Sukces działań podjętych na rynku zależy nie tylko od prawidłowo opracowanej i wdrożonej strategii promocyjnej czy przeprowadzenia pozycjonowania opartego na audycie SEO, doborze słów kluczowych oraz optymalizacji treści zawartych na stronie WWW. Duże znaczenie ma stałe analizowanie przebiegu kampanii reklamowych, w tym pod kątem ich skuteczności i możliwości osiągania konwersji. Służą do tego mierniki KPI.
To skrót od Key Performance Indicators (kluczowe wskaźniki efektywności). Są one stosowane do pomiaru stopnia realizacji celów firmy przy uwzględnieniu działalności reklamowej. Za ich pomocą można:
Wskaźniki efektywności marketingu stanowią skuteczną informację zwrotną dla wszystkich osób zaangażowanych w procesy marketingowe na temat tego, czy prawidłowo realizują oni swoje obowiązki. W sytuacji, gdy można dostrzec jakieś nieprawidłowości, staje się to podstawą do wdrażania dobrych praktyk, co pozytywnie wpływa na jakość działalności promocyjnej.
Potrzeba stałego uaktualniania strategii marketingowych wynika z wciąż zmieniających się potrzeb konsumentów oraz czynników, które mają wpływ na podejmowane przez nich decyzje zakupowe. Ważna jest także intensyfikacja konkurencji oraz przeobrażenia w trendach rynkowych. Dokonywanie pomiaru KPI jest niezbędne szczególnie wówczas, gdy firma intensywnie rozwija swoją działalność online.
Ciągła weryfikacja skuteczności marketingu przyczynia się do lepszego dopasowania rodzajów i treści reklam do potrzeb grupy docelowej. Efektem jest szybsza realizacja strategii promocyjnej, redukcja kosztów, skuteczne pozyskiwanie klientów i wzrost zysków. Dlatego, prowadząc działalność biznesową, niezbędne jest zwrócenie szczególnej uwagi na rozbudowaną analizę danych.
Warunki efektywnego mierzenia KPI w sprzedaży
Określenie konwersji
Wyznaczenie adekwatnych KPI w marketingu nie jest łatwe i wymaga nierzadko wielu tygodni analiz. Jest to związane z koniecznością dopasowania wskaźników do zakresu i charakteru działalności prowadzonej przez firmę. Najpierw należy odpowiedzieć na pytania, jakie są nadrzędne cele tej działalności i co świadczy o osiągnięciu konwersji?
Może to być niekoniecznie wzrost sprzedaży produktów, ale również liczba:
Takie działania nazywany konwersją. Dotyczy ona akcji i aktywności podejmowanych przez internautów, które są zbieżne z tym, czego oczekuje właściciel strony. Dopiero po ich wyznaczeniu i zweryfikowaniu w kontekście strategii firmy można przejść do wyodrębnienia adekwatnych wskaźników.
Prawidłowe sformułowanie wskaźników efektywności marketingu
Mierniki muszą być odpowiednio zaprojektowane, tak by generowały wartościowe informacje dla właściciela strony. Należy zapewnić, by KPI były:
Ważne jest ponadto ograniczenie liczby mierników do minimum. Pożądane jest równoczesne stosowanie nie więcej niż dziesięciu wskaźników. Zapewnia to skupienie uwagi na konwersji i możliwość szybkiego jej osiągnięcia.
KPI mogą być mierzone za pośrednictwem różnych statystyk. Zależą one od rodzaju prowadzonej działalności. W przypadku tradycyjnego, opartego na placówkach stacjonarnych sklepu, mierniki dotyczą zwykle:
Nawet wówczas, gdy firma bazuje wyłącznie na handlu offline, często i tak reklamuje się w sieci. Dlatego powinna pod uwagę brać również te KPI, które są charakterystyczne dla Internetu.
By utrzymać się na konkurencyjnym rynku, coraz więcej firm podejmuje działalność w Internecie. W jej ramach, w zależności od konwersji, mierzenie wskaźników efektywności marketingu odbywa się poprzez wyznaczenie:
W przypadku wielu działalności, w tym np. sprzedaży odzieży czy artykułów AGD RTV, prowadzona jest równoczesna działalność stacjonarna i online. W tym zakresie warto skupić uwagę na wskaźniku, który pokazuje, jaki procent sprzedaży zapewnia każdy kanał. Dzięki temu można sprawdzić, który obszar generuje największe zyski i daje najlepsze perspektywy.
Również w przypadku sprzedaży internetowej pod uwagę należy brać te KPI w marketingu, jakie są stosowane w sklepach stacjonarnych. Chodzi np. o ROMI. Tylko wówczas możliwe jest kompleksowe zanalizowanie wszystkich kluczowych aspektów działalności reklamowej.
Poniżej przedstawiliśmy listę narzędzi analitycznych, których polecamy używać podczas sprawdzania efektywności marketingu.
W przypadku placówek stacjonarnych mierzenie KPI w sprzedaży jest możliwe dzięki statystykom finansowym. Umieszcza się w nich dane dotyczące przychodów i kosztów, co pozwala na zweryfikowanie takich wskaźników, jak CLV czy ROMI.
W przypadku e-marketingu konieczne jest wykorzystywanie rozbudowanych programów analitycznych, w tym GA. Za jego pośrednictwem można sprawdzić:
Narzędzie umożliwia sprawdzenie, czy witryna wyświetla się w wynikach wyszukiwania oraz jaką pozycję zajmuje w ich ramach. Program służy ponadto do analizowania statystyk na temat zapytań ze strony użytkowników, które wywołują pojawianie się serwisu w przeglądarce, witryn, w których znajdują się linki do niego, a także CTR.
Na rynku dostępne są liczne rozwiązania, w tym darmowe i płatne, które są przeznaczone do monitorowania KPI. Najpopularniejsze to:
Jeśli firma prowadzi działalność reklamową w mediach społecznościowych, niezbędne jest korzystanie z narzędzi analitycznych Facebook Ads`. Pozwalają one na weryfikowanie zasięgu i wyświetleń reklam, zaangażowania użytkowników (liczba komentarzy, polubień, zgłoszeń do konkursów) czy wejść na witrynę bezpośrednio ze strony firmowej FB.
Podczas prowadzenia działalności reklamowej niezbędne jest bazowanie na danych związanych z KPI. Co to oznacza dla właściciela firmy czy administratora strony WWW? Przede wszystkim konieczność analizowania parametrów, które pokazują, jak duży ruch jest notowany w ramach witryny, jaki jest współczynnik konwersji czy jak duże koszty i przychody są związane z pozyskiwaniem leadów. Takie informacje można generować z różnych źródeł, w tym raportów finansowych oraz narzędzi typu Google Analytics, Google Search Console, Gecko Board czy Facebook Ads.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.