DARMOWY AUDYT SEO

Znaczenie UX dla sklepów internetowych

6 min czytania
Znaczenie UX dla sklepów internetowych
Kategoria SXO

Firmy tracą aż 35% sprzedaży z powodu złego UX (Amazon Web Services). Niezadowoleni konsumenci nie tylko nie wracają ponownie, ale też porzucają koszyk w trakcie robienia zakupów.

Prowadzisz własny sklep online? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, w jaki sposób UX może wpłynąć na sukces Twojego biznesu!

Spis treści:

Wyższy współczynnik konwersji

Miarą sukcesu w branży e-commerce jest współczynnik konwersji, czyli liczba akcji wykonanych przez wszystkich użytkowników, którzy wyświetlili stronę. W sklepie online najważniejszą konwersją jest oczywiście zakup – to on przynosi zysk.

Według serwisu WebFX aż 89% konsumentów robi zakupy u konkurencji już po jednym złym doświadczeniu z witryną. Jeśli nie zapewnisz swoim klientom pozytywnych wrażeń, dużo na tym stracisz!

Optymalizując UX, możesz natomiast znacząco poprawić współczynnik konwersji w swoim sklepie. To podstawowa i najważniejsza korzyść płynąca ze wdrożenia optymalizacji doświadczeń użytkownika w e-commerce!

 ramka dotycząca konwersji dzięki ux

W tym kontekście kluczowe znaczenie mają: nawigacja, CTA oraz formularz zakupowy.

  • Nawigacja

Użytkownik nie powinien mieć problemu z poruszaniem się po sklepie i docieraniem do interesujących go sekcji. Trzeba zadbać o przejrzyste menu, jasną strukturę witryny oraz płynne, bezproblemowe działanie.

Duży „bałagan” w sklepie może odciągnąć uwagę klienta od produktu, który miał zamiar kupić. Dobrą praktyką jest stosowanie rozwiązań i schematów, do których użytkownicy są przyzwyczajeni.

  • CTA (wezwanie do działania)

    CTA informuje użytkownika, co ma zrobić i gdzie kliknąć. Celem wezwania do działania jest skierowanie klienta do najważniejszego miejsca na ścieżce konwersji.

    Na stronie produktu koniecznie musi znaleźć się przycisk przenoszący do formularza zakupowego, na przykład „Kup teraz”, „Kupuję”, „Dodaj do koszyka”.

  • Formularz zakupowy

    Aż 65% użytkowników zrezygnuje z wypełniania formularza zakupowego, jeśli wymaga on podania zbyt wielu danych osobowych (KoMarketing). Internauci nie lubią też automatycznych subskrypcji newslettera.

    Wymagasz od swoich klientów, aby przy zakupie zapisywali się na listę mailingową? Spodziewaj się, że ponad połowa z nich zrezygnuje z zakupu.

Sprawdź: Marketing terytorialny – czym jest?

Utrzymanie lojalności klientów

Na sukces biznesu składają się nie tylko liczba pozyskanych klientów i leadów, ale też ich zadowolenie oraz lojalność. Im więcej stałych klientów, tym niższe koszty sprzedaży.

UX ma znaczenie i w tej kwestii, ponieważ doświadczenia w procesie zakupowym decydują o tym, czy użytkownik powróci do sklepu następnym razem. Jak pokazują badania, prawie 90% konsumentów online jest mniej skłonnych do powrotu na stronę po jednym złym doświadczeniu (Econsultancy).

Dobry projekt UX zwiększa zatem Twoje szanse na utrzymanie lojalności. Dlaczego to takie ważne? Otóż łatwiej i taniej sprzedaje się produkt klientowi obecnemu niż nowemu. Do tego osoby, które znają markę, ufają jej i są wobec niej lojalne, zwykle wydają podczas zakupów więcej.

 ramka informacyjna

Pozytywne doświadczenia nie dotyczą wyłącznie samego procesu zakupowego w sklepie, ale też obsługi posprzedażowej. Warto:

  • wdrożyć programy lojalnościowe,
  • zadbać o płynną interakcję w social mediach,
  • wysyłać wiadomości e-mail oparte na zdarzeniach (np. wiadomość z podziękowaniem za zakup).
Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Budowanie pozytywnych doświadczeń klientów

Marki, które liczą na wysokie zyski, powinny zawsze stawiać klienta w centrum uwagi. Pozytywne doświadczenia muszą towarzyszyć odbiorcom przy każdej interakcji. Zadowolony klient bardziej ufa firmie i chętniej się angażuje!

Optymalizacja sklepu pod kątem UX to doskonały sposób, aby wzbudzić w konsumentach pozytywne emocje. W tym przypadku liczą się zarówno aspekty wizualne, nawigacja, użyteczność, bezpieczeństwo, jak i wspomniane wcześniej formularze zakupowe oraz CTA.

Duże znaczenie ma pierwsze wrażenie. Czy wiesz, że aż 75% internautów ocenia wiarygodność strony na podstawie jej wyglądu (BCS)? Większość osób nie ufa przestarzałym witrynom. Do tego nieatrakcyjny projekt pierwszej strony sprawia, że użytkownicy nie przechodzą do kolejnej sekcji, tylko korzystają z witryny konkurencji.

Poza interfejsem graficznym kluczową rolę odgrywają następujące aspekty:

  • Dopasowanie do urządzeń mobilnych

    Konsumenci coraz częściej robią zakupy za pośrednictwem smartfonów, dlatego oczekują, że strona będzie poprawnie wyświetlała się na urządzeniach mobilnych.

    Ponad połowa użytkowników twierdzi, że jest mniej skłonna do nawiązania współpracy z firmą, która nie korzysta z responsywnego projektu witryny (Think with Google).

  • Certyfikat bezpieczeństwa

    Certyfikat SSL to must have w sklepie internetowym. Jeśli nie zapewnisz swoim klientom bezpieczeństwa w kwestii przetwarzania danych, musisz liczyć się z niskim współczynnikiem konwersji i dużym stratami.

  • Użyteczność strony i treści

    Witryna internetowa powinna być użyteczna, czyli odpowiadać na potrzeby użytkownika i pomagać mu w realizacji jego celu. Jeśli internauta trafia na kartę produktu, najprawdopodobniej zamierza go kupić. Musisz więc sprawić, aby proces ten przebiegał sprawnie.

    O użyteczności można mówić też w kontekście treści np. opisów kategorii, produktów, wpisów poradnikowych czy też filmów. Powinny one rozwiązywać problem użytkownika.

    W końcu nikt nie czyta tekstu „Jak wyprać kurtkę puchową?” dla przyjemności. Czytelnik oczekuje konkretnej odpowiedzi.

  • Wydajność strony

    Według Google współczynnik odrzuceń wzrasta o 123%, gdy strona ładuje się zbyt długo. Zadbaj więc o szybkość i wydajność swojego sklepu.

Sprawdź: Reklama a kliknięcia – jak znaleźć złoty środek w digital marketingu?

Większa widoczność w wyszukiwarce

UX i SEO mają ze sobą wiele wspólnego. Wydajność strony, certyfikat bezpieczeństwa, responsywność, użyteczność, wartościowy content – wszystkie te aspekty wpływają na widoczność w wyszukiwarce.

To oznacza, że gdy optymalizujesz sklep pod kątem doświadczeń użytkownika, wspierasz jednocześnie proces pozycjonowania, dzięki czemu pozycja Twojej witryny może się poprawić.

Wnioski

  • UX w sklepie internetowym zwiększa współczynnik konwersji, obniża współczynnik odrzuceń, buduje pozytywne doświadczenia i zwiększa szansę na utrzymanie lojalności klientów.
  • Optymalizacja pod kątem wrażeń użytkownika może pozytywnie wpłynąć na widoczność strony w SERP-ach.
  • Na dobry UX składają się zarówno aspekty wizualne, jak i techniczne.
  • Dla użytkowników największe znaczenie mają: prosty proces zakupowy, wydajność i bezpieczeństwo strony, dopasowanie do urządzeń mobilnych oraz atrakcyjny interfejs.
iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 2

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Inwestycja w firmę projektującą strony internetowe: przykuj uwagę wymagającego klienta
Inwestycja w firmę projektującą strony internetowe: przykuj uwagę wymagającego klienta
Dowiedz się, co możesz zyskać, współpracując z agencją projektującą strony.
Czym są punkty styku na ścieżce zakupowej?
Czym są punkty styku na ścieżce zakupowej?
Świat marketingu może być skomplikowany, choć nie musi. Jak ważne w customer journey są punkty styku? Czym są i jak je zaplanować, aby zwiększyć zyski?
Badanie metodą wędrówki poznawczej – na czym polega?
Badanie metodą wędrówki poznawczej – na czym polega?
Badanie metodą wędrówki poznawczej zyskuje coraz większą popularność. Warto więc wiedzieć, na czym polega i jak wykorzystać je w swojej strategii.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie