DARMOWY AUDYT SEO

Znaczenie użyteczności w SEO

6 min czytania
Znaczenie użyteczności w SEO
Kategoria Pozycjonowanie

Web usability to z ang. użyteczność strony internetowej. Czynnik ten określa, na ile dana strona WWW jest przyjazna w odbiorze dla użytkowników. Chodzi przede wszystkim o łatwość i wygodę z jej korzystania, co ma pozytywny wpływ na zachowania internautów, ruch, współczynnik konwersji oraz współczynnik odrzuceń. W przypadku witryn e-commerce dodatkowo wpływa na proces generowania leadów oraz zyski. Jak ważna jest użyteczność w SEO? Co zrobić, aby poprawić odbiór wrażeń naszej strony internetowej? Czas dowiedzieć się więcej na ten temat!

Spis treści:

Co składa się na użyteczność w świecie online?

Web usability uwzględnia pojawiające się trendy oraz anonsuje kolejne zmiany, ważne pod kątem aktualizacji wyszukiwarki oraz czynników rankingowych. Specjalista Jakob Nielsen stworzył listę czynników decydujących o użyteczności strony.

  • Nauczalność, czyli stopień trudności w wykonywaniu kolejnych czynności przez użytkownika podczas jego pierwszego kontaktu ze stroną. Im dłużej zostaje na stronie, tym większe prawdopodobieństwo, że jest z niej zadowolony.
  • Efektywność, czyli czas, jakiego potrzebuje odbiorca na wykonanie interakcji, kiedy już poznał stronę.
  • Zdolność zapamiętywania, czyli szybkość w dojściu do wprawy przy poruszaniu się po stronie po dłuższej nieobecności na niej.
  • Satysfakcja, czyli komfort i wysoka ilość pozytywnych wrażeń związanych z korzystaniem ze strony. Odbiorca powraca na nią regularnie, dokonując kolejnych konwersji.
  • Błędy, czyli liczba zbędnych kroków – kliknięć w poszukiwaniu danej treści. Ścieżka, którą podąża odbiorca, jest chaotyczna i prowadzi go do frustracji.

Dylemat – być User Friendly czy Search Engine Friendly?

Jeśli zależy nam na tym, aby strona internetowa cieszyła się zainteresowaniem w sieci i była popularna, to musimy działać dwutorowo. Na pierwszym miejscu powinien stać potencjalny użytkownik. Musimy zapewnić mu szereg funkcjonalności w postaci menu, czytelnego układu, wygodnych przycisków, atrakcyjnej czcionki czy elementów wizualnych. Jeśli decydujemy się na reklamę, nie bez znaczenia jest również jej miejsce. Dalej niezbędny jest szybki serwer, który nie będzie obciążał skryptów, ani spowalniał prędkości ładowania.

Z drugiej strony jednak nie możemy zapomnieć o wyszukiwarce internetowej, algorytmach, robotach sieciowych oraz czynnikach rankingowych. Mowa tutaj o technicznym zapleczu SEO on-site i off-site. Elementy przez nas wdrożone są skrupulatnie analizowane, oceniane, a w efekcie prezentowane w postaci rankingu w wyszukiwarce. Jeśli nie spełnimy określonych wymagań, nie znajdziemy się na pierwszej stronie. Dlaczego jest to tak ważne? Jedynie 25% odbiorców zagląda bowiem na dalsze karty wyników. Tworząc ciekawy content, z pewnością chcemy, aby był czytany. Warto więc zadbać o odpowiednią użyteczność zarówno dla użytkowników, jak i Google.

Pozycjonowanie a użyteczność

SEO (Search Engine Optimization) to szereg technik wspierających widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania, a także konwersję, ruch oraz rozpoznawalność w sieci. Optymalizacja i pozycjonowanie są więc ściśle powiązane z web usability.

  • Odpowiednio zaimplementowany oraz unikalny content wspiera pozyskiwanie wartościowych linków i cytowań, co wpływa bezpośrednio na ranking wyszukiwarki.
  • Zoptymalizowane nagłówki, tytuły oraz struktura treści ułatwiają poruszanie się po stronie, a także oddziałują na szybkość indeksowania witryny.
  • Odpowiednio dobrane meta tagi, słowa kluczowe, fragmenty rozszerzone oraz wyróżnione pomagają robotom w lepszy sposób odczytać naszą witrynę, a co za tym idzie – zaprezentować ją odbiorcom.

Użyteczność w SEO ma za zadanie nie tylko wspierać pozyskiwanie nowych użytkowników bądź klientów w przypadku witryn e-commerce, ale stworzyć z nich lojalną, stale powracającą bazę odbiorców. Przyczyni się to do jej naturalnej promocji, jak choćby poprzez udostępnianie jej kolejnym osobom. W ten sposób uzyskamy cenny ruch, a Google będzie nas częściej indeksować.

