Odcinek 01 S02

Link building bez tajemnic!


Obejrzenie odcinka zajmie ci:  29 min

Obejrzyj rozmow臋

Ods艂uchaj rozmow臋

Cze艣膰. Ja jestem Wojtek Haremza, a to jest drugi sezon Zapytaj o SEO. Dzisiaj zaprosi艂em do naszego nowego studia Micha艂a Ziacha, kt贸ry jest cz艂onkiem zarz膮du do spraw technologicznych w wydawnictwie Blue Whale Press. Razem z Micha艂em porozmawiamy o tym czym jest link building, czy mo偶na zrobi膰 go naturalnie, jakimi parametrami najlepiej to zrobi膰 i czego wystrzega膰 si臋 w pozyskiwaniu link贸w. Ciesz臋 si臋, Michale, 偶e mog臋 w艂a艣nie z Tob膮 porozmawia膰 na ten temat.

Temat jest bardzo obszerny, wi臋c mo偶emy rozmawia膰. Wojtek, kiedy ostatnio linkowa艂e艣 jakiego艣 klienta?

Ju偶 nawet nie pami臋tam, kiedy robi艂em link building od samego pocz膮tku. Obecnie bardziej interesuje mnie masowe linkowanie i badanie efekt贸w. Micha艂, przed wej艣ciem do studia rozmawiali艣my o ostatnim wyst膮pieniem na webinarze Johna Millera, gdzie pad艂o stwierdzenie, 偶e oczywistym jest to, 偶e ka偶dy mo偶e pozyska膰 olbrzymie ilo艣ci link贸w z olbrzymiej ilo艣ci stron i to nie mo偶e wp艂ywa膰 na ranking, poniewa偶 by艂oby to kompletnie bez sensu. Wiemy, 偶e pewnie teraz faktycznie to nie wp艂ywa, ale kiedy艣 wp艂ywa艂o. Wiem, bo sam tak dzia艂a艂em.

Kt贸ry to by艂 rok?

Pami臋tam, 偶e w latach 2008-2009 to by艂 taki standard. Wtedy moja praca polega艂a na tym, 偶e ustawia艂em automat do pozyskania link贸w, klika艂em enter, pozyska艂em tysi膮c link贸w. Wskakiwa艂em dosy膰 wysoko. Na drugi dzie艅 sprawdza艂em wyniki. Zobaczy艂em, 偶e m贸j konkurent przeskoczy艂 mnie. Sprawdzi艂em, co si臋 dzieje. Okaza艂o si臋, 偶e on pozyska艂 tysi膮c dziesi臋膰 link贸w, wi臋c ja zabra艂em si臋 za pozyskiwanie kolejnych. Wiele os贸b korzysta艂o w tym czasie te偶 z SWL. Podobno do dzisiaj dobrze to dzia艂a. Ja nie wiem, nie korzystam. Jednak wr贸膰my do tej odpowiedzi Johna. Micha艂, Ty jako szef technologiczny w Blue Whale Press wiesz, 偶e to, co zostanie opublikowane na waszych portalach ma z jednej strony nie zaszkodzi膰 portalom, ale z drugiej strony klienci oczekuj膮 te偶 efekt贸w tych publikacji. No i teraz pojawia si臋 pytanie, jak pogodzi膰 te dwie rzeczy. I tutaj pada pytanie: czym jest relevancy?

Ja rozumiem to jako kontekst i tematyczno艣膰, czyli ma znaczenie to, gdzie umiejscowi臋 dany link. Link ze strony g艂贸wnej, link ze stopki czy to link z podstrony skupiaj膮cej si臋 wok贸艂 jednego tematu. My艣l臋, 偶e to jest jaki艣 fragment istotno艣ci/znaczenia, kt贸re Google bierze pod uwag臋 ca艂y czas.

Jasne, tylko wydaje mi si臋, a raczej jestem pewny, 偶e je艣li dzisiaj stworzy艂bym stron臋 lub bloga i zamie艣ci艂bym tam 艣wietny tekst z poradnikiem ma艂ego majsterkowicza, a nast臋pnie wrzuci艂 tam link do akcesori贸w do sklepu to mam wra偶enie, 偶e ten link wcale nie prze艂o偶y si臋 na osza艂amiaj膮cy wzrost pozycji.

Samo dodanie tekstu na stron臋 to pierwszy krok. By艂oby fajnie, gdyby ta Twoja strona, kt贸r膮 posiadasz, mia艂a ju偶 jaki艣 autorytet. Nie wystarczy, 偶e w serwisie, kt贸ry skupia si臋 na tematyce dom i ogr贸d, opublikuj臋 tekst z naszym poradnikiem dla ma艂ego majsterkowicza i b臋d臋 zadowolony z dobrze wykonanej pracy. Tematyczno艣膰 rozpatruj臋 nie tylko w kontek艣cie jednego tekstu, ale r贸wnie偶 ca艂ej domeny: jej autorytetu, rozpoznawalno艣ci. Warto zwr贸ci膰 te偶 uwag臋 na widoczno艣膰. Je偶eli Google powi膮za艂 j膮 z frazami, na kt贸re chc臋 si臋 linkowa膰, to jest to sygna艂, 偶e jaka艣 tematyczno艣膰 tam zachodzi.

Tak, to fakt, ale mo偶emy te偶 to bada膰 na liczbach. Mamy narz臋dzia i parametry, kt贸re staraj膮 si臋 nam opisywa膰 skomplikowany 艣wiat autorytetu i powi膮za艅.

Powiedzia艂e艣 bardzo wa偶n膮 rzecz. Trzeba pami臋ta膰, 偶e one tylko pr贸buj膮 nam opisa膰 ten z艂o偶ony 艣wiat.

Tak, dok艂adnie. Kiedy艣 mieli艣my jasn膮 informacj臋 i parametr page range. Wiemy, 偶e page range nadal dzia艂a, bo jest to podstawa badania ca艂ego autorytetu i powi膮zania z domenami, jednak mamy teraz do dyspozycji nowocze艣niejsze narz臋dzia. Jednym z nich jest wsp贸艂czynnik DR z popularnego narz臋dzia Ahfres i TF z narz臋dzia Majestic. Oczywi艣cie tych narz臋dzi jest znacznie wi臋cej, ale je艣li chodzi o prac臋 agencyjn膮, to wydaje mi si臋, 偶e wi臋kszo艣膰 agencji korzysta w艂a艣nie z tych wymienionych.

One s膮 ju偶 do tego stopnia popularne, 偶e klienci je rozpoznaj膮.To jest bardzo przydatne, kiedy trzeba co艣 wyja艣ni膰. A co samych narz臋dzi: s膮 one troch臋 pu艂apk膮, poniewa偶 te wska藕niki nie m贸wi膮 o wszystkim. To s膮 liczby, kt贸re staraj膮 si臋 upro艣ci膰 艣wiat.

O czym m贸wi膮 te liczby? Czym w艂a艣ciwie jest ten DR i TF?

Zacznijmy od DR. DR (Domains Rating) 鈥 Ahrefs nie podaje nam wzoru, na podstawie kt贸rego wyliczany jest ten wska藕nik, ale m贸wi wprost, 偶e brane s膮 pod uwag臋 domeny kieruj膮ce do Ciebie (linki przychodz膮ce), linki wychodz膮ce oraz jeden link, jako unikalny z domeny do Ciebie prowadz膮cej.

Mamy jeszcze drugi parametr TF. Czym on jest?

Tu jest ciekawa sytuacja, bo jest on liczony zupe艂nie inaczej. Autorzy Majestica wybrali kilka portali, kt贸re wed艂ug nich s膮 godne zaufania. W zale偶no艣ci od tego, jak jeste艣 daleko od portali godnych zaufania, tym w teorii ten link jest coraz s艂abszy.

Wydaje mi si臋, 偶e por贸wnanie tych dw贸ch parametr贸w daje nam jaki艣 obraz sytuacji. Je偶eli jeden parametr ro艣nie, a drugi spada, no to wiemy, 偶e mamy naprawd臋 du偶y problem. Je艣li natomiast te wska藕niki s膮 na mniej wi臋cej r贸wnym poziomie, to mo偶emy przyj膮膰, 偶e idziemy w dobrym kierunku. No dobrze, ale przejd藕my sobie przez ten ca艂y proces. Wybrali艣my portal, parametry s膮 ok i dochodzi do publikacji artyku艂u. Je艣li chcemy umie艣ci膰 w takim artykule link, to tak naprawd臋 mamy wiele mo偶liwo艣ci. Mo偶emy linkowa膰 z (16:48), czyli bezpo艣rednia fraza, kt贸r膮 pozycjonujemy.

Na przyk艂ad poradnik ma艂ego majsterkowicza.

Tak, dok艂adnie.

Albo opony zimowe.

Google ca艂y czas m贸wi, 偶e link贸w nie mo偶na pozyskiwa膰.

I to dosy膰 jednoznacznie.

Tak, nie wolno kupowa膰 link贸w, a przez zakup rozumie si臋 r贸wnie偶 namawianie do publikacji linka. Je偶eli ja jestem nowym brandem, to musz臋 zacz膮膰 od p艂atnych link贸w, bo kto ma o mnie napisa膰?

Tak, poruszy艂e艣 bardzo ciekawy temat naturalno艣ci. Uwa偶am, 偶e linki naturalne istniej膮. Ile razy wysy艂a艂e艣 linka do Allegro do por贸wnania oferty? Bardzo cz臋sto mo偶na zauwa偶y膰 to na forach, np. motoryzacyjnych, gdzie u偶ytkownicy podsy艂aj膮 sobie linki do jakich艣 cz臋艣ci samochodowych.

Tak, dok艂adnie. Cho膰 oczywi艣cie musimy uwzgl臋dni膰 pewien margines b艂臋du na marketing szeptany, chocia偶 mam wra偶enie, 偶e ja ju偶 jestem troch臋 spaczony i wsz臋dzie doszukuj臋 si臋 drugiego dna, ale nie mo偶na te偶 wpada膰 w paranoj臋.

Linkowanie do 藕r贸d艂a. Kolejna niezwykle wa偶na forma, bardzo po偶膮dana. Je艣li pisz臋 jaki艣 artyku艂 i nie jestem jeszcze ekspertem w danej dziedzinie, mog臋 bazowa膰 na innych tekstach. Warto wi臋c w tej sytuacji na ko艅cu artyku艂u w przypisie podlinkowa膰 to 藕r贸d艂o. B臋dzie to w 100% naturalne.

Zgadza si臋.

Ponadto, jest to do艂o偶enie jakiej艣 cegie艂ki do walki ze spamem i fake newsami. Podaj膮c 藕r贸d艂o umo偶liwiamy weryfikacj臋 informacji.

Wr贸膰my do tej naturalno艣ci. Z mojej perspektywy bezpieczniejsz膮 form膮 linkowania s膮 linki brandowe, poniewa偶 tutaj ci臋偶ko nam zarzuci膰, 偶e te linki s膮 manipulowane.

Z drugiej strony, wyobra藕 sobie: jestem jakim艣 zapale艅cem elektroniki. Stworzy艂em sw贸j projekt i chc臋 si臋 nim pochwali膰. Trafiam wi臋c na forum elektroniczne i opisuj臋 tam sw贸j projekt. W jaki spos贸b Ty podrzuci艂by艣 linki do element贸w, kt贸re wykona艂e艣 w swoim projekcie? To by艂yby zwyk艂e linki URL?

Pewnie napisa艂bym 鈥淜upi艂em tranzystor tutaj鈥 i tam podrzuci艂bym adres URL.

Ok, a ja mam tak, 偶e chc臋, by post, kt贸ry publikuj臋 pod swoim nazwiskiem, by艂 dobrze sformatowany. By膰 mo偶e jest to forma zboczenia, ale lubi臋 kiedy tekst wygl膮da dobrze i jest czytelny, wi臋c ja bym zrobi艂 co艣 takiego, 偶e wpisa艂bym to s艂owo 鈥渢ranzystor鈥 i podlinkowa艂bym to s艂owo. W moim odczuciu naturalne.

Teraz pytanie czy Ty wychodzisz na pedanta, a ja na niechluja. Ale widzisz, mamy dwie osoby i dwa r贸偶ne systemy.

Jestem ciekaw, co na to algorytm.

Poza naturalno艣ci膮 mamy te偶 oznaczenia link贸w. Parametr nofollow i dofollow aczkolwiek nie ma parametr贸w dofollow.

Tak. Jest po prostu nofollow albo go nie ma.

Opr贸cz tego mamy te偶 parametry ugc oraz sponsors do oznaczenia artyku艂贸w sponsorowanych. Te parametry s膮 po to, by nakarmi膰 algorytm i wspom贸c uczenie maszynowe. Google po jakim艣 czasie ju偶 bez tych parametr贸w b臋dzie w stanie samodzielnie okre艣li膰 artyku艂y sponsorowane.

Jestem bardzo ciekawy dalszej komunikacji Google w tym zakresie, ale z tego, co zaobserwowa艂em, nie ma wielu link贸w oznaczonych tym parametrem.

Mamy jeszcze to oznaczenie ugc. Jak wesz艂o w 偶ycie to oznaczenie to pomy艣la艂em sobie, 偶e chyba wszystkie linki b臋d臋 tym oznacza膰.

Jestem ciekaw, w jaki spos贸b Google wkr贸tce b臋dzie traktowa膰 linki, kt贸re nie s膮 w 偶aden spos贸b oznaczone.

Przysz艂o艣膰 poka偶e, co zadzieje si臋 w tym temacie. Podsumowuj膮c nasz膮 rozmow臋: poruszyli艣my tu sporo temat贸w i sporo w膮tk贸w. By艂o troch臋 og贸lnie i technicznie. Je艣li jeste艣cie zainteresowani tym tematem, dawajcie zna膰 w komentarzu. Piszcie. My艣l臋, 偶e Micha艂 na pewno zgodzi si臋 do nas jeszcze raz wpa艣膰. Wracaj膮c jeszcze do tego relevancy: sprowadza si臋 to do tego, 偶e kiedy艣 po艣wi臋cali艣my czas na pozyskiwanie du偶ej ilo艣ci link贸w. Teraz skupiamy si臋 g艂贸wnie na analizie tych wszystkich rzeczy, o kt贸rych sobie dzi艣 powiedzieli艣my.

I pozyskiwaniu jako艣ciowych link贸w.

Tak, i si艂膮 rzeczy pozyskamy ich mniej, poniewa偶 na pocz膮tku trzeba znale藕膰 jako艣ciowe linki, a p贸藕niej oszacowa膰 ryzyko i koszty. Drodzy klienci, nie patrzcie wi臋c na ilo艣膰, bo nie ona si臋 liczy. Dzi臋ki wszystkim i dzi臋ki Micha艂, 偶e wpad艂e艣.

Cze艣膰.

Wojtek

Wojtek Haremza

Head of SEO w Grupa iCEA

Wojtek zna si臋 na rzeczy 鈥 skutecznie 艂膮czy teori臋 z mocnymi kompetencjami praktycznymi, co pozwala mu efektywnie zarz膮dza膰 procesami pozycjonowania dla klient贸w Grupy iCEA. Wieloletnie do艣wiadczenie sprawia, 偶e niejedno ju偶 widzia艂, ale nie twierdzi, 偶e nic go nie zaskoczy. Uwa偶a, 偶e pozycjonowanie to bran偶a pe艂na wyzwa艅, gdzie mo偶na rozwin膮膰 skrzyd艂a 鈥 trzeba jednak by膰 na bie偶膮co.