DARMOWY AUDYT SEO

Wszystko, co warto wiedzieć o kanonizacji SEO

Wszystko, co warto wiedzieć o kanonizacji SEO

Headway/unsplash.com

Optymalizacja to proces mający na celu poprawę widoczności witryny w wyszukiwarkach. Każdemu właścicielowi strony internetowej zależy na zwiększeniu ruchu i konwersji. SEO to doskonały sposób na uzyskanie tych efektów.

Mimo stałego rozwoju branży pozycjonerskiej wciąż istnieje wiele wątpliwości związanych z poszczególnymi procesami. Dziś przyjrzymy się zatem sytuacji, kiedy link do Twojej witryny wyświetla treść, którą prezentuje również inna strona.

Jednym z trudniejszych elementów w SEO jest kanonizacja. Odgrywa ona jednak kluczową rolę w ocenie jakości stron internetowych przez wyszukiwarki, dlatego zaznajomić się z nią powinien każdy współczesny twórca internetowy. Jeśli więc chcesz poznać charakterystykę tego procesu, koniecznie zostań z nami!

Czym jest kanonizacja?

Kanonizacja to termin używany do opisania treści internetowych, które prezentowane są pod wieloma adresami URL. Wyobraź sobie, że prowadzisz witrynę e-commerce sprzedającą letnie koszulki w kilku kolorach.

Każda koszulka może mieć osobną stronę posiadającą taką samą treść jak strony z pozostałymi kolorami – cena, opis, materiał i marka, z wyjątkiem barwy. Jeśli więc sprzedajesz 10 różnych kolorów koszulek, posiadasz 10 stron o identycznej treści.

Teraz wyobraź sobie, że oferujesz setki różnych modeli takich koszulek, każda w 10 kolorach. Strony ze zduplikowaną treścią bardzo szybko zaleją Twoją witrynę, która straci w ten sposób wartość w oczach Google, a tego z pewnością wolałbyś uniknąć. Na szczęście kanonizacja SEO może pomóc Ci rozwiązać ten problem.

Kanonizacja używa tagów (rel=”canonical”) będących fragmentem kodu HTML do określania wersji głównej dla wielu stron zduplikowanych czy podobnych.

Wynika z tego, że jeśli masz bardzo podobną treść dostępną pod różnymi adresami URL, znaczniki kanoniczne wskażą Google, która wersja jest najważniejsza i powinna być indeksowana.

Sprawdź: Czym jest kanoniczny adres URL?

Znaczenie kanonizacji

Wyszukiwarki szczególną uwagę zwracają na występowanie duplikatów. Wszelkie próby powielania treści są więc poważnie karane.

Zduplikowana treść utrudnia bowiem wybór wersji strony, która powinna zostać zindeksowania, uniemożliwia prawidłowe pozycjonowanie pod kątem odpowiednich zapytań oraz utrudnia podział wartości linków zwrotnych.

Zbyt duża ilość powielonych treści może znacznie obniżyć pozycję witryny w rankingu, a nawet usunąć ją z indeksu Google. Oznaczałoby to poważne problemy dla Twojej firmy, których z pewnością wolałbyś uniknąć.

Na szczęście tagi kanoniczne pozwalają wyszukiwarkom stwierdzić, którą wersję strony należy zaindeksować i uszeregować w rankingu SERP. Jeśli jednak nie zastosujesz tego tagu, Google weźmie sprawy w swoje ręce, co z dużym prawdopodobieństwem nie będzie dla Ciebie korzystne. Wyszukiwarki mogą bowiem wybrać wersję, której nie chcesz pozycjonować.

Źródło: Mia Baker/unsplash.com

Z punktu widzenia SEO takie same linki do oryginalnej treści rozdzielają zduplikowane adresy URL i minimalizują skuteczność strategii link buildingu. Oznacza to, że posiadanie powielonych treści to doskonały sposób na spadek w rankingu SERP i zmniejszenie ruchu w witrynie. Wdrożenie tagów kanonicznych jest więc w tej sytuacji koniecznością, szczególnie w przypadku sklepów internetowych, które bardzo często posiadają zduplikowane wpisy.

