Zapytaj o ofertę
Jak (i jakie) opinie konsumenckie wpływają na SEO sklepu internetowego?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Jak (i jakie) opinie konsumenckie wpływają na SEO sklepu internetowego?

Jak (i jakie) opinie konsumenckie wpływają na SEO sklepu internetowego?

5 min. czytania

Z opiniami spotyka się praktycznie każdy. Według podium, aż 93% klientów podejmuje decyzje o zakupie właśnie na ich podstawie. Warto więc dbać, żeby było ich dużo i żeby były aktualne. Dobrze zbierane i zarządzane opinie nie tylko podniosą konwersję sprzedaży, ale dodatkowo mogą poprawić SEO Twojego sklepu. Wystarczy tylko zatroszczyć się o to, żeby recenzje klientów zawierały frazy kluczowe.

Opinie a SEO - jakie opinie działają?

Warto zacząć od tego, że średnia rynkowa długość opinii, to około 20 znaków ze spacjami – niewiele, prawda? Reprezentatywny przykład treści takiej wypowiedzi, to “wszystko ok, polecam”. Mimo, że jest względnie pozytywna, to nie ma wielkiej wartości ani dla kupującego, bo nie odnosi się do żadnych konkretnych cech produktu lub usługi, ani dla SEO, bo nie zawiera słów kluczowych. Ten wniosek sprowadza nas do pierwszej cechy dobrych opinii – powinny być długie i odnosić się do konkretnej usługi lub produktu.

Dużą rolę odgrywają też przesłane przez klientów zdjęcia produktów, czy wideo.

Drugą ważną sprawą, jest aktualność recenzji. Opinia chwaląca restaurację za pyszne jedzenie i wyjątkową obsługę sprzed 3 lat nie ma dla potencjalnych klientów tak wielkiego znaczenia, jak inna, dodana 3 dni wcześniej. Właśnie dlatego należy dbać o to, żeby opinie były aktualne i zapewnić ich ciągły dopływ aktywnie je pozyskując.

Jednak, nawet wiele, długich i szczegółowych opinii, pozostawionych poza Twoją stroną internetową nie wpłynie na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Prawdziwą różnicę przynosi dopiero prezentowanie opinii bezpośrednio na stronie. Odpowiednio napisane długie, szczegółowe i aktualne opinie, poprawnie zaindeksowane przez Google wpłyną na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Jak zadbać o długość opinii?

Wspomniana wcześniej, 20 znakowa długość opinii nie bierze się znikąd. Długie i szczegółowe treści pojawiają się zazwyczaj częściej w przypadku ocen negatywnych. Klienci pod wpływem emocji dokładnie i obszernie opisują przyczyny swojego niezadowolenia. Jednak w przypadku ocen pozytywnych, sprawa ma się już zupełnie inaczej i konsumenci są bardziej “oszczędni w słowach”.

Dobrze obrazuje to przykład żelazka – zapytanemu znienacka konumentowi trudno będzie znaleźć odpowiednie słowa do jego oceny i najprawdopodobniej powie, że to świetne żelazko i dobrze prasuje. Z perspektywy wyszukiwania takiego produktu, sprawa będzie miała się jednak zupełnie inaczej, bo konsument będzie szukał produktu, biorąc pod uwagę swoje konkretne wymagania. Na przykład: żelazko z długim kablem, bo gniazdko jest dość daleko, z mocnym wyrzutem pary, bo obecny jest zbyt słaby, posiadającego automatyczny wyłącznik, bo chce zadbać o bezpieczeństwo, wąską stopkę, żeby łatwo wyprasować koszulę, lub taką, która nie przypala ubrań itd.

Jak więc pomóc klientom w wystawianiu długich i szczegółowych opinii, które ułatwią kolejnym kupującym podejmowanie decyzji?

Z ciekawym rozwiązaniem przychodzi TrustMate – opracowali unikatowy na skalę światową system dedykowanych, klikalnych podpowiedzi do wystawienia opinii. Dzięki temu, oceniający może łatwo zwrócić w recenzji uwagę na najważniejsze cechy produktu i stworzyć gotową wypowiedź z puli przygotowanych wcześniej fraz, które – co bardzo ważne – zawierają słowa kluczowe.

