Wszystko o monitoringu marki w sieci! ­čöŹ

Obejrzenie odcinka zajmie Ci: 46 min
Odcinek 09
Sezon 2
Wszystko o monitoringu marki w sieci! ­čöŹ

Zobacz odcinek:

Odsłuchaj odcinek

Cze┼Ť─ç wszystkim, w dzisiejszym odcinku moim i Waszym go┼Ťciem b─Ödzie Miko┼éaj Winkiel, czyli Chief Evangelist, Brand24. Z Miko┼éajem porozmawiamy o tym z jakich narz─Ödzi powinien korzysta─ç nowoczesny marketer oraz jaki powinien posiada─ç zestaw umiej─Ötno┼Ťci. Zapraszam.

Cze┼Ť─ç Miko┼éaj strasznie si─Ö ciesz─Ö, ┼╝e jeste┼Ť w naszym studio, czekali┼Ťmy za Twoja wizyt─ů ju┼╝ sporo czasu, my┼Ťleli┼Ťmy ┼╝eby┼Ť si─Ö ju┼╝ w pierwszym sezonie pojawi┼é, a wszystko dlatego, bo przecie┼╝ Twoim zadaniem jest praca w┼éa┼Ťciwie dla Brand24. Marki, chyba, brandu nie trzeba chyba nikomu przedstawia─ç, no Wy zajmujecie si─Ö monitorowaniem w┼éa┼Ťciwie widoczno┼Ťci brand├│w, ale nie tylko z tego co si─Ö dzisiaj zd─ů┼╝y┼éem dowiedzie─ç. Starali┼Ťcie si─Ö narz─Ödzie rozwija─ç. Ja chcia┼éem pogada─ç z Tob─ů przede wszystkim dlatego, ┼╝e Ty masz du┼╝e do┼Ťwiadczenie w pozyskiwaniu danych, w zbieraniu danych, analizowaniu, zbieraniu ich do kupy i pokazywaniu tak naprawd─Ö gotowych wynik├│w, gotowych analiz. No, a SEO w dzisiejszym czasie, kt├│re jest cz─Ö┼Ťci─ů marketingu internetowego, o kt├│rym sobie b─Ödziemy rozmawia─ç opiera si─Ö przede wszystkim na danych. W┼éa┼Ťciwie no ka┼╝da chyba teraz agencja, ka┼╝dy specjalista ma gdzie┼Ť wpisane data driven, tak data drivens. Data driven jest to bardzo popularny temat. Ale kiedy┼Ť tak nie by┼éo. No bo przecie┼╝ na samym pocz─ůtku gdzie┼Ť jak ja chocia┼╝by zaczyna┼éem, narz─Ödzi by┼éo bardzo ma┼éo, wszystko trzeba screapeowa─ç samemu pisa─ç skrypty. No kombinowa─ç, ┼é─ůczy─ç te dane. Teraz w┼éa┼Ťciwie p┼éacisz abonament, dostajesz dane, kt├│re potrzebujesz.

Cze┼Ť─ç, w og├│le bardzo si─Ö ciesz─Ö z tego zaproszenia. Je┼╝eli chodzi w og├│le o to, ┼╝e to jest drugi sezon to mam wra┼╝enie, ┼╝e jest du┼╝o seriali, kt├│re od drugiego sezonu s─ů coraz lepsze. Tak, ┼╝e

Zw┼éaszcza jak si─Ö wprowadza now─ů kluczowa posta─ç.

Tak, zw┼éaszcza jak si─Ö wprowadza now─ů kluczow─ů posta─ç, kt├│ra najlepiej pod koniec sezonu ukatrupi─ç. Ale, tak pe┼éna zgoda z tym co powiedzia┼ée┼Ť na pocz─ůtku. Jak ja zaczyna┼éem swoja przygod─Ö z marketingiem, te 14 lat temu, to takich narz─Ödzi, kt├│re u┼éatwiaj─ů prac─Ö marketera by┼éo niewiele, albo by┼éy strasznie drogie. Albo by┼éy s┼éabej jako┼Ťci, bo to te┼╝ jakby si┼é─ů rzeczy. I od tego czasu, bo w samym brandzie, jako brand pracuje od 10 lat, czyli od samego pocz─ůtku. Od tego czasu bardzo du┼╝o si─Ö zmieni┼éo. Bo marketerzy zacz─Öli si─Ö powoli zamienia─ç w analityk├│w. Zacz─Öli nie tylko czeka─ç na jakie┼Ť gotowe wnioski, kt├│re dostan─ů od kogo┼Ť, ale te┼╝ sami pr├│bowa─ç wyci─ůga─ç takie wnioski, w┼éa┼Ťnie na przyk┼éad z takich narz─Ödzi jak, nie wiem chocia┼╝by Google Analytics, bo wyobra┼║ sobie, ┼╝e ja czasem potrafi─Ö rozmawia─ç z lud┼║mi, kt├│rzy do dzisiaj nie wiedz─ů co to jest Google Analytics. Tak, ┼╝e bywaj─ů takie rzeczy. Zwi─ůzku z tym w momencie, kiedy pojawia si─Ö na rynku coraz wi─Öcej takich narz─Ödzi, kt├│re u┼éatwiaj─ů interpretacj─Ö danych i daj─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç dotarcia do tych danych bardzo szybko, no to jakby u┼éatwia prac─Ö, a jakby finalnie pozwala lepiej dotrze─ç do klient├│w.

To co m├│wisz, ma te┼╝ du┼╝e prze┼éo┼╝enie chyba na rynek pracownika, mi si─Ö wydaje, no bo wida─ç to chocia┼╝by nawet po zatrudnieniach, kt├│re my robimy w agencji, ale pewnie te┼╝ inne agencje, ┼╝e coraz wi─Öcej ludzi si─Ö pojawia niekoniecznie po kierunkach technicznych, ale jest wiele ludzi po kierunkach humanistycznych, gdzie faktycznie bardziej chodzi o umiej─Ötno┼Ť─ç wykorzystania tych danych, przekucia ich na konkretne gdzie┼Ť tam dzia┼éania nie tylko pod k─ůtem modyfikacji kodu, ale przede wszystkim gdzie┼Ť tam optymalizacji tre┼Ťci. no bo ten content jest king, wiadomo i tak dalej. Ale jakie w┼éa┼Ťciwie wed┼éug Ciebie, no bo do┼Ťwiadczenie masz bardzo du┼╝e, taki E-commerce Manager, specjalista Marketer, no bo gdzie┼Ť tam o e-commersach g┼é├│wnie m├│wimy powinien w og├│le stara─ç si─Ö uzyskiwa─ç, jakie dane powinien spr├│bowa─ç wyci─ůga─ç?

