Zapytaj o ofert─Ö
Dlaczego edukacja klient├│w to proces?­čĺí

Dlaczego edukacja klient├│w to proces?­čĺí

Odcinek 06
ZOS x Beta
Obejrzenie odcinka zajmie Ci: 26 min.

OK. No to cze┼Ť─ç wszystkim! Zaczynamy scen─Ö ÔÇťZapytaj o SEO – dzie┼ä 2ÔÇŁ, zielona scena. Zapraszamy wszystkich! Oczywi┼Ťcie gdyby kto┼Ť chcia┼é o SEO troch─Ö bardziej pos┼éucha─ç jeszcze ze specjalistami, jakie┼Ť audyty liveÔÇÖowe, to w korytarzu nasi specjali┼Ťci czekaj─ů. Zawsze mo┼╝ecie podej┼Ť─ç i z nimi pogada─ç. A my zaczynamy dzisiaj scen─Ö z go┼Ťciem specjalnym, bo Aleksandra Brzozowska, Head of Knowledge Network w Ringier Axel Springer.

Dzień dobry! Pięknie.

Tak, dobrze wypowiedziałem?

Tak, pi─Öknie.

┼Ümiali┼Ťmy si─Ö troszeczk─Ö, to jest jedna z bardziej znanych firm w bran┼╝y medi├│w, a ma┼éo kto potrafi dobrze wypowiedzie─ç.

Tak.

Ale to chyba takie dobre nawi─ůzanie, bo to jest te┼╝ forma edukacji, jak w og├│le ten brand wypowiedzie─ç.

Zdecydowanie!

A dzisiaj o edukacji b─Ödziemy m├│wili, bo przecie┼╝ Twoim zadaniem jest szerzenie tej wiedzy w┼Ťr├│d klient├│w, wydawc├│w i wszystkiego wok├│┼é tego mediowego giganta w┼éa┼Ťciwie.

Tak. Tak jest.

OK, ja bym tak─ů tez─Ö zarzuci┼é. Bo dlaczego w og├│le chcia┼éem z Tob─ů bardzo porozmawia─ç? Bo edukacja przy┼Ťwieca od samego pocz─ůtku w┼éa┼Ťciwe ÔÇťZapytaj o SEOÔÇŁ i nie tylko, bo nie tylko o SEO m├│wimy. Dlaczego my w og├│le zacz─Öli┼Ťmy ten cykl? Po to, ┼╝eby edukowa─ç w┼éa┼Ťnie klient├│w. Bo du┼╝y problem w zrozumieniu tej us┼éugi polega na tym, ┼╝e jest bardzo skomplikowana. Jest tak wielop┼éaszczyznowa, wielowarstwowa, do tego dochodz─ů jeszcze jakie┼Ť poboczne elementy i w og├│le ca┼éa bran┼╝a Digital jest bardzo trudna, zw┼éaszcza dla ludzi, kt├│rzy nie do ko┼äca s─ů zainteresowani sam─ů technologi─ů a bardziej biznesem, kt├│ry z tego p┼éynie. Spotka┼éem si─Ö z dwoma takimi podej┼Ťciami. Pierwsze z nich jest takie, ┼╝e klient niewyedukowany to jest klient bardzo fajny, bo ┼éatwo mo┼╝na nim manipulowa─ç, wp┼éywa─ç na niego, wm├│wi─ç mu wiele rzeczy i bardzo mocno zakrzywi─ç rzeczywisto┼Ť─ç, kt├│ra jest wok├│┼é niego. Jak my┼Ťlisz, czy to jest ten klient wymarzony, z kt├│rym powinni┼Ťmy pracowa─ç?

My┼Ťl─Ö, ┼╝e zdecydowanie warto si─Ö w og├│le zastanowi─ç nad tym, czy i dlaczego klient├│w edukowa─ç. Moim zdaniem, to jest jedna z wa┼╝niejszych inwestycji, jak─ů firmy powinny przedsi─Öwzi─ů─ç. Przede wszystkim to jest z┼éapanie wsp├│lnej p┼éaszczyzny i wsp├│lnego rozumienia tego, jakie s─ů mo┼╝liwo┼Ťci, tego, w kt├│r─ů stron─Ö zmierza ┼Ťwiat, cyfrowy przede wszystkim w tym momencie, i tego rzeczywi┼Ťcie, w jakim kierunku poprowadzi─ç czy kampani─Ö, czy w og├│le zrozumie─ç cele biznesowe, jakie stoj─ů i wyzwania. Drug─ů spraw─ů to jest kwestia tego, ┼╝e bardzo wiele mo┼╝emy si─Ö nauczy─ç o samym kliencie, jak zaczynamy prowadzi─ç r├│┼╝nego rodzaju programy edukacyjne czy rozmawia─ç, bo to najwa┼╝niejsze jest, ┼╝eby to by┼éa dwustronna komunikacja i ┼╝eby rzeczywi┼Ťcie pozna─ç potrzeby i dok┼éadnie biznes. A trzecia to tego, ┼╝e jest to te┼╝ ┼Ťwietne miejsce na budowanie relacji. Ale odpowiadaj─ůc na Twoje pytanie, my┼Ťl─Ö, ┼╝e klient niewyedukowany jest tylko na pocz─ůtku fajnym i ┼éatwym klientem. Bo na koniec dnia bierzemy na siebie ogromn─ů odpowiedzialno┼Ť─ç za emocje i za wynik, za emocje tego klienta, kt├│ry na koniec dnia mo┼╝e patrze─ç na sprawy oczami i soczewkami innych os├│b, kt├│re zaczynaj─ů mu doradza─ç, komentowa─ç i on potem powie: ÔÇťs┼éuchajcie, powiedzieli┼Ťcie tak, my zrobili┼Ťmy takÔÇŁ. Wi─Öc to jest kwestia te┼╝ decyzji, kt├│re trzeba podejmowa─ç na r├│┼╝nych etapach projektu i wydaje mi si─Ö, ┼╝e to jest najgorszy klient, jaki mo┼╝e by─ç. Bo na pocz─ůtku mo┼╝e to jest ┼éatwe, bo szybka, kr├│tka pi┼éka. Ale w perspektywie to rodzi same ryzyka i w og├│le na koniec dnia, moim zdaniem, te┼╝ bardzo s┼éabe relacje. Bo, tak jak m├│wi─Ö, to jest kwestia tej odpowiedzialno┼Ťci, do kt├│rego momentu odpowiedzialno┼Ť─ç bierze agencja, a od kt├│rego momentu bierze odpowiedzialno┼Ť─ç klient za swoje w┼éasne dzia┼éania.

No tak. My┼Ťl─Ö, ┼╝e to zdecydowanie prawda, zw┼éaszcza je┼Ťli zaczynamy wsp├│┼éprac─Ö z tym klientem, to jest bardzo fajne, bo nie ma ┼╝adnych niewygodnych pyta┼ä.

Tak. Wszystko jest miłe i idzie tak gładziutko.

Tak. U┼Ťmiechamy si─Ö tylko i wszystko fajnie, wszystko fajnie, do momentu, w kt├│rym faktycznie to pytanie si─Ö pojawi takie niewygodne. Bo pewnie kto┼Ť podpowie z boku.

Tak.

Gdzie┼Ť si─Ö doczyta i wtedy ka┼╝da odpowied┼║ specjalisty czy agencji na ten zarzut jest ju┼╝ tak zwanym bronieniem si─Ö.

Tak.

Ju┼╝ nie jest wychodzenie z informacj─ů, tylko ju┼╝ klienta traktuje jako: ÔÇťOK, teraz kombinuj─ů, ┼╝eby wyj┼Ť─ç z twarz─ů z tego ca┼éego problemuÔÇŁ i to ju┼╝ jest taki pierwszy element, kt├│ry m├│wi o tym, ┼╝e pewnie z tym klientem d┼éugo wsp├│┼épracowa─ç ju┼╝ nie b─Ödziemy.

Poza tym ja mam wra┼╝enie, ┼╝e w og├│le ten proces wsp├│lnego edukowania si─Ö, nawet nawzajem, bo czasami wchodzicie te┼╝ pewnie jako agencja w bran┼╝e, kt├│re nie s─ů Wam tak dok┼éadnie znane. Wy znacie sw├│j biznes i moim zdaniem w og├│le, tak jak m├│wi─Ö, rozumienie tej istoty, co jest celem i co ten klient chce osi─ůgn─ů─ç, jakie ma w┼éa┼Ťnie biznesowe wyzwania, to to na koniec dnia to rodzi warto┼Ť─ç.

Bo Wy razem sprz─Ögacie swoje pomys┼éy, swoj─ů wiedz─Ö, nadpisujecie si─Ö nad siebie i mi si─Ö wydaje, ┼╝e to jest ┼Ťwietny po prostu proces i na koniec dnia spaja, bardzo mocno spaja. Bo Wy jeste┼Ťcie ekspertem w swojej dziedzinie i jakby jeste┼Ťcie w stanie po prostu na pewno ┼Ťwietnie doradzi─ç. Ale jakby chodzi te┼╝ o to, ┼╝eby z┼éapa─ç na koniec dnia nie tylko ze swojej ba┼äki to wszystko, ale te┼╝ po prostu na koniec dnia to ma s┼éu┼╝y─ç klientowi.

No tak, zw┼éaszcza ma to miejsce, kiedy pracujemy z e-commerce. Wiadomo, technologia technologi─ů, ale produkt produktem i tutaj pojawia si─Ö du┼╝y problem, tym bardziej w sytuacji, kiedy nie mo┼╝emy przewidzie─ç niekt├│rych rzeczy. Wiadomo, ┼╝e gdzie┼Ť vendor, kt├│ry na przyk┼éad handluje elektronik─ů, on b─Ödzie wiedzia┼é szybciej o premierze nowego iPhoneÔÇÖa, ┼╝e ona za chwil─Ö nast─ůpi, ni┼╝ my jako agencja, kt├│ra ma po prostu dostarczy─ç ruch.

Tak. Plus ja my┼Ťl─Ö, ┼╝e te┼╝ kwestia rozumienia grupy docelowej. To jest te┼╝ chyba bardzo wa┼╝ne, specyfika r├│┼╝nych bran┼╝ na koniec dnia. Zupe┼énie inaczej b─Ödziecie pewnie planowali kampani─Ö, je┼╝eli to b─Ödzie retail, zupe┼énie inaczej, je┼Ťli to b─Ödzie jaki┼Ť przemys┼é ci─Ö┼╝ki, us┼éugi medyczne. Wi─Öc to te┼╝ od klienta musi ten input, ten wsad taki merytoryczny gdzie┼Ť by─ç. Wydaje mi si─Ö, ┼╝e tutaj tylko jaka┼Ť symbioza ma szans─Ö powodzenia.

Tak. To jestÔÇŽ Te┼╝ mam taki przyk┼éad dosy─ç ciekawy. Bran┼╝a dosy─ç niszowa, bo to kleje i spawarki do plastiku. Tak┼╝e bardzo, bardzo niszowa, jakie┼Ť tam naprawy plandek i innych takich rzeczy. No i faktycznie klient na fali takiego zach─Öcenia przez agencj─Ö dewelopersk─ů stwierdzi┼é: ÔÇťod┼Ťwie┼╝am stron─Ö, bo trzeba by─ç nowoczesnym i tak dalejÔÇŁ.

Marketplace i te sprawy.

Tak. Ale zrobili super stron─Ö, pe┼éna profeska, nowoczesna. Ch─Ötnie bym tam kupi┼é, by┼éa bardziej dla mnie intuicyjna. Ale sprzeda┼╝ spad┼éa w┼éa┼Ťciwie nam o 60%, bo okazuje si─Ö, ┼╝e grup─ů docelow─ůÔÇŽ Bran┼╝a dosy─ç wygasaj─ůca. To s─ů z regu┼éy m─Ö┼╝czy┼║ni 60+, kt├│rzy si─Ö tym zajmowali. Oni, jak zobaczyli now─ů stron─Ö, kt├│ra zupe┼énie odbiega od tego, do czego si─Ö przyzwyczaili przez te lata, po prostu nie wiedzieli, co maj─ů zrobi─ç. Przerzucili si─Ö gdzie┼Ť na Marketplace, w┼éa┼Ťnie pole, kt├│re te┼╝ znali i ca┼éy ten wielki, misterny plan leg┼é w gruzach. Dlaczego? Dlatego, ┼╝e klient, te┼╝ w┼éa┼Ťnie pod wzgl─Ödem warstwy edukacyjnej, sam nawet nie wiedzia┼é pewnie, do kogo jego produkt jest kierowany.

Ja w og├│le jestem fank─ů takiej tezy, ┼╝e wszyscy musz─ů przej┼Ť─ç do e-commerce, ale nie ka┼╝dy b─Ödzie w stanie tam si─Ö utrzyma─ç. Bo postawienie sklepu i zasilenie go tre┼Ťci─ů, kontentem, to jest jedno. Ale z drugiej strony ca┼éy UX, ca┼éy w og├│le proces plus dostawa to s─ů te┼╝ takie sk┼éadniki tej ca┼éej mikstury, bez czego to zupe┼énie nie ma szansy powodzenia. Wi─Öc tak jak m├│wisz, grupa docelowa, kt├│ra nie do ko┼äca to jest generacja, kt├│ra urodzi┼éa si─Ö w trakcie cyfryzacji i po prostu ┼╝yje tym. Tylko dla nich jakby ta kwestia intuicyjno┼Ťci, rozumienia czego, jak, a na koniec dnia dostawy i w og├│le tego ca┼éego klient serwisu, my┼Ťl─Ö, ┼╝e niestety to nie zagra┼éo, tak? Z tego, co rozumiem, jak m├│wisz.

Tak, dok┼éadnie. Ale te┼╝ Ty wspomnia┼éa┼Ť na pocz─ůtku o kwestii tego, ┼╝e kto┼Ť b─Ödzie musia┼é wzi─ů─ç odpowiedzialno┼Ť─ç za decyzje, kt├│re s─ů podejmowane.

Tak.

To w┼éa┼Ťciwie dzi┼Ť od tego zacz─Öli┼Ťmy nasz─ů rozmow─Ö. I faktycznie ten problem jest dostrzegalny bardzo mocno, jest realny. Mia┼éem okazj─Ö jaki┼Ť czas temu rozmawia─ç te┼╝ z Markiem Kichem z X-Coding. To jest firma deweloperska. My bardzo cz─Östo, jako agencje SEO czy marketingowe, wsp├│┼épracujemy z agencjami deweloperskimi. Dochodzi do sytuacji, w kt├│rej w pewnym momencie co┼Ť na stronie przesta┼éo dzia┼éa─ç, na przyk┼éad popsu┼éo dost─Öp do koszyka. No i teraz jest sytuacja taka, ┼╝e my m├│wimy, ┼╝e nic nie zrobili┼Ťmy, deweloperowie m├│wi─ů, ┼╝e my nic nie zrobili┼Ťmy, wszyscy maj─ů r─ůczki tutaj. Wi─Öc tak naprawd─Ö nikt nie jest w stanie rozstrzygn─ů─ç w og├│le, kto zawini┼é. Jeszcze inna kwestia, w momencie kiedy na przyk┼éad zmiana deweloperska, kt├│r─ů deweloper proponuje, powinni┼Ťmy zrobi─ç na stronie to i to. My m├│wimy: ÔÇťale to zaszkodzi naszej kampanii SEO, mo┼╝e spowodowa─ç utrat─Ö ruchuÔÇŁ.

OK.

Z drugiej strony mo┼╝e j─ů zacz─ů─ç lepiej konwertowa─ç i kto┼Ť musi podj─ů─ç decyzj─Ö, czy robimy t─ů zmian─Ö, czy nie robimy. Wiadomo, deweloper zawsze powie ÔÇťrobimyÔÇŁ, bo to jest jego interes.

Tak.

My m├│wimy ÔÇťnie robimyÔÇŁ, bo to jest nasz interes. Faktycznie to klient musi podj─ů─ç t─ů decyzj─Ö. On jest odpowiedzialny finalnie za efekt.

Tak. Tak. Tu mi ciekaw─ů my┼Ťl, przepraszam, ┼╝e tak wesz┼éam w s┼éowo, poda┼ée┼Ť, ┼╝e te┼╝ ta rola klienta w pewnym momencie jest troch─Ö takiego mediatora. Bo on ma ilu┼Ť tam vendor├│w, ka┼╝dy dostarcza jaki┼Ť kawa┼éek i na koniec dnia to chodzi o to, ┼╝eby ┼éapa─ç synergi─Ö mi─Ödzy tymi dostawcami, ┼╝eby oni te┼╝ si─Ö rozumieli nawzajem. Bo to te┼╝ nie chodzi tylko o tak─ů komunikacj─Ö klient-vendor, klient-vendor, klient-vendor, tylko tego, ┼╝eby na koniec dnia usi─ů┼Ť─ç przy jednym stole, znowu – mie─ç ten cel gdzie┼Ť tam na g├│rze i ┼╝eby wszyscy rozumieli, do czego my d─ů┼╝ymy. I czasami to jest by─ç mo┼╝e dla takiego dewelopera jeden mikrokrok do ty┼éu, ┼╝eby┼Ťcie Wy mogli p├│j┼Ť─ç do przodu. Ale potem ta sytuacja si─Ö zamienia. Chodzi tu o to, ┼╝eby na koniec dnia, no tak sobie my┼Ťl─Ö.

Dok┼éadnie tak powinna wygl─ůda─ç istota tej pracy.

Ale ja te┼╝ zawsze m├│wi─Ö do w┼éa┼Ťcicieli, z kt├│rymi mam okazj─Ö rozmawia─ç bezpo┼Ťrednio, kt├│rzy najcz─Ö┼Ťciej dopiero wchodz─ů w ten biznes, ja zawsze m├│wi─Ö: ÔÇťwchodzicie w e-commerce, to raczej my┼Ťlicie o budowaniu firmy, nie my┼Ťli si─Ö w perspektywie roku, dw├│ch, tylko 10, 15, 20.

Jasne.

I teraz, je┼╝eli Wy chcecie zwi─ůza─ç si─Ö z tym biznesem, najprawdopodobniej chcecie go przekaza─ç swoim dzieciom czy komu┼Ť innemu dalej, to chyba wypada┼éoby cokolwiek wiedzie─ç na temat tego, czym b─Ödziecie si─Ö zajmowa─ç teraz.

Tak. To jest w og├│le te┼╝ ciekawy w─ůtek. Bo je┼Ťli mog─Ö si─Ö podzieli─ç do┼Ťwiadczeniem, my te┼╝ w ramach naszej firmy mamy kilka takich program├│w edukacyjnych i jeden jest skierowany do prezes├│w firm, r├│┼╝nych firm. Nazywa si─Ö Digital CEO i w┼éa┼Ťnie dok┼éadnie przy┼Ťwieca taka idea, ┼╝e cz─Östo w wielu firmach, du┼╝ych, mniejszych, r├│┼╝nych, wygl─ůda to w ten spos├│b, ┼╝e jest prezes, kt├│ry zna has┼éo ÔÇťtransformacja cyfrowaÔÇŁ i on sobie zatrudnia tych takich m┼éodychÔÇŽ

Dynamicznych.

Tak. Dynamicznych, cocky po prostu, mened┼╝er├│w, kt├│rzy m├│wi─ů jakim┼Ť metaj─Özykiem, kt├│ry jest zupe┼énie niezrozumia┼éy dla tego prezesa. M├│wi: ÔÇťtak, tak, macie woln─ů r─Ök─Ö, r├│bcie to, r├│bcie tamtoÔÇŁ, a sam czasami boi si─Ö zada─ç podstawowe pytania, bo ma takie wra┼╝enie, ┼╝e b─Ödzie tak troch─Ö si─Ö czu┼é niezr─Öcznie, ┼╝e nie ma poj─Öcia, co si─Ö dzieje, a generalnie zarz─ůdza ogromnymi bud┼╝etami. I zrobili┼Ťmy takie spotkania, gdzie w┼éa┼Ťnie w zamkni─Ötej formule 15 os├│b, to jest 15 prezes├│w, te┼╝ dbamy o to, ┼╝eby to byli prezesi albo cz┼éonkowie zarz─ůd├│w. Robimy prezentacje naprawd─Ö na podstawowe tematy zwi─ůzane z transformacj─ů cyfrow─ů. Zacz─Öli┼Ťmy w og├│le od tego, czym jest, jak firmy podchodz─ů do transformacji cyfrowej, jakie strategie mo┼╝na obra─ç tak, ┼╝eby w og├│le z┼éapali ten kontekst. A potem w┼éa┼Ťnie mamy kolacj─Ö i rozmow─Ö, gdzie mog─ů naprawd─Ö zadawa─ç pytania i w┼éa┼Ťnie w takim bardzo zaufanym gronie. Jedn─ů z zasad tych spotka┼ä jest taka, ┼╝e nie ma g┼éupich pyta┼ä, nic nie wychodzi na zewn─ůtrz, pytajcie po prostu, o co chcecie, ile chcecie, bo to jest istotne. I dla nas na przyk┼éad to si─Ö super sprawdza. Mam wra┼╝enie, ┼╝e du┼╝ym zainteresowaniem si─Ö te spotkania ciesz─ů.

Faktycznie, bo Ty powiedzia┼éa┼Ť o prezesach firm i faktycznie doj┼Ťcie do tego momentu, bycia prezesem du┼╝ej firmy, zajmuje troch─Ö czasu. Nie zawsze, ale cz─Östo ci ludzie maj─ů ten d┼éug technologiczny w sobie troszeczk─Ö. Wywodz─ů si─Ö z troszeczk─Ö innego okresu biznesowego. Transformacja faktycznie mo┼╝e by─ç du┼╝ym problemem, tak jak m├│wisz. Tak p┼éynnie przesz┼éa┼Ť do tego w┼éa┼Ťnie elementu. Powiedzieli┼Ťmy sobie, ┼╝e warto jednak, ┼╝eby ten klient cokolwiek wiedzia┼é na temat tego, co my robimy. On oczywi┼Ťcie nie musi by─ç turbo specjalist─ů i technikiem, po to jednak ma nas.

Czasami to jest kwestia inspiracji. Czasami to jest kwestia u┼Ťwiadomienia albo otworzenia jakich┼Ť klapek, kt├│re by┼éy zamkni─Öte. Bo te┼╝ ja mam wra┼╝enie, ┼╝e tak jak si─Ö przynajmniej projektuje takie programy edukacyjne, to cz─Östo si─Ö najpierw oswaja z tematami. To ju┼╝ nie jest te┼╝ czas, ┼╝e w og├│le ja nie jestem zwolenniczk─ů takich czas├│w, gdzie my m├│wimy: ÔÇťOK, my chcemy kurs, to teraz my ustalamy kontent i na koniec go wdra┼╝amyÔÇŁ. No nie. Na pocz─ůtku jakby jest kwestia tej analizy potrzeb, analizy w og├│le biznesowej, a potem jest kwestia w┼éa┼Ťnie projektowania tego w zale┼╝no┼Ťci od tego, jaka jest potrzeba. Czy jest to kwestia bardziej dostarczania do┼Ťwiadcze┼ä, czy bardziej dostarczania zasob├│w, bo um├│wmy si─Ö, przekazanie jednorazowe to w og├│le nie ma sensu. To musi by─ç cykl. To musi by─ç co┼Ť, co jest takie, przepraszam za sformu┼éowanie, ale takie sticky. To po prostu musi si─Ö klei─ç i ┼╝eby na koniec dnia rzeczywi┼Ťcie dosz┼éo do jakiejkolwiek zmiany na poziomie takim behawioralnym u osoby, kt├│ra jest edukowana. To musz─ů by─ç r├│┼╝ne metody i one musz─ů by─ç roz┼éo┼╝one w czasie, wi─Öc to, co robicie, te┼╝ jest super, bo z tego co m├│wi┼ée┼Ť, to jest cykl Waszych spotka┼ä. To nie jest jaka┼Ť jednorazowa akcja, bo takie rzeczy to w og├│le nie maj─ů sensu.

Dzięki, już nie musisz nam słodzić, ale zawsze miło słyszeć.

Mi┼éo si─Ö wspiera─ç na tym etapie. Jak robicie co┼Ť warto┼Ťciowego, to warto to kontynuowa─ç.

Z Twoich ust pad┼éo fajne stwierdzenie – programowanie programu edukacyjnego. To jest taki, mo┼╝e si─Ö wydawa─ç, takie do┼Ť─ç enigmatyczne, dla mnie nawet jest troch─Ö, bo faktycznie to nie jest tylko i wy┼é─ůcznie zrobienie kursu, tak jak powiedzia┼éa┼Ť, czy zaproszenie, posadzenie i zrobienie mu prezentacji. To jest ca┼éy proces, kt├│ry trzeba zaprojektowa─ç w jaki┼Ť spos├│b i pewnie najcz─Ö┼Ťciej indywidualnie, pod konkretne grupy. Bo tak jak m├│wisz, inaczej b─Ödzie si─Ö edukowa┼éo prezesa firmy, a inaczej pracownik├│w, kt├│rzy b─Öd─ů musieli zupe┼énie inne zadanie podejmowa─ç w ca┼éym tym procesie p├│┼║niej. Jak w og├│le podej┼Ť─ç do tego? Jak zidentyfikowa─ç te grupy? Jak si─Ö do tego zabra─ç? Bo od tego powinni┼Ťmy zacz─ů─ç.

Powiem te┼╝ o takim du┼╝ym programie, kt├│ry mamy i o jego historii, bo to mo┼╝e by─ç dosy─ç ciekawe. My od 7 lat prowadzimy Impact Academy.

To jest taka akademia, program edukacyjny, do kt├│rego zapraszamy naszych klient├│w z r├│┼╝nych bran┼╝. Bo to generalnie chodzi┼éo nam o marketing manager├│w, PR manager├│w, osoby, kt├│re planuj─ů te┼╝ media, bo my jako wydawca zawsze byli┼Ťmy postrzegani jako placement na samym ko┼äcu. To znaczy, jest klient, jest jego bud┼╝et, a po drodze s─ů r├│┼╝ne podmioty, kt├│re gdzie┼Ť tam sobie podgryzaj─ů te bud┼╝ety i dla nas to by┼éo bardzo wa┼╝ne, ┼╝eby wypozycjonowa─ç si─Ö jako eksperci i te┼╝ jako firma, kt├│ra ma u siebie konkretne dzia┼éy, kt├│re zajmuj─ů si─Ö strategi─ů marketingow─ů, rozwojem. Rozumiemy potrzeby i bol─ůczki klient├│w. Jeste┼Ťmy w stanie na nie odpowiedzie─ç i tego nam zabrak┼éo. Rozpoznawania i postrzegania nas jako firmy, nie tylko jako na koniec dnia wydawc─Ö medi├│w. Odpalili┼Ťmy taki projekt, gdzie zacz─Öli┼Ťmy podejmowa─ç tematy z licznym marketingiem. To, co tam si─Ö dzieje, mamy seminaria, kt├│re dziej─ů si─Ö mniej wi─Öcej raz w miesi─ůcu. Mamy dwa du┼╝e Impact Day 2 razy w roku, webinaria, podcasty, wi─Öc jakby z ka┼╝dej strony pr├│bujemy t─ů wiedz─Ö utrwali─ç. To nie jest tylko jednorazowe albo jednego rodzaju wydarzenie. Teraz jeste┼Ťmy na etapie, ┼╝e mamy kilka tysi─Öcy klient├│w przeszkolonych, bo stwierdzili┼Ťmy, ┼╝e najfajniej jest to zrobi─ç w ramach akademii. To znaczy, klient zaczyna jak─ů┼Ť drog─Ö i na koniec roku dostaje certyfikat, jakby wchodzi do szko┼éy. Tak to troch─Ö chcieli┼Ťmy okre┼Ťli─ç i nam si─Ö to super sprawdza. Mamy wra┼╝enie, ┼╝e to, co tutaj jest bardzo istotne, to to, ┼╝e my na przyk┼éad na seminariach mamy cz─Ö┼Ťci warsztatowe, gdzie my z tymi klientami te┼╝ rozmawiamy, jakie s─ů ich potrzeby. Wi─Öc my mamy taki playground troch─Ö, gdzie te┼╝ troch─Ö nasze nowe produkty testujemy, nasze rozwi─ůzanie. Mamy bezpo┼Ťrednio grup─Ö, kt├│ra jest w stanie odpowiedzie─ç, czy to w og├│le si─Ö sprawdza. Zapraszamy wielu r├│┼╝nych oczywi┼Ťcie specjalist├│w ze ┼Ťwiata, ale te┼╝ pozycjonujemy tam naszych ludzi. Chodzi o to, ┼╝eby oni rzeczywi┼Ťcie wiedzieli, ┼╝e na koniec dnia tym ekspertem nie jest osoba X, Y gdzie┼Ť, kt├│rej zap┼éacimy, ┼╝eby przysz┼éa, ale to s─ů nasi stratedzy, badacze. To s─ů nasze osoby, kt├│re s─ů bezpo┼Ťrednio z nimi w kontakcie. Sprzedaj─ů im reklamy. Wi─Öc my rzeczywi┼Ťcie podeszli┼Ťmy do tego bardzo holistycznie, ┼╝e z jednej strony ich anga┼╝ujemy, bo s─ů, przychodz─ů. Z drugiej strony bardzo dbamy o merytoryk─Ö a nie o przekazywanie tre┼Ťci sprzeda┼╝owych, bo to jest te┼╝ co┼Ť, na co s─ů uczuleni po prostu klienci. Tak┼╝e wpadli┼Ťmy na pomys┼é, ┼╝e mo┼╝e fajnie si─Ö dogada─ç z IAB, ┼╝eby te┼╝ przyznawa─ç punkty biwakowe. Nie wiem, czy wiesz, ale po certyfikacji, ┼╝eby mo┼╝na by┼éo recertyfikowa─ç sw├│j dyplom, to trzeba uzbiera─ç ile┼Ť tam punkt├│w. My zawsze dostajemy te┼╝ t─ů maksymaln─ů ilo┼Ť─ç punkt├│w. Wi─Öc to te┼╝ ┼Ťwiadczy o tym, ┼╝e ta merytoryka jest na naprawd─Ö wysokim poziomie. Plus to si─Ö dzieje regularnie. Ta regularno┼Ť─ç te┼╝ jest bardzo wa┼╝na. Wi─Öc to mi si─Ö te┼╝ wydaje, s─ů takie elementy sukcesu, ┼╝e rzeczywi┼Ťcie dostarczasz warto┼Ť─ç, bo klient te┼╝ ma ograniczony czas. Wi─Öc to jest tak, ┼╝e to musi w jaki┼Ť spos├│b by─ç powi─ůzane i dla niego warto┼Ťciowe do tego stopnia, ┼╝e te┼╝ w pewnym momencie zacz─Öli┼Ťmy robi─ç rzeczy, kt├│re nie s─ů dla klient├│w tylko i wy┼é─ůcznie zwi─ůzane z ich prac─ů i z tym, co musz─ů zrobi─ç, czyli bardzo tematy bran┼╝owe, ale te┼╝ takie, kt├│re s─ů zwi─ůzane z ich w┼éasnym rozwojem, na przyk┼éad kompetencje marketera w takim i takim roku albo na co warto postawi─ç. Mieli┼Ťmy jakie┼Ť sesje wellbeing-owe, wi─Öc wydaje mi si─Ö, ┼╝e trzeba przede wszystkim podej┼Ť─ç bardzo holistycznie do tego. Czyli z jednej strony przekaza─ç wiedz─Ö, do┼Ťwiadczenie, bo te┼╝ tu zazwyczaj my┼Ťlimy o tym, ┼╝eby by┼éy jakie┼Ť fajne elementy rozrywkowe w tym wszystkim. Musi to by─ç te┼╝ roz┼éo┼╝one w czasie. To musi by─ç ci─ůg┼éa praca i tak to si─Ö samo roluje. Ja mam wra┼╝enie, ┼╝e to te┼╝ w┼Ťr├│d firm jest tak, ┼╝e bud┼╝ety szkoleniowe s─ů ograniczone. Nie ka┼╝dy mo┼╝e si─Ö za┼éapa─ç na to, ┼╝eby wyjecha─ç gdzie┼Ť na jak─ů┼Ť konferencj─Ö czy wzi─ů─ç udzia┼é w szkoleniu. Nasz program jest darmowy, wi─Öc my┼Ťl─Ö, ┼╝e to te┼╝ jest jaka┼Ť warto┼Ť─ç taka, ┼╝e my rzeczywi┼Ťcie zapraszamy tych klient├│w i oni maj─ů takie poczucie, ┼╝e wow, dostaj─Ö co┼Ť warto┼Ťciowego, a jednocze┼Ťnie nie jest tak, ┼╝e obci─ů┼╝am jako┼Ť bardzo mocno bud┼╝et firmy. Tak mi si─Ö wydaje, ┼╝e to s─ů takie elementy, kt├│re na pewno warto rozwa┼╝y─ç. Czyli powi─ůzanie z jakim┼Ť celem, d┼éugoterminowe, i tak jak m├│wi─Ö, odpowiednie, powi─ůzane z celem biznesowym.

Tak, to ja si─Ö zgadzam ze zdecydowan─ů wi─Ökszo┼Ťci─ů tego, co powiedzia┼éa┼Ť. Ci─Ö┼╝ko tu polemizowa─ç. Ale mi si─Ö te┼╝ wydaje, ┼╝e ciekawe jest to, co m├│wisz, ┼╝e ta wiedza, kt├│ra jest dostarczana, faktycznie sprawdza si─Ö najbardziej, kiedy jest dostarczana za darmo.

Jednak z jednej strony s─ů te wszystkie koszty szkoleniowe, bud┼╝ety w firmach i tak dalej na te szkolenia, ale z drugiej strony my┼Ťl─Ö, zawsze pojawia si─Ö taki u osoby, kt├│ra gdzie┼Ť tym tam zarz─ůdza, najcz─Ö┼Ťciej z decyzji prezesa jakiej┼Ť tam firmy, OK, jak─ů mi dasz gwarancj─Ö, ┼╝e jak ja zap┼éac─Ö tyle i tyle pieni─Ödzy za Twoje szkolenie, to Ty tu wr├│cisz i odmienisz ┼╝ycie naszej firmy dzi─Öki tym szkoleniom, bo takiej gwarancji da─ç nie mo┼╝na i to jest ten du┼╝y problem. A w momencie kiedy to jest faktycznie taka w formie: my Was wyedukujemy, a Wy dzi─Öki temu b─Ödziecie mie─ç wiedz─Ö, ┼╝eby korzysta─ç r├│wnie┼╝ z naszych narz─Ödzi, my dzi─Öki temu zarobimy, bo nie ma co si─Ö oszukiwa─ç, jakby by┼éo za darmo, ju┼╝ by dawno umar┼éo. Ale chodzi o to, ┼╝eby ci ludzie przynajmniej mieli t─ů wiedz─Ö, ┼╝eby m├│c w razie czego skorzysta─ç z wachlarza chocia┼╝by naszych narz─Ödzi, kiedy b─Öd─ů tego potrzebowali, ┼╝eby wiedzieli gdzie tego szuka─ç, po co to jest i w jaki spos├│b korzysta─ç z tego.

To tutaj mam takie 2 w─ůtki. Jeden to rzeczywi┼Ťcie czasami si─Ö m├│wi, ┼╝e jak co┼Ť jest za darmo, to ludzie faktycznie tego nie doceniaj─ů. Nie jestem w stanie do ko┼äca si─Ö z tym zgodzi─ç. Oczywi┼Ťcie s─ů takie przypadki, ┼╝e ┼éatwiej jest co┼Ť po prostu odwo┼éa─ç czy mniej to po prostu boli, bo nie tr─ůci po kieszeni, ale na koniec dnia jak si─Ö dostarcza naprawd─Ö co┼Ť warto┼Ťciowego i cz┼éowiek te┼╝ widzi, a poza tym te 7 lat do┼Ťwiadczenia w tym programie te┼╝ pokaza┼éo, my┼Ťl─Ö, ┼╝e klienci wracaj─ů i ┼╝e to s─ů warto┼Ťciowe tre┼Ťci, kt├│re im przedstawiamy. To wydaje mi si─Ö tutaj, ┼╝e nie jest temat. Natomiast te┼╝ to, co powiedzia┼ée┼Ť, to jest te┼╝ super w─ůtek, bo tak robi─ů najwi─Öksi. Tak robi Google. On robi eventy, gdzie nie m├│wi o trendach ┼Ťwiatowych w jakiej┼Ť dziedzinie, nie edukuje klient├│w z zakresu tego, w kt├│r─ů stron─Ö zmierza cyfrowa transformacja, tylko on edukuje klient├│w w zakresie swoich narz─Ödzi, jak ich u┼╝ywa─ç. Wi─Öc to te┼╝ jest super kierunek, kt├│rym idziecie. Tego Wam ┼╝ycz─Ö.

Dzi─Ökuj─Ö, ale powiedz mi jeszcze, bo to ju┼╝ jest takie pytanie podsumowuj─ůce. Powiedzieli┼Ťmy sobie o tym, ┼╝e faktycznie ta edukacja jest potrzebna. Jak mniej wi─Öcej podej┼Ť─ç do tego zagadnienia edukacji, a jak w og├│le wyj┼Ť─ç z informacj─ů do takiego klienta potencjalnego naszego czy obecnego, ┼╝e on potrzebuje tej edukacji? Dobrze wiesz, ┼╝e to jest delikatna kwestia, je┼╝eli podwa┼╝asz czyje┼Ť kompetencje w jakim┼Ť zakresie. To nie jest te┼╝ proste. Nie mo┼╝na powiedzie─ç: ÔÇťprzepraszam, ale Pan/Pani nic o tym nie wie, zapraszam na kursÔÇŁ. Wszystko zale┼╝y od strategii marketingowej, jak─ů si─Ö obierze, ale to te┼╝ jest sprawa do┼Ť─ç delikatna, gdzie ju┼╝ na starcie mo┼╝emy przegra─ç tego naszego, ┼╝e tak powiem, studenta w tym procesie.

Tak. My┼Ťl─Ö, ┼╝e to przede wszystkim zale┼╝y od dojrza┼éo┼Ťci drugiej strony, bo je┼╝eli ten klient czy druga strona jest otwarta, to my┼Ťl─Ö, ┼╝e ka┼╝da forma podrzucania jakich┼Ť tip├│w czy element├│w jakich┼Ť wiedzowych jest mile widziana. To tutaj w og├│le nie ma problemu. Mi si─Ö wydaje, ┼╝e po prostu oswaja─ç, a przede wszystkim rozmawia─ç. Bo wydaje mi si─Ö, ┼╝e nie ma co podchodzi─ç z takiej perspektywy: my was nauczymy, bo wy nie wiecie. Tylko pewnie bardziej zach─Öci─ç do tego i ┼╝e je┼╝eli zrobimy dla Was jakie┼Ť szkolenie czy porozmawiamy czy zrobimy jakie┼Ť wsp├│lne warsztaty, bo to jest taka najbardziej mi─Ökka forma, to my b─Ödziemy te┼╝ w stanie wok├│┼é jakiego┼Ť jednego celu, zagadnienia si─Ö zebra─ç i te┼╝ wiadomo, nie traktowa─ç drugiej osoby jako osoby, kt├│ra nie ma poj─Öcia o sprawie, tylko tego, gdzie mo┼╝emy z┼éapa─ç t─ů synergi─Ö mi─Ödzy tym, co Wy ju┼╝ wiecie. Bo klient na pewno jest super ┼Ťwiadomy i wyedukowany, je┼╝eli chodzi o jego w┼éasne produkty, grup─Ö docelow─ů czy cele. Z drugiej strony Wy powiecie: ÔÇťOK, to teraz zobaczmy, jak nasze narz─Ödzia mog─ů pom├│c Wam jeszcze bardziej realizowa─ç Wasze celeÔÇŁ. Tutaj szuka─ç, moim zdaniem, takiej p┼éaszczyzny do rozmowy na mi─Ökko na pewno, a potem jakby kolejne powolutku, kamyczek, kamyczek i n├│┼╝ka w drzwi.

Tak ja te┼╝ my┼Ťl─Ö, czy nie warto podj─ů─ç drogi APZZ przy zarz─ůdzaniu gdzie┼Ť tam zespo┼éami, gdzie zaszczepi─ç faktycznie sam─ů ch─Ö─ç edukacji. Mo┼╝na powiedzie─ç: ÔÇťpodoba mi si─Ö, jak zrobi┼ée┼Ť to, to i to, podoba mi si─Ö, ┼╝e mo┼╝e da─ç taki i taki efektÔÇŁ. Ale zastanowi┼ébym si─Ö, czy zwi─Ökszenie wiedzy w tym zakresie jeszcze nie poprawi┼éoby tego procesu. To takie zasianie tego ziarna, kt├│re musi sobie potem kie┼ékowa─ç.

Dok┼éadnie, a mo┼╝e czy jeszcze nie osi─ůgniesz jeszcze wi─Öcej, jak spr├│bujemy p├│j┼Ť─ç tam, pobawi─ç si─Ö, eksperymentowa─ç. Ja licz─Ö na to, ┼╝e klienci s─ů coraz bardziej otwarci na to, ┼╝eby jednak eksplorowa─ç ten ┼Ťwiat, trendy i to, w kt├│r─ů stron─Ö zmierza cyfryzacja. Bo to te┼╝, my┼Ťl─Ö, jest g┼é├│wne wyzwanie dla niekt├│rych bran┼╝. Wi─Öc rozumienie tych zagadnie┼ä to jest na pewno klucz do tego, ┼╝eby rozwija─ç biznes i przetrwa─ç.

Tak, tu si─Ö zgadzam. Tutaj te┼╝ z ┼üukaszem Lisem fajna rozmowa na temat digitalowej transformacji, przej┼Ťcia digitalu do offline, offline do digitalu i tam bardzo pochwalili┼Ťmy Eobuwie za ┼Ťwietny projekt tych swoich showroom├│w z butami. Naprawd─Ö fajna rzecz. To by┼éo takie przeniesienie za pomoc─ů wiedzy digitalowej tych sklep├│w obuwniczych do Internetu, mimo ┼╝e one pozosta┼éy sklepami obuwniczymi fizycznymi. To by┼éo takie fajne po┼é─ůczenie.

OK, ale Ty b─Ödziesz tu jeszcze wyst─Öpowa┼éa na panelu za jakie┼Ť 20 minut, wi─Öc Ci─Ö ju┼╝ tu d┼éu┼╝ej nie trzymam na naszej scenie. Bardzo dzi─Ökuj─Ö, ┼╝e si─Ö podzieli┼éa┼Ť z nami t─ů wiedz─ů i chyba te┼╝ mo┼╝emy zaprosi─ç wszystkich raz, ┼╝e na panel, a dwa, ┼╝e do udzia┼éu w Impact Academy, bo projekt jest otwarty. Tutaj chyba wielu prezes├│w, i nie tylko, kr─ů┼╝y po korytarzach, wi─Öc my┼Ťl─Ö, ┼╝e wszyscy mog─ů z tego skorzysta─ç i serdecznie zapraszamy.

Dzi─Ökuj─Ö bardzo.

Dzi─Ökuj─Ö bardzo.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz si─Ö, co w pozycjonowaniu Twojej strony mo┼╝emy zrobi─ç lepiej. Um├│w si─Ö na niezobowi─ůzuj─ůce spotkanie z naszym specjalist─ů.

    Dzi─Ökujemy za wiadomo┼Ť─ç!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby um├│wi─ç si─Ö na dogodny dla Ciebie termin niezobowi─ůzuj─ůcej konsultacji z naszym specjalist─ů.

    Do usłyszenia!

    Blog

    Dzielimy si─Ö tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak tworzyć dobre artykuły pod SEO?
    Jak tworzyć dobre artykuły pod SEO?
    Co bra─ç pod uwag─Ö, przygotowuj─ůc artyku┼éy pod SEO? Dowiesz si─Ö tego z naszego tekstu.
    iCEA Group nagradza najlepszych! Uroczysta Gala Nagr├│d i podsumowanie 2019 roku
    iCEA Group nagradza najlepszych! Uroczysta Gala Nagr├│d i podsumowanie 2019 roku
    Ach, co to był za dzień! Za nami podsumowanie 2019 roku i deszcz statuetek, który spadł na najlepszych pracowników grupy iCEA. Kto znalazł się w ich gronie?
    Branding w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych, czyli promowanie marki na szerok─ů skal─Ö
    Branding w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych, czyli promowanie marki na szerok─ů skal─Ö
    Zale┼╝y Ci na wypromowaniu swojej marki? Wykorzystaj media spo┼éeczno┼Ťciowe! Sprawd┼║, jakie metody marketingowe s─ů najbardziej skuteczne.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczno┼Ťci Twojej strony internetowej.
    • Om├│wimy efektywno┼Ť─ç Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy si─Ö na analizie do┼Ťwiadczenia u┼╝ytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Um├│w si─Ö na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz si─Ö, jak mo┼╝emy zwi─Ökszy─ç efektywno┼Ť─ç rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zam├│w bezp┼éatny audyt e-commerce. Skontaktujemy si─Ö z Tob─ů, aby um├│wi─ç Ci─Ö na niezobowi─ůzuj─ůc─ů konsultacj─Ö z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dzi─Ökujemy za wiadomo┼Ť─ç!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby um├│wi─ç si─Ö na dogodny dla Ciebie termin niezobowi─ůzuj─ůcej konsultacji z naszym specjalist─ů.

      Do usłyszenia!

      Do┼é─ůcz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.