Konwersja a użyteczność

Jednym z ważnych czynników w świecie SEO jest konwersja, czyli proces zachęcania odbiorców do interakcji ze stroną, zgodnie z naszym planem. Dokonanie zakupu online, rejestracja konta, kliknięcie baneru reklamowego, zapisanie się do newslettera czy pobranie pliku – to właśnie na tym nam zależy. Jeśli strona nie jest użyteczna, odbiorca nie będzie nią zainteresowany, a nasza strategia pójdzie na marne.

Pod kątem web usability warto więc zadbać o:

  • układ nawigacji,
  • szatę graficzną strony i jej kolorystykę,
  • sposób przedstawienia informacji,
  • łatwość w poszukiwaniu treści (przede wszystkim danych kontaktowych),
  • budowę formularza,
  • responsywność pod kątem urządzeń mobilnych,
  • prędkość ładowania.

Z punktu widzenia SEO szczególnie ważne są przyciski web push (powiadomienia) oraz call to action (zawołania do działania). Należy skupić się na personalizacji, aby osiągnąć cel.

Copywriting a użyteczność

Treść jest tak naprawdę najważniejszym elementem strony, ponieważ to właśnie jej poszukują odbiorcy. W sieci może być to wszystko: od artykułu, przez wideo, ilustracje, webinary, case study, aż po raporty i wykresy. Wiele osób decyduje się w tym zakresie na pomoc copywritera.

Podczas tworzenia treści należy zdawać sobie sprawę, czego użytkownik oczekuje, jakie ma zainteresowania oraz z jakimi problemami się mierzy. Następnie starać się to spełnić w jasny, klarowny sposób, aby przekaz został zrozumiany przez osobę, która nie posiada rozległej wiedzy w danej tematyce. Należy w tym kontekście bardzo jasno określić odbiorcę: jego płeć, wiek, wykształcenie, zawód, miejsce zamieszkania. Wówczas konieczna jest optymalizacja contentu na potrzeby wyszukiwarki, czyli zaimplementowanie słów kluczowych oraz linków.

E-commerce a użyteczność

Web usability jest również ważne w przypadku marketingu internetowego oraz generowania leadów sprzedażowych. Należy zadbać o przejrzystość informacji i dostosować się do wymagań potencjalnego klienta, gdyż może on z łatwością przejść do konkurencji. Z tego względu tak ważna jest personalizacja usług oraz wygodny kontakt. Warto zadbać o łatwość w poszukiwaniu produktów lub usług.

Jak powinna wyglądać użyteczna wyszukiwarka w sklepie internetowym?

  • Musi być widoczna;
  • powinna zawierać funkcję autouzupełniania;
  • powinna zwracać wynik każdego zapytania;
  • powinna mieć opcję sortowania za pomocą dodatkowych filtrów.
Sprawdź: On-page vs. off-page SEO 2023

Wnioski

Użyteczność w SEO i SEM jest niezwykle rozległa. Tak naprawdę chodzi o odpowiednią optymalizację technicznych elementów oraz maksymalizację pozytywnych wrażeń odbiorców w związku z korzystaniem z witryny. Wiąże się to z wyjątkowo popularną strategią SXO, łączącą w sobie wyżej omówione elementy. Twórca strony powinien spełnić wymagania i Google, i odbiorców.

Aleksandra Pietrzak
Copywriter
Kuratorka w Muzeum Narodowym w Poznaniu, absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Sztuki Współczesnej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, kuratorka wystaw oraz autorka tekstów naukowych i popularno-naukowych. Miłośniczka sztuki, literatury współczesnej i podróży.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 6

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Na czym polega renderowanie witryny? Renderowanie stron jako robot Google – jak i po co to robić?
Na czym polega renderowanie witryny? Renderowanie stron jako robot Google – jak i po co to robić?
Renderowanie witryny internetowej to ważny proces – dzięki niemu Twoja strona może być widoczna dla użytkowników sieci. Warto wiedzieć więcej!
Jak zoptymalizować stronę błędu 404 pod kątem SEO i zwiększenia konwersji?
Jak zoptymalizować stronę błędu 404 pod kątem SEO i zwiększenia konwersji?
Optymalizacja strony z błędem 404 to świetny sposób na zwiększenie konwersji. Warto wiedzieć, jakie techniki zastosować, aby pozbyć się tego problemu.
Dlaczego pozycja strony w rankingu spada?
Dlaczego pozycja strony w rankingu spada?
Na ranking Google wpływa wiele zróżnicowanych czynników. Przyjrzyjmy się więc elementom, w wyniku których Twoja pozycja w wyszukiwarce znacznie spadła.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie