Sopot ON TOUR

Jak p艂aci膰 za zakupy online? 馃寠


Obejrzenie odcinka zajmie ci:  29 min

Obejrzyj rozmow臋

Ods艂uchaj rozmow臋

Cze艣膰 wszystkim. Ekipa Zapytaj o SEO dotar艂a w ko艅cu do Sopotu. Nigdzie indziej jak do Blue Media. Moim i w艂a艣ciwie waszym gospodarzem nie kto inny jak Marcin Szczur, deputy head of sales w艂a艣nie w Blue Media, bo my w艂a艣nie na waszym pi臋knym tarasie z widokiem na molo. Dzi臋ki wielkie, 偶e nas tutaj ugo艣cili艣cie.
Cze艣膰 Wojtku. Mi艂o mi was go艣ci膰 w艂a艣nie u nas w Sopocie. My艣l臋, 偶e takie miejsce, kt贸re pierwszy raz wykorzystujemy do takiej rozmowy fajnie si臋 wepnie po prostu w wasz cykl o SEO.
OK, bo docieramy w艂a艣ciwie gdzie艣 w tym customer journey, kt贸re rozpoczyna si臋 cz臋sto w艂a艣nie kana艂em organicznym, potem jest podbijany przez r贸偶nego rodzaju addsy, remarketingi i tak dalej. Docieramy do momentu finalnego w艂a艣ciwie podr贸偶y tego naszego upragnionego klienta, kiedy ju偶 wybra艂 to, co chce w sklepie, przeklikuje si臋 przez pewnie dwa pierwsze kroki koszyka, uzupe艂ni adres i form臋 dostawy i dochodzi do sytuacji wybierz form臋 p艂atno艣ci i tutaj mo偶emy du偶o bardzo wygra膰 albo bardzo du偶o straci膰, jako w艂a艣ciciele e-commerce鈥檃. My chcieliby艣my skupi膰 si臋 w tej rozmowie na tym, co mo偶na straci膰, jak tego w艂a艣ciwie nie zrobi膰. Czyli co zrobi膰, 偶eby te formy p艂atno艣ci dla klienta by艂y atrakcyjne i trafia艂y przede wszystkim w jego gusta. I st膮d te偶 moje pierwsze w艂a艣ciwie takie pytanie otwieraj膮ce, czy bardziej chodzi o gusta, czy o trendy? Bo te trendy w p艂atno艣ciach na przestrzeni lat si臋 bardzo mocno przecie偶 zmieni艂y i zmieniaj膮 ca艂y czas.
Jasne. Ja my艣l臋, 偶e to nawet nie gusta, trendy, a po prostu przyzwyczajenia, bo do form p艂atno艣ci, do kt贸rych przyzwyczai si臋 u偶ytkownik w艂a艣ciciela sklepu internetowego, po takim przyzwyczajeniu on po prostu ich szuka w obr臋bie ka偶dego innego sprzedawcy w internecie, wi臋c my艣l臋, 偶e te gusta z przyzwyczajeniami wp艂ywaj膮 po prostu na to, w jaki spos贸b klient sklepu internetowego realizuje te p艂atno艣ci.
Tylko w pewnym w momencie te zwyczaje si臋 zmieniaj膮, bo przecie偶 formy p艂atno艣ci zmieni艂y si臋 bardzo mocno. Ja pami臋tam swoje pierwsze zakupy internetowe, gdzie biega艂em na poczt臋 z przekazem pocztowym, 偶eby wp艂aci膰 got贸wk臋 i to gdzie艣 przes艂a膰. Czeka艂o si臋 4 dni zanim kto艣 to dosta艂, dopiero potem transakcja rusza艂a dalej. Ca艂y proces w艂a艣ciwie sprzeda偶y w e-commersie trwa艂 pewnie z dwa tygodnie zanim w og贸le dosz艂o do wymiany tych towar贸w.
Ja my艣l臋, 偶e nie dwa tygodnie, ale warto sobie na pewno powiedzie膰, 偶e tak, e-commerce w Polsce to ju偶 jest prawie 20 lat i faktycznie na pocz膮tku, kiedy rozpoczyna艂a si臋 sprzeda偶, to my艣l臋, 偶e tak膮 g艂贸wn膮, podstawow膮 metod膮 p艂atno艣ci, troch臋 naturaln膮, zwi膮zan膮 w艂a艣nie z tym, co powiedzia艂e艣 odno艣nie biegania na poczt臋, by艂o takie pobranie, gdzie nie by艂o tej elektronicznej wymiany got贸wki. Ja pami臋tam sw贸j pierwszy sklep internetowy i w sumie jedyny, ale by艂em po tej drugiej stronie w艂a艣ciciela sklepu internetowego. Mia艂em w 2003 roku. Ju偶 wtedy dla mnie by艂o podstaw膮 to, 偶eby u艂atwia膰 realizowanie p艂atno艣ci mojemu u偶ytkownikowi poprzez zaoferowanie jak najszerszej dost臋pnej na tamtej czas formy p艂atno艣ci. I w tamtym czasie pami臋tam oczywi艣cie by艂o pobranie, by艂y ju偶 tak zwane buy linki, ale by艂y jeszcze inne takie p艂atno艣ci, kt贸re troch臋 imitowa艂y te buy linki. One z biegiem czasu naturalnie wymar艂y, bo rozw贸j technologii spowodowa艂, 偶e jednak ten buy by link, czyli takie automatyczne uzupe艂nienie p艂atno艣ci sta艂o si臋 po prostu podstaw膮 funkcjonowania w internecie i sprzeda偶y, wi臋c tak, z biegiem czasu formy p艂atno艣ci si臋 zmieniaj膮. U偶ytkownik, czy te偶 kupuj膮cy wyrasta z pewnych form p艂atno艣ci i jego przyzwyczajenia te偶 si臋 zmieniaj膮, ale to jest proces, kt贸ry potrafi czasem trwa膰 latami.
Dok艂adnie tak, bo o jakich w og贸le formach p艂atno艣ci mo偶emy powiedzie膰 teraz? Wydaje mi si臋, 偶e Blik chyba jest tym takim na fali wznosz膮cej na pewno. Ja sam bardzo lubi臋 z Blika korzysta膰, ale te偶 przed samym nagraniem rozmawiali艣my w og贸le te偶 o naszych przyzwyczajeniach takich wewn臋trznych. Ty m贸wisz, 偶e chyba Apple Pay鈥檈m, tak?
To znaczy, jak by艣my mogli sobie tak podsumowa膰, 偶eby widzowie wiedzieli tak naprawd臋, czego si臋 nale偶y spodziewa膰. Wspominasz o Bliku, ale ja jeszcze zaczn臋 od tej, ja j膮 nazywam tak膮 troch臋 polsk膮 form膮 p艂atno艣ci, czyli tym takim Payby linkiem, kt贸ry umo偶liwia zrealizowanie p艂atno艣ci bezpo艣rednio z bankowo艣ci elektronicznej, bo tak jak popatrzymy na przyk艂ad na rynki zachodnie, to tam tej metody p艂atno艣ci nie ma. Ona jest taka naprawd臋 stricte tutaj u nas lokalna i przez bardzo d艂ugi czas wiod艂a prym. Je偶eli chodzi o spos贸b zrealizowania p艂atno艣ci z konta bankowego. Na drugim miejscu, mo偶na powiedzie膰 na pocz膮tku funkcjonowania internetu by艂y karty p艂atnicze i one ca艂y czas funkcjonuj膮. Przed spotkaniem tak sobie patrzy艂em na ostateczne, ostatnie jakie艣 takie wyniki, je艣li chodzi o karty p艂atnicze, to szczerze powiem, 偶e internet ma ju偶 20 lat, a karty p艂atnicze z bardzo ma艂膮 tendencj膮 wzrostow膮, ale utrzymuj膮 si臋 na poziomie, w zale偶no艣ci od bran偶y, od 8 do 15 procent. Ale tu nie ma jakiego艣 takiego du偶ego wzrostu. Aczkolwiek przewiduj臋, 偶e to si臋 zmieni, zaraz do tego te偶 wr贸cimy. Natomiast oczywi艣cie wspomnia艂e艣 o polskiej formie p艂atno艣ci mobilnych, Bliku i tak, jest to forma p艂atno艣ci, kt贸ra obecnie jest w bardzo du偶ym trendzie wzrostowym. Blue Media realizuje badania finans贸w Polak贸w ju偶 od kilku lat i te badania pokazuj膮 jak ta forma p艂atno艣ci si臋 rozwija. Z badania z 2021 roku wysz艂o nam, 偶e ju偶 4 na 10 realizowanych p艂atno艣ci w internecie jest realizowane t膮 metod膮 p艂atno艣ci, wi臋c to ju偶 jest ponad czterdziestoprocentowy udzia艂 i mog臋 zdradzi膰, patrz膮c te偶 na statystyki naszych klient贸w, 偶e te badania nie odstaj膮 po prostu od reali贸w, wi臋c deklaracje u偶ytkownika pokrywaj膮 si臋 z tym, co widz臋 po prostu w statystykach naszych klient贸w, naszego ca艂ego portfela, je偶eli chodzi o p艂atno艣ci.
Dobra Marcin, pytanie mam takie, kiedy ostatni raz dokona艂e艣 zakupu w e-commersie z desktopu?
Musz臋 powiedzie膰, 偶e nie pami臋tam. Znaczy mo偶e nie to, 偶e nie pami臋tam, ale to by艂o tak dawno, bo to by艂o dawno. Naprawd臋 korzystam z zakup贸w internetowych bardzo du偶o i my艣l臋, to mo偶e jakie艣 p贸艂torej roku temu. Ca艂o艣膰 takiego mojego do艣wiadczenia, jako u偶ytkownik, przechodzi ju偶 po prostu w mobile. Ja ju偶 na mobile鈥檜 lubi臋 po prostu przejrze膰 ofert臋 i to ju偶 nie jest ten moment, gdzie na mobile鈥檜 przegl膮dam i ko艅cz臋 na przyk艂ad na webie, bo ju偶 te p艂atno艣ci w艂a艣nie poprzez to, o czym rozmawiali艣my, s膮 tak fajne i proste, 偶e ja nie potrzebuj臋 po prostu zobaczy膰 tego na przyk艂ad na du偶ym ekranie. Mo偶e to wynika z tego, 偶e konkretnie wiem, co chc臋 kupi膰 i nie potrzebuj臋 jakiego艣 tam wi臋kszego doczytania czy zobaczenia du偶ego obrazka. Wystarczy mi tak naprawd臋 mobile po to, 偶eby znale藕膰 produkt, wyszuka膰 go w odpowiednich market place鈥檃ch czy te偶 sklepach internetowych, zrealizowa膰 zam贸wienie, przepisa膰 dane, kt贸re cz臋sto ju偶 w przegl膮darkach s膮 automatycznie i zrealizowa膰 p艂atno艣膰 poprzez portfel elektroniczny. To ju偶 by艂o dawno, mo偶na powiedzie膰 p贸艂torej roku, to by艂o dawno.
OK. Pytam o to z dw贸ch powod贸w w艂a艣ciwie. Chcia艂bym tutaj dwie pieczenie mo偶e troch臋 upiec, bo z jednej strony mam wra偶enie i jestem ciekaw czy potwierdzisz t膮 moj膮 tez臋, czy nie, 偶e troszeczk臋 te trendy p艂atno艣ciowe s膮 wymuszone przez urz膮dzenia, z kt贸rych korzystamy, bo pewnie G Pay, Apple Pay nie by艂by popularny na desktopie, bo pewnie gdzie艣 tam鈥
To nie jest rozwi膮zanie na desktop.
Jestem ciekawy, jak to p贸jdzie troszeczk臋 dalej. Czy w pewnym momencie nie b臋dzie sytuacji, kiedy telefon spyta, Marcin, potwierdzi膰 przelew na 139 z艂otych do tego sklepu? Tak, potwierd藕 i zakup dokona si臋 w og贸le bez nawet tego tapni臋cia palcem, po g艂osie b臋dzie identyfikacja. Wi臋c to jest jedna gdzie艣 tam pewnie z jakiej艣 wizji, co mog艂oby by膰 dosy膰 ciekawe.
To ju偶 nie jest tylko wizja.
Dobra, zanim o tym powiesz jeszcze drug膮 rzecz chcia艂bym tutaj ugra膰, czy w twoim przypadku jest tak, 偶e po prostu nie zap艂aci艂e艣 przez desktop przez d艂ugi czas, bo dawno nie kupowa艂e艣 czego艣 bardzo drogiego przez internet? Mam takie wra偶enie, kt贸re cz臋艣ciowo, bo analizy, kt贸re prowadzimy na naszej te偶 du偶ej bazie klient贸w pokazuj膮, 偶e w艂a艣ciwie im produkt jest dro偶szy, tym 艣cie偶ka do jego zakupu jest d艂u偶sza i interakcji na wi臋kszej ilo艣ci urz膮dze艅 jest wi臋cej. Nie wiem czy je艣li kto艣 na przyk艂ad kupuje drogie meble gdzie艣 tam do salonu czy do kuchni, to na pewno w pewnym stopniu widzi wi臋cej detali na zdj臋ciu, bo monitor jest wi臋kszy.
Tak, my艣l臋, 偶e si臋 z tob膮 zgodz臋, bo tak sobie szybko analizuj臋 w g艂owie te moje zakupy. To s膮 takie zakupy faktycznie, kt贸re s膮 zbli偶one te偶 do 艣redniego koszyka w polskim internecie i to s膮 takie zakupy pomi臋dzy 210-250 z艂otych, ale te偶 z drugiej strony jestem po wakacjach, wr贸ci艂em z urlopu i kupowa艂em ten urlop poprzez mobile.
Wyobra藕 sobie, gdyby艣 by艂 sztuczn膮 inteligencj膮, to czy zdradzi艂by艣, 偶e jeste艣 tak bardzo inteligentny? Wy艂膮czyliby ci臋 w ko艅cu.
Prawdopodobnie tak. A ciekawy koncept.
Tak, bardzo ciekawy koncept. Ja bym udawa艂 g艂upiego, 偶eby nic mi nie zrobili, 偶eby 偶adna krzywda mi si臋 gdzie艣 tam nie sta艂a. Ale sobie gdzie艣 m贸wimy o tej przysz艂o艣ci, sztuczna inteligencja, nauczania maszynowe. Bardziej m贸wimy tutaj o nauczaniu maszynowym mimo wszystko, ca艂y czas. To jest machine learning ni偶 AI, bo to jest gdzie艣 takie dla nas chyba jeszcze mam wra偶enie niedost臋pne. Ale czy m贸wi膮c o tej przysz艂o艣ci mo偶emy te偶 w艂a艣nie m贸wi膰 o takiej przysz艂o艣ci w formach p艂atno艣ci? Powiedzieli艣my sobie troszeczk臋 o tym g艂osowym zatwierdzaniu p艂atno艣ci i w og贸le funkcjonowaniu. Mamy te偶 gdzie艣 na tapecie, nie mog臋 tego nie wspomnie膰, bo bardzo wiele s艂uchaczy gdzie艣 pyta o to, co my艣limy w og贸le pod k膮tem sobie o blockchainie kryptowalutach. Wiemy, 偶e to te偶 funkcjonuje. Wiem, 偶e masz troch臋 podobne zdanie do mnie, 偶e to bardziej forma inwestycyjna ni偶 p艂atnicza. Ale jak ty w og贸le widzisz przysz艂o艣膰 p艂atno艣ci w najbli偶szych dw贸ch, trzech latach?
To znaczy, je偶eli schodzimy na ziemi臋 i patrzymy na najbli偶sze dwa, trzy lata, to musimy si臋 oprze膰 troszeczk臋 na tym, o czym rozmawiali艣my. Czyli na pewno rozw贸j portfeli elektronicznych opartych o karty p艂atnicze. To jest na pewno co艣, co b臋dzie si臋 rozwija艂o. My艣l臋, 偶e w przeci膮gu dw贸ch, trzech lat nie b臋dzie jakiej艣 du偶ej rewolucji, je偶eli chodzi o co艣 nowego, co po prostu zmieni nam 艣wiat p艂atno艣ci. Trudno, 偶e tak powiem, zdefiniowa膰, co b臋dzie za cztery, pi臋膰 lat. To jest tak trudne. I powiem tak, to ju偶 jest taki odleg艂y, na czas dw贸ch lat ja jestem w stanie przewidzie膰 mniej wi臋cej jak to b臋dzie wygl膮da艂o, a 艣wiat si臋 tak szybko zmienia, 偶e nie chcia艂bym zbytnio tutaj m贸wi膰, 偶e co艣 wejdzie takiego, o czym jeszcze tak naprawd臋 nie wiemy. Na pewno ta przysz艂o艣膰, ta kr贸tka taka, dwa, trzy lata, to rozw贸j tego, co teraz si臋 fajnie sprawdza. Czyli portfele, wiadomo Blik b臋dzie zdobywa艂 wi臋ksz膮 popularno艣膰, m贸wimy o polskim rynku, w takich rozmowach cz臋sto m贸wi臋 do w艂a艣cicieli sklep贸w internetowych, 偶eby popatrzyli na przysz艂o艣膰 nie tylko pod k膮tem p艂atno艣ci i rodzaj贸w, ale na model biznesowy, w kt贸rym p艂atno艣ci mog膮 pom贸c. I m贸wi臋 tutaj o tym, 偶eby tak, jak rozmawiali艣my o tym kliencie, kt贸ry wpadnie do sklepu i postarajmy si臋 go utrzyma膰 pod k膮tem zam贸wienia jakich艣 akcesori贸w do zakupionego na przyk艂ad roweru. Ale s膮 te偶 modele biznesowe, kt贸re sprzedaj膮 dobra, kt贸re s膮 powtarzalne, wi臋c warto wykorzysta膰 tutaj model subskrypcyjny.
W艂a艣nie, bo to jest w og贸le bardzo ciekawe.
I to jest w艂a艣nie taka przysz艂o艣膰, 偶eby wykorzysta膰 p艂atno艣ci subskrypcyjne i w og贸le ca艂y model ekonomii subskrypcji, bo nie m贸wi臋 tylko o p艂atno艣ciach, bo pod tym jest zbudowany spos贸b logistyki, spos贸b wysy艂ki, komunikacji do tego klienta, gdzie oczywi艣cie na ko艅cu jest te偶 p艂atno艣膰, kt贸ra dzieje si臋 w tle, bo jak m贸j klient zrobi pierwsz膮 p艂atno艣膰 i pozwoli, 偶ebym mu tam cyklicznie jaki艣 iks okres czasu wysy艂a艂, powiedzmy, t膮 przys艂owiow膮 kaw臋 raz w miesi膮cu, to on ju偶 do mojego sklepu nie wraca, ale on jest moim klientem.
Jestem turbofanem mo偶liwo艣ci marketingowych i sprzeda偶owych sklep贸w zoologicznych. Karma dla psa, czy dla jakich艣 zwierzak贸w.
Powiem tak, kupujemy, akurat w moim domu jest bardzo du偶o zwierzak贸w. Nie ma w tej chwili, znaczy wiem, 偶e by艂 pomys艂 takiej karmy, kt贸ra tam b臋dzie funkcjonowa艂a, chyba nie do ko艅ca si臋 sprawdzi艂, ale my艣l臋, 偶e to jeszcze nie by艂 tamten, bo to by艂o kilka lat temu wdro偶one i jeszcze ta 艣wiadomo艣膰 te偶 klienta nie by艂a taka, 偶e mog臋 tak kupowa膰. To si臋 zmienia. Nie nale偶y si臋 zra偶a膰. Warto po prostu ten model zaadaptowa膰. Ja karm臋 kupuj臋 raz, dwa razy w miesi膮cu. Czy jakie艣 toalety, piasek, et cetera. To s膮 rzeczy, kt贸re mog膮 po prostu przychodzi膰 do mnie co miesi膮c. Mo偶na p贸j艣膰 jeszcze dalej, naprawd臋, je艣li m贸wimy o bran偶y zoologicznej mo偶na pomy艣le膰 o tym, 偶e ten zwierzak ro艣nie. Mo偶na po prostu zrobi膰 cykl towar贸w, wi臋c jest tak naprawd臋 du偶o pomys艂贸w.
Nie wiem, czy to istnieje, czy za chwil臋 podrzucimy komu艣 dobry pomys艂 na biznes.
To jest dobry pomys艂 na biznes.
Korzysta艂e艣 kiedy艣 z diety pude艂kowej?
Korzystam.
Ja korzystam, bo jestem ciekawy, czy by si臋 to sprawdzi艂o w przypadku zwierzak贸w. By艣 codziennie m贸g艂 da膰 psu co艣 fajnego do jedzenia przygotowane specjalnie dla niego. My艣l臋, 偶e jest wielu fan贸w swoich zwierzak贸w, kt贸rzy mogliby w to p贸j艣膰.
My艣l臋, 偶e tak, ale patrz, zwierz臋ta rosn膮, zmienia si臋 im karma. Kto艣 mo偶e pomy艣le膰 o tym, 偶eby my艣le膰 za u偶ytkownika, za klienta, wi臋c naprawd臋 pomys艂贸w jest bardzo du偶o. Popularno艣膰 p艂atno艣ci subskrypcyjnych i wykorzystanie tego modelu na dzisiaj w du偶ej mierze opiera si臋 o p艂atno艣ci kartowe. Payby linka nie podepniemy, bo nie ma takich mechanizm贸w. Wymy艣lony 20 lat temu nie by艂 przystosowany do tego. Natomiast mamy Blika, o kt贸rym dzisiaj ju偶 rozmawiali艣my. Du偶o opowiedzieli艣my. I Blik daje mo偶liwo艣膰 zasubskrybowania, tak jak p艂atno艣ci kartowe, p艂atno艣ci subskrypcyjnych z Blika. Czekam na to a偶 to rozwi膮zanie b臋dzie bardzo popularne i dost臋pne we wszystkich polskich bankach, na razie jest oko艂o trzech, chyba czterech nied艂ugo, bo teraz faktycznie karta mo偶e by膰 pewn膮 blokad膮, ale ju偶 dla 艣wiadomego klienta nie jest. I ja zawsze jedn膮 rzecz m贸wi臋, jest najbezpieczniejsz膮 form膮 p艂atno艣ci.
Tak, zawsze mo偶na pr贸bowa膰 te 艣rodki odzyska膰.
Bo jest chair back . Dok艂adnie tak.
Dok艂adnie tak. Poruszyli艣my dzisiaj sporo temat贸w zwi膮zanych z p艂atno艣ciami. My艣l臋, 偶e w艂a艣ciwie ka偶da z nich, ka偶dy w膮tek zas艂ugiwa艂by na osobny odcinek.
My艣l臋, 偶e mogliby艣my jeszcze rozwin膮膰 ten temat.
Nasz tour Zapytaj o SEO dobieg艂 ko艅ca. Dotarli艣my a偶 nad polski Ba艂tyk i niestety z ma艂膮 艂ezk膮 w oku 偶egnamy si臋 ju偶 z naszym wakacyjnym tourem, pakujemy sprz臋t, wracamy do studia i co? Czekajcie na trzeci sezon Zapytaj o SEO. Na pewno r贸wnie fajni, r贸wnie ciekawi go艣cie, jak w tourze wakacyjnym. Tymczasem do zobaczenia i cze艣膰.
Cze艣膰.

Wojtek

Wojtek Haremza

Head of SEO w Grupa iCEA

Wojtek zna si臋 na rzeczy 鈥 skutecznie 艂膮czy teori臋 z mocnymi kompetencjami praktycznymi, co pozwala mu efektywnie zarz膮dza膰 procesami pozycjonowania dla klient贸w Grupy iCEA. Wieloletnie do艣wiadczenie sprawia, 偶e niejedno ju偶 widzia艂, ale nie twierdzi, 偶e nic go nie zaskoczy. Uwa偶a, 偶e pozycjonowanie to bran偶a pe艂na wyzwa艅, gdzie mo偶na rozwin膮膰 skrzyd艂a 鈥 trzeba jednak by膰 na bie偶膮co.