SKUTECZNA AGENCJA SEO
E-COMMERCE 360

Odcinek 11 S01

Analiza i wizualizacja danych to tylko 20% pracy analityka!


Obejrzenie odcinka zajmie ci:  29 min

Obejrzyj rozmowę

Odsłuchaj rozmowę

Czym zajmuje się analityk w agencji SEO i czy tak naprawdę jest w ogóle
potrzebny?

Ja uważam, że analityk powinien znajdować się w każdej większej firmie. W SEO mamy dostęp do wielu danych i źródeł. Przyszedł moment, w którym trzeba było się zastanowić, jak te dane wykorzystywać. Analizą zajmuje się właśnie analityk. W agencji SEO analitycy dbają o to, żeby pozycjonerzy mieli odpowiedni stan wiedzy, po to by przekazywać najlepsze informacje naszym klientom.

Czy możemy porównywać dane analityczne branży meblarskiej do danych z
branży odzieżowej?

Absolutnie nie. Sama kategoryzacja i określenie kategorii danych stron nie jest wcale taką prostą sprawą bez odpowiednich wytycznych, bez przerobionego pewnego scenariusza. Za każdym razem możemy w zupełnie inny sposób określić kategorie danej strony.

 Jakie dane można uzyskać dzięki Tableau?

W Tableau korzystamy z dwóch elementów. Jednym jest sama wizualizacja danych i analiza, tzw. business intelligence. Innym bardzo ważnym elementem jest też budowanie mini hurtowni danych.

Jaki jest główny problem zbierania danych w Google Analytics?

Główny problem zbierania danych w GA polega na tym, że nie można ich odzyskać historycznie. Jeśli te dane nie były wcześniej zbierane prawidłowo to zarówno my, jak i klient możemy tego nie odzyskać.

Jak powinny korzystać z Analyticsa osoby początkujące, by nie popsuć
danych nieodpowiednimi działaniami?

Dotyczy to przede wszystkim zmian, które będą wykonywane na poziomie widoku. Zanim w ogóle przystąpimy do jakichkolwiek działań, tworzymy widok, który jest tzw. backup-em. Jest to widok źródłowy, na którym staramy się trzymać jak najmniej – włączamy tam tylko podstawowe elementy, takie jak e-commerce lub strona domyślna. Dzięki temu nawet, jeśli w przyszłości będziemy chcieli coś zmienić na naszej stronie, to zachowamy ciągłość danych. Ciągłość danych jest bardzo ważna w analizie.

Na czym polega analiza logów serwerowych i po co ona w ogóle jest? I czego
się można z niej dowiedzieć?

Nie korzystamy z żadnych źródeł, do których ktoś inny nie ma dostępu. Ponieważ każdy serwer w momencie, gdy wchodzi na niego użytkownik bądź robot odnotowuje ten fakt, podaje kilka podstawowych informacji. My wyciągamy te wszystkie informacje z serwera. Zestawiamy je z innymi źródłami, takimi jak Crawl, Google Analytics, Google Search, czy Ahrefs. I działamy według wcześniej wypracowanej procedury, gdzie wyciągamy konkretne elementy, konkretne błędy. Co to trak nam naprawdę daje? To, że mamy dostęp do informacji, które nie są normalnie prezentowane, ponieważ możemy dostać rzeczywistą ilość wywołania na przykład błędu 404. Tego nie dostaniemy w żaden inny sposób, ponieważ Google Analytics nam tego nie umożliwia. Również Google Search Console nie daje nam takiej informacji.

Czy logi zawierają informację o tym, jaki użytkownik odwiedził stronę?

Tak, logi zawierają informację o tym jaki użytkownik, na jakim urządzeniu, na jakim adresie i ile czasu spędził na stronie. Nie wszyscy mają świadomość tego, ale robot Google też jest użytkownikiem, co prawda zautomatyzowanym, ale nadal użytkownikiem.

Wojtek

Wojtek Haremza

Head of SEO w Grupa iCEA

Wojtek zna się na rzeczy ‒ skutecznie łączy teorię z mocnymi kompetencjami praktycznymi, co pozwala mu efektywnie zarządzać procesami pozycjonowania dla klientów Grupy iCEA. Wieloletnie doświadczenie sprawia, że niejedno już widział, ale nie twierdzi, że nic go nie zaskoczy. Uważa, że pozycjonowanie to branża pełna wyzwań, gdzie można rozwinąć skrzydła ‒ trzeba jednak być na bieżąco.