Czym jest znacznik kanoniczny?

Znacznik kanoniczny (rel=canonical) jest wskaźnikiem odróżniającym zduplikowaną treść i zasób podlegający indeksowaniu.

Tag ten określa źródłowy adres URL danej strony do wyszukiwarki. Krótko mówiąc, jest to sposób informowania wyszukiwarek, że konkretny adres jest oryginalnym zasobem danej treści.

Obrazuje to poniższy przykład:

strona.internetowa.com

www.strona.internetowa.com

https://strona.internetowa.com

https://strona.internetowa.com/index.php

https://strona.internetowa.com/index.php?refer=twitter

Wszystkie te adresy URL prowadzą do tej samej strony. Mimo to wyszukiwarka widzi je jako zupełnie różne zasoby. Dzięki tagom kanonicznym Google jest w stanie zidentyfikować najważniejszą wersję strony, zaindeksować ją i przydzielić jej właściwe miejsce na liście wyników wyszukiwania.

Jest to najlepszy sposób na rozwiązanie problemu duplikatów i podobnych treści oraz uniknięcie problemów z tym związanych.

Sprawdź: Znaczniki kanoniczne – czy naprawdę są potrzebne dla zduplikowanych treści?

Dlaczego warto wykorzystać kanonizację w SEO?

Brak tagów kanonicznych wiąże się z wieloma problemami. Oto konsekwencje posiadania zduplikowanych treści bez implementacji tagów kanonicznych:

  • W przypadku posiadania identycznych treści wyszukiwarki nie będą w stanie określić, które strony wykluczyć z indeksowania, a które uwzględnić w rankingu SERP.
  • Wyszukiwarki nie będą też wiedziały, czy połączyć dane treści z jedną stroną, czy też utrzymywać je oddzielnie.
  • Wyszukiwarki będą indeksować różne adresy URL posiadające taką samą zawartość, pomijając jednocześnie najważniejszą wersję strony. Oznaczałoby to znaczny spadek wartości Twojej witryny.
  • Zduplikowane linki do oryginalnej treści rozdzielają powielone adresy URL i minimalizują skuteczność strategii budowania linków. Ma to bardzo niekorzystny wpływ na pozycjonowanie witryny i generowany przez nią ruch organiczny.
  • Spadek ruchu w witrynie zmniejsza popularność marki w SERP, co ma bezpośredni wpływ na spadek przychodów ze sprzedaży online.

Podsumowanie

Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu kanonizacji możesz skutecznie zneutralizować problem zduplikowanych treści i kompleksowo zadbać o pozycjonowanie swojej witryny.

Zdajemy sobie jednak sprawę, że wprowadzanie zmian w kodzie źródłowym nie należy do najłatwiejszych zadań. Jeśli więc zależy Ci na wysokiej pozycji w SERP, koniecznie skontaktuj się z doświadczonym ekspertem SEO, dzięki któremu unikniesz wszelkich błędów i osiągniesz zamierzone cele!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Strony niedostępnych produktów – jak sobie z nimi poradzić?
    Strony niedostępnych produktów – jak sobie z nimi poradzić?
    Z pewnością miałeś już do czynienia z niedostępnymi produktami. Czy wiesz jednak, co zrobić, aby nie stracić przez to swoich klientów? Wszystkiego dowiesz się w naszym artykule.
    Linki dofollow i nofollow – co warto o nich wiedzieć?
    Linki dofollow i nofollow – co warto o nich wiedzieć?
    Profil linków zwrotnych to jeden z najważniejszych czynników rankingowych Google. Czy wiesz jednak, czym różnią się linki dofollow i nofollow?
    Czy wyszukiwanie Google “bez kliknięcia” ma sens?
    Czy wyszukiwanie Google “bez kliknięcia” ma sens?
    Słyszałeś kiedyś o Zero-click searches? Jeżeli nie, koniecznie musisz dowiedzieć się więcej!

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę