Web usability to z ang. użyteczność strony internetowej. Czynnik ten określa, na ile dana strona WWW jest przyjazna w odbiorze dla użytkowników. Chodzi przede wszystkim o łatwość i wygodę z jej korzystania, co ma pozytywny wpływ na zachowania internautów, ruch, współczynnik konwersji oraz współczynnik odrzuceń. W przypadku witryn e-commerce dodatkowo wpływa na proces generowania leadów oraz zyski. Jak ważna jest użyteczność w SEO? Co zrobić, aby poprawić odbiór wrażeń naszej strony internetowej? Czas dowiedzieć się więcej na ten temat!
Web usability uwzględnia pojawiające się trendy oraz anonsuje kolejne zmiany, ważne pod kątem aktualizacji wyszukiwarki oraz czynników rankingowych. Specjalista Jakob Nielsen stworzył listę czynników decydujących o użyteczności strony.
Jeśli zależy nam na tym, aby strona internetowa cieszyła się zainteresowaniem w sieci i była popularna, to musimy działać dwutorowo. Na pierwszym miejscu powinien stać potencjalny użytkownik. Musimy zapewnić mu szereg funkcjonalności w postaci menu, czytelnego układu, wygodnych przycisków, atrakcyjnej czcionki czy elementów wizualnych. Jeśli decydujemy się na reklamę, nie bez znaczenia jest również jej miejsce. Dalej niezbędny jest szybki serwer, który nie będzie obciążał skryptów, ani spowalniał prędkości ładowania.
Z drugiej strony jednak nie możemy zapomnieć o wyszukiwarce internetowej, algorytmach, robotach sieciowych oraz czynnikach rankingowych. Mowa tutaj o technicznym zapleczu SEO on-site i off-site. Elementy przez nas wdrożone są skrupulatnie analizowane, oceniane, a w efekcie prezentowane w postaci rankingu w wyszukiwarce. Jeśli nie spełnimy określonych wymagań, nie znajdziemy się na pierwszej stronie. Dlaczego jest to tak ważne? Jedynie 25% odbiorców zagląda bowiem na dalsze karty wyników. Tworząc ciekawy content, z pewnością chcemy, aby był czytany. Warto więc zadbać o odpowiednią użyteczność zarówno dla użytkowników, jak i Google.
SEO (Search Engine Optimization) to szereg technik wspierających widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania, a także konwersję, ruch oraz rozpoznawalność w sieci. Optymalizacja i pozycjonowanie są więc ściśle powiązane z web usability.
Użyteczność w SEO ma za zadanie nie tylko wspierać pozyskiwanie nowych użytkowników bądź klientów w przypadku witryn e-commerce, ale stworzyć z nich lojalną, stale powracającą bazę odbiorców. Przyczyni się to do jej naturalnej promocji, jak choćby poprzez udostępnianie jej kolejnym osobom. W ten sposób uzyskamy cenny ruch, a Google będzie nas częściej indeksować.
Jednym z ważnych czynników w świecie SEO jest konwersja, czyli proces zachęcania odbiorców do interakcji ze stroną, zgodnie z naszym planem. Dokonanie zakupu online, rejestracja konta, kliknięcie baneru reklamowego, zapisanie się do newslettera czy pobranie pliku – to właśnie na tym nam zależy. Jeśli strona nie jest użyteczna, odbiorca nie będzie nią zainteresowany, a nasza strategia pójdzie na marne.
Pod kątem web usability warto więc zadbać o:
Z punktu widzenia SEO szczególnie ważne są przyciski web push (powiadomienia) oraz call to action (zawołania do działania). Należy skupić się na personalizacji, aby osiągnąć cel.
Treść jest tak naprawdę najważniejszym elementem strony, ponieważ to właśnie jej poszukują odbiorcy. W sieci może być to wszystko: od artykułu, przez wideo, ilustracje, webinary, case study, aż po raporty i wykresy. Wiele osób decyduje się w tym zakresie na pomoc copywritera.
Podczas tworzenia treści należy zdawać sobie sprawę, czego użytkownik oczekuje, jakie ma zainteresowania oraz z jakimi problemami się mierzy. Następnie starać się to spełnić w jasny, klarowny sposób, aby przekaz został zrozumiany przez osobę, która nie posiada rozległej wiedzy w danej tematyce. Należy w tym kontekście bardzo jasno określić odbiorcę: jego płeć, wiek, wykształcenie, zawód, miejsce zamieszkania. Wówczas konieczna jest optymalizacja contentu na potrzeby wyszukiwarki, czyli zaimplementowanie słów kluczowych oraz linków.
Web usability jest również ważne w przypadku marketingu internetowego oraz generowania leadów sprzedażowych. Należy zadbać o przejrzystość informacji i dostosować się do wymagań potencjalnego klienta, gdyż może on z łatwością przejść do konkurencji. Z tego względu tak ważna jest personalizacja usług oraz wygodny kontakt. Warto zadbać o łatwość w poszukiwaniu produktów lub usług.
Jak powinna wyglądać użyteczna wyszukiwarka w sklepie internetowym?
Użyteczność w SEO i SEM jest niezwykle rozległa. Tak naprawdę chodzi o odpowiednią optymalizację technicznych elementów oraz maksymalizację pozytywnych wrażeń odbiorców w związku z korzystaniem z witryny. Wiąże się to z wyjątkowo popularną strategią SXO, łączącą w sobie wyżej omówione elementy. Twórca strony powinien spełnić wymagania i Google, i odbiorców.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.