Zarządzanie firmą poprzez narzędzia SEO. Czym są wskaźniki KPI?

Zarządzanie firmą poprzez narzędzia SEO. Czym są wskaźniki KPI?

Karolina Grabowska/pexels.com

W jaki sposób sprawdzić efektywność działań w sieci? Jak sprawdzić, czy optymalizacja przekłada się na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania? Jak dowiedzieć się, czy kampania reklamowa przynosi zyski? Prowadząc stronę internetową, z pewnością zadajesz sobie wiele tego typu pytań, zwłaszcza jeśli witryna jest głównym źródłem Twojego przychodu. W związku z tym warto wiedzieć, czym jest KPI oraz jaki ma wpływ na widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.

KPI (Key Performance Indicators)

Jest to wskaźnik mierzenia efektywności działań danej firmy przede wszystkim na polach sprzedaży i marketingu. Daje jasny sygnał, czy cel został osiągnięty, a także narzędzie do mierzenia jego postępów. Każdy ze wskaźników cechuje się mierzalnością, obiektywnością i przejrzystością.

KPI daje również wgląd do pracy zespołu, umożliwia modyfikację działań pod kątem celów, jest sposobem na określenie kosztów prowadzenia kampanii oraz pozyskania klientów, a także wykrywa błędy i niedociągnięcia. Jeśli współpracujesz z daną firmą SEO, wskaźnik ten pozwoli Ci również ocenić efektywność działań optymalizacji i pozycjonowania własnej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jak dobierać wskaźniki?

Zanim przejdziemy do opisu wskaźników, należy zaznaczyć, iż nie ma jednego zestawu, który będzie się sprawdzać we wszystkich przypadkach. Wybór poszczególnych narzędzi będzie zależeć przede wszystkim od celu, jaki został przed nami postawiony. Ich dobór zależy od wewnętrznych możliwości danej firmy. Z tego też powodu powinniśmy wybrać tylko te, które będą mieć realny wpływ na charakter naszych działań. Pamiętaj więc, aby:

  • przed wyborem KPI ustalić cele działań,
  • określić liczbę wskaźników, optymalna liczba to 4–10,
  • wybrać wskaźniki, które pokażą pozytywne i negatywne skutki działań, aby mieć szerszy wgląd w strategię.

KPI w e-marketingu

Jest jedną z najprędzej rozwijających się gałęzi marketingu, która za pomocą strony internetowej ma szansę dotrzeć do znacznie większej liczby odbiorców niż za pośrednictwem tradycyjnych kanałów dystrybucji. Wynika to również z jasno określonych zasad poruszania się w świecie algorytmów wyszukiwarek czy wskaźników rankingowych. Są to narzędzia dające dostęp do ogromnej ilości danych, które są dostarczane na bieżąco.

Źródło: Polina Tankilevitch/pexels.com

Zastosowanie jasno określonych KPI pozwoli na zawężenie pola działań, a tym samym na zaoszczędzenie czasu i środków finansowych. W razie zmian wyników na negatywne od razu można wdrożyć szereg działań naprawczych, tak więc są one sygnałem, o którym nie należy zapominać.

Strony internetowe

Działania SEO są związane przede wszystkim ze stroną internetową, jej strukturą techniczną oraz pozycją rankingową w sieci. Im lepsza strategia, tym większa widoczność. Z tego powodu KPI w tym przypadku skupia się na:

Ruchu na stronie

Jest to liczba użytkowników, którzy odwiedzają stronę w określonym czasie. Można go sprawdzać w panelach Google Analytics (gdzie mamy dostęp do danych o ruchu w czasie rzeczywistym, średnim czasie wizyty, rodzaju odbiorców, źródłach ruchu, konwersjach) oraz Google Search Console (gdzie otrzymujemy informację na temat liczby kliknięć w link, fraz kluczowych czy lokalizacji).

Współczynniku klikalności (CTR)

Analizuje on kampanie internetowe za pomocą określenia liczby kliknięć w stosunku do liczby wyświetleń. Mowa tutaj przede wszystkim o kampaniach reklamowych, ich odpowiednim dopasowaniu do intencji użytkownika. Jest on w pełni obiektywny i to właśnie z jego pomocą możemy mierzyć zaangażowanie odbiorców.

Współczynniku konwersji (CR)

Parametr ten określa liczbę użytkowników, którzy podjęli się działań pożądanych przez właściciela strony. Chodzi tutaj o interakcje w postaci dokonania zakupu, założenia konta na stronie, zapisania się do newslettera, wypełnienia formularza itp. Wynik ten ocenia się w parze z CTR, aby mieć szersze spektrum interpretacji.

Współczynniku odrzuceń (Bounce Rate)

Pokazuje on, ile wizyt na stronie kończy się zrezygnowaniem z niej przez użytkownika. Jest to jednak wskaźnik, który nie uwzględnia czasu spędzonego w witrynie, a jedynie samą interakcję. Jeśli więc odbiorca odnajdzie na stronie potrzebne mu informacje, to odrzucenie w rzeczywistości jest konwersją. Trzeba być tutaj więc bardzo ostrożnym.

Zwrocie z inwestycji (ROI)

Wynik ten oznacza stosunek zysku netto do kosztów. Możemy w ten sposób zmierzyć rzeczywisty zysk z wydatków związanych z kampanią reklamową. Dzięki temu dowiemy się, czy strategia przynosi efekty, czy też powinniśmy dokonać w niej zmian. Warto go zestawić z ROAS, czyli zwrotem wydatków przeznaczonych na reklamę oraz ERS, który oblicza stosunek wszystkich opłat do całkowitej kwoty transakcji.

Kosztach za kliknięcie (CPC)

Jest to współczynnik reklamy wyrażony jako stosunek kosztów jej emisji do kliknięć, co ma swoje miejsce przypadku modelu PPC (Pay Per Click). Ile jesteśmy w stanie zapłacić za pojedyncze kliknięcie? Z CPC określasz swój budżet na daną kampanię. Pomaga on ocenić trafność reklamy, a także lepiej zarządzać budżetem.

Zaangażowaniu i zachowaniu klienta (CLV)

Wskaźnik ten ocenia tzw. wartość życiową klienta. Wynik jest sumą przychodów, jakie może wygenerować dla firmy jeden klient w czasie podjętej współpracy. Ilu lojalnych klientów posiada Twoja strona? Dzięki CLV możemy zoptymalizować środki na marketing, a także określić retencyjność użytkowników.

Liczbie sesji organicznych

Jest to kolejny wskaźnik KPI, który informuje, jaka ilość ruchu pochodzi z organicznych wyników wyszukiwania. Tym samym dostarcza informacji o skuteczności wybranych technik SEO. Dane te można odnaleźć w panelu Google Analytics w zakładce „Pozyskiwanie”.

Prędkość ładowania strony

Podstawowe wskaźniki internetowe Core Web Vitals służą ocenie prędkości ładowania się witryny i są tym samym czynnikiem rankingowym dla wyszukiwarek. Według badań, jeśli strona ładuje się więcej niż 3 sekundy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik ją opuści. Wzrasta tym samym współczynnik odrzuceń i zmniejsza się klikalność. Warto więc je sprawdzać w panelach Google i poprawiać swój wynik.

Wnioski

Optymalizacja działań SEO jest procesem, który wymaga nieustannej analizy. Nieocenioną pomocą są w tym wskaźniki KPI. Pamiętaj jednak, aby wybrać tylko te, które naprawdę wpływają na poprawę jakości witryny. Są one również przydatnym elementem audytów, które mają znaczenie dla pozycjonowania. Zadbaj więc o parametry strony i swoich działań, aby były zgodne z intencjami klientów oraz obranymi celami.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym jest landing page? Jakie ma znaczenie w procesie pozycjonowania?

    Czym jest landing page? Jakie ma znaczenie w procesie pozycjonowania?

    Landing page to specyficzny rodzaj strony internetowej, która wspiera kampanię marketingową. Wyjaśniamy dokładnie, co to jest i jaką odgrywa rolę w SEO.
    Jak pozycjonować blog? Optymalizacja SEO bloga

    Jak pozycjonować blog? Optymalizacja SEO bloga

    Blog może pozyskiwać duży ruch z Google bez względu na tematykę. Wymaga to optymalizacji witryny, jej dostosowania do wymagań algorytmu. Sprawdź, co musisz zrobić, aby pozyskać internautów z Google.
    Filtry i bany od Google – od A do Z

    Filtry i bany od Google – od A do Z

    Filtr to kara jaką nakłada Google za niedozwolone działania. Jakie filtry dokładnie to są filtry? Sprawdź!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.