Przede wszystkim odnosz─ůc si─Ö do tej pierwszej cz─Ö┼Ťci, o kt├│rej powiedzia┼ée┼Ť, takie umiej─Ötno┼Ťci, kt├│re wynikaj─ů nie tylko z tej wiedzy technicznej, ale w┼éa┼Ťnie z tej wiedzy takiej no mo┼╝na to nazwa─ç z humanistycznej w┼éa┼Ťnie bardzo fajnie pomagaj─ů zrozumie─ç potrzeb─Ö. Bo dane, kt├│re pozyskujemy bardzo cz─Östo s─ů od takich samych ludzi jak my, bo tutaj skupiaj─ůc si─Ö na samym monitoringu s─ů to tre┼Ťci pochodz─ůce od internaut├│w. I mam wra┼╝enie, ┼╝e du┼╝o lepiej taki Marketer, czy osoba, kt├│ra po prostu zajmuje si─Ö jakby opracowaniem danych du┼╝o lepiej i du┼╝o ┼éatwiej co le┼╝y na w─ůtrobie takiemu internaucie maj─ůc, ┼╝e tak powiem jak─ů┼Ť tam wiedz─Ö humanistyczn─ů. Nie tylko umiej─ůc liczy─ç, bo to jest bardzo wa┼╝ne, ale raczej rozumiej─ůc kontekst wypowiedzi i konkretn─ů potrzeb─Ö. I mam wra┼╝enie, ┼╝e to jest jedna z takich w tej chwili kluczowych funkcji, mo┼╝liwo┼Ťci, opcji, kt├│re powinien mie─ç taki Marketer, ┼╝eby rozumie─ç to co czyta. To mo┼╝e zabrzmie─ç g┼éupio, ale to czytanie ze zrozumieniem, kt├│re wbijamy do g┼éowy m┼éodym ludziom jest mega wa┼╝ne. Bo to zrozumienie daje nam potem mo┼╝liwo┼Ť─ç przebudowy, czy samej strategii czy chocia┼╝by jakiego┼Ť tam, no w┼éa┼Ťnie zrozumienia tego klienta i jego konkretnych potrzeb. A dzi─Öki zrozumieniu tych potrzeb jeste┼Ťmy w stanie, no chocia┼╝by przekszta┼éci─ç swoja strategi─Ö pod k─ůtem po prostu tego czego oczekuj─ů nasi klienci.

No bo tutaj trzeba, mi si─Ö wydaje te dane mocno po┼é─ůczy─ç, no bo z jednej strony to jest monitorowanie w┼éasnej marki, w┼éasnego brandu, tego co dzieje si─Ö u nas. Ale chocia┼╝by takie narz─Ödzia do monitoringu jak Wasze, ono te┼╝ daje mo┼╝liwo┼Ť─ç monitorowania tego co si─Ö dzieje u konkurencji. I wydaje mi si─Ö, ┼╝e jest te┼╝ bardzo fajna taka mocna wiedza, bo je┼╝eli na przyk┼éad chcia┼ébym wej┼Ť─ç na rynek z jakim┼Ť produktem w nisz─Ö, kt├│ra ju┼╝ jest gdzie┼Ť zagospodarowana w jaki┼Ť spos├│b, no to musz─Ö nada─ç wyr├│┼╝niki do tego. Nie ma opcji, ┼╝ebym po prostu wszed┼é i mog─Ö znowu walczy─ç na ceny, tak? Wszyscy walcz─ů na ceny w ko┼äcu darmo b─Öd─ů rozdawali te rzeczy. Tak, ┼╝e nie jest to najlepszy kierunek. Tym bardziej, ┼╝e ta cena gra du┼╝─ů rol─Ö, ale mam wra┼╝enie, ┼╝e ju┼╝ coraz mniejsz─ů, bardziej, mo┼╝e w┼éa┼Ťnie dostawy przesy┼éek i tak dalej si─Ö licz─ů. Ale ja, je┼╝eli chcia┼ébym wej┼Ť─ç tam gdzie┼Ť na rynek, mo┼╝e powiedzmy nie wiem z cz─Ö┼Ťciami rowerowymi albo z rowerami. To wydaje mi si─Ö, ┼╝e zanim bym w og├│le to zrobi┼é, to bym odpali┼é sobie taki monitoring i zobaczy┼é co ludzie m├│wi─ů o innych brandach, kt├│re b─Öd─ů moj─ů bezpo┼Ťredni─ů konkurencj─ů. Wydaje mi si─Ö, ┼╝e monitorowanie brandu jest o tyle fajna rzecz─ů, ┼╝e w momencie, kiedy dostaj─Ö na przyk┼éad opinie na Google Moja Firma czy na jaki┼Ť outsourcach. shopszach, czy gdziekolwiek indziej. No to jest najprostsza opcja, no bo Ty wiesz, ┼╝e dosta┼ée┼Ť tak─ů opini─Ö, wiesz co chce klient, mo┼╝esz si─Ö ustosunkowa─ç do problemu, masz powiadomienie. Ale nie ma co si─Ö oszukiwa─ç, bo nie chcia┼ébym tutaj rzuca─ç jakimi┼Ť statystykami, ale przypuszczam, ┼╝e zdecydowana wi─Ökszo┼Ť─ç opinii o danych produktach i sklepach nie jest na oficjalnych kana┼éach tych sklep├│w. Tylko ludzie, gdzie┼Ť dziel─ů si─Ö w komentarzach na Facebooku, na Twitterze, gdzie┼Ť na jaki┼Ť forach i tak dalej. I faktycznie jakbym chcia┼é otworzy─ç jaki┼Ť nowy sklep, to skupi┼ébym si─Ö chyba mocno na tym, ┼╝eby znale┼║─ç czego ludziom brakuje w innych brandach, na co oni narzekaj─ů i przeku┼ébym to po prostu w swoje plusy.

Dok┼éadnie tak. A ja to jeszcze rozszerz─Ö, bo monitoring jako narz─Ödzie s┼éu┼╝y tak naprawd─Ö do monitorowania dowolnych tre┼Ťci. Czy te tre┼Ťci dotycz─ů bezpo┼Ťrednio konkurencji, czy nas, czy tak naprawd─Ö dowolnej frazy, to mamy mo┼╝liwo┼Ť─ç wyci─ůgni─Öcia z tego jakiej┼Ť informacji. Poci─ůgn─Ö dalej ten temat tych cz─Ö┼Ťci rowerowych czy sklepu rowerowego. Bo to jest ┼Ťwietny przyk┼éad, ┼╝e z jednej strony mo┼╝emy ustawi─ç monitoring na swoj─ů mark─Ö, nie ma sensu, ale mo┼╝emy ustawi─ç monitoring na jakby konkurencje, ┼╝eby zobaczy─ç, jak wygl─ůda konkurencja. A dodatkowo ustawi─ç te┼╝ monitoring na sam─ů kategori─Ö produktow─ů. Czyli monitorowa─ç nie tylko nazwy marek, nazwy sklep├│w, ale te┼╝ nazwy, kt├│re te┼╝ s─ů takimi popularnymi nazwami, na przyk┼éad cz─Ö┼Ťci do rower├│w, albo kierownica do roweru. Albo cokolwiek co sprzedajemy, co chcemy sprzedawa─ç, ┼╝eby zobaczy─ç jaki jest trend w danym temacie. Bo z jednej strony poznajemy konkurencje, widzimy, gdzie si─Ö pokazuje, gdzie s─ů opinie na jej temat. Dok┼éadnie tak jak m├│wisz one s─ů wsz─Ödzie to nie jest tak, ┼╝e one znajduj─ů si─Ö tylko w Google Reviews czy tak naprawd─Ö na fanpage danej firmy. Ale one bardzo cz─Östo w takich specjalistycznych miejscach, takich w┼éa┼Ťnie jak sklep rowerowy, one bardzo cz─Östo mog─ů si─Ö pojawia─ç na przyk┼éad na jaki┼Ť forach, gdzie ludzie dyskutuj─ů mi─Ödzy sob─ů, wymieniaj─ů si─Ö do┼Ťwiadczeniami z poszczeg├│lnymi firmami, bo nie potrzebuj─ů o tym rozmawia─ç w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych. Oni rozmawiaj─ů w tych specjalistycznych miejscach. I tutaj dochodzimy do jeszcze jednej takiej istotnej rzeczy, kt├│ra akurat w tym momencie najlepiej pasuje, czyli tego, ┼╝e jaki┼Ť czas temu zosta┼éa og┼éoszona ┼Ťmier─ç for├│w internetowych. To nie jest prawda. One si─Ö sprofesjonalizowa┼éy po prostu. Tam pojawiaj─ů si─Ö po prostu dyskusje na temat r├│┼╝nych profesjonalnych us┼éug, czy profesjonalnych rozwi─ůza┼ä, bo wiemy, ┼╝e to jest miejsce, gdzie nie ma przypadkowych ludzi. I bardzo cz─Östo, je┼╝eli mamy tego typu produkty, kt├│re s─ů w jaki┼Ť spos├│b na pewnym poziomie profesjonalne to w┼éa┼Ťnie takie fora, takie specyficzne miejsca w sieci b─Öd─ů mia┼éy super warto┼Ť─ç poznawcz─ů. Dlatego monitorowanie konkurencji, kt├│ra te┼╝ tam mo┼╝e si─Ö pojawia─ç, a z drugiej strony jakby monitorowanie samej kategorii produktowej, ┼╝eby w┼éa┼Ťnie, tu si─Ö znowu powt├│rz─Ö, ┼╝eby zrozumie─ç tak naprawd─Ö t─ů warto┼Ť─ç, kt├│rej oczekuj─ů klienci. I zn├│w bardzo cz─Östo jest tak, ┼╝e jak ja m├│wi─Ö o czym┼Ť takim to s┼éysz─Ö w kt├│rym┼Ť momencie, ┼╝e tak ok, ale my nie mo┼╝emy ca┼éej strategii przebudowa─ç pod klient├│w. Nie!?.

Czyli pod kogo, tak?

Znaczy, to te┼╝ nie do ko┼äca tak jest, tu nie chodzi o to, ┼╝eby ca┼éy sklep zniszczy─ç i postawi─ç go na nowo, tylko po prostu wyci─ůgn─ů─ç te rzeczy, na kt├│re, i to jest bardzo fajne na przyk┼éad internauci narzekaj─ů w kontek┼Ťcie konkurencji. I nie m├│wi─ůc bezpo┼Ťrednio, ┼╝e konkurencja jest z┼éa, bo ma co┼Ť z┼éego tylko wprowadzi─ç to dobre do nas, ┼╝eby klienci sami zauwa┼╝yli, ┼╝e u nas jest lepiej ni┼╝ u konkurencji.

W┼éa┼Ťnie, tutaj dochodzimy znowu do tego elementu, czyli wyci─ůgania wniosk├│w z tych danych, kt├│re dostajemy. Ja si─Ö zastanawiam jak Ty by┼Ť podszed┼é do takiego tematuÔÇŽ . B─ůd┼║my przy tych rowerach, dobrze si─Ö o nich gada. Je┼║dzisz w og├│le na rowerze?

Je┼╝d┼╝─Ö.

Ok, ja akurat nie, ale gdzie┼Ť tamÔÇŽ .

Ale widzia┼ée┼Ť rower kiedy┼Ť?

Tak widzia┼éem. Cz─Östo widz─Ö nawet, kilka razy dziennie, tak, ┼╝e jestem zapoznany ze sprz─Ötem. Ale wyobra┼║my sobie sytuacj─Ö, ┼╝e ja faktycznie mam sklep internetowy z tymi rowerami, cz─Ö┼Ťciami rowerowymi. Chc─Ö by─ç takim full profesjonalnym E-commerce Managerem, wi─Öc daje monitoring wsz─Ödzie, moich konkurent├│w, sw├│j, na frazy z tym zwi─ůzane jeszcze i tak dalej. I faktycznie widz─Ö, ┼╝e jest tam jaka┼Ť informacja na m├│j Brand na jakim┼Ť tam forum. Wchodz─Ö oczywi┼Ťcie na to forum, ┼╝eby zobaczy─ç dok┼éadnie co si─Ö dzieje i widz─Ö tam dyskusj─Ö, ┼╝e kto┼Ť poleca jakie┼Ť cz─Ö┼Ťci, w tym polecaj─ů cz─Ö┼Ťci z mojego sklepu, niby jest ok. i gdzie┼Ť tam jedna z os├│b pisze, a ten sklep to na przyk┼éad co┼Ť tam jest do kitu i w og├│le tam nie kupuj lepiej kup, gdzie┼Ť indziej. I teraz nie wiadomo. Raz to mo┼╝e by─ç szeptana konkurencja, wiadomo sytuacje mog─ů by─ç bardzo r├│┼╝ne. Ale jak Ty by┼Ť zareagowa┼é na tak─ů sytuacj─Ö? Uwa┼╝asz, ┼╝e powinno si─Ö reagowa─ç, na przyk┼éad napisa─ç: nie wcale nie jeste┼Ťmy oszustami, tak? Jakby z profilu oficjalnego sklepu, czy faktycznie budowa─ç tam jaki┼Ť zas├│b w postaci 200 fake kont, kt├│re b─Öd─ů poleca┼éy czy w og├│le po prostu nie zwraca─ç na to uwagi, ale zanotowa─ç, ┼╝e ok kto┼Ť mia┼é tak─ů opini─Ö trzeba co┼Ť z tym zrobi─ç globalnie. Jak Ty by┼Ť zareagowa┼é w og├│le w takie sytuacji, bo nagle wyp┼éywa negatywna opinia o Twoim brandzie i co teraz zrobi─ç w┼éa┼Ťciwie?

Ja zawsze wychodz─Ö z za┼éo┼╝enia, ┼╝e nale┼╝y z lud┼║mi rozmawia─ç. I nawet je┼╝eli s─ů to negatywne komentarze, negatywne wzmianki to nale┼╝y na nie odpowiada─ç. Z jednej strony odpowiada─ç na nie najszybciej jak si─Ö da, z drugiej strony zawsze oficjalnie. Zawsze z poziomu przedstawiciela danej firmy, danego e-commerce`u, danego serwisu. Bo to ucz┼éowiecza mark─Ö. I du┼╝o ┼éatwiej, to tak z psychologii wychodzi, nie to ┼╝ebym si─Ö na tym zna┼é, ale gdzie┼Ť o tym czyta┼éem. Z psychologii wychodzi, ┼╝e cz┼éowieku du┼╝o ┼éatwiej jest napisa─ç negatywn─ů opini─Ö na temat jakiego┼Ť sklepu. Ale w momencie, kiedy ten sklep odpowie i b─Ödzie to podpisane Miko┼éaj ze sklepu takiego i takiego to ju┼╝ mu te negatywne emocje opadn─ů, bo zobaczy, ┼╝e to nie jest po prostu sklep, tylko ┼╝e to jest cz┼éowiek, kt├│ry siedzi po drugiej stronie, z kt├│rym mo┼╝na porozmawia─ç. I bardzo cz─Östo jest tak, ┼╝e cz─Ö┼Ť─ç negatywnych opinii, kt├│re tak naprawd─Ö si─Ö pojawiaj─ů na r├│┼╝ne tematy mog─ů by─ç zwi─ůzane nie tylko, znaczy nie zawsze z tym, ┼╝e jaki┼Ť e-commerce czy jaka┼Ť firma robi co┼Ť ┼║le tylko czasem to po prostu wynika z jakiego┼Ť niezrozumienia na przyk┼éad praw panuj─ůcych w sklepie, niezrozumienia produktu i tak dalej. I bardzo cz─Östo ludzie najpierw pisz─ů negatywn─ů opini─Ö, a potem jak si─Ö przedstawiciel firmy odezwie i postara si─Ö wyt┼éumaczy─ç, to si─Ö okazuje, a faktycznie co┼Ť tutaj by┼éo nie tak po mojej stronie, wi─Öc ten negatywny komentarz tak troch─Ö nies┼éusznie si─Ö pojawi┼é. I bardzo cz─Östo te┼╝ jest tak, ┼╝e znowu to jest taki element psychologiczny, ┼╝e je┼╝eli kto┼Ť. W┼éa┼Ťnie. Dlaczego powiedzia┼éem, ┼╝e warto odpowiada─ç na takie komentarze? Dlatego, ┼╝e znowu z punktu widzenia psychologicznego. Osoba, kt├│ra napisa┼éa negatywny komentarz na nasz temat, raz po┼Ťwi─Öci┼éa nam troch─Ö czasu, dwa jakby ma w stosunku do nas jakie┼Ť emocje.

Ja na przyk┼éad nienawidz─Ö oboj─Ötno┼Ťci jak to m├│wi─ů.

Tak, ale te emocje mo┼╝na w┼éa┼Ťnie wykorzysta─ç i w momencie, kiedy my tak─ů osob─Ö fajnie poprowadzimy, wyja┼Ťnimy mu, pomo┼╝emy to mo┼╝e si─Ö okaza─ç, ┼╝e ona z takiego, mo┼╝e nie hejtera, bo to jest za mocne s┼éowo, ale z takie osoby negatywnie nastawionej staje si─Ö neutraln─ů, a potem nawet zadowolonym klientem. Bo zobaczy, ┼╝e by┼é jaki┼Ť fakeup, ale uda┼éo nam si─Ö go bardzo ┼éatwo rozwi─ůza─ç i klient jest zadowolony i do nas wr├│ci. I s─ů takie przyk┼éady, ┼╝e to w ten spos├│b dzia┼éa. Jeszcze jedna rzecz. Bo z badania bodaj┼╝e tranTrans z 2019 roku wynika, ┼╝e. W┼éa┼Ťciwie to by┼éo badanie, kt├│re zawiera┼éo pewien sonda┼╝, jakby byli testowani amerykanie, c├│┼╝ u nas si─Ö takich bada┼ä nie robi. I pad┼éo pytanie co jest takim g┼é├│wnym czynnikiem wp┼éywaj─ůcym na to, ┼╝e ┼║le odbieramy mark─Ö, czy z t─ů mark─ů mamy jakie┼Ť z┼ée wspomnienia. I jedn─ů z takich g┼é├│wnych, tam by┼éo chyba 88% odpowiedzi to by┼éo stwierdzenie, ┼╝e usuwanie negatywnych komentarzy. I znowu bior─ůc pod uwag─Ö do┼Ťwiadczenie i to jak to wygl─ůda obecnie na rynku ja w┼éa┼Ťnie wychodz─Ö z za┼éo┼╝enia, ┼╝e z jednej strony na negatywne komentarze nale┼╝y odpowiada─ç, nale┼╝y rozmawia─ç z tymi lud┼║mi, poniewa┼╝ oni po┼Ťwi─Öcili nam sw├│j czas. A z drugiej strony usuwa─ç komentarze, kt├│re obra┼╝aj─ů nasz─ů matk─Ö. Bo to jest po prostu hejt. Je┼╝eli jest to hejt nie ma ┼╝adnego tak naprawd─Ö, ┼╝adnej konstruktywnej krytyki w tym nie ma. To nie ma sensu.

Ani informacji co było nie tak na przykład.

Tak.

Najgorsze s─ů sytuacje, kiedy napisze a bo ta firma jest g┼éupia, tak. Ale z jakiego powodu, co si─Ö wydarzy┼éo w og├│le tam?

Dokładnie.

I tak dalej. Bo też fajne to co mówisz, że przez psychologię, że łatwo jest z hejtować markę, produkt, gorzej człowieka. Bo jakbym powiedział Brand24 jest głupi, tak. Każdy to może napisać. Gdybym powiedział Mikołaj jest głupi to już mamy ten.

To ju┼╝ jest troch─Ö inaczej.

To ju┼╝ jest ten taki problem, bo kurcz─Ö znam Ciebie, napisa┼éem publicznie, ┼╝e jest g┼éupi, to robi si─Ö ju┼╝ takie dziwne, chcia┼éby si─Ö z tego raczej wycofa─ç i sam gdyby┼Ť odpowiedzia┼é na taki komentarz ch─Ötnie bym wszed┼é w t─Ö polemik─Ö, ┼╝eby samemu wyj┼Ť─ç z twarz─ů z tego, ┼╝eby nie by┼éo tej sytuacji, ┼╝e gdzie┼Ť ja tam zogniskowa┼éem konflikt ca┼ékowicie. Ok., ale rozmawiamy bardzo du┼╝o o brandach, bo w┼éa┼Ťciwie d─ů┼╝─Ö do jednego do┼Ť─ç istotnego, do jednej do┼Ť─ç istotnej kwestii, bo w ko┼äcu jeste┼Ťmy w Zapytaj o SEO. Wi─Öc o SEO te┼╝ musimy troch─Ö powiedzie─ç. Bardzo wielu przedsi─Öbiorc├│w zw┼éaszcza e-commerce`wych nie zdaje nam wra┼╝enie sobie sprawy jak bardzo istotnym elementem w marketingu w og├│le, nie tylko w SEO, nie tylko Ads`ach.0 w ca┼éym marketingu internetowym jest jakby znajomo┼Ť─ç brandu, jest bardzo istotnym czynnikiem rankingowym, kt├│ry pozwala i lepiej na Ads`ach i lepiej robi─ç SEO i lepsze kampanie socialowe prowadzi─ç. Brand jest t─ů warto┼Ťci─ů tak─ů niepoliczaln─ů, mam takie wra┼╝enie. Cz─Östo nie wiem, czy widzia┼ée┼Ť jest teraz du┼╝o takich filmik├│w YouTube, gdzie dzieci, gdzie┼Ť tam z bogatszych rodzin pokazuj─ů w co s─ů ubrane, tak.

Tak.

Gdzie┼Ť tam s─ů buty, 3 tysi─ůce, spodnie 10, koszula 12. Wizerunek 7 milion├│w, nie. Na takiej zasadzie i faktycznie ten wizerunek jest chyba wart najwi─Öcej i nie bez powodu gdzie┼Ť firmy skupuj─ů stare firmy, chocia┼╝by Frugo skupione, gdzie przez d┼éugi czas go nie by┼éo, a kto┼Ť stwierdzi┼é kurcz─Ö uruchommy t─ů mark─Ö, po co bra─ç nowy Brand, tak. Uruchommy go, on ju┼╝ jest znany. No bo to wynika z tego, ┼╝e chocia┼╝by sam si─Ö pewnie na tym ┼éapiesz, ja si─Ö na tym ┼éap─Ö bardzo cz─Östo w sytuacji, kiedy szukasz roweru, tak. I trafi┼éby┼Ť na. Masz wyniki wyszukiwania i nawet sklep mojego klienta dajmy na to, kt├│ry nazywa si─Ö nie wiem, Rowerowy Czaru┼Ť Raz Dwa Trzy kropka pl, tak. By┼éby gdzie┼Ť na top 3 wynik├│w oblany popularnymi markami rowerowymi jak Cannondale czy czym┼Ť innym, czy sklepami firmowymi czy w┼éa┼Ťnie jakimi┼Ť du┼╝ymi market place-ami. No to w co klikniesz?

