Z opiniami spotyka się praktycznie każdy. Według podium, aż 93% klientów podejmuje decyzje o zakupie właśnie na ich podstawie. Warto więc dbać, żeby było ich dużo i żeby były aktualne. Dobrze zbierane i zarządzane opinie nie tylko podniosą konwersję sprzedaży, ale dodatkowo mogą poprawić SEO Twojego sklepu. Wystarczy tylko zatroszczyć się o to, żeby recenzje klientów zawierały frazy kluczowe.
Warto zacząć od tego, że średnia rynkowa długość opinii, to około 20 znaków ze spacjami – niewiele, prawda? Reprezentatywny przykład treści takiej wypowiedzi, to “wszystko ok, polecam”. Mimo, że jest względnie pozytywna, to nie ma wielkiej wartości ani dla kupującego, bo nie odnosi się do żadnych konkretnych cech produktu lub usługi, ani dla SEO, bo nie zawiera słów kluczowych. Ten wniosek sprowadza nas do pierwszej cechy dobrych opinii – powinny być długie i odnosić się do konkretnej usługi lub produktu.
Dużą rolę odgrywają też przesłane przez klientów zdjęcia produktów, czy wideo.
Drugą ważną sprawą, jest aktualność recenzji. Opinia chwaląca restaurację za pyszne jedzenie i wyjątkową obsługę sprzed 3 lat nie ma dla potencjalnych klientów tak wielkiego znaczenia, jak inna, dodana 3 dni wcześniej. Właśnie dlatego należy dbać o to, żeby opinie były aktualne i zapewnić ich ciągły dopływ aktywnie je pozyskując.
Jednak, nawet wiele, długich i szczegółowych opinii, pozostawionych poza Twoją stroną internetową nie wpłynie na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Prawdziwą różnicę przynosi dopiero prezentowanie opinii bezpośrednio na stronie. Odpowiednio napisane długie, szczegółowe i aktualne opinie, poprawnie zaindeksowane przez Google wpłyną na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania.
Wspomniana wcześniej, 20 znakowa długość opinii nie bierze się znikąd. Długie i szczegółowe treści pojawiają się zazwyczaj częściej w przypadku ocen negatywnych. Klienci pod wpływem emocji dokładnie i obszernie opisują przyczyny swojego niezadowolenia. Jednak w przypadku ocen pozytywnych, sprawa ma się już zupełnie inaczej i konsumenci są bardziej “oszczędni w słowach”.
Dobrze obrazuje to przykład żelazka – zapytanemu znienacka konumentowi trudno będzie znaleźć odpowiednie słowa do jego oceny i najprawdopodobniej powie, że to świetne żelazko i dobrze prasuje. Z perspektywy wyszukiwania takiego produktu, sprawa będzie miała się jednak zupełnie inaczej, bo konsument będzie szukał produktu, biorąc pod uwagę swoje konkretne wymagania. Na przykład: żelazko z długim kablem, bo gniazdko jest dość daleko, z mocnym wyrzutem pary, bo obecny jest zbyt słaby, posiadającego automatyczny wyłącznik, bo chce zadbać o bezpieczeństwo, wąską stopkę, żeby łatwo wyprasować koszulę, lub taką, która nie przypala ubrań itd.
Jak więc pomóc klientom w wystawianiu długich i szczegółowych opinii, które ułatwią kolejnym kupującym podejmowanie decyzji?
Z ciekawym rozwiązaniem przychodzi TrustMate – opracowali unikatowy na skalę światową system dedykowanych, klikalnych podpowiedzi do wystawienia opinii. Dzięki temu, oceniający może łatwo zwrócić w recenzji uwagę na najważniejsze cechy produktu i stworzyć gotową wypowiedź z puli przygotowanych wcześniej fraz, które – co bardzo ważne – zawierają słowa kluczowe.
Dzięki temu, gotowe opinie są długie i szczegółowe (średnio około 200 znaków ze spacjami, czyli nawet 10 razy dłuższe niż standardowe), a na dodatek pozytywnie wpływają na pozycjonowanie całej strony!
TrustMate review prompts system
Więcej na ten temat, możecie przeczytać tutaj: link
Przede wszystkim aktywnie.
Żeby zapewnić sobie stały dopływ nowych opinii, trzeba przejąć inicjatywę i zachęcać klientów do ich wystawiania. Przykłady z branży pokazują, że ze 100 wysłanych zaproszeń, można się spodziewać wystawienia średnio 24 recenzji.
Już przy skali 5000 zamówień miesięcznie, to co najmniej tysiąc nowych opinii, czyli mnóstwo wartościowej dla botów Google treści!
Warto więc znaleźć rozwiązanie, które pozwala na ich pozyskiwanie z wysoką skutecznością i zwrócić uwagę na to, czy zapewnia dodatkowe wsparcie sprzedaży w postaci gwiazdek Google, zarządzania recenzjami z Facebook i Google w jednym miejscu, czy na przykład mediacji opinii negatywnych.
Samo posiadanie opinii to nie wszystko. Trzeba zadbać o to, żeby prezentować je w możliwie najlepszej i najciekawszej formie, nie zapominając przy tym o ich wpływie na pozycjonowanie.
Rozwiązań do zbierania opinii jest mnóstwo, ale warto wybrać takie, które prezentuje je bezpośrednio na Twojej stronie, na przykład za pomocą widgetów. Duży wybór ich kształtów i form, połączony z możliwością ich personalizacji, zmian kolorów i logotypów daje Ci pewność, że opinie będą pasowały do Twojej strony “jak ulał”.
Na uwagę zasługuje też wachlarz możliwości dodatkowych, jakie oferuje dane rozwiązanie w ramach wyświetlania recenzji. Może to być na przykład:
I najważniejsze – przejrzystość i funkcjonalność danego rozwiązania, jego podatność na modyfikacje i brak przekierowania Twoich klientów na zewnętrzną stronę po kliknięciu w widget.
Dla przykładu – tak wyglądają opinie prezentowane w widgetach TrustMate:
TrustMate widget Hydra
Opinie to doskonały sposób na zwiększenie sprzedaży i poprawienie SEO całego sklepu internetowego. Trzeba jednak zwrócić uwagę na jakość treści, ich aktualność oraz odpowiedni sposób prezentacji na stronie i wybierając dostawcę systemu do ich zbierania zwrócić uwagę na właśnie te aspekty.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Kurcze świetny artykuł i takie lekkie pióro! Gratulacje dla Dawida naprawdę przyjemnie się czytało. Sama zawartość pozwala zastanowić się nad swoim interesem a dokładnie to jak o niego zadbać i przyciągnąć klientów.