Dzięki temu, gotowe opinie są długie i szczegółowe (średnio około 200 znaków ze spacjami, czyli nawet 10 razy dłuższe niż standardowe), a na dodatek pozytywnie wpływają na pozycjonowanie całej strony!

TrustMate review prompts systemTrustMate review prompts system

Więcej na ten temat, możecie przeczytać tutaj: link

Jak dobrze zbierać opinie w ecommerce?

Przede wszystkim aktywnie.
Żeby zapewnić sobie stały dopływ nowych opinii, trzeba przejąć inicjatywę i zachęcać klientów do ich wystawiania. Przykłady z branży pokazują, że ze 100 wysłanych zaproszeń, można się spodziewać wystawienia średnio 24 recenzji.

Już przy skali 5000 zamówień miesięcznie, to co najmniej tysiąc nowych opinii, czyli mnóstwo wartościowej dla botów Google treści!

Warto więc znaleźć rozwiązanie, które pozwala na ich pozyskiwanie z wysoką skutecznością i zwrócić uwagę na to, czy zapewnia dodatkowe wsparcie sprzedaży w postaci gwiazdek Google, zarządzania recenzjami z Facebook i Google w jednym miejscu, czy na przykład mediacji opinii negatywnych.

Mam już sporo opinii - co teraz?

Samo posiadanie opinii to nie wszystko. Trzeba zadbać o to, żeby prezentować je w możliwie najlepszej i najciekawszej formie, nie zapominając przy tym o ich wpływie na pozycjonowanie.

Przede wszystkim: prezentuj opinie na swojej stronie!

Rozwiązań do zbierania opinii jest mnóstwo, ale warto wybrać takie, które prezentuje je bezpośrednio na Twojej stronie, na przykład za pomocą widgetów. Duży wybór ich kształtów i form, połączony z możliwością ich personalizacji, zmian kolorów i logotypów daje Ci pewność, że opinie będą pasowały do Twojej strony “jak ulał”.

Na uwagę zasługuje też wachlarz możliwości dodatkowych, jakie oferuje dane rozwiązanie w ramach wyświetlania recenzji. Może to być na przykład:

  • moduł opinii eksperckich,
  • możliwość reagowania na konkretne wypowiedzi – na przykład łapką w górę lub w dół.
  • miejsce do zadawania pytań dotyczących produktów (Q&A)
  • sposób prezentacji komentarzy sklepu do opinii kupujących
  • sposób badania i prezentacji pogłębionych doświadczeń kupujących, jak sondaże, lub ankiety produktowe

I najważniejsze – przejrzystość i funkcjonalność danego rozwiązania, jego podatność na modyfikacje i brak przekierowania Twoich klientów na zewnętrzną stronę po kliknięciu w widget.

Dla przykładu – tak wyglądają opinie prezentowane w widgetach TrustMate:

TrustMate widget HydraTrustMate widget Hydra

Podsumowanie

Opinie to doskonały sposób na zwiększenie sprzedaży i poprawienie SEO całego sklepu internetowego. Trzeba jednak zwrócić uwagę na jakość treści, ich aktualność oraz odpowiedni sposób prezentacji na stronie i wybierając dostawcę systemu do ich zbierania zwrócić uwagę na właśnie te aspekty.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.2/5 . Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    • Julka
      Julka
      19.07.2023

      Kurcze świetny artykuł i takie lekkie pióro! Gratulacje dla Dawida naprawdę przyjemnie się czytało. Sama zawartość pozwala zastanowić się nad swoim interesem a dokładnie to jak o niego zadbać i przyciągnąć klientów.

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do tworzenia tekstów na stronę WWW?
    Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do tworzenia tekstów na stronę WWW?
    Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje copywriting, umożliwiając automatyzację tworzenia treści. Z tego artykułu dowiesz się, jak ją wykorzystać!
    Korzyści ze współpracy z brokerem kurierskim
    Korzyści ze współpracy z brokerem kurierskim
    Kim jest broker kurierski? Czytaj dalej i dowiedz się, jakie są korzyści ze współpracy z brokerem.
    Polityka cenowa w sklepie online krok po kroku
    Polityka cenowa w sklepie online krok po kroku
    Gdy nie wiadomo o co chodzi, prawdopodobnie chodzi o pieniądze. To stare powiedzenie ma zastosowanie również w e-commerce, dlatego dziś podpowiadamy, jak stworzyć odpowiednią strategię cenową.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.