No w┼éa┼Ťnie i tu jest ta kwestia, ┼╝e ten mega wa┼╝ny wizerunek. Wizerunek ka┼╝dej marki jest niestety w tej chwili bardzo uzale┼╝niony od tego, przede wszystkim od ┼║r├│de┼é, w kt├│rych pojawiaj─ů si─Ö informacje. I tutaj z rozm├│w z moimi klientami wynika, ┼╝e: c├│┼╝ zaraz mnie st─ůd wyrzucicie, ale bardzo cz─Östo pierwsze pi─Ö─ç czy sze┼Ť─ç wynik├│w jest po prostu pomijane. I klient przechodzi dalej, ni┼╝ej, ┼╝eby zobaczy─ç Facebooka, kt├│ry si─Ö bardzo dobrze pozycjonuje. I potem, ┼╝eby zobaczy─ç opinie. Po prostu opinie. I w┼éa┼Ťnie w momencie, kt├│rym my dbamy o ten wizerunek, dbamy o t─ů nasz─ů pozycj─Ö to warto te┼╝ pami─Öta─ç o tym na co, ┼╝e tak powiem finansowego wp┼éywu ju┼╝ nie mamy, czyli ten wizerunek na tych troszeczk─Ö ni┼╝ej poziomach, gdzie w┼éa┼Ťnie nie┼║le pozycjonuj─ů specjalistyczne fora. Na kt├│rych jest dyskusja na konkretny temat, wi─Öc by┼éoby super, gdyby tam w┼éa┼Ťnie nawet jak si─Ö pojawi ten negatywny komentarz, o kt├│rym wcze┼Ťniej powiedzia┼ée┼Ť to zaraz pod spodem by┼é pozytywny komentarz pochodz─ůcy od nas, czy wyja┼Ťnienie tego, poniewa┼╝ znowu, troch─Ö to te┼╝ z bada┼ä wynika. Jak robimy badania dla naszych klient├│w czy analizy konkretnych temat├│w, ┼╝e po prostu internauci, je┼╝eli widz─ů reklamy, kt├│re ju┼╝ rozpoznaj─ů, bo by┼é taki czas, kiedy w og├│le nie byli w stanie rozpozna─ç, ┼╝e to jest reklama. Pierwszy wynik super najwa┼╝niejszy. Ale jak ju┼╝ rozpoznaj─ů to przechodz─ů ju┼╝ bezpo┼Ťrednio do tego miejsca, gdzie jest dyskusja, kt├│ra jest spowodowana dzia┼éaniami zwyk┼éego internauty, a nie tymi p┼éatnymi tre┼Ťciami. Dlatego te┼╝ uwa┼╝am, ┼╝e zadbanie o ten wizerunek w momencie, w kt├│rym mamy tak─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç, gdzie nie kosztuje to ogromnych pieni─Ödzy, jest takim troch─Ö uzupe┼énieniem tego naszego pozycjonowania i tego co robimy w kontek┼Ťcie tego, ┼╝eby dobrze wygl─ůda─ç w Google`u.

To jest prawda. Ciekawa rzecz, te┼╝ m├│wisz o przewini─Öciu wyniku poszukiwa┼ä i faktycznie jest to dostrzegalne. To wszystko od zapyta┼ä od bran┼╝y jeszcze, oczywi┼Ťcie. Ale faktycznie dostrzegalne zw┼éaszcza mam wra┼╝enie urz─ůdzenie mobilne, gdzie ┼Ťledz─Ö sobie statystyki naszych klient├│w. No i faktycznie ta CTR-ka na mobilkach bardzo r├│┼╝nie si─Ö rozk┼éada, chyba mam wra┼╝enie. Nie mam zebranych wszystkich danych, ale gdzie┼Ť mniej wi─Öcej, w zale┼╝no┼Ťci jeszcze od telefonu ten wynik, kt├│ry przykrywamy kciukiem przewijaj─ůc, bo on jest zupe┼énie nie widoczny dla u┼╝ytkownika przelatuje gdzie┼Ť do g├│ry. I znika. No i faktycznie mam nadziej─Ö, ┼╝e klienci nie b─Öd─ů teraz wymagali cyrklowania: musz─Ö by─ç na ├│smej. Bo wszyscy maj─ů wra┼╝enie, ┼╝e trudno si─Ö dosta─ç na pierwsz─ů top 3, ale tak wycyrklowa─ç konkretn─ů pozycj─Ö, na kt├│rej by chcieli by─ç to b─Ödzie chybaÔÇŽ

Jeszcze trudniejsze.

Ok, du┼╝o rzeczy, do kt├│rych chcia┼ébym nawi─ůza─ç, z Twojej wypowiedzi. Ale mo┼╝e zaczn─Ö w og├│le od tego LNP, czyli tego procesowania tego naturalnego j─Özyka, bo tak jak m├│wisz to chyba jest najwi─Ökszy problem, zw┼éaszcza z j─Özykiem polskim. Ja tam wielokrotnie ju┼╝ wspomina┼éem o jaki┼Ť drobnych takich fackup`ach Google`owych, typu jak wpisa┼ée┼Ť kiedy┼Ť grzebie┼ä do brody, to pokazywa┼éo Ci drog─Ö ze wsi Grzebie┼ä do wsi Brody. Ale Google si─Ö t┼éumaczy┼éo, ┼╝e to jednak, ┼╝e polski j─Özyk jest dosy─ç trudny, to jeszcze miejscowo┼Ťci nie maj─ů nazw w┼éasnych tylko s─ů nazwami przedmiot├│w co w og├│le bardzo mocno utrudnia zrozumienie intencji u┼╝ytkownika co chcia┼é napisa─ç. Ale Google radzi sobie z tym coraz lepiej. Jestem te┼╝ ciekawy tego sentymentu, o kt├│rym m├│wisz, bo chyba po cz─Ö┼Ťci rozumiem trudno┼Ť─ç w dzia┼éaniu algorytmu, kt├│ry za to odpowiada w narz─Ödziu. No bo faktycznie, je┼╝eli kto┼Ť napisa┼éby przekle┼ästwo i nazw─Ö brandu, to mo┼╝emy zak┼éada─ç, ┼╝e chodzi tutaj o negatywne emocje. Ale u nas przekle┼ästwa bardzo cz─Östo wyra┼╝aj─ů pozytywne emocje, tak? Typu: o┼╝ kurka Brand24, tak. Wszystko zale┼╝y od tego jakim tonem to powiemy i tak dalej, wi─Öc to jest do┼Ť─ç trudne i to rozumiem. Ale wydaje mi si─Ö, ┼╝e wasza praca mo┼╝e by─ç fajnym elementem takim w┼éa┼Ťnie SEO-wym, takim w┼éa┼Ťnie dla zrozumienia w jaki spos├│b bada to wyszukiwarka. Bo nie ma co ukrywa─ç, bo metod na robienie tego procesu jest du┼╝o, ale finalnie sprowadzamy si─Ö do jednego schematu, czy kilku schemat├│w. A taka wiedza by┼éaby niesamowicie cenna dla wszystkich specjalist├│w SEO, bo jednak mamy chocia┼╝by tego Berta, kt├│ry dwukierunkowo bada kontekstowo┼Ť─ç, zapytania. Podejrzewam, ┼╝e brand musi dzia┼éa─ç w podobny spos├│b, pewnie nie a┼╝ w tak zaawansowany jak wyszukiwarka Google, ale mog─Ö si─Ö myli─ç. Nigdy nie wiadomo. Ja zawsze m├│wi─Ö, zreszt─ů wszyscy m├│wi─ů, ┼╝e Google to wielka firma zatrudnia setki specjalist├│w na ca┼éym ┼Ťwiecie. Ale brand SEO zatrudnia tysi─ůce ludzi na ca┼éym ┼Ťwiecie. Jest nas wi─Öcej ni┼╝ Google`rs├│w. Wi─Öc teoretycznie powinni┼Ťmy mie─ç t─ů przewag─Ö nad nimi. Wystarczy po┼é─ůczy─ç si┼éy. Ok, ale wspomnia┼ée┼Ť jeszcze o tym, ┼╝e m├│wili┼Ťmy o analizie danych, wspomnia┼ée┼Ť, ┼╝e jest jeden analityk, kt├│ry w┼éa┼Ťciwie no powinien na bie┼╝─ůco patrzy─ç co si─Ö dzieje. Drugi powinien zbiera─ç te wnioski, robi─ç jakie┼Ť podsumowania, potem pewnie zalecenia, wdro┼╝enia jakiej┼Ť zmiany, ┼╝eby fackup`y si─Ö nie wydarzy┼éy znowu w taki sam spos├│b jak wcze┼Ťniej. I m├│wimy tutaj w┼éa┼Ťciwie o zwi─Ökszaniu zespo┼éu. Bo wzi─Öli┼Ťmy jednego E-commerce Managera, przeszli┼Ťmy do E-commerce Analityka, teraz mamy dw├│ch analityk├│w w zestawieniu. I tutaj mam taki troszeczk─Ö, nie do ko┼äca potrafi─Ö si─Ö odnale┼║─ç, bo ja mam wra┼╝enie, ┼╝e narz─Ödzia w du┼╝ej mierze minimalizuj─ů jakby zapotrzebowanie na zasoby w firmach. No bo nie potrzeba 15 sta┼╝yst├│w, kt├│rzy b─Öd─ů przerzucali do Excela, teraz wszystkie linki w z for, gdzie jest wspomniany m├│j brand tak? Bo robi to narz─Ödzie, wi─Öc gdzie┼Ť minimalizujemy to. Ale czy my┼Ťlisz, ┼╝e faktycznie przysz┼éo┼Ť─ç marketingu internetowego to jest jeden E-commerce Manager i kupa narz─Ödzi, czy faktycznie tam nadal b─Öd─ů potrzebni w bardzo du┼╝ej ilo┼Ťci gdzie┼Ť tam ludzi i nawet nowi kolejni, kt├│rzy mieliby te dane wdra┼╝a─ç. Jak ty w og├│le widzisz t─ů przysz┼éo┼Ť─ç?

Znaczy tak do Nostradamusa mi do┼Ť─ç daleko. Ale wydaje mi si─Ö, ┼╝e wszystko tak naprawd─Ö b─Ödzie zale┼╝a┼éo od bran┼╝y i od konkretnych os├│b, kt├│re do tej bran┼╝y przyjd─ů zajmowa─ç si─Ö tym konkretnym tematem. Bo jakby najlepszym rozwi─ůzaniem by┼éaby ta jedna osoba, kt├│ra korzysta z narz─Ödzi, kt├│re to narz─Ödzia daj─ů gotowe rozwi─ůzania. Niestety nie zawsze to si─Ö da tak zrobi─ç, bo. I tutaj wr├│c─Ö na sekund─Ö do tego elementu tej interpretacji, chocia┼╝by sentymentu wypowiedzi, ┼╝e nie zawsze na ten moment da si─Ö to zrobi─ç turbo idealnie. A z drugiej strony jakby firmy, kt├│re bardzo mocno stawiaj─ů na analityk─Ö. Mamy kilkunastu takich naszych klient├│w, kt├│rzy maj─ů dedykowane osoby do obs┼éugi monitoringu. I dzia┼éa to dok┼éadnie w ten spos├│b jak poda┼éem w przyk┼éadzie, ┼╝e jest po prostu cz┼éowiek, kt├│ry siedzi i analizuje dane. I to jest spoko. To jest fajne rozwi─ůzanie, aczkolwiek w┼éa┼Ťnie w kontek┼Ťcie przysz┼éo┼Ťci wydaje mi si─Ö, ┼╝e b─Ödzie to mniej wi─Öcej na podobnym poziomie. ┼╗e je┼╝eli kto┼Ť b─Ödzie chcia┼é mie─ç wi─Öcej informacji, du┼╝o wi─Öcej obrobionych danych to po prostu i tak b─Ödzie potrzebowa┼é kogo┼Ť po swojej stronie, albo b─Ödzie potrzebowa┼é kupowa─ç gotowe raporty. A dla E-commerce Manager├│w, dla os├│b kt├│re zajmuj─ů si─Ö jakby w pojedynk─Ö narz─Ödzia b─Öd─ů dawa┼éy podstawow─ů wiedz─Ö z podstawow─ů interpretacj─ů wynik├│w. I to te┼╝ b─Ödzie ok. i to te┼╝ b─Ödzie ok, bo z tego te┼╝ b─Ödzie mo┼╝na wyci─ůgn─ů─ç odpowiednie informacje. A finalnie przebudowa─ç chocia┼╝by sw├│j, nie wiem, plan, swoja strategi─Ö, na podstawie tego czego oczekuje klient. Tak, ┼╝e ja tutaj nie powiem, nie no zwolnijcie wszystkich analityk├│w, bo narz─Ödzia b─Öd─ů to robi─ç za was. Bo tak prawdopodobnie nigdy nie b─Ödzie. Ale jestem w stanie zapewni─ç, ┼╝e narz─Ödzia b─Öd─ů dawa─ç coraz lepsze wnioski, kt├│re b─Ödzie mo┼╝na bezpo┼Ťrednio wdra┼╝a─ç zaraz po ich po prostu poznaniu.

Dobra, to mo┼╝e zapytam inaczej, mo┼╝e przewrotnie troch─Ö. Gdyby┼Ť mia┼é do wyboru do zatrudnienia, masz sw├│j e-commerce z rowerami. Znowu wracamy do tego tematu. No i masz teraz zatrudni─ç E-commerce Managera wybra┼éby┼Ť analityka, czy marketera?

To jest trudne pytanie, bo najchętniej wybrałbym marketera z analitycznym zacięciem.

Albo dwóch na raz. Ale budżet jest ograniczony, przykro mi Mikołaj mamy ograniczony budżet na zatrudnienia.

Bior─ůc pod uwag─Ö. Dobra patrz─ůc z perspektywy naszego narz─Ödzia. Bior─ůc pod uwag─Ö to jak proste staj─ů si─Ö narz─Ödzia chocia┼╝by do monitoringu zatrudni┼ébym managera, E-commerce Managera. Osob─Ö od marketingu, kt├│ra nauczy┼ébym interpretowa─ç dane.

Ok.

A bior─ů pod uwag─Ö to co obecnie dzieje si─Ö chocia┼╝by na studiach, gdzie student├│w uczy si─Ö interpretacji danych, na szcz─Ö┼Ťcie. Zacz─Ö┼éo si─Ö uczy─ç student├│w interpretacji danych nie tylko przepisywania ksi─ů┼╝ek. To my┼Ťl─Ö, ┼╝e nie b─Ödzie to takie trudne, ┼╝eby nauczy─ç kogo┼Ť kto wcze┼Ťniej nie by┼é analitykiem do tego, ┼╝eby interpretowa─ç te dane. Oczywi┼Ťcie nie na poziomie profesjonalnych analityk├│w, ale na takim poziomie, kt├│ry pozwoli wyci─ůgn─ů─ç fajne wnioski i pozwoli rozwin─ů─ç biznes.

Ok, chcia┼éem powoli d─ů┼╝y─ç do ko┼äca, ale jest jeszcze jedna rzecz, kt├│ra mnie nurtuje strasznie i nie mog─Ö sobie dzi┼Ť podarowa─ç, ┼╝eby nie zada─ç tego pytania. Ty wyk┼éadasz faktycznie na AGH i jest to niezrozumia┼ée 00:38:15 data scraping] tak? Mo┼╝emy to gdzie┼Ť tak to okre┼Ťli─ç. M├│wisz du┼╝o o interpretacji danych. Jestem bardzo ciekawy tego, powiedz mi jak wygl─ůda w og├│le to nowe pokolenie marketingowych analityk├│w, bo wiesz my tak troszeczk─Ö wyro┼Ťli┼Ťmy z w┼éasnej wiedzy. Nie ma co si─Ö oszukiwa─ç nie by┼éo jaki┼Ť ┼║r├│de┼é takich og├│lnodost─Öpnych. Tym bardziej kierunk├│w na uczelniach. Gdzie┼Ť tam kursy to si─Ö pojawi┼éy w og├│le jak pierwsi tak zwani celebryci, osoby znane w bran┼╝y robi┼éy du┼╝o realizacji i si─Ö nimi pochwali┼éy. Gdzie┼Ť t─ů wiedz─ů mog┼éy si─Ö podzieli─ç. Teraz ju┼╝ ta wiedza jest faktycznie taka og├│lnodost─Öpna. Tu w Poznaniu mamy chocia┼╝by kierunek w og├│le, Media Working`owe, gdzie faktycznie SEO jest jednym z przedmiot├│w wyk┼éadanych. Ty prowadzisz analiz─Ö danych, pozyskiwanie tych danych. Jak Ty w og├│le postrzegasz tych ludzi, kontra Ty 14 lat temu jak zaczyna┼ée┼Ť?

To jest ciekawe pytanie, bo jak ja zaczyna┼éem, czy jak by┼éem na studiach. A przyznaje si─Ö bez bicia, przez jaki┼Ť czas by┼éem na studiach bibliologicznych, kt├│re si─Ö nazywa┼éy? No, bibliologia i informacja naukowa. Mnie przyci─ůgn─Ö┼éa ta druga, ten drugi cz┼éon tego. Gdzie mia┼éem zaj─Öcia z cz┼éowiekiem, kt├│ry ┼Ťwie┼╝o wr├│ci┼é ze stan├│w. To by┼éy jego pierwsze zaj─Öcia na studiach, kt├│re prowadzi┼é. W┼éa┼Ťnie o ile dobrze pami─Ötam kierunek, nie kierunek tylko przedmiot nazywa┼é si─Ö zarz─ůdzanie informacj─ů. I to by┼éo co┼Ť co troch─Ö zmieni┼éo moje spojrzenie na to wszystko. To nie by┼é cz┼éowiek, kt├│ry powiedzia┼é tu macie ksi─ů┼╝k─Ö i macie j─ů przepisa─ç. Tylko On opowiada┼é o tym jak dane pozyskuje NSA. Jak te dane w Stanach s─ů wykorzystywane w┼éa┼Ťnie w zrozumieniu r├│┼╝nych rzeczy. Nie tylko z perspektywy marketingowej, ale te┼╝ z

Bezpieczeństwa w ogóle.

Ale z perspektywy te┼╝ w┼éa┼Ťnie bezpiecze┼ästwa. I teraz jakby id─ůc do przodu, przesuwaj─ůc si─Ö w czasie do zaj─Ö─ç ze studentami to jest tak, ┼╝e bardzo cz─Östo jak ja opowiadam o tym jakie dane, z punktu widzenia marketingowego oczywi┼Ťcie, mo┼╝na wyci─ůgn─ů─ç korzystaj─ůc nawet nie z takiego narz─Ödzia jak Brand24, ale z samego Google`a. To rok do roku widz─Ö coraz wi─Öksze zainteresowanie. Ja wyk┼éadam z regu┼éy na wydzia┼éach humanistycznych. Nie na ┼Ťcis┼éych, bo ja te┼╝ mam, mo┼╝na tak powiedzie─ç umys┼é humanistyczny, tak wi─Öc bym si─Ö tam nie odnalaz┼é. Ale na wydzia┼éach humanistycznych widz─Ö, ┼╝e to, upraszczaj─ůc bardzo to czytanie ze zrozumieniem ma naprawd─Ö bardzo du┼╝e znaczenie. I coraz cz─Ö┼Ťciej ci studenci si─Ö tym interesuj─ů. I jakby najlepszy przyk┼éad mia┼éem zaj─Öcia w kwietniu, kt├│rych za┼éo┼╝eniem, kt├│re si─Ö ko┼äczy┼éy zrobieniem bardzo prostej analizy na temat wybranej marki. Z mojej perspektywy jako cz┼éowieka, kt├│ry w tym pracuj─Ö ju┼╝ od jakiego┼Ť czasu to jest kr├│tka robota, kt├│ra mo┼╝na zrobi─ç za pomoc─ů jednego narz─Ödzia. Powiem zupe┼énie szczerze. Jak dosta┼éem prac─Ö od jednego z zespo┼é├│w moich student├│w, to po prostu otworzy┼éem oczy tak, ┼╝e zastanawia┼éem si─Ö jak je zamkn─ů─ç. Bo by┼éa tak profesjonalnie, tak na wysokim poziomie zrobiona, ┼╝e ja czasem widz─ůc jakie┼Ť raporty, kt├│re przechodz─ů gdzie┼Ť tam przez moje r─Öce na temat r├│┼╝nych marek z r├│┼╝nych ┼║r├│de┼é, s─ů gorszej jako┼Ťci. Tak, ┼╝e mam wra┼╝enie, ┼╝e ci studenci coraz lepiej i coraz mocniej widz─ů to, ┼╝e ta warstwa analityczna przyda si─Ö im p├│┼║niej w przysz┼éo┼Ťci. I to jest bardzo fajne w tym wszystkim.

Ok, rozumiem, ┼╝e CV i kontakty po programie do tych student├│w. Ch─Ötnie zatrudnimy, ale ju┼╝ podsumowuj─ůc t─ů nasz─ů rozmow─Ö, bo poruszyli┼Ťmy bardzo du┼╝o temat├│w zwi─ůzanych z narz─Ödziami, z analityk─ů, zarz─ůdzaniem w og├│le brandem. Co by┼Ť m├│g┼é poradzi─ç w┼éa┼Ťcicielom e-commerce`su, kt├│rzy dopiero startuj─ů, mo┼╝e jeszcze nie maj─ů problemu ze swoim wizerunkiem, ale nie chcieliby dopu┼Ťci─ç do takiej sytuacji, w kt├│rej taki problem b─Ödzie. I chcieliby ten Brand rozwija─ç fajnie, organicznie to od czego w og├│le powinni zacz─ů─ç? Czy faktycznie zacz─ů─ç od narz─Ödzi, czy skupi─ç si─Ö najpierw na sobie, w jaki spos├│b oni powinni podej┼Ť─ç do tematu?

Ja zawsze m├│wi─Ö, czy startujemy, czy mamy ┼Ťwie┼╝y biznes nale┼╝y zacz─ů─ç od researchu, ja wiem, ┼╝e to jest totalnie oczywiste. Ale

Nie dla ka┼╝dego jak si─Ö okazuje.

Nale┼╝y w┼éa┼Ťnie zacz─ů─ç od researchu, kt├│ry da nam spojrzenie na to przede wszystkim jak wygl─ůda bran┼╝a. Przyznam szczerze nie siedz─Ö tak g┼é─Öboko w e-commerce`ach. Pami─Ötam sytuacje bardzo cz─Östo, gdzie e-commerce zak┼éadali ludzie, kt├│rzy znaj─ů si─Ö na danym temacie, na danej kategorii produktowej i s─ů w tym ┼Ťwietni. I otwieraj─ů sw├│j e-commerce w kontek┼Ťcie tego, ┼╝eby w jaki┼Ť spos├│b sprzedawa─ç te swoje umiej─Ötno┼Ťci, finalnie produkty. I wydaje im si─Ö, ┼╝e wiedz─ů wszystko na ten temat. A potem odpala si─Ö research za pomoc─ů Google`a najprostszy, i okazuje si─Ö, ┼╝e oni wiedz─ů troch─Ö mniej ni┼╝

Albo s─ů po jednej ze stron barykady tak naprawd─Ö albo s─ů dwie te strony.

Zak┼éadali. Tak w┼éa┼Ťnie i od tego bym zacz─ů┼é, od zrobienia porz─ůdnego research`u. czy nawet tak jak m├│wi─Ö nawet w Google`u, czy od odpalenia nie wiem w┼éa┼Ťnie Brand24, ┼╝eby sprawdzi─ç co w danej kategorii tak naprawd─Ö si─Ö m├│wi i jakie s─ů potrzeby tych klient├│w. Potem wykorzysta─ç dok┼éadnie te same narz─Ödzia, te dwa najprostsze, albo nas albo po prostu narz─Ödzie Google`owe po to, ┼╝eby zrozumie─ç, jak wygl─ůda konkurencja. I to o czym m├│wili┼Ťmy wcze┼Ťniej na pocz─ůtku tak naprawd─Ö, ┼╝eby wykorzysta─ç b┼é─Ödy konkurencji do tego, ┼╝eby samodzielnie nie pope┼éni─ç tych b┼é─Öd├│w. Czyli po prostu nauczy─ç si─Ö na b┼é─Ödach innych. I mam wra┼╝enie, i z rozm├│w z naszymi klientami te┼╝ to wychodzi, ┼╝e zainwestowanie tych nie wiem 300, czy tam 500 z┼éotych miesi─Öcznie bardzo szybko si─Ö zwraca, po prostu. Czasem jest tak, ┼╝e klient m├│wi, ┼╝e: ale nas nie sta─ç na to i potem przez p├│┼é roku pr├│buje rozwin─ů─ç sw├│j biznes nie trafiaj─ůc bezpo┼Ťrednio do klient├│w, bo On nie wie, gdzie ci klienci s─ů.

Tak, tak, i przepalanie bud┼╝etu nast─Öpuje i tak naprawd─Ö

Dokładnie tak.

Ma wi─Öksze straty, a mo┼╝na by ich unikn─ů─ç podchodz─ůc od pocz─ůtku do tego profesjonalnie. Wiadomo, ┼╝e je┼╝eli jest to bardzo ma┼éa nisza, gdzie tylko dwie osoby sprzedawa┼éy w ca┼éym kraju jeden produkt to nie ma tutaj tego problemu. Nie oszukujmy si─Ö takich nisz ju┼╝ chyba za bardzo nie ma, a je┼Ťli s─ů bardzo szybko si─Ö zape┼éniaj─ů kolejnymi sklepami. Ok Miko┼éaj dzi─Öki Ci wielkie, ┼╝e podzieli┼ée┼Ť si─Ö z nami swoja wiedz─ů. Je┼╝eli Wy macie jeszcze jakie┼Ť pytania do Miko┼éaja, a my┼Ťl─Ö, ┼╝e po tej rozmowie mo┼╝e si─Ö tego pojawi─ç sporo, no to dawajcie zna─ç w komentarzach, piszcie te┼╝ privy. My┼Ťl─Ö, ┼╝e Miko┼éaj da┼éby si─Ö kiedy┼Ť przekona─ç, przy okazji, jak b─Ödzie w Poznaniu, ┼╝eby do nas wpad┼é i jeszcze na dodatkowe rzeczy opowiedzia┼é. No c├│┼╝ ja Ci dzi─Ökuj─Ö bardzo. Co mo┼╝emy ┼╝yczy─ç naszym s┼éuchaczom i widzom, chyba tego, ┼╝eby monitorowali, tak najpro┼Ťciej rzecz ujmuj─ůc?

Dokładnie tak, ja zawsze powtarzam idźcie i monitorujcie.

Idźcie i monitorujcie. Dzięki tym stwierdzeniem zakończymy odcinek. Dzięki wielkie

Dzi─Ökuje bardzo.

Cze┼Ť─ç wszystkim, do zobaczenia

Cze┼Ť─ç.

Kim jest gospodarz cyklu?

Wojtek zna si─Ö na rzeczy – skutecznie ┼é─ůczy teori─Ö z mocnymi kompetencjami praktycznymi, co pozwala mu efektywnie zarz─ůdza─ç procesami pozycjonowania dla klient├│w Grupy iCEA. Wieloletnie do┼Ťwiadczenie sprawia, ┼╝e niejedno ju┼╝ widzia┼é, ale nie twierdzi, ┼╝e nic go nie zaskoczy. Uwa┼╝a, ┼╝e pozycjonowanie to bran┼╝a pe┼éna wyzwa┼ä, gdzie mo┼╝na rozwin─ů─ç skrzyd┼éa – trzeba jednak by─ç na bie┼╝─ůco.

Kim jest gospodarz cyklu?
DARMOWY AUDYT SEO

    Rozpocznij

    od bezpłatnej
    konsultacji SEO

    Zainwestuj w szczeg├│┼éow─ů konsultacj─Ö SEO i dowiedz si─Ö wi─Öcej na temat wydajno┼Ťci Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksow─ů analiz─Ö, dzi─Öki kt├│rej uzyskasz jasny obraz tego, co nale┼╝y poprawi─ç.

    • I Nasz ekspert SEO skontaktuje si─Ö z Tob─ů telefonicznie.
    • II Um├│wimy si─Ö na bezp┼éatn─ů konsultacj─Ö w dogodnym dla Ciebie terminie.
    • ´╗┐´╗┐III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzi─Öki kt├│rym poprawisz wydajno┼Ť─ç swojego sklepu internetowego.
    • IV Otrzymasz szczeg├│┼éowy raport SEO bior─ůcy pod uwag─Ö szereg wa┼╝nych czynnik├│w rankingowych Google.

    Dzi─Ökujemy za kontakt.

    Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozw├│l, ┼╝e zrobimy to za Ciebie!

    Wr├│cimy z odpowiedzi─ů w ci─ůgu 72 godzin. Sprawd┼║ swoj─ů skrzynk─Ö e-mailow─ů, aby uzyska─ç wi─Öcej informacji.

      Chcesz pozna─ç
      ofert─Ö?
      Skontaktujemy si─Ö z Tob─ů
      w ci─ůgu kilku minut!
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dost─Öpny. Skontaktujemy si─Ö z Tob─ů w godzinach otwarcia biura.
      Wyra┼╝am zgod─Ö na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Wi─Öcej w Polityce prywatno┼Ťci.