DARMOWY AUDYT SEO

Wpływ UX na zachowania użytkowników

7 min czytania
Wpływ UX na zachowania użytkowników
Kategoria SXO

Jeśli jesteś właścicielem biznesu online i analizujesz efektywność swoich kampanii marketingowych, z pewnością wiesz, jak ważną rolę w tym obszarze odgrywają doświadczenia użytkowników. Zastosowanie przydatnych funkcji i rozwiązań ma kluczowe znaczenie w zwiększaniu konwersji i budowaniu relacji z potencjalnymi klientami. Czy wiesz jednak, jak UX wpływa na zachowania użytkowników? Sprawdź, jakie techniki zastosować, aby poprawić swoje wyniki!

Spis treści:

User Experience jako moc marketingu internetowego

UX (User Experience) to wszelkie doświadczenia użytkowników, jakie towarzyszą im podczas przeglądania Twojej strony internetowej, aplikacji mobilnej czy sklepu online. Mają kluczowe znaczenie dla wyników Twojego biznesu, gdyż zadowoleni odbiorcy znacznie częściej zdecydują się na konwersję i ponowne odwiedziny sklepu.

Jeszcze kilka lat temu doświadczenia użytkowników odgrywały drugorzędną rolę w procesie projektowania stron internetowych. Najważniejsze było bowiem dostosowanie produktów do wytycznych wyszukiwarek, tak aby wysoko pozycjonowały się w wynikach wyszukiwania. Dziś sprawa wygląda nieco inaczej. Z pewnością zauważyłeś, że większość kampanii koncentruje się na przekazaniu konsumentom dodatkowych wartości. O ile dobra widoczność w Google wciąż jest ważna, o tyle szczególny nacisk powinieneś położyć na optymalizację pod kątem UX. Dzięki temu zwiększysz zaufanie do swojej marki, skłonisz klientów do nawiązania z nią długotrwałej relacji oraz zachęcisz ich do ponownego skorzystania z oferowanych usług.

Sprawdź: Mity dotyczące agencji digital marketingu i świadczonych przez nie usług

Dlaczego UX jest tak ważne?

Jak już wspomniałam, znaczenie UX w zakresie marketingu internetowego nieustannie wzrasta. Klientocentryzm na stałe zagościł we współczesnych strategiach marketingowych. Jeśli chcesz dorównać najpopularniejszym sklepom internetowym na świecie, już dziś zacznij przygodę z optymalizacją pod kątem UX. Dlaczego jest to tak ważne? Czy samo SEO nie wystarczy, aby wybić się na rynku i zdobyć nowych klientów?

Prawda jest taka, że jeśli nie skoncentrujesz się na potrzebach docelowych odbiorców, możesz zapomnieć o spektakularnych wynikach. Wyszukiwarki coraz większą wagę przykładają do użyteczności stron internetowych. Co więcej, konkurencyjność rynku nieustannie wzrasta, a klienci oczekują od produktów więcej, niż kiedykolwiek wcześniej. Aby nie zostać w tyle, musisz sprostać tym wymaganiom, tworząc użyteczny projekt swojej witryny.

Tym, co zdecydowanie najbardziej zachęci Cię do działań związanych z optymalizacją strony pod kątem UX, są korzyści, jakie możesz uzyskać. Oto kilka najważniejszych zalet, które poprawią wydajność Twojego e-commerce:

  • większa satysfakcja klientów,
  • nawiązanie długotrwałej relacji z odbiorcami poprzez kompletne zaspokojenie ich potrzeb i oczekiwań,
  • wzrost zaufania do marki i świadczonych przez Ciebie usług,
  • więcej pozytywnych opinii na temat Twojej firmy, które skutkują zwiększeniem ruchu i obrotów,
  • wyższy współczynnik konwersji i lepsze wyniki sprzedażowe,
  • wzrost średniej wartości zakupów,
  • wzrost przychodów generowanych podczas całej współpracy klienta z Twoją marką.
Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Co wpływa na doświadczenia użytkowników?

User Experience dotyczy bardzo szeroko rozumianego obszaru e-commerce. O doświadczenia użytkowników musisz zadbać od momentu nawiązania z nimi kontaktu, przez korzystanie ze strony internetowej, aż po finalizację transakcji. Można wyróżnić kilka najważniejszych elementów składających się na UX Twojego serwisu.

Struktura witryny

Podczas gdy klient w sklepie stacjonarnym może dotknąć dany produkt, obejrzeć go z każdej strony, a nawet wypróbować, odbiorca w e-commerce ma do dyspozycji wyłącznie jego zdjęcie i opis. Aby maksymalnie zaangażować użytkownika i wyróżnić się na tle konkurencji, musisz zrobić dobre pierwsze wrażenie i wydłużyć czas sesji. Oto kilka kluczowych wskazówek, dzięki którym bez problemów poradzisz sobie z tym zadaniem.

  • Zwróć uwagę odbiorcy – szacuje się, że większość użytkowników podejmuje decyzję w sprawie skorzystania z Twojej strony w ciągu kilku milisekund. To, co zobaczą jako pierwsze, musi być więc maksymalnie angażujące i atrakcyjne.
  • Popraw nawigację – użytkownik z pewnością będzie bardziej skłonny do konwersji i zostanie na stronie na dłużej, jeśli od razu znajdzie to, czego szuka.
  • Zadbaj o intuicyjność – uporządkowana struktura strony poprawi komfort jej użytkowania, szczególnie osobom, które odwiedzają Twoją witrynę po raz pierwszy.
  • Dodaj przydatne odnośniki – dzięki filtrom, możliwości sortowania i autouzupełnianiu klienci znacznie szybciej dotrą do pożądanych informacji.
  • Zoptymalizuj stronę – zadbaj wówczas o takie aspekty, jak szybkość ładowania, użyteczność linków wewnętrznych, przyjazność adresów URL czy system przekierowań, a nie tylko poprawisz UX, ale też zwiększysz widoczność strony w wynikach wyszukiwania.
  • Zadbaj o przejrzystość informacji – wyskakujące okienka, chaotyczne informacje i niewidoczne komunikaty nie tylko zniechęcą użytkownika do ponownych odwiedzin serwisu, ale też niekorzystnie wpłyną na jego pozycjonowanie w Google.

hm.com – przykład menuhm.com – przykład menu

Treść

Jeśli od jakiegoś czasu działasz w Internecie, wiesz, jak ważna jest jakość prezentowanych użytkownikom treści. Jeżeli Twój content będzie wiarygodny, angażujący, ciekawy i oryginalny, osiągniesz sukces. Jeśli nie, droga na szczyt będzie nieco trudniejsza. Tworząc wysokiej jakości treści, wyróżnisz się na tle konkurencyjnych marek oraz skłonisz odbiorców do konwersji. Przygotowałam dla Ciebie kilka przydatnych wskazówek, dzięki którym proces ten będzie znacznie łatwiejszy.

  1. Zadbaj o graficzną oprawę treści, dołączając do niej obrazy, zdjęcia czy materiały wideo.
  2. Przestrzegaj hierarchii nagłówki i upewnij się, że w pełni oddają tematy konkretnych akapitów.
  3. Zwiększ czytelność treści, dodając wypunktowania, listy i tabele.
  4. Zaktualizuj udostępnione wcześniej treści, aby nadać im nową wartość.
  5. Usuń duplikaty.
  6. Zadbaj o strukturę linkowania wewnętrznego.
  7. Wykorzystaj popularne w branży słowa kluczowe.

Pamiętaj, że celem optymalizacji treści jest nie tylko zdobycie widoczności w wynikach wyszukiwania Google, ale też skłonienie odbiorców do konwersji i zachęcenie ich do nawiązania długotrwałej relacji z Twoją marką.

resibo.pl – przykład grafiki na stronieresibo.pl – przykład grafiki na stronie

Jeśli prowadzisz e-commerce, optymalizacja ścieżki zakupowej powinna być Twoim priorytetem. Aby poprawić UX i zwiększyć sprzedaż, musisz zadbać o komfort klienta od jego wejścia na stronę, aż po finalizację zamówienia. Doskonałą praktyką jest maksymalne skrócenie listy zadań, jakie musi wykonać użytkownik, aby kupić interesujący go produkt. Jeśli chcesz zadbać o doświadczenia odbiorców, skorzystaj z poniższych wskazówek i stwórz optymalną ścieżkę zakupową.

  1. Udostępnij użytkownikom możliwość złożenia zamówienia bez konieczności rejestracji.
  2. Przycisk przenoszący odbiorców do koszyka umieść w bardzo widocznym miejscu.
  3. Daj możliwość dokończenia zakupów w dogodnym dla użytkownika czasie.
  4. Zastosuj praktyki z zakresu up-sellingu i cross-sellingu.
  5. Udostępnij klientom wiele możliwości płatności i sposobów dostarczenia zamówienia.

mediaexpert.pl – przykład cross sellingumediaexpert.pl – przykład cross sellingu

Sprawdź: Buzz marketing, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o marketingu szeptanym

Analiza UX – jak zweryfikować użyteczność strony?

Jeżeli masz już doświadczenie w zakresie marketingu internetowego, pewnie wiesz, że wdrożenie rozwiązań w kontekście optymalizacji UX nie wystarczy, aby kompleksowo zadbać o wydajność biznesu online. Aby w pełni poprawić komfort użytkowania witryny, musisz na bieżąco śledzić efektywność podejmowanych działań, likwidować wszelkie błędy i wdrażać praktyki, które zaspokoją aktualne potrzeby docelowych odbiorców.

W swojej strategii koniecznie umieść regularny audyt UX. Poprawnie przeprowadzona analiza użyteczności pozwoli Ci ocenić, czy realizowana strategia spełnia oczekiwania konsumentów i jak wpływa na ich zachowania. Na podstawie wyciągniętych wniosków będziesz w stanie usprawnić projekt sklepu, wyeliminować ewentualne błędy oraz zoptymalizować ścieżkę zakupową. W ten sposób zdobędziesz zaufanie docelowych odbiorców, a wydajność Twojego biznesu znacznie wzrośnie.

UX a zachowania użytkowników – podsumowanie

Zaprojektowanie użytecznej strony internetowej to nie lada wyzwanie. Jeśli chcesz poprawić swoje wyniki, musisz na bieżąco śledzić preferencje i oczekiwania docelowych odbiorców oraz optymalizować pod ich kątem strukturę swojego serwisu. W ten sposób zadbasz o lojalność konsumentów oraz zbudujesz z nimi długotrwałe relacje, które zaprocentują w przyszłości. Optymalizacja UX korzystnie wpływa ponadto na pozycjonowanie Twojej strony w Google. Zadbaj więc o doświadczenia klientów i popraw User Experience swojej witryny, a Twój autorytet w branży z pewnością wzrośnie.

Magdalena Antoń
Studentka ekonomii na UWM w Olsztynie, którą przygoda z SEO, mimo że rozpoczęta stosunkowo niedawno, pochłonęła bez reszty. Specjalizuje się w tworzeniu wartościowych treści, a jej marzeniem jest napisanie własnej powieści. Uwielbia się rozwijać, a zamiłowanie do copywritingu podziela z sympatią do ekonomii i matematyki.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Brief UX – jak powinien wyglądać?
Brief UX – jak powinien wyglądać?
Troska o wygodę korzystania z platformy internetowej przez użytkownika nie jest wartością dodaną, ale koniecznością. Dlaczego tak ważne jest przygotowanie?
Czym są punkty styku na ścieżce zakupowej?
Czym są punkty styku na ścieżce zakupowej?
Świat marketingu może być skomplikowany, choć nie musi. Jak ważne w customer journey są punkty styku? Czym są i jak je zaplanować, aby zwiększyć zyski?
SXO – jakie korzyści może przynieść?
SXO – jakie korzyści może przynieść?
Dowiedz się, dlaczego warto dbać o SXO!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie