Zapytaj o ofertę
Optymalizacja strony pod urządzenia mobilne. Jak dostosować stronę do małego ekranu?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Optymalizacja strony pod urządzenia mobilne. Jak dostosować stronę do małego ekranu?

Optymalizacja strony pod urządzenia mobilne. Jak dostosować stronę do małego ekranu?

10 min. czytania

Każdy właściciel strony, któremu zależy na jej widoczności, powinien zadbać o responsywność swojej witryny.

Responsywność strony jest jednym z głównych parametrów, które mają wpływ na pozycjonowanie. Algorytmy wyszukiwarek, takich jak Google czy Yahoo zdecydowanie chętniej promują strony atrakcyjne i przydatne dla odbiorcy, a za takie uważane są właśnie dostosowane do każdego rodzaju urządzeń. Z tego powodu każdy, komu zależy na wysokiej pozycji strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwarek, powinien dostosować swoją witrynę do wymagań urządzeń przenośnych. Niezwykle istotne dla całego procesu jest również to, aby zadbać o prawidłową szybkość ładowania strony. Nawet kilka sekund za długo może powodować znaczne zmniejszenie ruchu na stronie i jej konwersję. Już po kilku sekundach od włączenia strony i rozpoczęcia jej ładowania użytkownik zaczyna się niecierpliwić. Każda kolejna sekunda ładowania to utrata sporej liczby zadowolonych klientów lub ich całkowita rezygnacja z przeglądania zawartości witryny.

Jak stworzyć responsywną stronę?

Aby tworzyć dostosowane do wymagań urządzeń mobilnych strony WWW, warto na początek przeprowadzić test zgodności witryny z wymaganiami smartfonów czy tabletów. W tym celu wykorzystać można narzędzie Mobile Friendly Test przygotowane przez firmę Google. Korzystanie z niego jest niezwykle łatwe. Wystarczy w odpowiednim miejscu wkleić link do strony lub umieścić w witrynie kod do przetestowania, a narzędzie poinformuje Cię o tym, czy dana strona spełnia wymagania pod względem responsywności. Jeśli wynik będzie negatywny, należy poprawić stronę w celu uzyskania oczekiwanych rezultatów.

Kompresja elementów wizualnych

Aby stworzyć responsywną stronę internetową, niezbędna jest kompresja zdjęć oraz innych elementów wizualnych strony. Dzięki temu będzie ładowała się szybciej, co wpłynie na jej responsywność. Istnieje również możliwość zastosowania blokady, która uniemożliwia wczytywanie filmików na urządzeniach mobilnych. Niezbędne jest także pozbycie się zbędnych elementów, takich jak wtyczki czy niewykorzystywane kody. Pamiętaj, że w przypadku kodu strony responsywnej mniej znaczy więcej, dlatego warto ograniczyć go do minimum i jak najbardziej uprościć.

Reklamy typu pop-up

Te wyskakujące okienka mogą przysłaniać treść podczas przeglądania stron. Jednocześnie, jeśli nie będą dostosowane do przenośnych sprzętów, ich zamknięcie może okazać się niemożliwe. Takie reklamy wpływają niekorzystnie na pozycję w wynikach wyszukiwarki, dlatego dobrym pomysłem może okazać się całkowita z nich rezygnacja. Pamiętaj również, żeby zoptymalizować pozostałe reklamy pod kątem urządzeń mobilnych.

Optymalizacja objętości tekstów

Strona responsywna to taka, która jest szybka w odbiorze. Właśnie z tego powodu ogromne bloki tekstów nie wchodzą w grę. Dodatkowo niezwykle ważne jest stworzenie dostosowanych pod względem wizualnych treści. Dotyczy to również nagłówków. Muszą być krótkie, tak samo jak akapity i podpunkty. Pamiętaj także o zastosowaniu odpowiedniej czcionki, która będzie widoczna bez potrzeby przybliżania ekranu. Dzięki temu strona będzie przyjemna w obsłudze i czytelna dla użytkownika, a co za tym idzie atrakcyjna dla algorytmów wyszukiwarki. Optymalizacja strony pod urządzenia mobilne to bardzo ważny aspekt, jeśli zależy Ci na wysokiej pozycji w wyszukiwarce internetowej, takiej jak Google czy Yahoo.

Korzystanie z pliku robots.txt

Wykorzystaj zasoby meta robots, które wiążą się z rodzajem indeksowania strony, podstron i odnośników. Najczęściej wykorzystuje się w tym celu tagi nofollow i noindex, czyli te, które blokują indeksowanie podstron. Dostosujesz się w ten sposób do algorytmów wykorzystywanych przez roboty Google.

Skorzystaj z pliku robots.txt, aby kontrolować adresy URL na swojej witrynie. Jeśli masz w swoich zasobach zablokowane adresy, powinieneś je skonfigurować, aby poprawić działanie witryny.

