Niemal 70% populacji świata korzysta z telefonów komórkowych, a co roku liczba ta wzrasta. Urządzenia mobilne wiodą prym w przemyśle technologicznym, nic więc dziwnego, że strategie optymalizacji i pozycjonowania wykształciły specjalny moduł skoncentrowany właśnie na nich. Jeśli więc zależy Ci na rozwoju oraz ulepszaniu swojej strony internetowej, musisz dowiedzieć się, czym jest mobilne SEO.
Search Engine Optimization to czynności mające za zadanie poprawienie widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania, tak aby witryna mogła zdobyć jak najwyższą pozycję rankingową w SERP. Te założenia przekładają się na urządzenia mobilne, takie jak smartfony czy tablety. Celem jest dostosowanie witryny do mniejszych rozdzielczości ekranów, aby zapewnić jak najwyższy poziom user experience (UX).
To pierwszy krok warunkujący zadania optymalizacyjne. Mamy do wyboru dwa rodzaje stron, warto więc znać ich wady i zalety, aby wiedzieć, z czym się mierzyć.
Strona responsywna, inaczej RWD (Responsive Web Design), automatycznie dostosowuje rozdzielczość do danego ekranu. Do jej zalet należy przede wszystkim posiadanie jednego adresu URL (co pozwala wyeliminować problem duplicate content), wysoka jakość elementów graficznych, jeden kod śledzenia przy analizie w Google Analytics, brak konieczności stosowania przekierowań, zarządzanie jednym CMS-em, co sprawia, że każda zmiana w wersji mobilnej jest również widoczna w wersji desktopowej. Choć brzmi to wspaniale, RWD posiada również kilka wad: wydłużony czas ładowania, większe koszty oraz występowanie awarii na dwóch wersjach strony.
Z drugiej strony możemy skorzystać ze strony mobilnej, która dostępna jest wyłącznie dla urządzeń mobilnych. Nie jest ona zbyt rozbudowana, nie posiada ciężkich grafik i szybko się ładuje. Jednak wymaga ona stworzenia osobnej strony stacjonarnej, co może nieść za sobą ryzyko zduplikowanego contentu. Wymusza to na nas konieczność stosowania przekierowań oraz optymalizacji na dwóch poziomach.
Warto jednak wiedzieć, że Google znacznie bardziej ceni strony responsywne. Jest to jeden z czynników rankingowych, który ma dla nas szczególne znaczenie. Wybór jest więc bardzo prosty.
Jeśli czynnik rankingowy nie jest dla Ciebie wystarczającym argumentem, to z pewnością będzie nim Mobile-First Index. Jest to wprowadzona w połowie 2021 roku aktualizacja dotycząca procesu indeksowania strony internetowej. Oznacza to, że w pierwszej kolejności w indeksowaniu bierze się pod uwagę mobilny adres URL. Tym samym strony skonfigurowane wyłącznie pod kątem urządzeń desktopowych spadną w rankingu nawet o 70 pozycji. Jest to więc znacząca utrata ruchu, klikalności czy konwersji. Żyjemy więc w erze mobilegeddonu.
Krok 1: Wybierz interfejs. Pamiętaj, że z uwagi na mniejszy ekran powinien być on uproszczony i czytelny. Im mniej, tym lepiej – zrezygnuj więc z dużego zagęszczenia elementów.
Krok 2: Ustal układ. Jeśli masz mocno rozbudowaną stronę, nie zapomnij o skorzystaniu z menu (okruszkowego), kategorii oraz możliwości filtrowania treści. Dzięki temu zapewnisz sobie ważne linki wewnętrzne, będziesz zarządzać ruchem na stronie i uporządkujesz jej strukturę.
Krok 3: Zmniejsz wielkości multimediów. Jest to szczególnie ważne pod kątem strony responsywnej, dlatego sięgnij do możliwości konwertowania plików. Nie stracisz ich jakości, a będą się znacznie szybciej ładować.
Krok 4: Zaplanuj rozmieszczenie przycisków. Jeśli ich potrzebujesz, zadbaj o to, aby w ich okolicy nie znajdowały się niepotrzebne elementy. Spójrz na swój kciuk i przypomnij sobie, jakie rozmieszczenie jest dla Ciebie wygodne.
Krok 5: Zadbaj o prędkość ładowania. W tym celu zajrzyj do Google Search Console i Google Analytics, aby sprawdzić swoje wyniki podstawowych wskaźników internetowych Core Web Vitals.
Dodatkowo administratorzy stron coraz częściej sięgają do ASO (App Store Optimization), czyli przystosowania strony do aplikacji mobilnej. Dlaczego? Ponieważ odbiorcy spędzają na nich średnio 4,8 godzin dziennie. Są znacznie wygodniejsze pod kątem zarządzania treścią, a przede wszystkim pobierają znacznie mniej zasobów internetowych.
Ponad 5 miliardów użytkowników mobilnych mówi samo za siebie. Jeśli nie dostosujesz swojej strony do innych rozdzielczości, stracisz potencjalnych odbiorców oraz spadniesz w rankingu SERP. Wiesz już, na co zwracać uwagę i co cenią współcześni internauci, zapewnij więc jak najlepszy poziom swoich usług.
Spodobał Ci się artykuł? Oceń go! Masz stronę internetową i chciałbyś wreszcie zacząć zarabiać? Zapraszamy na konsultację z naszymi analitykami SEO! Na spotkaniu dowiesz się, jak pozycjonowanie może wspomóc Twój biznes.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.