Optymalizacja to proces mający na celu poprawę widoczności witryny w wyszukiwarkach. Każdemu właścicielowi strony internetowej zależy na zwiększeniu ruchu i konwersji. SEO to doskonały sposób na uzyskanie tych efektów.
Mimo stałego rozwoju branży pozycjonerskiej wciąż istnieje wiele wątpliwości związanych z poszczególnymi procesami. Dziś przyjrzymy się zatem sytuacji, kiedy link do Twojej witryny wyświetla treść, którą prezentuje również inna strona.
Jednym z trudniejszych elementów w SEO jest kanonizacja. Odgrywa ona jednak kluczową rolę w ocenie jakości stron internetowych przez wyszukiwarki, dlatego zaznajomić się z nią powinien każdy współczesny twórca internetowy. Jeśli więc chcesz poznać charakterystykę tego procesu, koniecznie zostań z nami!
Kanonizacja to termin używany do opisania treści internetowych, które prezentowane są pod wieloma adresami URL. Wyobraź sobie, że prowadzisz witrynę e-commerce sprzedającą letnie koszulki w kilku kolorach.
Każda koszulka może mieć osobną stronę posiadającą taką samą treść jak strony z pozostałymi kolorami – cena, opis, materiał i marka, z wyjątkiem barwy. Jeśli więc sprzedajesz 10 różnych kolorów koszulek, posiadasz 10 stron o identycznej treści.
Teraz wyobraź sobie, że oferujesz setki różnych modeli takich koszulek, każda w 10 kolorach. Strony ze zduplikowaną treścią bardzo szybko zaleją Twoją witrynę, która straci w ten sposób wartość w oczach Google, a tego z pewnością wolałbyś uniknąć. Na szczęście kanonizacja SEO może pomóc Ci rozwiązać ten problem.
Kanonizacja używa tagów (rel=”canonical”) będących fragmentem kodu HTML do określania wersji głównej dla wielu stron zduplikowanych czy podobnych.
Wynika z tego, że jeśli masz bardzo podobną treść dostępną pod różnymi adresami URL, znaczniki kanoniczne wskażą Google, która wersja jest najważniejsza i powinna być indeksowana.
Wyszukiwarki szczególną uwagę zwracają na występowanie duplikatów. Wszelkie próby powielania treści są więc poważnie karane.
Zduplikowana treść utrudnia bowiem wybór wersji strony, która powinna zostać zindeksowania, uniemożliwia prawidłowe pozycjonowanie pod kątem odpowiednich zapytań oraz utrudnia podział wartości linków zwrotnych.
Zbyt duża ilość powielonych treści może znacznie obniżyć pozycję witryny w rankingu, a nawet usunąć ją z indeksu Google. Oznaczałoby to poważne problemy dla Twojej firmy, których z pewnością wolałbyś uniknąć.
Na szczęście tagi kanoniczne pozwalają wyszukiwarkom stwierdzić, którą wersję strony należy zaindeksować i uszeregować w rankingu SERP. Jeśli jednak nie zastosujesz tego tagu, Google weźmie sprawy w swoje ręce, co z dużym prawdopodobieństwem nie będzie dla Ciebie korzystne. Wyszukiwarki mogą bowiem wybrać wersję, której nie chcesz pozycjonować.
Z punktu widzenia SEO takie same linki do oryginalnej treści rozdzielają zduplikowane adresy URL i minimalizują skuteczność strategii link buildingu. Oznacza to, że posiadanie powielonych treści to doskonały sposób na spadek w rankingu SERP i zmniejszenie ruchu w witrynie. Wdrożenie tagów kanonicznych jest więc w tej sytuacji koniecznością, szczególnie w przypadku sklepów internetowych, które bardzo często posiadają zduplikowane wpisy.
Znacznik kanoniczny (rel=canonical) jest wskaźnikiem odróżniającym zduplikowaną treść i zasób podlegający indeksowaniu.
Tag ten określa źródłowy adres URL danej strony do wyszukiwarki. Krótko mówiąc, jest to sposób informowania wyszukiwarek, że konkretny adres jest oryginalnym zasobem danej treści.
Obrazuje to poniższy przykład:
strona.internetowa.com
www.strona.internetowa.com
https://strona.internetowa.com
https://strona.internetowa.com/index.php
https://strona.internetowa.com/index.php?refer=twitter
Wszystkie te adresy URL prowadzą do tej samej strony. Mimo to wyszukiwarka widzi je jako zupełnie różne zasoby. Dzięki tagom kanonicznym Google jest w stanie zidentyfikować najważniejszą wersję strony, zaindeksować ją i przydzielić jej właściwe miejsce na liście wyników wyszukiwania.
Jest to najlepszy sposób na rozwiązanie problemu duplikatów i podobnych treści oraz uniknięcie problemów z tym związanych.
Brak tagów kanonicznych wiąże się z wieloma problemami. Oto konsekwencje posiadania zduplikowanych treści bez implementacji tagów kanonicznych:
Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu kanonizacji możesz skutecznie zneutralizować problem zduplikowanych treści i kompleksowo zadbać o pozycjonowanie swojej witryny.
Zdajemy sobie jednak sprawę, że wprowadzanie zmian w kodzie źródłowym nie należy do najłatwiejszych zadań. Jeśli więc zależy Ci na wysokiej pozycji w SERP, koniecznie skontaktuj się z doświadczonym ekspertem SEO, dzięki któremu unikniesz wszelkich błędów i osiągniesz zamierzone cele!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.