Andrea Piacquadio/pexels.com
Programiści wciąż prześcigają się w stosowaniu najnowszych technologii w asystentach głosowych, takich jak Siri czy Asystent Google. Ponadto najnowszy raport mówi, że inteligentne głośniki są już w 25% amerykańskich domów, podczas gdy inne kraje również idą w tym kierunki. SEO ma więc poważne zadanie, jakim jest dostosowanie metod optymalizacyjnych do wyszukiwania głosowego. Jeśli nie chcesz zostać w tyle, lecz osiągać jak najlepsze efekty, zadbaj o to, aby wyszukiwarki uznały Twoje treści za najtrafniejsze wyniki głosowych wyszukiwań. Musisz podążać za aktualnymi trendami, a takim jest obecnie bezdotykowe poszukiwanie odpowiedzi w internecie.
Ogólnie rzecz biorąc, wyszukiwanie głosowe to możliwość rozmowy z urządzeniem i uzyskania odpowiedzi. Zapytaj Alexę, jaka jest pogoda, a ona poda Ci aktualną temperaturę i prognozę dla miejsca, w którym się znajdujesz. Poproś Google o wiadomości, a odczyta Ci najnowsze nagłówki. Poproś Siri, aby dała Ci przepis na pizzę, ona to zrobi. Niezwykłe, prawda?
Obecnie szacuje się, że aż 50% wyszukiwań odbywa się za pomocą głosu.
Ludzie mówią około cztery razy szybciej, niż są w stanie pisać. Tak więc, z jednej strony wyszukiwanie głosowe zaspokaja naszą potrzebę szybkiego uzyskania informacji, a z drugiej, znacznie ułatwia cały ten proces, gdyż jest bardzo naturalne. Jeśli o coś prosisz, praktycznie zawsze wypowiadasz to na głos, a nie gdzieś zapisujesz. Ponadto, ludzie coraz częściej okazują się być leniwi, a wyszukiwanie głosowe jest niezwykle kompatybilne z tą cechą.
Wyszukiwać głosem możesz w wielu sytuacjach:
Wyszukiwanie głosowe znacznie zmienia sposób dostarczania wyników użytkownikom. Zadajesz pytanie i natychmiast otrzymujesz odpowiedzi w tym jeden czytany przez asystenta wynik. Przeciwieństwem jest tradycyjny sposób pisemnego wyszukiwania, podczas którego Twoim oczom ukazuje się lista odpowiedzi i sam musisz wybrać tę, która według Ciebie będzie najtrafniej wyjaśnia Twój problem.
Musisz więc zadbać o jakość swoich treści, jeśli chcesz, aby Twoja strona była odpowiedzią na pytania użytkowników. Zdobycie zaufania to najlepsze co możesz zrobić. Wówczas, to właśnie Twoje wpisy będą czytane jako najtrafniejszy wynik. Nie myśl jednak, że po osiągnięciu tego celu, już zawsze będziesz na pierwszej pozycji rankingu. Wyszukiwarki nieustannie sprawdzają jakość i wiarygodność treści, aby znaleźć te, które rzeczywiście zaspokoją potrzeby użytkowników.
Konsumenci nieustannie uczą się, jak zadawać pytania, aby uzyskać konkretne odpowiedzi, co jest bardzo naturalnym rozszerzeniem ich obecnych zachowań. Dodatkowo wyjaśnia gwałtowny wzrost liczby wyszukiwań głosowych. Google i Amazon często wysyłają maile do swoich użytkowników z pomysłami dotyczącymi tego, co jeszcze mogą wypróbować.
Z pewnością zauważyłeś, że ludzie wpisują pytania w inny sposób, niż wypowiadają je na gos. Dzieje się tak za sprawą tego, że jesteśmy w stanie mówić szybciej, niż pisać, ale też dlatego, gdyż znacznie mniej kontrolujemy wypowiadane słowa, niż te zapisywane. Wyszukiwanie głosowe jest więc dużo bardziej naturalne.
SEO musi więc podążać za zachowaniami użytkowników i dokładnie określać, jakie pytania będą zadawane najczęściej. Chodzi o to, że słowa kluczowe nie są już najważniejsze. Podczas wpisywania polecenia w wyszukiwarce z pewnością użyjesz sformułowania “najlepsza pizza Olsztyn Starówka”. Jeśli natomiast będziesz korzystał z wyszukiwania głosowego, zapytasz “Jaka jest najlepsza pizza w Olsztynie na Starówce”.
Zauważasz różnicę? Wiesz już na pewno, jak ważna jest optymalizacja treści pod kątem wyszukiwania głosowego. To zupełnie inny rodzaj pytań, do których Twoje treści powinny być jak najbardziej dostosowane. Zadbaj więc bardziej o szczegółowe opisy niż pojedyncze słowa kluczowe, gdyż to właśnie dłuższe formy dominują w tym sposobie poszukiwania odpowiedzi. Myśl jak klient. Zwróć uwagę na to, jak sam wyszukujesz informacje w internecie i zadaj sobie pytanie: jakiej odpowiedzi oczekuję?
Wyszukiwanie głosowe to stale rozwijający się system. Każdy twórca musi więc zadbać o nieustanne aktualizowanie treści i uzupełnianie swojej wiedzy na temat najnowszych technologii. Z pewnością nie chcesz zostać w tyle, więc regularnie sprawdzaj wymienione wyżej kwestie.
Źródło: Gustavo Fring/pexels.com
Weź też pod uwagę, że ten rodzaj wyszukiwania związany jest wciąż z wieloma błędami, próbami i eksperymentami. Ważna jest również równowaga między tradycyjnymi a nowoczesnymi formami. Jeśli obawiasz się, że nie sprostasz tym wyzwaniom, najbezpieczniejszą opcją będzie tradycyjna optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek, która z pewnością nie zaszkodzi Twoje pozycji na liście wyników wyszukiwania głosowego. Próbuj więc różnych metod, monitoruj ich skuteczność i wybierz tę, która sprawdza się u Ciebie najlepiej.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.