Wyszukiwanie lokalne – jak wdrożyć strategię SEO w swoim mieście?

Wyszukiwanie lokalne – jak wdrożyć strategię SEO w swoim mieście?

Luca Sammarco/pexels.com

Prowadzisz dobrze prosperujący biznes w swoim mieście i planujesz rozwinąć działalność? Dobrze trafiłeś – odpowiedź na Twoje pytanie to lokalne SEO. Współcześnie obserwujemy zwrot w stronę lokalności i regionalności, warto więc wykorzystać ten potencjał w swojej strategii marketingowo-promocyjnej. Czas start!

Czym jest lokalne SEO?

SEO, czyli Search Engine Optimization, to zestaw czynności mających na celu poprawienie widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania, aby mogła ona uzyskać jak najwyższą pozycję rankingową. Powyższa definicja optymalizacji i pozycjonowania odnajduje się również w kontekście lokalnym, z tą różnicą, że każda nasza czynność wynika z potrzeb zawężonej grupy docelowej.

Jest to strategia skierowana w szczególności do właścicieli lokali stacjonarnych, którzy dodatkowo stawiają na promocję online. Mowa przede wszystkim o usługach gastronomicznych, rozrywkowych, kulturalnych, medycznych i usługowych. Są to więc praktyki przeznaczone dla usługodawców w konkretnym miejscu.

Dlaczego warto zacząć działać lokalnie?

Liczby mówią w tym przypadku same za siebie:

  • Około 46% wyszukiwań z całego internetu dotyczy lokalnych zapytań.
  • Statystycznie 1 na 3 klientów sprawdza stronę internetową wybranego miejsca, przed wizytą stacjonarną.
  • Ponad połowa odbiorców odwiedza sklep w ciągu jednego dnia od wyszukiwania, stając się tym samym rzeczywistym konsumentem.
  • Około 80% wyszukiwań lokalnych jest konwertowanych.
  • Dodatkowo wzrosła liczba użytkowników korzystających z Map Google – 86%.

Tym samym możemy mówić o korzyściach z lokalnego pozycjonowania. Odpowiednio zaplanowana strategia SEO pozwala wyprzedzić konkurencję oraz dotrzeć do szerszej grupy klientów. Co za tym idzie, zwiększa się ruch na stronie, pozycja rankingowa, a w efekcie końcowym sprzedaż, maksymalizując tym samym zwrot z inwestycji (ROI). Dodatkowo lokalne pozycjonowanie jest znacznie tańsze i wymaga mniejszych nakładów pracy, aniżeli oferta ogólnokrajowa bądź międzynarodowa. Budujesz dzięki temu solidne fundamenty zaufania, mając szansę na pozyskanie stałych klientów.

Algorytmy i geolokalizacja

Pomysły pozwalające na wdrożenie lokalnego SEO będą się skupiać na wyszukiwarce Google jako dominującej w naszym kraju i na świecie w ogóle. W związku z tym warto wiedzieć, że Google wykorzystuje szereg algorytmów usprawniających działanie przeglądarki pod kątem zapytań użytkowników, dbając tym samym o wysoką jakość informacji w sieci. Mówiąc o lokalnym SEO, warto zwrócić szczególną uwagę na dwa z nich.

  • Algorytm Gołąb (od 2014) – normalizuje wyniki wyszukiwania bez względu na to, czy została wpisana nazwa lokalizacji, czy też nie. Szczegółowo analizuje intencje wyszukiwania użytkowników, aby zapewnić im jak najlepiej dopasowane wyniki. Warto wiedzieć, że jest skonfigurowany z Google Maps.
  • Algorytm Opos (od 2016) – wykorzystując geolokalizację internautów, wyświetla im różne strony internetowe pomimo tego samego zapytania. Ma on szczególne znaczenie w kontekście urządzeń mobilnych.

Jak widzisz, geolokalizacja jest jednym z najważniejszych elementów ułatwiających poszukiwanie informacji z perspektywy użytkownika. Jest ona na tyle dokładna, że pozwala nam znajdować usługi najbliżej nas. Jest to ważne z uwagi na liczne podróże, jakie odbywamy, tak więc dzięki niej możemy cieszyć się z wyjazdu bez wcześniejszego planowania pobytu w danym mieście.

Optymalizacja lokalna – na co zwrócić szczególną uwagę?

Odbiorca i jego intencje

Przede wszystkim musisz dowiedzieć się, kim są klienci w Twoim mieście. Zastanów się, kto będzie korzystać z Twoich usług. Spróbuj określić płeć, wiek, wykształcenie, pracę, zainteresowania oraz potrzeby potencjalnych odbiorców, aby wiedzieć, jakimi kanałami do nich docierać. Pamiętaj, że każde miasto ma swoją specyfikę – wykorzystaj tę wiedzę.

Źródło: Tirachard Kumtanom/pexels.com

Poznanie odbiorców pozwala na zbudowanie banku słów kluczowych, niezbędnych do pozycjonowania. Są to wszystkie frazy wpisywane do wyszukiwarki, tak więc im większe dopasowanie, tym wyższa pozycja rankingowa. Pamiętaj, że hasła kluczowe są również wykorzystywane w pozostałych elementach technicznego SEO.

Content

Z punktu widzenia SEO jednym z najważniejszych elementów jest treść. To właśnie jej szukają odbiorcy. Jednak w świecie wirtualnym treść to nie tylko artykuły, ale wszystkie elementy na stronie, z którymi ma styczność odbiorca. W przypadku branży e-commerce treścią będzie opis produktów bądź usług oraz ich dokumentacja. Wszystko, co publikujesz, powinno zostać opatrzone językiem korzyści.

Wirtualna wizytówka

Jak mówi stare powiedzenie – jak Cię widzą, tak Cię piszą. Tradycyjne kanały dystrybucji przestają mieć znaczenie, z tego względu warto stworzyć ekologiczną, elektroniczną wizytówkę. Skorzystaj z panelu administratora Google My Business – jest to w pełni darmowa platforma oferująca szereg ciekawych rozwiązań pod kątem promocji strony w sieci. Posiada ona nazwę, adres, godziny otwarcia, dane kontaktowe, kategorie, zdjęcia, komentarze i opinie, a także link do strony (który wspomoże strategię link buildingu).

Pamiętaj, że wizytówka również może posłużyć pozycjonowaniu. Z tego względu regularnie aktualizuj umieszczone na niej dane i informacje kontaktowe. Stwórz opis swojego biznesu, wykorzystując atrybuty wyróżniające Cię na tle konkurencji, załącz zdjęcia i daj internautom głos, umożliwiając wystawienie komentarza lub opinii. Każdy z tych elementów jest czynnikiem rankingowym podlegającym ocenie algorytmów.

Drugą możliwością, którą można wykorzystać w tym samym czasie, jest wizytówka NAP (name, addess, phone number). Możesz ją uzupełnić o informacje dodatkowe. Co więcej, podstawowe dane, jakich dostarcza NAP, są jednym z elementów oceny jakości witryny Google, czyli tzw. E-A-T. Wytyczne te od lat są niezwykle popularne i pilnowane w kontekście oceny szeroko pojętej jakości.

Media społecznościowe

Strona i treść to jedno, ale warto też wesprzeć swoje działania za pośrednictwem mediów społecznościowych, z których korzysta – uwaga – ponad 5 miliardów użytkowników. Pamiętaj, że poszerzasz tym samym krąg swoich odbiorców o turystów i przyjezdnych. Przede wszystkim jest to jednak kanał komunikacyjny, za którego pośrednictwem możesz opowiedzieć swoją historię i informować na bieżąco o tym, co oferujesz.

Wnioski

Współcześni konsumenci są znacznie bardziej wybredni. Musisz ich więc przekonać, że warto jechać na koniec miasta, by skorzystać właśnie z Twojej oferty. Pamiętaj, że kluczem lokalności jest serce oraz zrozumienie potrzeb mieszkańców – a w końcu jesteś jednym z nich! Sięgnij do internetowych kanałów dystrybucji treści, aby rozwinąć skrzydła.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Indeksacja, czyli pierwszy krok ku pozycjonowaniu

    Indeksacja, czyli pierwszy krok ku pozycjonowaniu

    Kilka słów o tym, jak sprawić, by Twoja strona pojawiła się na mapie Twojego klienta i przekonała go, że warto ją na chwilę „odwiedzić”.
    Jak wybrać najlepszą firmę marketingu internetowego?

    Jak wybrać najlepszą firmę marketingu internetowego?

    Masz do podjęcia trudną decyzję, jaka agencja SEO będzie najlepsza dla Twojej firmy? Z każdej strony widzisz samym “ekspertów”? Przeczytaj nasz artykuł, pomożemy Ci podjąć decyzję!
    Temat bloga – gdzie szukać inspiracji?

    Temat bloga – gdzie szukać inspiracji?

    Zastanawiasz się nad założeniem bloga? A może już go posiadasz, ale Twoje pomysły na posty zupełnie się wyczerpały? Pomożemy!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.