Z biegiem czasu doświadczenie użytkownika zaczęło odgrywać coraz większą rolę w zdobywaniu pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeśli chcesz zauważyć wzrost sprzedaży i zacząć generować nowych klientów, musisz wziąć pod uwagę bardziej aktualne zasady pozycjonowania.
W tym artykule postanowiliśmy wyjaśnić Ci, jak UX wpływa na SEO.
Skrót UX określa doświadczenia użytkownika płynące z obcowania z wybraną stroną internetową, aplikacją lub programem, a sam zakres User Experience jest bardzo szeroki. Są jednak pewne wytyczne, które zawsze należy spełnić, niezależnie od branży czy popularności danego portalu.
UX w bardzo dużym stopniu wpływa na wynik i pozycję strony w Google, lecz stanowi także fundament kolejnych działań pozycjonera. Podstawową zaletą prawidłowo zaplanowanego User Experience jest spełnienie wszelkich oczekiwań wybranych internautów, co wynika z połączenia szybkości działania strony z jej atrakcyjnością oraz łatwością nawigacji. W ten sposób skutecznie zmniejsza się bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń, zwiększa się jednocześnie zaangażowanie odwiedzających, które widać po wydłużeniu czasu przebywania na stronie oraz generowanej liczbie odsłon na sesję. Wszystko to ma bezpośredni wpływ na wynik wedle algorytmu Google.
Niezależnie od branży warto zadbać o jak najłatwiejszy dostęp do treści, spełnienie wszelkich oczekiwań w kwestii jakości plików graficznych, a także o prawidłową nawigację, która nie będzie wywoływała żadnych problemów w danej grupie docelowej i wiekowej. Istotne są nawet takie szczegóły, jak wielkość i krój czcionki, paginacja oraz liczba akapitów czy ewentualne wypunktowania w już istniejących artykułach.
Doświadczenie użytkownika to wypadkowa atrakcyjności wybranej strony oraz użyteczności i pozytywnych wrażeń nawet po jej opuszczeniu. Każda branża w tych kwestiach rządzi się zupełnie różnymi prawami, dlatego pozycjoner musi wziąć pod uwagę konkretną specyfikę danego przedsiębiorstwa, sklepu lub prywatnego bloga. Portal dedykowany dla nastolatków musi podobać się nastolatkom i młodym osobom, z kolei strona dedykowana księgowości powinna przypaść do gustu dorosłym użytkownikom Internetu, którzy oczekują profesjonalizmu i elegancji. Jak się okazuje, pozycjonowanie to złożony proces, pełen pułapek i przeszkód.
Warto także wziąć pod uwagę obecnego dostawcę usług hostingowych. Powolne ładowanie się strony ma bardzo negatywny wpływ zarówno na wyniki w wyszukiwarce Google, jak i na doświadczenie użytkownika. Zbyt długie oczekiwanie na załadowanie się tekstu bądź zdjęcia jest podstawową przyczyną wyjścia ze strony przez internautę, który w sieci poszukuje konkretnej informacji. Dobrym wyborem okaże się skorzystanie z usługi hostingowej znanej, lubianej firmy i wykupienie wyższego pakietu danych.
Nie można także przesadzać z liczbą słów kluczowych, to jeden z ważniejszych aspektów User Experience. Zbyt duże ich zagęszczenie i nienaturalne brzmienie tekstów może spowodować obniżenie rankingu oraz podwyższenie współczynnika odrzuceń.
Pozycjonowanie to szereg czynności SEO, które w efekcie mają doprowadzić wybraną domenę na sam szczyt wyników wyszukiwania w najpopularniejszej wyszukiwarce w kraju, w naszym przypadku Google.
Pierwsze dwa miejsca są zajęte zawsze przez linki wykupione, sponsorowane, podczas gdy kolejne pozycje zajmują już witryny naturalne (organiczne). To właśnie na nich skupia się proces pozycjonowania. Co ciekawe, na efekty zazwyczaj trzeba poczekać, gdyż Google nie aktualizuje swoich wyników na bieżąco.
Poniżej przedstawiamy wskazówki dotyczące ulepszenia działań UX pod kątem SEO.
Pierwszym krokiem niezbędnym do wypozycjonowania strony jest optymalizacja całej witryny pod kątem działań SEO. Robot Google monitoruje między innymi jej prędkość działania czy też braki w dostępie do treści, dlatego doskonałym wyborem będzie skorzystanie z usług znanej firmy hostingowej z dużym zapleczem i popularnością na danym rynku z minimalnym downtime.
Szybkość działania wpływa także na zachowanie internautów. Powolne ładowanie się zdjęć oraz treści może podwyższyć współczynnik odrzuceń. Należy więc jak najbardziej uprościć stronę i dostosować ją do wymogów użytkownika Internetu, mając na uwadze jego wygodę w nawigacji.
Jeśli napotkasz problemy techniczne w swojej witrynie, rozważ możliwość wyemigrowania na prostą i przyjazną platformę, która będzie zgodna z zasadami SEO. Pamiętaj, że przed migracją witryny należy przeprowadzić dokładną analizę danych. Jest to bardzo ważne, szczególnie w przypadku witryn e-commerce, które muszą rozważyć migrację produktów.
Fundamentem pozycjonowania jest zawsze wybór odpowiednich słów kluczowych i wprowadzenie ich do istniejącej już treści bądź zredagowanie nowych artykułów. Poznaj swoją grupę docelową, wybierz frazy, korzystając z zewnętrznych narzędzi SEO, zwracając uwagę na ich jak najlepsze dopasowanie do treści.
Warto wybierać skonkretyzowane słowa kluczowe oraz frazy, które precyzyjnie nawiązują do treści, przez co zatrzymają odwiedzającego na danej witrynie. Dobrze sprawdzają się frazy z długim ogonem, które gwarantują znacznie mniejszą liczbę wejść, lecz o zdecydowanie wyższej jakości. Dla przykładu oblegana fraza “sprzątanie” jest zdecydowanie bardziej ogólnikowa niż fraza “sprzątanie domów Kraków”, która zapewni lepsze wyniki pozycjonowania. Dobrą praktyką jest rozdzielenie słów kluczowych na różne podstrony.
Upewnij się, że użytkownicy rozumieją znaczenie Twojej strony i znajdującej się na niej treści. Strona internetowa powinna dotyczyć tego, co masz do zaoferowania. Tutaj nie ma miejsca na niezrozumiałe treści czy monotonność. Liczy się każde słowo!
Treść jest zawsze najważniejsza. Musisz zadbać o równowagę pomiędzy użytecznością a informacją. Znajdź złoty środek między łatwym dostępem do ważnych stron a rozmieszczeniem treści w witrynie.
Linki do swojej witryny warto umieszczać wyłącznie na portalach o dobrej reputacji, które już są obecne na wysokich wynikach w wybranej wyszukiwarce. Najlepiej sprawdzają się wówczas komentarze, a także artykuły sponsorowane, które mają także tę zaletę, że kierują do wybranej podstrony także organiczny, prawdziwy ruch.
Zbyt skomplikowana nawigacja i menu witryny mogą prowadzić do zamieszania. Spróbuj w nawigacji na stronie zawrzeć same niezbędne informacje i przekierowania. Zbyt duża liczba hiperłączy może przerazić użytkowników, którzy szybko zrezygnują z przeglądania produktów na stronie.
Postaraj się dodać elementy takie jak przyciski i linki, które zachęcą potencjalnych klientów do kliknięcia i przejścia dalej lub wykonania konkretnej czynności. Przycisk w treści lub tytule może mieć wpływ na współczynnik konwersji. Upewnij się, że Twój numer telefonu lub strona kontaktowa są łatwo dostępne i dobrze widoczne. Gdy użytkownik nie zainteresuje się żadnym elementem na stronie, prawdopodobnie uda się do konkurencji, która zachęci go w lepszy sposób niż Twoja firma.
Wielu właścicieli osobistych blogów, portfolio oraz stron internetowych, które bezpośrednio nie generują przychodu, decyduje się na pozycjonowanie we własnym zakresie. Koszty usług profesjonalnych pozycjonerów mogą dla wielu z nich stanowić zbyt dużą barierę. Wykonanie wielu etapów niezbędnych podczas pozycjonowania pozwala uzyskać stosunkowo dobrą pozycję w wyszukiwarce także własnoręcznie. Wiąże się to jednak z dość długą, mozolną pracą, a także niepewnymi efektami. Bardzo często efekty pozycjonowania są odwrotne do zamierzonych, gdyż algorytmy wyszukiwarek przewidują wiele sankcji i kar dla domen, które chcą dostać się na szczyt wyników wyszukiwania przy użyciu niedozwolonych środków.
Mamy nadzieję, że teraz już wiesz, jak działania UX na stronie wpływają na SEO. Projektując lub ulepszając swoją witrynę, weź pod uwagę powyższe zasady i upewnij się, że strona jest dostępna na dowolnym urządzeniu. W ten sposób stworzysz przyjazne miejsce w sieci, w którym użytkownicy będą przyjemnie spędzać czas. To wszystko sprawi, że będą chętnie polecać Twoje treści innym, dzięki czemu witryna stanie się popularna w sieci.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.