Znaczenie użyteczności w SEO

Znaczenie użyteczności w SEO

Pavel Danilyuk/pexels.com

Web usability to z ang. użyteczność strony internetowej. Czynnik ten określa, na ile dana strona WWW jest przyjazna w odbiorze dla użytkowników. Chodzi przede wszystkim o łatwość i wygodę z jej korzystania, co ma pozytywny wpływ na zachowania internautów, ruch, współczynnik konwersji oraz współczynnik odrzuceń. W przypadku witryn e-commerce dodatkowo wpływa na proces generowania leadów oraz zyski. Jak ważna jest użyteczność w SEO? Co zrobić, aby poprawić odbiór wrażeń naszej strony internetowej? Czas dowiedzieć się więcej na ten temat!

Co składa się na użyteczność w świecie online?

Web usability uwzględnia pojawiające się trendy oraz anonsuje kolejne zmiany, ważne pod kątem aktualizacji wyszukiwarki oraz czynników rankingowych. Specjalista Jakob Nielsen stworzył listę czynników decydujących o użyteczności strony.

  • Nauczalność, czyli stopień trudności w wykonywaniu kolejnych czynności przez użytkownika podczas jego pierwszego kontaktu ze stroną. Im dłużej zostaje na stronie, tym większe prawdopodobieństwo, że jest z niej zadowolony.
  • Efektywność, czyli czas, jakiego potrzebuje odbiorca na wykonanie interakcji, kiedy już poznał stronę.
  • Zdolność zapamiętywania, czyli szybkość w dojściu do wprawy przy poruszaniu się po stronie po dłuższej nieobecności na niej.
  • Satysfakcja, czyli komfort i wysoka ilość pozytywnych wrażeń związanych z korzystaniem ze strony. Odbiorca powraca na nią regularnie, dokonując kolejnych konwersji.
  • Błędy, czyli liczba zbędnych kroków – kliknięć w poszukiwaniu danej treści. Ścieżka, którą podąża odbiorca, jest chaotyczna i prowadzi go do frustracji.

Dylemat – być User Friendly czy Search Engine Friendly?

Jeśli zależy nam na tym, aby strona internetowa cieszyła się zainteresowaniem w sieci i była popularna, to musimy działać dwutorowo. Na pierwszym miejscu powinien stać potencjalny użytkownik. Musimy zapewnić mu szereg funkcjonalności w postaci menu, czytelnego układu, wygodnych przycisków, atrakcyjnej czcionki czy elementów wizualnych. Jeśli decydujemy się na reklamę, nie bez znaczenia jest również jej miejsce. Dalej niezbędny jest szybki serwer, który nie będzie obciążał skryptów, ani spowalniał prędkości ładowania.

Źródło: Mikhail Nilov/pexels.com

Z drugiej strony jednak nie możemy zapomnieć o wyszukiwarce internetowej, algorytmach, robotach sieciowych oraz czynnikach rankingowych. Mowa tutaj o technicznym zapleczu SEO on-site i off-site. Elementy przez nas wdrożone są skrupulatnie analizowane, oceniane, a w efekcie prezentowane w postaci rankingu w wyszukiwarce. Jeśli nie spełnimy określonych wymagań, nie znajdziemy się na pierwszej stronie. Dlaczego jest to tak ważne? Jedynie 25% odbiorców zagląda bowiem na dalsze karty wyników. Tworząc ciekawy content, z pewnością chcemy, aby był czytany. Warto więc zadbać o odpowiednią użyteczność zarówno dla użytkowników, jak i Google.

Pozycjonowanie a użyteczność

SEO (Search Engine Optimization) to szereg technik wspierających widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania, a także konwersję, ruch oraz rozpoznawalność w sieci. Optymalizacja i pozycjonowanie są więc ściśle powiązane z web usability.

  • Odpowiednio zaimplementowany oraz unikalny content wspiera pozyskiwanie wartościowych linków i cytowań, co wpływa bezpośrednio na ranking wyszukiwarki.
  • Zoptymalizowane nagłówki, tytuły oraz struktura treści ułatwiają poruszanie się po stronie, a także oddziałują na szybkość indeksowania witryny.
  • Odpowiednio dobrane meta tagi, słowa kluczowe, fragmenty rozszerzone oraz wyróżnione pomagają robotom w lepszy sposób odczytać naszą witrynę, a co za tym idzie – zaprezentować ją odbiorcom.

Użyteczność w SEO ma za zadanie nie tylko wspierać pozyskiwanie nowych użytkowników bądź klientów w przypadku witryn e-commerce, ale stworzyć z nich lojalną, stale powracającą bazę odbiorców. Przyczyni się to do jej naturalnej promocji, jak choćby poprzez udostępnianie jej kolejnym osobom. W ten sposób uzyskamy cenny ruch, a Google będzie nas częściej indeksować.

Konwersja a użyteczność

Jednym z ważnych czynników w świecie SEO jest konwersja, czyli proces zachęcania odbiorców do interakcji ze stroną, zgodnie z naszym planem. Dokonanie zakupu online, rejestracja konta, kliknięcie baneru reklamowego, zapisanie się do newslettera czy pobranie pliku – to właśnie na tym nam zależy. Jeśli strona nie jest użyteczna, odbiorca nie będzie nią zainteresowany, a nasza strategia pójdzie na marne.

Pod kątem web usability warto więc zadbać o:

  • układ nawigacji,
  • szatę graficzną strony i jej kolorystykę,
  • sposób przedstawienia informacji,
  • łatwość w poszukiwaniu treści (przede wszystkim danych kontaktowych),
  • budowę formularza,
  • responsywność pod kątem urządzeń mobilnych,
  • prędkość ładowania.

Z punktu widzenia SEO szczególnie ważne są przyciski web push (powiadomienia) oraz call to action (zawołania do działania). Należy skupić się na personalizacji, aby osiągnąć cel.

Copywriting a użyteczność

Treść jest tak naprawdę najważniejszym elementem strony, ponieważ to właśnie jej poszukują odbiorcy. W sieci może być to wszystko: od artykułu, przez wideo, ilustracje, webinary, case study, aż po raporty i wykresy. Wiele osób decyduje się w tym zakresie na pomoc copywritera.

Podczas tworzenia treści należy zdawać sobie sprawę, czego użytkownik oczekuje, jakie ma zainteresowania oraz z jakimi problemami się mierzy. Następnie starać się to spełnić w jasny, klarowny sposób, aby przekaz został zrozumiany przez osobę, która nie posiada rozległej wiedzy w danej tematyce. Należy w tym kontekście bardzo jasno określić odbiorcę: jego płeć, wiek, wykształcenie, zawód, miejsce zamieszkania. Wówczas konieczna jest optymalizacja contentu na potrzeby wyszukiwarki, czyli zaimplementowanie słów kluczowych oraz linków.

E-commerce a użyteczność

Web usability jest również ważne w przypadku marketingu internetowego oraz generowania leadów sprzedażowych. Należy zadbać o przejrzystość informacji i dostosować się do wymagań potencjalnego klienta, gdyż może on z łatwością przejść do konkurencji. Z tego względu tak ważna jest personalizacja usług oraz wygodny kontakt. Warto zadbać o łatwość w poszukiwaniu produktów lub usług.

Jak powinna wyglądać użyteczna wyszukiwarka w sklepie internetowym?

  • Musi być widoczna;
  • powinna zawierać funkcję autouzupełniania;
  • powinna zwracać wynik każdego zapytania;
  • powinna mieć opcję sortowania za pomocą dodatkowych filtrów.
Sprawdź: Korzyści ze współpracy z brokerem kurierskim

Wnioski

Użyteczność w SEO i SEM jest niezwykle rozległa. Tak naprawdę chodzi o odpowiednią optymalizację technicznych elementów oraz maksymalizację pozytywnych wrażeń odbiorców w związku z korzystaniem z witryny. Wiąże się to z wyjątkowo popularną strategią SXO, łączącą w sobie wyżej omówione elementy. Twórca strony powinien spełnić wymagania i Google, i odbiorców.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 5
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym jest evergreen content i jakie ma znaczenie dla SEO?
    Czym jest evergreen content i jakie ma znaczenie dla SEO?
    Stworzenie treści, które cieszyć się będą stałym zainteresowaniem, to nie lada wyzwanie. Jednak z naszymi wskazówkami z pewnością sobie poradzisz!
    Negatywne SEO: Co zrobić, kiedy Twoja witryna została zaatakowana?
    Negatywne SEO: Co zrobić, kiedy Twoja witryna została zaatakowana?
    Sieć może okazać się nieprzyjaznym miejscem. Wiesz, czym jest depozycjonowanie? Jakie techniki wykorzystuje negatywne SEO? Możesz chronić swoją witrynę.
    Google Moja Firma – optymalizacja w kilku prostych krokach
    Google Moja Firma – optymalizacja w kilku prostych krokach
    Google jest nieugięte, przez co pozycjonowanie strony na topowych pozycjach w SERP, wiąże się z nieustanną elastycznością. Dlatego obecność na platformie Google Moja Firma, jest obowiązkowa!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę