Firmy tracą aż 35% sprzedaży z powodu złego UX (Amazon Web Services). Niezadowoleni konsumenci nie tylko nie wracają ponownie, ale też porzucają koszyk w trakcie robienia zakupów.
Prowadzisz własny sklep online? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, w jaki sposób UX może wpłynąć na sukces Twojego biznesu!
Miarą sukcesu w branży e-commerce jest współczynnik konwersji, czyli liczba akcji wykonanych przez wszystkich użytkowników, którzy wyświetlili stronę. W sklepie online najważniejszą konwersją jest oczywiście zakup – to on przynosi zysk.
Według serwisu WebFX aż 89% konsumentów robi zakupy u konkurencji już po jednym złym doświadczeniu z witryną. Jeśli nie zapewnisz swoim klientom pozytywnych wrażeń, dużo na tym stracisz!
Optymalizując UX, możesz natomiast znacząco poprawić współczynnik konwersji w swoim sklepie. To podstawowa i najważniejsza korzyść płynąca ze wdrożenia optymalizacji doświadczeń użytkownika w e-commerce!
W tym kontekście kluczowe znaczenie mają: nawigacja, CTA oraz formularz zakupowy.
Użytkownik nie powinien mieć problemu z poruszaniem się po sklepie i docieraniem do interesujących go sekcji. Trzeba zadbać o przejrzyste menu, jasną strukturę witryny oraz płynne, bezproblemowe działanie.
Duży „bałagan” w sklepie może odciągnąć uwagę klienta od produktu, który miał zamiar kupić. Dobrą praktyką jest stosowanie rozwiązań i schematów, do których użytkownicy są przyzwyczajeni.
CTA informuje użytkownika, co ma zrobić i gdzie kliknąć. Celem wezwania do działania jest skierowanie klienta do najważniejszego miejsca na ścieżce konwersji.
Na stronie produktu koniecznie musi znaleźć się przycisk przenoszący do formularza zakupowego, na przykład „Kup teraz”, „Kupuję”, „Dodaj do koszyka”.
Aż 65% użytkowników zrezygnuje z wypełniania formularza zakupowego, jeśli wymaga on podania zbyt wielu danych osobowych (KoMarketing). Internauci nie lubią też automatycznych subskrypcji newslettera.
Wymagasz od swoich klientów, aby przy zakupie zapisywali się na listę mailingową? Spodziewaj się, że ponad połowa z nich zrezygnuje z zakupu.
Na sukces biznesu składają się nie tylko liczba pozyskanych klientów i leadów, ale też ich zadowolenie oraz lojalność. Im więcej stałych klientów, tym niższe koszty sprzedaży.
UX ma znaczenie i w tej kwestii, ponieważ doświadczenia w procesie zakupowym decydują o tym, czy użytkownik powróci do sklepu następnym razem. Jak pokazują badania, prawie 90% konsumentów online jest mniej skłonnych do powrotu na stronę po jednym złym doświadczeniu (Econsultancy).
Dobry projekt UX zwiększa zatem Twoje szanse na utrzymanie lojalności. Dlaczego to takie ważne? Otóż łatwiej i taniej sprzedaje się produkt klientowi obecnemu niż nowemu. Do tego osoby, które znają markę, ufają jej i są wobec niej lojalne, zwykle wydają podczas zakupów więcej.
Pozytywne doświadczenia nie dotyczą wyłącznie samego procesu zakupowego w sklepie, ale też obsługi posprzedażowej. Warto:
Marki, które liczą na wysokie zyski, powinny zawsze stawiać klienta w centrum uwagi. Pozytywne doświadczenia muszą towarzyszyć odbiorcom przy każdej interakcji. Zadowolony klient bardziej ufa firmie i chętniej się angażuje!
Optymalizacja sklepu pod kątem UX to doskonały sposób, aby wzbudzić w konsumentach pozytywne emocje. W tym przypadku liczą się zarówno aspekty wizualne, nawigacja, użyteczność, bezpieczeństwo, jak i wspomniane wcześniej formularze zakupowe oraz CTA.
Duże znaczenie ma pierwsze wrażenie. Czy wiesz, że aż 75% internautów ocenia wiarygodność strony na podstawie jej wyglądu (BCS)? Większość osób nie ufa przestarzałym witrynom. Do tego nieatrakcyjny projekt pierwszej strony sprawia, że użytkownicy nie przechodzą do kolejnej sekcji, tylko korzystają z witryny konkurencji.
Poza interfejsem graficznym kluczową rolę odgrywają następujące aspekty:
Konsumenci coraz częściej robią zakupy za pośrednictwem smartfonów, dlatego oczekują, że strona będzie poprawnie wyświetlała się na urządzeniach mobilnych.
Ponad połowa użytkowników twierdzi, że jest mniej skłonna do nawiązania współpracy z firmą, która nie korzysta z responsywnego projektu witryny (Think with Google).
Certyfikat SSL to must have w sklepie internetowym. Jeśli nie zapewnisz swoim klientom bezpieczeństwa w kwestii przetwarzania danych, musisz liczyć się z niskim współczynnikiem konwersji i dużym stratami.
Witryna internetowa powinna być użyteczna, czyli odpowiadać na potrzeby użytkownika i pomagać mu w realizacji jego celu. Jeśli internauta trafia na kartę produktu, najprawdopodobniej zamierza go kupić. Musisz więc sprawić, aby proces ten przebiegał sprawnie.
O użyteczności można mówić też w kontekście treści np. opisów kategorii, produktów, wpisów poradnikowych czy też filmów. Powinny one rozwiązywać problem użytkownika.
W końcu nikt nie czyta tekstu „Jak wyprać kurtkę puchową?” dla przyjemności. Czytelnik oczekuje konkretnej odpowiedzi.
Według Google współczynnik odrzuceń wzrasta o 123%, gdy strona ładuje się zbyt długo. Zadbaj więc o szybkość i wydajność swojego sklepu.
UX i SEO mają ze sobą wiele wspólnego. Wydajność strony, certyfikat bezpieczeństwa, responsywność, użyteczność, wartościowy content – wszystkie te aspekty wpływają na widoczność w wyszukiwarce.
To oznacza, że gdy optymalizujesz sklep pod kątem doświadczeń użytkownika, wspierasz jednocześnie proces pozycjonowania, dzięki czemu pozycja Twojej witryny może się poprawić.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.