White i Black Hat SEO

White i Black Hat SEO

Andrea Piacquadio/pexels.com

Wśród sposobów pozycjonowania wyróżniamy dwa główne nurty – Black Hat SEO i White Hat SEO. Dlaczego jeden jest lepszy od drugiego i czym właściwie się różnią?

Każda agencja SEO oferująca optymalizację treści pod kątem wyszukiwarek z pewnością zna obie wyżej wymienione metody pozycjonowania. Specjaliści są również świadomi swoich poczynań i doskonale wiedzą, która strategia przyniesie lepsze efekty. White Hat SEO i Black Hat SEO to znane niemal całemu światu internetowemu techniki. Czym się od siebie różnią? WHS to metody zgodne z zasadami i wytycznymi Google, które polegają na uczciwej optymalizacji zawartości strony, natomiast jako BHS określa się te, które są niedozwolone i niekorzystnie wpływają na wizerunek witryny w sieci. Zarówno każdy właściciel firmy, który zleca agencji SEO pozycjonowanie swojej strony, jak i osoba samodzielnie zajmująca się reklamowaniem marki w Google, powinni zaznajomić się z zasadami optymalizacji treści podanymi przez wyszukiwarki i zadecydować, który zestaw technik SEO powinien zostać wykorzystany.

White Hat SEO

White Hat SEO to optymalizacja treści zgodna z wytycznymi Google, polegająca na uczciwym ulepszaniu witryny i jej zawartości. Są to metody powszechnie akceptowalne, które nie szkodzą użytkownikom i innym stronom internetowym. Techniki te sprawią, że witryna stanie się atrakcyjna zarówno z punktu widzenia odbiorców, jak i botów wyszukiwarek. Najważniejsza zasada przy WHS to stanowcze wykluczenie wszelkiego spamu, przy jednoczesnym nacisku na tworzenie interesujących treści, które są skierowane do grupy docelowych odbiorców i skutecznie zachęcają ich do podjęcia określonych akcji.

Źródło: Karolina Grabowska/pexels.com

Sprawdź: Czym jest Black Hat SEO?

Techniki White Hat SEO

Jak już wspomniano, White Hat SEO to metoda, która polega na tworzeniu merytorycznej treści niosącej za sobą określone wartości dla użytkowników. Do technik najczęściej wykorzystywanych przez osoby zajmujące się optymalizacją treści pod kątem WHS należą:

  • tworzenie treści, które mają ułatwić użytkownikowi poruszanie się po stronie i korzystanie z jej funkcji. Wymienić tu należy elementy, takie jak: podział artykułu na akapity, umieszczanie tytułów i podtytułów, a także używanie wypunktowań czy pogrubień, oczywiście tylko dla treści, które tego wymagają;
  • tworzenie treści, które dokładnie odpowiedzą na pytania użytkowników. Są to nie tylko artykuły tekstowe, ale także filmy, zdjęcia, materiały audio, infografiki itp.;
  • prowadzenie kampanii marketingowych w mediach społecznościowych i innych obszarach internetu w celu wypromowania marki i przyciągnięcia nowych odbiorców. Informowanie użytkowników o nowych publikacjach zwiększa ruch w witrynie i generuje zaangażowanie, co ma bezpośredni wpływ na osiągane wyniki sprzedażowe;
  • dbałość o odpowiednią liczbę reklam na stronie, które nie sprawią, że treść stanie się nieczytelna, dzięki czemu użytkownicy nie uznają witryny za blok reklamowy i odpowiednio zrozumieją jej przekaz.

Black Hat SEO

Skoro już wiemy, czym jest White Hat SEO, łatwiej będzie zrozumieć zestaw niedozwolonych przez wyszukiwarki praktyk optymalizacyjnych – Black Hat SEO. Są to oczywiście metody zakazane i powszechnie nieakceptowalne. Należy też podkreślić, że witryna, która je stosuje, spotkać się może z karą od Google, przez co osiągnięcie zamierzonych efektów okaże się niemożliwe. Aby szybko identyfikować strony, które pozycjonują się poprzez BHS, Google stworzyło szereg algorytmów, takich jak Panda (kary za treść) czy Pingwin (kary za nienaturalny profil linków). Problemy wynikające ze stosowania podstępnych technik optymalizacyjnych są różne – od nałożenia filtru na stronę (czego można się ostatecznie pozbyć) po ban – czyli całkowite wykluczenie strony z wyszukiwarki dla danego słowa kluczowego.

Sprawdź: Black Hat SEO – jakich technik unikać podczas optymalizacji treści?

Podstępne techniki Black Hat SEO

  • Spamowanie – jest to bardzo szerokie zagadnienie i wiąże się z nim wiele czynności. Może to być nadmierne gromadzenie słów kluczowych w witrynie, ukrywanie ich czy wykorzystywanie takich, które nie są związane z tematem treści. Ukryć słowa kluczowe można poprzez nadanie im koloru tła lub zmniejszenie ich do rozmiaru 1, przez co są niewidoczne dla użytkowników, ale tego typu zagrania nie umkną uwadze Google, który szybko je identyfikuje i ukarze. Mianem spamu określić można też posiadanie zbyt wielu nienaturalnych linków prowadzących z różnych witryn, szczególnie tak zwanych farm linków. Są to także działania mające na celu promocję strony poprzez dodawanie nienaturalnych linków na stronach, które wypracowały już swój autorytet. Chodzi tu o miejsca, takie jak:

a) katalogi z synonimicznymi tekstami, często powielonymi, które najczęściej nie mają żadnej wartości dla użytkownika;

b) komentarze i artykuły na forach internetowych i w mediach społecznościowych;

c) różne wtyczki i pluginy.

  • Manipulowanie w kodzie strony w celu oszukania wyszukiwarki – np. umieszczanie niewidocznej dla użytkownika treści, która została stworzona wyłącznie w celu wysokiego pozycjonowania w Google. Chodzi tu o zagrania, takie jak cloaking, czyli prezentowanie innej treści dla botów indeksujących, a innej dla użytkowników strony. Jeżeli takie działania zostaną wykryte, witryna zostanie trwale usunięta z wyszukiwarki.
  • Ukrywanie linków na stronie.
  • Posiadanie w witrynie stron o identycznej treści – z punktu widzenia wyszukiwarki jest to kopiowanie zawartości, co uznane zostanie za zbędne i nieprzydatne dla użytkowników.
  • Kopiowanie treści z innych witryn – Google stawia na oryginalność, a element ten jest dokładnie kontrolowany przez jeden z algorytmów – Pandę.
  • Nadużywanie słów kluczowych w witrynie.
  • Umieszczania treści prawnie zabronionych.

Grey Hat SEO

Techniki Grey Hat SEO co prawda nie naruszają poważnie wytycznych Google, choć nieco wykraczają poza zakres najlepszych metod optymalizacyjnych. Do zestawu praktyk GHS zaliczyć można pozyskiwanie linków z komentarzy na blogach czy forach internetowych, zbieranie backlinków z witryn o niskiej jakości czy też mailowe proszenie innych twórców o umieszczenie łącza do swoich treści. Grey Hat SEO to strategia, której zastosowanie nie narazi Cię na karę od Google, ale musisz być bardzo ostrożny, gdyż granica między tą taktyką a zestawem działań Black Hat SEO, jest naprawdę cienka.

Dlaczego warto stosować White Hat SEO?

Odpowiedź jest prosta: jest to jedyna uczciwa i legalna forma optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek. Choć Black Hat SEO to niezwykle kusząca opcja, ponieważ może dać szybkie efekty, lepiej wybrać metody White Hat SEO, gdyż rezultaty sukcesywnych działań zostaną z Tobą na długo. Ponadto unikniesz filtrów i banów od Google, co umożliwi Ci konsekwentne ulepszanie witryny i rozwijanie swojej marki. Ważne jest też budowanie wizerunku firmy, co może zostać zrujnowane poprzez użycie podstępnych technik BHS. White Hat SEO to co prawda powolny i wymagający zestaw działań, ale pozwala osiągać długotrwałe efekty, budować relacje z klientami i generować ruch w witrynie. Stwierdzić więc można, że wybór jest oczywisty – zatem nie czekaj i zacznij uczciwie optymalizować zawartość swoich stron internetowych.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym są systemy wymiany linków?

    Czym są systemy wymiany linków?

    SWL to przykład popularnej, ale niekoniecznie dozwolonej metody promowania zasobu w SERP. Jak działają takie systemy i dlaczego Google z nimi walczy?
    Link building – na co zwracać uwagę, planując strategię linków zewnętrznych?

    Link building – na co zwracać uwagę, planując strategię linków zewnętrznych?

    Wykorzystaj moc linków zewnętrznych i utwórz siatkę połączeń ze swoją stroną. Czytaj dalej i dowiedz się, o czym pamiętać, sięgając do link buildingu.
    W jaki sposób śledzić wydajność strategii SEO?

    W jaki sposób śledzić wydajność strategii SEO?

    Analiza działań SEO jest niezbędnym elementem każdej przemyślanej strategii optymalizacji. Pomocne w tym zakresie mogą okazać się dostępne wskaźniki!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę