Odcinek 11 S01

Analiza i wizualizacja danych to tylko 20% pracy analityka!


Obejrzenie odcinka zajmie ci:  29 min

Obejrzyj rozmow臋

Ods艂uchaj rozmow臋

Czym zajmuje si臋 analityk w agencji SEO i czy tak naprawd臋 jest w og贸le
potrzebny?

Ja uwa偶am, 偶e analityk powinien znajdowa膰 si臋 w ka偶dej wi臋kszej firmie. W SEO mamy dost臋p do wielu danych i 藕r贸de艂. Przyszed艂 moment, w kt贸rym trzeba by艂o si臋 zastanowi膰, jak te dane wykorzystywa膰. Analiz膮 zajmuje si臋 w艂a艣nie analityk. W agencji SEO analitycy dbaj膮 o to, 偶eby pozycjonerzy mieli odpowiedni stan wiedzy, po to by przekazywa膰 najlepsze informacje naszym klientom.

Czy mo偶emy por贸wnywa膰 dane analityczne bran偶y meblarskiej do danych z
bran偶y odzie偶owej?

Absolutnie nie. Sama kategoryzacja i okre艣lenie kategorii danych stron nie jest wcale tak膮 prost膮 spraw膮 bez odpowiednich wytycznych, bez przerobionego pewnego scenariusza. Za ka偶dym razem mo偶emy w zupe艂nie inny spos贸b okre艣li膰 kategorie danej strony.

聽Jakie dane mo偶na uzyska膰 dzi臋ki Tableau?

W Tableau korzystamy z dw贸ch element贸w. Jednym jest sama wizualizacja danych i analiza, tzw. business intelligence. Innym bardzo wa偶nym elementem jest te偶 budowanie mini hurtowni danych.

Jaki jest g艂贸wny problem zbierania danych w Google Analytics?

G艂贸wny problem zbierania danych w GA polega na tym, 偶e nie mo偶na ich odzyska膰 historycznie. Je艣li te dane nie by艂y wcze艣niej zbierane prawid艂owo to zar贸wno my, jak i klient mo偶emy tego nie odzyska膰.

Jak powinny korzysta膰 z Analyticsa osoby pocz膮tkuj膮ce, by nie popsu膰
danych nieodpowiednimi dzia艂aniami?

Dotyczy to przede wszystkim zmian, kt贸re b臋d膮 wykonywane na poziomie widoku. Zanim w og贸le przyst膮pimy do jakichkolwiek dzia艂a艅, tworzymy widok, kt贸ry jest tzw. backup-em. Jest to widok 藕r贸d艂owy, na kt贸rym staramy si臋 trzyma膰 jak najmniej 鈥 w艂膮czamy tam tylko podstawowe elementy, takie jak e-commerce lub strona domy艣lna. Dzi臋ki temu nawet, je艣li w przysz艂o艣ci b臋dziemy chcieli co艣 zmieni膰 na naszej stronie, to zachowamy ci膮g艂o艣膰 danych. Ci膮g艂o艣膰 danych jest bardzo wa偶na w analizie.

Na czym polega analiza log贸w serwerowych i po co ona w og贸le jest? I czego
si臋 mo偶na z niej dowiedzie膰?

Nie korzystamy z 偶adnych 藕r贸de艂, do kt贸rych kto艣 inny nie ma dost臋pu. Poniewa偶 ka偶dy serwer w momencie, gdy wchodzi na niego u偶ytkownik b膮d藕 robot odnotowuje ten fakt, podaje kilka podstawowych informacji. My wyci膮gamy te wszystkie informacje z serwera. Zestawiamy je z innymi 藕r贸d艂ami, takimi jak Crawl, Google Analytics, Google Search, czy Ahrefs. I dzia艂amy wed艂ug wcze艣niej wypracowanej procedury, gdzie wyci膮gamy konkretne elementy, konkretne b艂臋dy. Co to trak nam naprawd臋 daje? To, 偶e mamy dost臋p do informacji, kt贸re nie s膮 normalnie prezentowane, poniewa偶 mo偶emy dosta膰 rzeczywist膮 ilo艣膰 wywo艂ania na przyk艂ad b艂臋du 404. Tego nie dostaniemy w 偶aden inny spos贸b, poniewa偶 Google Analytics nam tego nie umo偶liwia. R贸wnie偶 Google Search Console nie daje nam takiej informacji.

Czy logi zawieraj膮 informacj臋 o tym, jaki u偶ytkownik odwiedzi艂 stron臋?

Tak, logi zawieraj膮 informacj臋 o tym jaki u偶ytkownik, na jakim urz膮dzeniu, na jakim adresie i ile czasu sp臋dzi艂 na stronie. Nie wszyscy maj膮 艣wiadomo艣膰 tego, ale robot Google te偶 jest u偶ytkownikiem, co prawda zautomatyzowanym, ale nadal u偶ytkownikiem.

Wojtek

Wojtek Haremza

Head of SEO w Grupa iCEA

Wojtek zna si臋 na rzeczy 鈥 skutecznie 艂膮czy teori臋 z mocnymi kompetencjami praktycznymi, co pozwala mu efektywnie zarz膮dza膰 procesami pozycjonowania dla klient贸w Grupy iCEA. Wieloletnie do艣wiadczenie sprawia, 偶e niejedno ju偶 widzia艂, ale nie twierdzi, 偶e nic go nie zaskoczy. Uwa偶a, 偶e pozycjonowanie to bran偶a pe艂na wyzwa艅, gdzie mo偶na rozwin膮膰 skrzyd艂a 鈥 trzeba jednak by膰 na bie偶膮co.