DARMOWY AUDYT SEO

„Zakotwiczeni” – czym jest anchor text i jakie ma znaczenie w strategii SEO?

„Zakotwiczeni” – czym jest anchor text i jakie ma znaczenie w strategii SEO?

Karolina Grabowska/pexels.com

Prowadząc stronę internetową, z pewnością zależy Ci na zbudowaniu solidnych podstaw swojej obecności w sieci. W tym celu praktyki SEO stworzyły szeroko rozbudowaną strategię linkowania zewnętrznego, która wspiera promocję witryny. Pozyskiwanie linków nie jest jednak prostym zadaniem. Podpowiemy więc, czym jest tekst zakotwiczony oraz jak go wykorzystać na swojej stronie, aby wpływać na jej ocenę przez roboty wyszukiwarki.

Tekst zakotwiczony – o co chodzi?

Inaczej: anchor text, tekst linku. Jest to fragment linku, który pojawia się na stronie internetowej, często wyróżniając się na tyle pozostałego tekstu. Kiedy użytkownik najedzie na zaznaczony fragment myszką, może mu się wyświetlić możliwe miejsce jego przekierowania. Może to być podstrona w ramach jednej domeny bądź prowadząca do zupełnie innej. Upraszczając – anchor text to rodzaj specyficznego hiperłącza, będącego elementem linkowania zewnętrznego, a więc strategii optymalizacji i pozycjonowania SEO. Kotwica znajduje się w kodzie strony, pomiędzy znacznikami <a> i </a>. Jej odpowiednie rozmieszczenie ułatwia nawigację po stronie, a także hierarchizuje jej elementy.

Rodzaje anchor text

  • brandowy – tekst używający nazwy firmy bądź marki, bez związku z wybranymi słowami kluczowymi, jego celem jest budowa wartości autorytetu w sieci (ma wpływ na Domain Authority = komercyjny wskaźnik siły danej domeny),
  • generyczny (generic) – nie ma związku z zawartością strony, ale łączy się z treścią, która go poprzedza, jest to najczęściej zawołanie call to action (CTA),
  • nagi (naked) – brak w tym przypadku faktycznego zakotwiczenia, więc użytkownikowi wyświetla się surowy link,
  • dokładnie dopasowany (exact match) – polega na wykorzystaniu dokładnie dopasowanego słowa kluczowego, które składa się na siłę pozycjonowania. Jest to jednak ryzykowny anchor, który działa różnie w zależności od popularności słów oraz aktualizacji algorytmów,
  • częściowo dopasowany (partial match) – zasadnicza część tekstu zakotwiczonego tylko częściowo dotyczy słowa kluczowego, wybierając w ich miejscu synonimy,
  • dopasowany do wyrażenia (phrase match) – jest to anchor pomiędzy exact a partial match,
  • obraz (tag alt) – sama grafika nie posiada znacznika i nie ma przez to możliwości dodania anchor textu, jednak można zamiast niego wykorzystać atrybut alt działający na tej samej zasadzie.

Dlaczego kotwice są ważne w kontekście SEO?

Jak zapewne się domyślasz, kotwice służą przede wszystkim pozycjonowaniu oraz budowaniu rozpoznawalności strony w sieci. Wyszukiwarki traktują teksty zakotwiczone jako czynnik rankingowy i oceniają ich użycie pod kątem algorytmów PageRank oraz Pingwin. Są więc ważnym elementem linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Ich różnorodność podnosi wartość tekstu, jest także ukłonem w stronę użytkownika, który może zdobyć dodatkowe informacje.

Algorytm Pingwin

Aby zapobiec nadużyciom ze strony administratorów stron oraz użytkowników, w 2012 roku wyszukiwarka Google wprowadziła algorytm, którego celem jest ograniczenie spamu w sieci. Jego głównym zadaniem jest ocena linków niskiej jakości oraz zapobieganie systemom wymiany linków i farm linków, które są przykładem negatywnych technik pozycjonowania (Black Hat SEO). Google nakłada kary na linki niepowiązane ze stroną, z tego powodu musisz z wielką precyzją dobrać tekst zakotwiczony do swojej treści.

O czym pamiętać, stosując tekst zakotwiczony?

Wykorzystanie potencjału kotwicy może w wysokim stopniu przysłużyć się linkowaniu zewnętrznemu, zwłaszcza pod kątem oceny robotów wyszukiwarek. Należy jednak pamiętać o kilku elementach.

Wskazówka 1: Anchor ma wpływ na wygląd strony oraz wrażenia użytkownika. Z tego powodu należy umieszczać go w odpowiednich miejscach i pilnować ilości, aby całość tekstu była naturalna i nie zniechęcała czytelnika.

Wskazówka 2: Tekst zakotwiczony nie może być zbyt ogólny, inaczej staje się nieczytelny. Dopasuj go do wartości merytorycznej treści.

Wskazówka 3: Uważaj, aby przez przypadek nie umieścić w kotwicy kropki umieszczonej na końcu zdania.

Wskazówka 4: Badania sugerują, że długość tekstu zakotwiczonego nie powinna być dłuższa niż 60 znaków.

Wskazówka 5: Nie umieszczaj anchoru generycznego za często, lepiej umieścić je przed odnośnikiem, a w treści wpleść słowo kluczowe związane z linkowaną podstroną.

Wskazówka 6: Nie wykorzystuj tej samej kotwicy do różnych tekstów, dojdzie wówczas do kanibalizacji słów kluczowych i obniży się jakość strony.

Wskazówka 7: Nie linkuj tych samych tekstów do jednego adresu URL, będziesz mieć problem z zasadą First Link Count, którą sugerują się roboty wyszukiwarek.

Źródło: JÉSHOOTS/pexels.com

Wskazówka 8: Staraj się wykorzystywać różne rodzaje tekstów zakotwiczonych, inaczej całość będzie wyglądać nienaturalnie.

Wskazówka 9: Stosując anchor text, wybieraj różne źródła do jednego tekstu, inaczej algorytm może ocenić Twój wybór negatywnie jako faworyzowanie jednej witryny. Atrakcyjne teksty mogą przyczynić się do poprawienia ruchu na Twojej stronie, więc wybieraj je rozważnie.

Wskazówka 10: Pamiętaj, aby każda kotwica była klikalna. Tutaj łatwo o błąd.

Sprawdź: Anchor Text – czym jest i jakie ma znaczenie dla SEO?

Podsumowanie

Posiadanie strony internetowej wymaga wiele pracy i czasu, jednak długotrwała strategia może przynieść naprawdę świetne efekty, poprawiające Twoją pozycję w sieci. Dobrze zoptymalizowany tekst kotwicy znacznie wpłynie na ocenę strony przez wyszukiwarki, a także zwiększy Twoje zasięgi w internecie.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Google Moja Firma – optymalizacja w kilku prostych krokach
    Google Moja Firma – optymalizacja w kilku prostych krokach
    Google jest nieugięte, przez co pozycjonowanie strony na topowych pozycjach w SERP, wiąże się z nieustanną elastycznością. Dlatego obecność na platformie Google Moja Firma, jest obowiązkowa!
    Jak szybko publikować większą ilość zdjęć na Instagramie?
    Jak szybko publikować większą ilość zdjęć na Instagramie?
    Zastanawiałeś się kiedyś, jak dodawać zdjęcia na Instagramie? To nie jest żaden wstyd, że jeszcze nie wiesz jak to robić! Naucz się z nami!
    Czym jest profil Google Moja Firma i jak wykorzystać go w swojej strategii? – TOP 10 porad
    Czym jest profil Google Moja Firma i jak wykorzystać go w swojej strategii? – TOP 10 porad
    Chcesz zoptymalizować swój profil Google Moja Firma? A może zastanawiasz się nad wdrożeniem go do swojej strategii? Nasz artykuł rozwieje Twoje wątpliwości!

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę