zleca agencji SEO pozycjonowanie swojej strony, jak i osoba samodzielnie zajmująca się reklamowaniem marki w Google, powinni zaznajomić się z zasadami optymalizacji treści podanymi przez wyszukiwarki i zadecydować, który zestaw technik SEO powinien zostać wykorzystany.
White Hat SEO to optymalizacja treści zgodna z wytycznymi Google, polegająca na uczciwym ulepszaniu witryny i jej zawartości. Są to metody powszechnie akceptowalne, które nie szkodzą użytkownikom i innym stronom internetowym. Techniki te sprawią, że witryna stanie się atrakcyjna zarówno z punktu widzenia odbiorców, jak i botów wyszukiwarek. Najważniejsza zasada przy WHS to stanowcze wykluczenie wszelkiego spamu, przy jednoczesnym nacisku na tworzenie interesujących treści, które są skierowane do grupy docelowych odbiorców i skutecznie zachęcają ich do podjęcia określonych akcji.
Źródło: Karolina Grabowska/pexels.com
Jak już wspomniano, White Hat SEO to metoda, która polega na tworzeniu merytorycznej treści niosącej za sobą określone wartości dla użytkowników. Do technik najczęściej wykorzystywanych przez osoby zajmujące się optymalizacją treści pod kątem WHS należą:
Skoro już wiemy, czym jest White Hat SEO, łatwiej będzie zrozumieć zestaw niedozwolonych przez wyszukiwarki praktyk optymalizacyjnych – Black Hat SEO. Są to oczywiście metody zakazane i powszechnie nieakceptowalne. Należy też podkreślić, że witryna, która je stosuje, spotkać się może z karą od Google, przez co osiągnięcie zamierzonych efektów okaże się niemożliwe. Aby szybko identyfikować strony, które pozycjonują się poprzez BHS, Google stworzyło szereg algorytmów, takich jak Panda (kary za treść) czy Pingwin (kary za nienaturalny profil linków). Problemy wynikające ze stosowania podstępnych technik optymalizacyjnych są różne – od nałożenia filtru na stronę (czego można się ostatecznie pozbyć) po ban – czyli całkowite wykluczenie strony z wyszukiwarki dla danego słowa kluczowego.
a) katalogi z synonimicznymi tekstami, często powielonymi, które najczęściej nie mają żadnej wartości dla użytkownika;
b) komentarze i artykuły na forach internetowych i w mediach społecznościowych;
c) różne wtyczki i pluginy.
Techniki Grey Hat SEO co prawda nie naruszają poważnie wytycznych Google, choć nieco wykraczają poza zakres najlepszych metod optymalizacyjnych. Do zestawu praktyk GHS zaliczyć można pozyskiwanie linków z komentarzy na blogach czy forach internetowych, zbieranie backlinków z witryn o niskiej jakości czy też mailowe proszenie innych twórców o umieszczenie łącza do swoich treści. Grey Hat SEO to strategia, której zastosowanie nie narazi Cię na karę od Google, ale musisz być bardzo ostrożny, gdyż granica między tą taktyką a zestawem działań Black Hat SEO, jest naprawdę cienka.
Odpowiedź jest prosta: jest to jedyna uczciwa i legalna forma optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek. Choć Black Hat SEO to niezwykle kusząca opcja, ponieważ może dać szybkie efekty, lepiej wybrać metody White Hat SEO, gdyż rezultaty sukcesywnych działań zostaną z Tobą na długo. Ponadto unikniesz filtrów i banów od Google, co umożliwi Ci konsekwentne ulepszanie witryny i rozwijanie swojej marki. Ważne jest też budowanie wizerunku firmy, co może zostać zrujnowane poprzez użycie podstępnych technik BHS. White Hat SEO to co prawda powolny i wymagający zestaw działań, ale pozwala osiągać długotrwałe efekty, budować relacje z klientami i generować ruch w witrynie. Stwierdzić więc można, że wybór jest oczywisty – zatem nie czekaj i zacznij uczciwie optymalizować zawartość swoich stron internetowych.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.