Jednym z elementów utrudniających korzystanie ze strony na urządzeniu mobilnym są niepożądane reklamy – zwłaszcza te, które otwierają się automatycznie po wejściu. Strony je wykorzystujące będą niżej oceniane przez wyszukiwarki, ponieważ algorytmy Google chcą, aby użytkownik od razu mógł korzystać z poszukiwanej treści.

Pamiętaj, aby nie wykorzystywać tych samych danych strukturalnych na różnych urządzeniach. Chodzi o to, aby Twoja strona wyglądała niemal identycznie u wszystkich odbiorców. Sprawdź w tym celu wykorzystywane adresy URL oraz linki: wewnętrzne i zewnętrzne.

ASO – pozycjonowanie aplikacji mobilnych

App Store Optimization (bądź lub Mobile App SEO) to proces polegający na dostosowaniu strony internetowej w aplikacji mobilnej i zwiększeniu jej widoczności w wyszukiwarkach sklepów z aplikacjami. Celem jest zwiększenie liczby pobrań i interakcji użytkowników, zbudowanie fundamentów rozpoznawalności, uzyskanie pozytywnych opinii oraz dywersyfikacja kanałów dystrybucji.

Po co mi ASO?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, ile czasu dziennie poświęcasz na korzystanie z aplikacji? Według ostatnich badań rok 2021 pobił wszelkie rekordy – użytkownicy spędzili łącznie niemal 4 biliony godzin na urządzeniach mobilnych, co daje w przeliczeniu średnio 4,8 godziny dziennie na jednego użytkownika. Jest to ogromna grupa potencjalnych odbiorców.

Popularność aplikacji wiąże się z ogólną dostępnością. Dzięki niej pobiera się znacznie mniej zasobów Internetu, co jest szczególnie ważne, kiedy jesteś poza domem i korzystasz z pakietu danych. Aplikacje mobilne pozwalają na łatwiejsze zarządzanie stroną internetową oraz personalizację treści. Zakupy? Mapa? Artykuły? Wideo? Jedno kliknięcie wystarczy, aby ułatwić sobie życie.

SEO dla urządzeń mobilnych – najważniejsze elementy

Wybór rodzaju strony

Strona mobilna czy responsywna? To nie jest tak proste pytanie, jak mogłoby się wydawać. Pierwszy rodzaj jest uproszczoną wersją strony desktopowej, która zawiera jedynie najważniejsze informacje. Jej zaletą jest wysoka prędkość ładowania, niezależność od strony desktopowej oraz łatwa obsługa. Niestety nie jest ona wolna od wad: posiadanie dwóch adresów URL może powodować problem zduplikowanej treści, ponadto musisz korzystać z dwóch CMS-ów oraz przekierowań. Dodatkowo proces optymalizacji przeprowadza się osobno dla obu wersji.

Z tego względu zdecydowana większość wybiera stronę responsywną (RWD), która automatycznie dopasowuje się do rozmiaru każdego wyświetlacza, wykorzystując ten sam kod i adres URL. Dzięki temu całość obsługi jest uproszczona i eliminuje ryzyko potencjalnych problemów czy błędów. Działasz na jeden stronie, zamiast na dwóch. Niestety wiąże się z dłuższym czasem ładowania oraz wyższymi kosztami wprowadzenia. Jej zastosowanie wpływa jednak pozytywnie na pracę robotów wyszukiwarek.

Interfejs

Budując stronę internetową, musisz zadbać, aby była ona prosta w obsłudze. Całość musi cechować się nawigacyjnością oraz intuicyjnością. Dzięki temu użytkownicy będą mieć wyższy poziom UX, co również jest ważne pod kątem czynników rankingowych oraz algorytmów. Jeśli posiadasz dosyć rozbudowaną witrynę, warto zadbać o menu okruszkowe oraz kategorie. Dzięki nim będziesz mógł śledzić zachowania użytkowników i uporządkować treść.

Przyciski

Jeśli zależy Ci na stronie o wysokiej interaktywności, zastanów się nad umiejscowieniem konkretnych przycisków. Ułatw ich rozmieszczenie pod kciuk swojego użytkownika. Dodatkowo pamiętaj o odpowiedniej przestrzeni dookoła niego, aby użytkownik, chcąc kliknąć dany przycisk, nie natrafił na drugi interaktywny element.

Treść

W tym przypadku rodzaj urządzenia nie ma znaczenia, ponieważ tym, co stanowi trzon witryny oraz strategii optymalizacji SEO, jest content. To właśnie na nim najbardziej zależy użytkownikom, musisz więc zadbać o to, aby zaoferować coś, czego nie ma konkurencja. Zadbaj również o język, poprawność stylistyczną i merytoryczną, a także gramatykę. Google stawia na jakość pod każdym względem.

Prędkość

Aby zadbać o szybkość ładowania strony, zwłaszcza strony responsywnej, powinieneś zrezygnować z nieużywanych rozszerzeń, dodatków i wtyczek. Odinstaluj te, których nie używasz od dłuższego czasu. Dodatkowo możesz sięgnąć do technologii aplikacji progresywnych, szczególnie przydatnych dla sklepów internetowych. Najbardziej sprawdzonymi metodami są: kompresowanie plików bez utraty ich jakości, minifikacja kodu źródłowego oraz dodatkowa pamięć urządzenia.

Co jeszcze powinieneś uwzględnić?

  • Wybierz odpowiedni motyw interfejsu. Powinien być jak najbardziej uproszczony, musisz więc zrezygnować z zagęszczenia elementów, aby szablon był przyjemny w nawigacji.
  • Zoptymalizuj meta tagi (tag tytułowy oraz opis meta) – to pierwsze elementy, z którymi mają styczność Twoi odbiorcy.
  • Stwórz przyjazny adres URL, który będzie łatwy w zapisie oraz zapamiętaniu.
  • Ogranicz liczbę reklam, które spowalniają witrynę oraz zasłaniają ekran.
  • Zastanów się nad wdrożeniem wyszukiwania głosowego – jest ono coraz częściej wykorzystywane przez odbiorców.

Przyjazność mobilna a wyższa pozycja w SERP-ach

Jeśli wciąż nie jesteś pewny co do istoty responsywnego projektu swojej witryny, przedstawiamy trzy najważniejsze powody, dla których warto zadbać o przyjazność pod kątem urządzeń mobilnych.

Wyższa pozycja w SERP-ach

Jednym z najważniejszych powodów dostosowania witryny do urządzeń mobilnych jest to, że Google umieszcza tego typu strony na wyższych pozycjach listy wyników wyszukiwania. Celem wyszukiwarki jest bowiem zapewnienie lepszych wrażeń użytkownikom, a większość z nich korzysta ze smartfonów czy tabletów. System ten dewaluuje więc strony, które nie stosują praktyk optymalizacji pod kątem urządzeń mobilnych.

Wyższy współczynnik klikalności

Podczas przeprowadzania wyszukiwania za pośrednictwem urządzeń mobilnych na samym szczycie SERP-ów prezentowane są użytkownikom witryny w wersji mobilnej. Strony, które nie wyglądają dobrze na małych ekranach telefonów czy tabletów, mogą zanotować spadek pozycji w Google, a co za tym idzie – niższy współczynników klikalności.

Wyższe zyski sprzedażowe

W obecnych czasach, w których większość użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych do wyszukiwania interesujących ich produktów i usług, optymalizacja pod tym kątem okazać się może kluczem do sukcesu.

Jeśli pojawia się trudność z użytkowaniem witryny na swoich telefonach komórkowych lub tabletach, potencjalni klienci zwykle opuszczają stronę i przechodzą do ofert konkurencyjnych marek. Niezadowolenie związane ze złymi doświadczeniami użytkowników urządzeń mobilnych zwykle powoduje spadek zainteresowania ofertą firmy, co ma niekorzystny wpływ na wyniki sprzedażowe.

Warto pamiętać, że wszystkie te czynności mają na celu stworzenie strony przyjaznej dla użytkownika. Tworząc stronę responsywną, wykonaj ją tak, jak sam chciałbyś z niej korzystać. Niech będzie dla Ciebie czytelna i nie ogranicza Cię przez wzgląd na niewielką rozdzielczość ekranu. Najlepiej sprawdzić to samodzielnie już po utworzeniu strony, co pozwoli na wdrożenie ewentualnych poprawek.

Podsumowanie

Jeśli zależy Ci na rozpoznawalności i klikalności, musisz zadbać o to, aby Twoja strona była skorelowana z urządzeniami mobilnymi. Większość użytkowników, ze względu na wygodę, korzysta z małych ekranów. Jako właściciel strony musisz ten aspekt podtrzymać. Wiesz już, na co zwrócić szczególną uwagę, zadbaj więc o odpowiednią optymalizację. Pamiętaj, że jeśli nie czujesz się pewnie w tym temacie, zawsze możesz nawiązać współpracę z wyspecjalizowaną agencją SEO. Zaoszczędzisz czas oraz unikniesz ewentualnych błędów.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: beasmetics.pl, teamuto.pl

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jakie są rodzaje linków?
    Jakie są rodzaje linków?
    Wiesz, czym różnią się linki wewnętrzne od zewnętrznych? Wiedziałeś, że mogą mieć różne atrybuty i przekazywać informacje botom wyszukiwarki? Przeczytaj i dowiedz się więcej o rodzajach linków w SEO!
    Jak nagłówek wpływa na wyszukiwanie? Tag H1 jako narzędzie w pozycjonowaniu
    Jak nagłówek wpływa na wyszukiwanie? Tag H1 jako narzędzie w pozycjonowaniu
    Prowadzisz firmową stronę internetową i zadbałeś o wszystko, a mimo to nie dostrzegasz zwiększonego ruchu? Odkryj rolę tagu H1 i moc nagłówków, aby pomóc wyszukiwarce.
    Do czego służą Schema.org?
    Do czego służą Schema.org?
    Schema.org to w pewnym sensie wspólny język dla wyszukiwarek internetowych. Nie wszyscy właściciele stron jednak z niego korzystają. Czy to dobrze?
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.