DARMOWY AUDYT SEO

Wywracamy nisze na nice: jak dotrzeć do małych społeczności?

Wywracamy nisze na nice: jak dotrzeć do małych społeczności?

Artem Podrez/pexels.com

Jak mówi niezawodne prawo podaży i popytu, każdy towar lub usługa jest wart tyle, ile ktoś skłonny jest za niego zapłacić. Największe fortuny rodziły się właśnie z tego – ze znajdowania sposobu na zapewnienie lub dostarczenie odbiorcom czegoś, czego w ofercie nie miał nikt inny.

Postęp technologiczny i zmiany w stylu życia sprawiły jednak, że tych potrzeb jest coraz więcej. O ile pan Ford mógł deklarować, że jedynym dostępnym kolorem modelu „T” jest czarny – bo posiadanie własnego automobilu dla większości było i tak szczytem marzeń – o tyle dzisiaj taka polityka doprowadziłaby do szybkiego bankructwa. Obecnie w modzie jest, abyśmy to my spełniali zachcianki klientów – im więcej możliwych wyborów, tym lepiej. Opłaca się być elastycznym i oferować opcje dostosowane do potrzeb nawet dla niewielkich grup.

Jednak dotrzeć do niektórych z nich – szczególnie niszowych, hobbystycznych i z definicji zamkniętych w sobie – jest niestety trudno. Przeważnie marketing nastawiony jest raczej na skalę makro: popularne one size fits all i przekonanie o tym, że tę samą parę jeansów chciałaby kupić Polka, Amerykanka i Koreanka. Takie podejście, jakkolwiek sprawdza się w przypadku większości powszechnie dostępnych towarów, zawodzi przy mniejszych grupach. Jaki więc przyjąć model postępowania? Co zrobić, aby z jednej strony wysłać czytelny komunikat, a z drugiej – nie popełnić gafy na nieznanym sobie terenie? Mamy kilka wskazówek.

Nie próbuj, jeśli się nie znasz

Powyższa maksyma jest podstawową zasadą, którą powinno przyjąć się, używając obcego języka – jeżeli nie jesteśmy w 100% pewni że to, co mówimy, jest poprawne, lepiej nie próbować i nie narażać się na śmieszność. Nawet poważne osoby – prezydenci, ambasadorowie, wielcy świata biznesu – popełniały nierzadko ten błąd, będąc święcie przekonanymi o swojej znajomości języka. Efekt był najczęściej komiczny… i tak samo wyglądać może nietrafiony marketing. Kierując naszą reklamę do niszowych grup, powinniśmy przyjąć dokładnie taką samą zasadę: jeśli nie jesteśmy absolutnie pewni naszego przekazu, lepiej powstrzymać się od pozowania na eksperta. Oczywiście, jeżeli mamy możliwość konsultacji z kimś znającym temat, jak najbardziej powinniśmy z niej skorzystać. Ale jeśli brakuje nam takiej osoby… lepiej nie próbować.

Neutralnie zabarwiona reklama – nawet jeśli wyda się nam mniej przekonująca – ma większe szanse trafić do grupy docelowej, a przede wszystkim: nie obrazić odbiorcy.

A skoro o obrażaniu mowa…

Sprawdź: TOP 10 darmowych narzędzi SEO

Nie traktuj z góry

No właśnie, druga podstawowa zasada. Patrząc na jakąś małą, niszową grupę – szczególnie z pozycji specjalisty od marketingu – łatwo popaść w swoisty „kompleks wyższości” i przekonanie o tym, że koniecznie trzeba mówić do nich „ich” językiem. Może nie jest to idealny przykład w przypadku grup niszowych – bo nastolatków akurat ciężko taką nazwać – ale wiele firm popełniało dokładnie ten sam błąd, próbując kierować do nich reklamę. Próby używania młodzieżowego slangu czy identyfikowania się z subkulturą zazwyczaj jednak były tak nietrafione, że w najlepszym przypadku wywoływały śmiech, a w najgorszym były obraźliwe lub po prostu niesmaczne. Tak samo jest z niszowymi, mniejszymi grupami: jeśli nie jesteśmy ich członkami i nie znamy panujących tam zwyczajów, naprawdę nie warto na siłę próbować im się przypodobać. Pamiętajmy, że wśród hobbystów bardzo często własny język jest wręcz oznaką dumy – stąd nieudane naśladownictwo może ich nawet bardziej zrazić. Znacznie lepiej jest podejść do nich po partnersku niż udawać kogoś, kim nie jesteśmy.

Staraj się zaangażować odbiorcę

Pomijając naprawdę nieetyczne praktyki, w większości przypadków zależy nam na tym, aby danej grupie dostarczyć towar lub usługę w przystępnej cenie. Grupie z kolei zależy na tym, aby do powyższego mieć dostęp na jak najbardziej komfortowych warunkach. W zasadzie mamy więc tutaj klasyczną sytuację win-win, w której dążymy do tego samego: czemu więc nie wykorzystać tego na naszą korzyść? Hobbyści – i inne niszowe grupy – są zazwyczaj mocno ze sobą związane, stąd popularna metoda „marketingu szeptanego” może okazać się szczególnie korzystna. Informację o tym, że na przykład można gdzieś dostać dobre części do modeli, może znacznie szybciej roznieść plotka, niż zamieszczona gdzieś przez nas reklama. Innym korzystnym czynnikiem jest to, że grupy fanowskie bardzo łatwo zachęcić do współpracy. Pomijając te naprawdę toksyczne albo hermetyczne, większość z nich jest skłonna do kooperacji: jeżeli na przykład zaoferujemy sponsoring (albo nawet sam patronat) dla ich imprezy, z przyjemnością pozwolą nam zareklamować naszą markę. Jeszcze łatwiej jest w internecie: grupa na Facebooku czy popularny wśród danej grupy youtuber mogą stanowić bardzo skuteczne kanały komunikacji. Koszty mogą okazać się niewielkie – imprezy raczej nie są robione na dużą skalę, a ewentualną promocję dla członków grupy można wkalkulować w wydatki – a zysk z takiej akcji może być naprawdę znaczny.

Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak powiadomienia web push mogą wspierać działania SEO na stronie?
    Jak powiadomienia web push mogą wspierać działania SEO na stronie?
    Powiadomienia web push to rozwiązanie z zakresu marketing automation, dzięki któremu możemy zwiększyć zaangażowanie użytkowników odwiedzających naszą stronę internetową.
    Czym jest i czy warto stosować marketing szeptany podczas działań marketingowych?
    Czym jest i czy warto stosować marketing szeptany podczas działań marketingowych?
    Marketing szeptany to jedna z najstarszych metod promowania produktów i marek. Podpowiadamy, w jaki sposób ją stosować i dlaczego warto to robić.
    Czym jest budżet marketingowy?
    Czym jest budżet marketingowy?
    Budżet marketingowy to najważniejszy element każdej strategii reklamowej. Warto więc wiedzieć, czym jest i co powinno się w nim znaleźć!

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę