Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek znana jest niemal wszystkim współczesnym użytkownikom. SEO jest bowiem jedną z najpopularniejszych technik marketingowych online. Początkujący pozycjonerzy często zastanawiają się jednak, od czego zacząć.
Osiąganie wyższych pozycji na stronach wyników wyszukiwania to jeden z najlepszych sposobów budowania biznesu w sieci. Firmy SEO wykorzystują tę strategię, aby pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż.
SEO pozwala kontrolować, kiedy witryna pojawia się w wynikach wyszukiwania, koncentrując się na słowach kluczowych dostosowanych do grupy docelowych odbiorców. Każda zmiana najważniejszych fraz zapewnia elastyczność i pozwala obrać kierunek szczególnie interesujący potencjalnych klientów.
Aby jednak być skutecznym, należy dobrać odpowiednie słowa kluczowe. Od czego zacząć więc budowanie kampanii marketingowej online? Jak wybrać najlepsze frazy? Gdzie ich szukać? Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Przede wszystkim musisz zastanowić się nad celami, które zamierzasz osiągnąć dzięki strategii SEO. Krok ten powinien być poczyniony przed jakimkolwiek działaniem związanym z wyborem słów kluczowych. Większość firm korzysta z potencjału SEO, aby zwiększyć ruch w witrynie i generować większe przychody. Konieczne jest jednak bardziej szczegółowe wyjaśnienie tego procesu.
Na wstępie należy zaznaczyć, że SEO to długoterminowa strategia. Może minąć kilka, a nawet kilkanaście miesięcy, zanim zaczniesz zauważać jakiekolwiek wyniki, dlatego podstawą działań powinny być konsekwencja i cierpliwość. Aby jednak nie zniechęcić się już na samym początku przygody z SEO i uzyskać szybsze wyniki, warto wybrać słowa kluczowe o mniejszej konkurencji i większym ruchu.
Dane demograficzne odbiorców mają istotne znaczenie dla powodzenia kampanii. Musisz ustalić, kim są docelowi klienci Twojej firmy. Zastanów się też, czy chcesz skupić się tylko na jednym rodzaju konsumenta, czy kierować swój przekaz do szerszego grona użytkowników. Czy zależy Ci na promowaniu swoich produktów, czy wolisz postawić na rozpowszechnianie informacji?
Aby osiągnąć swoje cele, musisz wiedzieć, ile ogólnych fraz i słów kluczowych typu long tail należy umieścić na każdej ze stron witryny. Ważne jest też, aby wybrać terminy składające się z jednego do trzech członów, gdyż to właśnie one generują większy ruch i są bardziej konkurencyjne.
Słowa kluczowe long tail są bardziej szczegółowe i znacznie mniej popularne niż ich krótsze odpowiedniki. Frazy te są lepsze w przypadku krótkoterminowej strategii marketingu zorientowanej na osiągnięcie szybszych efektów. Tradycyjne słowa kluczowe pozwalają natomiast regularnie budować ruch w witrynie. Aby zatem uzyskać najlepsze wyniki, potrzebujesz obu.
Badanie może się rozpocząć tylko wtedy, kiedy masz wyznaczony cel i sposób, w jaki chcesz go osiągnąć.
Musisz jednak zacząć od podstaw. Na wstępie powinieneś określić, co w wyszukiwarce wpisaliby Twoi konsumenci, szukając produktu lub usługi, którą posiadasz w swojej ofercie. Im szersze i ogólne zapytania oraz im więcej słów kluczowych long tail i standardowych fraz pozyskasz, tym skuteczniejsza będzie Twoja kampania.
Aby nieco ułatwić sobie proces wyznaczania docelowych fraz, warto skorzystać z kilku przydatnych narzędzi do generowania słów kluczowych. Kiedy już określisz najważniejsze frazy, użyj programu online, takiego jak Moz czy Keyword Tool, dzięki któremu zdobędziesz bazę nowych, skutecznych terminów. Aby opracować efektywną strategię, stwórz listę słów i przenieś ją do arkusza kalkulacyjnego. Pozwoli Ci to z łatwością porównywać określone terminu i klasyfikować je na podstawie wielu różnorodnych kategorii.
Po stworzeniu listy wybranych terminów nadszedł czas, aby pozbyć się tych, które nie są zbyt obiecujące. Skup się wówczas na następujących elementach:
Liczba wyszukiwań
Liczba wyszukiwań danego hasła zależy w głównej mierze od jego popularności. Warto jednak zaznaczyć, że nasilenie ruchu, którego spodziewasz się po konkretnym terminie, może zmieniać się w czasie.
Konkurencja
Dokładnie zbadaj poziom konkurencji w każdym semestrze. Z pewnością nie trzeba wspominać, że najpopularniejsze słowa kluczowe są również najtrudniejsze do pozycjonowania. Wykorzystuje je bowiem znaczna część konkurencyjnych marek w Twojej branży. Ważne jest zatem znalezienie złotego środka i wybór fraz, które nie będą zbyt trudne, ale przy tym wystarczająco skuteczne.
Tematyka
Dobrym rozwiązaniem jest również ustalenie, jak każdy z wybranych terminów odnosi się do Twojej marki. Niezależnie od miejsca, w jakim się obecnie znajdujesz, zadaj sobie pytanie: „Czy witryna uzyska pożądany ruch po wykorzystaniu konkretnych słów kluczowych?”. Warto też zbadać aktualną pozycję strony na liście wyników wyszukiwania. Pozwoli to określić wymagane natężenie kampanii marketingowej i umożliwi określenie osiągalnych celów.
Pamiętaj, aby zrobić listę słów kluczowych, które uzyskałeś w wyniku dokładnych badań. Nie tylko ułatwi Ci to opracowanie skutecznej strategii SEO, ale też pozwoli uniknąć wszelkich błędów, które mogłyby narazić Twoja witrynę na poważne spadki w wyszukiwarce.
Wybór fraz, które umieścisz w swoich treściach, powinien być przejawem rozsądku, gustu, a poniekąd również intuicji, która nierzadko okazać się może Twoim najlepszym przyjacielem. Na wstępie warto jednak skoncentrować się na wąskiej części swojej listy słów, które wydają się najskuteczniej budować ruch w witrynie.
Trzeba też zaznaczyć, że niezależnie od tego, jak wartościowy będzie pierwotny zestaw kluczowych haseł, z biegiem czasu ulegał on będzie stałym zmianom. Przeprowadzenie pierwszych badań jest bowiem swego rodzaju trampoliną, która pozwoli Ci wybić się w konkurencyjnym świecie online.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.