SKUTECZNA AGENCJA SEO
E-COMMERCE 360

Odcinek 2 OS2

Dlaczego efekty SEO nie s膮 jeszcze widoczne?! 馃槺


Obejrzenie odcinka zajmie ci:  29 min

Obejrzyj rozmow臋

Ods艂uchaj rozmow臋

Cze艣膰 wszystkim. To ju偶 drugi sezon programu, w kt贸rym opowiadamy sobie o problemach zwi膮zanych z SEO. Tak naprawd臋 nie by艂o tu jeszcze osoby, kt贸re na pytania zwi膮zanych z SEO wie wszystko. Lepiej p贸藕no ni偶 wcale. Przed Wami Krzysztof Wrzesi艅ski 鈥 kierownik dzia艂u Customer Success. My tutaj gadu-gadu o SEO, ale tak naprawd臋 to Ty masz do czynienia z najwi臋ksz膮 ilo艣ci膮 pyta艅 o SEO w ca艂ej firmie, bo jeste艣 szefem ca艂ego Customer Success. Jak my艣lisz, jakie s膮 najcz臋stsze pytania, jakie otrzymujesz? Sk膮d w og贸le pomys艂 na powstanie takiego dzia艂u?

Postaram si臋 odpowiedzie膰 na wszystkie Twoje pytania. Przede wszystkim cze艣膰 Wojtku. Czeka艂em ca艂y pierwszy sezon na zaproszenie. Fajnie, 偶e uda艂o si臋 spotka膰 w drugim. Mo偶e zaczniemy od Twojego pytania dotycz膮cego dzia艂u: sk膮d pomys艂, dlaczego on powsta艂. Przechodz膮c do rzeczy: g艂贸wne czynniki by艂 dwa, plus pojawi艂 si臋 jeszcze trzeci skutek uboczny. Zale偶a艂o nam na odci膮偶eniu pozycjonera od bezpo艣redniego kontaktu z klientem. Swego czasu zrobili艣my sobie wewn臋trzne rozeznanie i mo偶na wnioskowa膰, 偶e oko艂o 50% ca艂ego czasu pozycjonera zabiera艂 mu kontakt z klientem, gdzie wiadomo, 偶e m贸g艂by wykorzysta膰 ten czas efektywniej na realne dzia艂ania, kt贸re s膮 zwi膮zane z jego stanowiskiem. To by艂a jedna z przyczyn, dla kt贸rych powsta艂 dzia艂 na pocz膮tku nazwany Account Manager, obecnie zmienili艣my t膮 nazw臋 na Customer Success. Drugi pow贸d to kwestia samej komunikatywno艣ci i predyspozycji do kontaktu z klientem, bo oczywi艣cie nie chc臋 tutaj w 偶aden spos贸b w nikogo uderza膰, ale rozmawiali艣my ju偶 o tym nie raz. Nie ka偶dy czuje si臋 swobodnie w prowadzeniu codziennej komunikacji z klientem.

Tak, zw艂aszcza, gdy pojawiaj膮 si臋 takie kwestie sporne, gdzie faktycznie ten pozycjoner chce zrobi膰 jak najlepiej.聽

Czasami chodzi te偶 o osobowo艣膰. W wi臋kszo艣ci osoby, kt贸re wpatruj膮 si臋 godzinami w kod, wol膮 robi膰 to SEO ni偶 o nim m贸wi膰. My natomiast wr臋cz przeciwnie. Czasami m贸wimy: prze艂贸偶my to teraz z seowego na nasze. Nawet cz臋sto, jak mamy jakie艣 om贸wienia strategii z klientem i pozycjoner przedstawia co艣, u偶ywaj膮c tych wszystkich technicznych s艂贸w. No i w pewnym momencie ju偶 sami czujemy, 偶e jest taka przerwa na zasadzie: Panie kliencie, Kacper mia艂 na my艣li to i tamto. Jest to wyt艂umaczenie w bardziej przyjazny spos贸b na klienta tego, co w ramach omawianego punktu chcemy na serwisie zrealizowa膰. Przechodz膮c do zako艅czenia tego w膮tku, bo zrobi艂em tak膮 wstawk臋 odno艣nie skutku ubocznego. Ja my艣l臋, 偶e mo偶na go rozpatrywa膰 wy艂膮cznie pozytywnie, szczeg贸lnie w kontek艣cie tego klienta ko艅cowego. To si臋 te偶 zamyka w takim powiedzeniu: Co dwie g艂owy, to nie jedna. To znaczy, je偶eli pewna rzecz zosta艂a jako艣 zaplanowana, to ona obecnie pozostaje i w kalendarzu, i w notatkach, i w ticketach zar贸wno pozycjonera, jak i opiekuna customer success, czyli jakby wp艂ywamy na to, 偶e co艣 na pewno zostanie dowiezione. To te偶 taki element samokontroli os贸b zwi膮zanych z projektem, kt贸re finalnie wp艂ywaj膮 na to, 偶e dowozimy. Wszystko zmierza ku temu, 偶e tych pyta艅, moim zdaniem, nie b臋dzie coraz mniej, a coraz wi臋cej. Ka偶de nowe elementy zwi膮zane z SEO, np. teraz Core Web Vitals s膮 do przyswojenia przez nas, a finalnie klienci o to pytaj膮. Czasami zdarza si臋 te偶, 偶e klientowi si臋 rzuci w oczy jaki艣 wpis na blogu i wtedy pyta, czy si臋 tym zajmiemy. Wi臋c wydaje mi si臋, 偶e generalnie wszystko sprowadza si臋 do takich dw贸ch rzeczy, czyli do szczeg贸艂owo艣ci, kt贸ry sprowadza si臋 do edukacji klienta, ale to mo偶na zawsze rozpatrywa膰 na dwa sposoby. Jeden element edukacji polega na tym, 偶e klient chce si臋 czego艣 z tej wsp贸艂pracy nauczy膰 i co艣 wykorzystywa膰 potem nawet sam. Cz臋sto pojawiaj膮 si臋 takie pytania: 鈥淎 co ja bym m贸g艂 sam zrobi膰?鈥.

To jest klient mocno 艣wiadomy. Wielu pozycjoner贸w nie lubi takich klient贸w, bo za du偶o pytaj膮 i dociekaj膮. Ale z drugiej strony, my lubimy pracowa膰 z takimi klientami, poniewa偶 tutaj ta kwestia t艂umaczenia jest raczej jednokrotna. W przypadku takich klient贸w uzyskujemy te偶 lepsze efekty, poniewa偶 my wykonujemy swoj膮 strategi臋 i klient r贸wnie偶 robi jakie艣 drobne rzeczy.

Jest jeszcze drugi rodzaj edukacji klienta: taka forma u艣wiadamiania go z naszej inicjatywy.

Mam wra偶enie, 偶e tutaj robi膮 si臋 schody, poniewa偶 klienci nie zawsze chc膮 przyswaja膰 t膮 wiedz臋, a by膰 gdzie艣 obok tej us艂ugi.

呕yczyliby艣my sobie, by klient bra艂 czynny udzia艂 w tej wsp贸艂pracy, poniewa偶 wszyscy dzia艂amy w jednym interesie. On w pewnej sferze powierzy艂 nam sw贸j biznes, ale to jest nadal jego biznes. My do wykonania pewnych dzia艂a艅 potrzebujemy jego inicjatywy.

Czasami nie chodzi tu o wielkie dzia艂ania, a po prostu zgod臋 lub akceptacj臋.

Tak, i tu przeszed艂bym dynamicznie do jednego z pyta艅, kt贸re mog膮 si臋 pojawia膰: dlaczego jeszcze nie ma efekt贸w? Trzeba sobie u艣wiadomi膰, 偶e je偶eli na akceptacj臋 czekamy dwa, trzy tygodnie, no to relatywnie te efekty pojawi膮 si臋 p贸藕niej.

Powiedzia艂e艣 bardzo ciekaw膮 rzecz na pocz膮tku, 偶e dzia艂, kt贸ry prowadzisz, zmieni艂 nazw臋 na Customer Success i to troch臋 brzmi tak, jak by艣cie ju偶 nie byli managerami zarz膮dzaj膮cymi kontaktem, a ambasadorami klienta. Nie wiem czy to w艂a艣nie o to chodzi艂o w ca艂ym tym nazewnictwie, ale wida膰 po tych dzia艂aniach, 偶e troch臋 tak zaczyna si臋 dzia膰, 偶e pracownik dzia艂y Customer Success dzia艂a na rzecz sukcesu klienta. Mo偶na powiedzie膰, 偶e ten account jest troch臋 pierwszym klientem i weryfikatorem tego, czy klient b臋dzie zadowolony z efektu. Je艣li Ty dostaniesz od pozycjonera jakie艣 konkretnie zrealizowane zadanie i sam ju偶 widzisz, 偶e to nie wygl膮da dobrze i masz za du偶o pyta艅 co do tego, to mo偶emy zak艂ada膰, 偶e klient na pewno b臋dzie mia艂 z tym problem. W ko艅cu Ty w SEO ju偶 bardzo d艂ugo pracujesz na r贸偶nych stanowiskach, ale wiedz臋 i do艣wiadczenie z tego SEO masz bardzo du偶膮. Je艣li Ty masz problem ze zrozumieniem jakiego艣 elementu, no to jest ju偶 naprawd臋 藕le i trzeba to poprawia膰.

Tak, to jest jeden aspekt o kt贸rym wspomnia艂e艣. Drugi, kt贸ry przyszed艂 mi do g艂owy, to jest to, 偶e my stali艣my si臋 niejako 艂膮cznikiem mi臋dzy klientem a innymi dzia艂ami w firmie. No bo trzeba te偶 zda膰 sobie spraw臋 z tego, 偶e ja jako opiekun Customer Success ja nie wsp贸艂pracuj臋 tylko z pozycjonerem, ale czasami je艣li klient jest zainteresowany jakim艣 innym rozwi膮zaniem poza SEO, to te偶 w tym pomagamy, np. prosimy Dzia艂 Relacji Partnerskich o rekomendacje dla klienta. Je偶eli kwestia tyczy si臋 tre艣ci to kontaktujemy si臋 bezpo艣rednio z copywriterami i koordynatorami copywritingu. Podoba mi si臋, jak to nazwa艂e艣: funkcja ambasadora.

Ale wr贸膰my do tych pyta艅 o SEO, bo o tym jest ca艂y nasz program. Wy tych pyta艅 dostajecie bardzo du偶o, ale czego dotycz膮 pytania klienta, kt贸re wychodz膮 bezpo艣rednio od niego?聽

Rzeczywi艣cie worek jest do艣膰 bogaty i te pytania mo偶na od razu podzieli膰 na te bardziej og贸lne i szczeg贸艂owe. Wszystko wynika ze 艣wiadomo艣ci klienta. Inne b臋d膮 pytania, ale te偶 oczekiwania od klientki, kt贸ra miesi膮c temu za艂o偶y艂a sw贸j pierwszy sklep internetowy, a inne od du偶ej firmy, kt贸ra posiada jakie艣 wewn臋trzne dzia艂y IT, itd. Je艣li chodzi o najbardziej typowe to kwestie zwi膮zane z brakiem efekt贸w, kiedy b臋d臋 efekty, teksty nie do ko艅ca spe艂niaj膮 oczekiwania klienta. Dostajemy te偶 bardziej szczeg贸艂owe pytania od klient贸w, np. dosta艂em raport z wykonanych przez Was dzia艂a艅 w zesz艂ym miesi膮cu, ale nic z tego nie rozumiem. Albo dlaczego ostatni raz logowali艣cie si臋 do mojego panelu 28 dni temu?

To niezadowolenie jest chyba najwi臋kszym problemem, ale moim zdaniem wynika to z niezrozumienia samej us艂ugi.

Tu faktycznie mo偶na podj膮膰 temat, poniewa偶 wydaje mi si臋, 偶e kilka lat temu pozycjonowanie by艂o 艂atwiejsze. My艣l臋, 偶e sam pami臋tasz taki czas, kiedy wykona艂e艣 kilka dzia艂a艅 i tak to wygl膮da艂o. Zatem pierwsza rzecz sprowadza si臋 do tego, 偶e same wymagania wyszukiwarki id膮 ci膮gle do przodu i to w tym kontek艣cie, 偶e trzeba robi膰 czego艣 wi臋cej albo lepiej.

Trzeba robi膰 coraz wi臋cej, mocniej i inaczej ni偶 konkurencja.

Czyli sprowadza si臋 to do tego, 偶e potrzebna jest zdecydowanie wi臋ksza ilo艣膰 czasu do osi膮gni臋cia efektu, kt贸ry mo偶na by艂o osi膮gn膮膰 kilka lat temu. Druga rzecz: to te偶 nie dzia艂a ju偶 tak skokowo.

Bran偶a SEO si臋 rozwija, ale te偶 bran偶a e-commerce.

Kolejne pytania klient贸w, kt贸re si臋 pojawiaj膮 鈥淎 za jaki czas Pa艅stwo przewiduj膮, 偶e b臋dziemy jak tamten serwis?鈥.

Estymowanie jest bardzo skomplikowanym zagadnieniem. Mo偶na estymowa膰 z tym, 偶e ona sprawdza si臋 w dniu, w kt贸rym zosta艂a wykonana. Je偶eli ja dzisiaj wykonam estymacj臋 i zobacz臋 mo偶liwo艣膰 osi膮gni臋cia jakiej艣 pozycji, ale drugiego dnia mo偶e pojawi膰 si臋 tysi膮ce nowych konkurent贸w i ca艂a ta estymacja zaczyna si臋 wtedy wali膰, bo ju偶 s膮 nowe warunki, kt贸re t膮 estymacj臋 zmieni艂y.

Zawsze dodajemy, 偶e wykonuj膮c to i tamto powinno si臋 zadzia膰 to i to.

Trudno jest stwierdzi膰, co si臋 mo偶e zadzia膰, dlatego estymacje s膮 bardzo ci臋偶kie tak samo jak pytania, kiedy b臋d膮 efekty.

Nie mo偶na te偶 zapomina膰 o efekcie ubocznym, czyli o frazach, kt贸rych si臋 nie spodziewamy, one potem pojawiaj膮 si臋 w naszym comiesi臋cznym raporcie i okazuje si臋, 偶e jaka艣 fraza odnotowa艂a wzrost o 25 pozycji i nagle wbi艂a si臋 w TOP10, a klient zadaje pytanie dlaczego wy si臋 na takim czym艣 skupili艣cie, przecie偶 ja mam bardzo ma艂o takich produkt贸w. To jest dobra okazja do wyt艂umaczenia widzom, jak to dzia艂a. Poprzez dzia艂anie na tych g艂贸wnych, najistotniejszych dla klienta frazach, w pozytywny spos贸b otrzymujemy te frazy mniej dla niego istotne. Kolejne pytanie: 鈥淐zemu logowali艣cie si臋 na m贸j sklep tak dawno temu鈥? i kolejne 鈥淣o tak na moje oko to, co zrobili艣cie, mo偶na by艂o zrobi膰 w dwie godziny, a co dzia艂o si臋 przez ca艂y miesi膮c鈥? I tu zn贸w pojawia si臋 kwestia u艣wiadomienia. Trzeba wykona膰 jak膮艣 analiz臋 i wyci膮gn膮膰 z niej wnioski i na tej podstawie wyznaczy膰 to, co trzeba zmieni膰, a dalej przekaza膰 to do wdro偶enia. Na pocz膮tku wspomnieli艣my te偶 o zaanga偶owaniu klienta. Tutaj zmierzam do tego, 偶e wysy艂amy tre艣ci do acceptu i okazuje si臋, 偶e nie spe艂niaj膮 one oczekiwa艅. Pojawia si臋 czasami aspekt merytoryki w tych tekstach i tutaj o szczeg贸艂y warto zadba膰 z klientem.

Ja te偶 cz臋sto s艂ysz臋 od pozycjoner贸w 鈥淜urcz臋, potrzebuj臋 lepszego copywritera, bo tu mamy jakie艣 tre艣ci o elektronice鈥, ale to te偶 nie jest prawda, bo mia艂em wiele przypadk贸w w prostych bran偶ach, np. moda, gdzie wystarczy opisa膰 stylizacje, ale je艣li trafimy na klienta, dla kt贸rego bran偶a jest bardzo istotna i si臋 ni膮 pasjonuje, to zwykle s膮 to wymagaj膮cy klienci. Drodzy klienci, b膮d藕cie wyrozumiali co do tre艣ci, bo bardzo trudno jest zadowoli膰 klienta w tej kwestii.聽

A ja co艣 dodam nieco przewrotnie. Drodzy klienci, SEO to nie tylko tre艣ci.

No tak, zdecydowanie.

Czasami klienci m贸wi膮 鈥淲 tym miesi膮cu nie dostarczyli艣cie mi 偶adnych nowych tre艣ci鈥. Natomiast pami臋tajmy o tym, o czym m贸wili艣my z Wojtkiem wcze艣niej, czyli analityce.

Formatowanie tych tre艣ci, dodawania linkowania wewn臋trznego, logowania zasob贸w dla robot贸w.

No w艂a艣nie, bo czasami pojawia si臋 takie przekonanie, 偶e SEO=tre艣ci. Nie.

Zdecydowanie nie.

Podsumowuj膮c t膮 rozmow臋 Krzychu. Czy Ty my艣lisz, 偶e jest jaka艣 mo偶liwo艣膰, 偶eby tak skonstruowa膰 us艂ug臋 seow膮, 偶eby w og贸le wyeliminowa膰 takie pytania klient贸w?

Odpowiadaj膮c zupe艂nie szczerze: wydaje mi si臋, 偶e nie. Wracaj膮c do pocz膮tku naszej rozmowy: jak dla mnie ma to zwi膮zek i z tym aspektem szczeg贸艂owo艣ci, czyli tego, 偶e nie b臋dzie tak, 偶e nagle zacznie nam si臋 za p贸艂 roku, rok, pi臋膰 lat pozycjonowa膰 艂atwiej. No wr臋cz przeciwnie, pewnie tych niuans贸w, aspekt贸w b臋dzie coraz wi臋cej, co znowu powoduje, 偶e tej wiedzy jest wi臋cej i tego przekazu dla klienta te偶 jest wi臋cej. Wi臋c rozw贸j bran偶y i to, 偶e b臋dzie si臋 pojawia膰 w sieci coraz wi臋cej serwis贸w i sklep贸w internetowych nie dzia艂a w tym aspekcie na nasz膮 korzy艣膰 w kontek艣cie ilo艣ci tych pyta艅. Druga sprawa to 艂aknienie poznawania tego 艣wiata e-commercowego, seowego i og贸lnie marketingu internetowego si臋 zwi臋ksza. Wi臋c tak, jak ju偶 wspomnia艂em, klienci zapoznaj膮 si臋 z r贸偶nymi publikacjami, m.in. ogl膮daj膮 teraz nas, mam nadziej臋, czyli szukaj膮 tych odpowiedzi. No i my艣l臋, 偶e znowu fajnym powiedzeniem mo偶na to spi膮膰 klamr膮: kto pyta, nie b艂膮dzi. Niech w takim razie klienci pytaj膮 nas jako specjalist贸w z tej ga艂臋zi marketingu internetowego.聽

Dobra, no to nic. Dzi臋ki wielkie, Krzychu, 偶e wpad艂e艣 porozmawia膰. Mam wra偶enie, 偶e pewnie jeszcze si臋 spotkamy, bo du偶o tych w膮tk贸w jest do poruszenia, je艣li chodzi o t膮 obs艂ug臋 klienta w SEO. Na dzisiaj to ju偶 wszystko. Mamy nadziej臋, 偶e rozwiali艣my chocia偶 kilka waszych w膮tpliwo艣ci. G艂贸wnie klient贸w, kt贸rzy korzystaj膮 z us艂ug agencji i freelancer贸w, bo to do nich by艂 g艂贸wnie kierowany ten odcinek. Dzi臋kujemy bardzo.

Ciesz臋 si臋 bardzo, 偶e mog艂em by膰 Twoim interlokutorem.聽

Do zobaczenia.

Wojtek

Wojtek Haremza

Head of SEO w Grupa iCEA

Wojtek zna si臋 na rzeczy 鈥 skutecznie 艂膮czy teori臋 z mocnymi kompetencjami praktycznymi, co pozwala mu efektywnie zarz膮dza膰 procesami pozycjonowania dla klient贸w Grupy iCEA. Wieloletnie do艣wiadczenie sprawia, 偶e niejedno ju偶 widzia艂, ale nie twierdzi, 偶e nic go nie zaskoczy. Uwa偶a, 偶e pozycjonowanie to bran偶a pe艂na wyzwa艅, gdzie mo偶na rozwin膮膰 skrzyd艂a 鈥 trzeba jednak by膰 na bie偶膮co.