Zapytaj o ofertę
Czym jest Google Analytics 4? Dlaczego warto skorzystać z nowego Analyticsa?
11 min. czytania

Czym jest Google Analytics 4? Dlaczego warto skorzystać z nowego Analyticsa?

Obszar cyfrowy nieustannie się zmienia. Postęp technologiczny oraz rosnące oczekiwania konsumentów sprawiają, że niegdyś skuteczne rozwiązania dziś nie przynoszą już oczekiwanych efektów. Firma Google, chcąc sprostać wymaganiom rynku, opracowała więc innowacyjne narzędzie Google Analytics 4, które ma wkrótce zastąpić poprzednią wersję – Google Analytics 3 (Universal Analytics). Przed przejściem na nowy system warto poznać jego funkcjonalności. W tym artykule omówimy więc charakterystykę GA4 i podpowiemy, dlaczego warto już teraz zdecydować się na tę zmianę.

Google Analytics 4 – krótka historia

Google ogłosił, że od 1 lipca 2023 roku Google Analytics Universal przestanie obsługiwać żądania użytkowników. Mimo prawidłowej obecności kodu śledzącego w witrynach dane przestaną być gromadzone i analizowane w narzędziu. Z GA3 będzie można więc skorzystać jedynie w celu badania danych historycznych na temat ruchu na Twojej stronie internetowej. Niestety, takie informacje nie są wystarczające, aby uzyskać pełen obraz dotyczący skuteczności działań marketingowych.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom twórców stron internetowych, firma zaprezentowała nową wersję narzędzia, czyli Google Analytics 4, w której po 1 lipca 2023 roku będziesz mógł analizować dane dotyczące ruchu użytkowników w witrynie. Wielu właścicieli przyzwyczajonych do licznych zmian algorytmów w wyszukiwarce uważa, że jest to jedynie kosmetyczna zmiana, która nie wpłynie na funkcjonowanie systemu. Prawda jest jednak taka, że wdrożenie GA4 jest rewolucją w zakresie zbierania i interpretacji danych.

Universal Analytics powstał w czasach, gdy struktura ruchu na stronie była znacznie prostsza, a użytkownicy korzystali głównie z komputerów stacjonarnych. Aktualnie odbiorcy docierają na stronę za pośrednictwem różnych źródeł. Google Analytics 3 nie był w stanie poradzić sobie z tak obszernymi informacjami. System nie miał możliwości efektywnego śledzenia danych o aktywności użytkownika na innowacyjnych urządzeniach. Google, chcąc usprawnić gromadzenie i analizowanie kluczowych dla marketingu sieciowego danych, stworzył więc nową wersję narzędzia – Google Analytics 4.

Przejście na GA4 – wybór czy konieczność?

Google Analytics 4 jest wciąż w wersji beta. Oznacza to, że w narzędziu brakuje kilku istotnych funkcjonalności, które były obecne w GA3. Od czasu aktualizacji systemu firma prowadzi jednak konsultacje społeczne, a na bazie zebranych informacji identyfikuje faktycznie przydatne funkcje. Warto jednak wspomnieć, że do czasu wyłączenia Google Analytics 3 nowa wersja systemu ma być w 100% gotowa i zoptymalizowana pod kątem funkcji wykorzystywanych przez firmy.

Pojawia się więc pytanie: czy bezpośrednie przejście na Google Analytics 4 jest konieczne? Mimo że narzędzie zostanie wyłączone dopiero w lipcu, warto już teraz zapoznać się z jego działaniem i rozpocząć gromadzenie danych. Dzięki zbudowaniu bazy informacji o ruchu na stronie internetowej po wyłączeniu poprzedniej wersji Google Analytics będziesz w stanie porównywać dane historyczne z aktualnymi wynikami i wdrażać skuteczne rozwiązania marketingowe.

Google zaoferował użytkownikom automatyczne założenie usługi na Google Analytics 4. Nie było to jednak najlepsze rozwiązanie, gdyż nowa wersja narzędzia była wówczas w stanie zbierać tylko podstawowe dane bez informacji o przychodach. Aby je generować, zdarzenia muszą być zaimplementowane w warstwie danych strony w formie gtag, co powodowało konieczność dodatkowych działań. Co więcej, po takiej konfiguracji Google Analytics 4 nie był w stanie dodawać filtrów, połączeń z Google Search Console i Google Merchant oraz wykluczeń odsyłających. Niemniej jednak opcja automatycznego założenia usługi na GA4 nie jest już dostępna, a użytkownicy, którzy z niej nie zrezygnowali, muszą zoptymalizować ustawienia w nowej wersji narzędzia. Wróćmy jednak do kluczowego pytania: czy przejście na Google Analytics 4 jest konieczne?

To zależy. Jeśli zrezygnowałeś z automatycznego założenia usługi przez Google, aby w pełni wykorzystywać potencjał narzędzia, musisz ręcznie przenieść wszystkie ustawienia i zacząć gromadzić dane od nowa. Oznacza to, że rozpoczęcie korzystania z Google Analytics 4 wiązać się będzie z takim samym wysiłkiem, jak instalacja innego programu analitycznego. Tak czy inaczej, proces ten będzie konieczny, gdyż w lipcu 2023 roku Google Analytics 3 nie będzie już przydatny. Warto więc zapoznać się z funkcjonalnością nowej wersji narzędzia, gdyż, zdaniem ekspertów, może być ono jednym z najlepszych systemów do zbierania i analizowania danych o ruchu w witrynie internetowej.

Charakterystyka nowego narzędzia od Google – czym jest GA4?

Jak już wspomnieliśmy, Google Analytics 4 jest najnowszą wersją narzędzia Google Analytics. To system o zupełnie nowej funkcjonalności opartej na analityce internetowej, która pozwala właścicielom stron gromadzić dane i analizować informacje na temat ruchu na stronie.

Google Analytics 4 jest w stanie śledzić całą ścieżkę klienta na wielu platformach. Wykorzystuje w tym celu sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe, zapewniając bardziej szczegółowy obraz interakcji użytkowników z daną witryną internetową lub aplikacją.

Istotną zaletą nowej wersji Google Analytics jest możliwość pomiaru danych z aplikacji mobilnych i stron internetowych w jednym. Co więcej, narzędzie śledzi ruch w witrynie generowany przez użytkowników zarówno urządzeń mobilnych, jak i komputerów stacjonarnych.

GA4 wyglądem nieco przypomina Google Analytics dla Firebase, gdyż system został zbudowany właśnie na tym narzędziu. Podstawą działania nowego systemu są zdarzenia, a nie sesje. W poprzedniej wersji narzędzia aktywność użytkowników była mierzona w wizytach na stronie. Analityka GA4 obejmuje natomiast zdarzenia i przypisane im parametry. Dzięki temu znacznie łatwiej zinterpretować uzyskane informacje i wdrożyć skuteczne działania marketingowe. Narzędzie pozwala ponadto lepiej śledzić zachowania pojedynczych osób oraz zbierać dane w nowy sposób. System identyfikuje bowiem użytkownika na podstawie sygnałów płynących z kilku źródeł jednocześnie. Są to:

  • Google Signals,
  • identyfikator urządzenia,
  • ID zalogowanego użytkownika.

Google Signals to technologia, która na podstawie różnych usług Google potrafi zidentyfikować użytkownika za pomocą na przykład konta Google.

Identyfikator urządzenia jest natomiast losową liczbą całkowitą zapisywaną po stronie urządzenia bądź przeglądarki umożliwiającej identyfikowanie odbiorcy.

ID zalogowanego użytkownika to uniwersalny identyfikator, który można śledzić po zalogowaniu odbiorcy na stronie. Z racji, że informacja ta jest spójna na wszystkich strumieniach działania odbiorcy, można go identyfikować jako tę samą jednostkę. Pozwala to na znacznie dokładniejszą analizę ruchu na stronie.

Czy nowy Analytics jest lepszy?

Mimo że Google Analytics 4 ma w założeniu zastąpić poprzednią wersję narzędzia, między tymi systemami istnieje wiele różnic. Niemniej jednak Google wdrożył nowe funkcje, dzięki którym monitorowanie ruchu na stronach internetowych jest jeszcze dokładniejsze. Przyjrzyjmy się zatem najważniejszym usługom, jakie oferuje Google Analytics 4.

Prognozowanie statystyk

Analiza wcześniejszych zachowań użytkowników jest niezwykle pomocna. Niestety, takie informacje nie umożliwiają podejmowania korzystnych dla odbiorców decyzji. Wychodząc naprzeciw temu problemowi, Google Analytics 4 oferuje funkcję przewidywania zachowań na podstawie szerokiego zakresu danych.

System operuje na analityce predykcyjnej, która w znacznym stopniu wpływa na skuteczność kampanii retargetingowych. Analizowane aspekty obejmują prawdopodobieństwo zakupu i odejścia, a także prognozę przychodów. Dzięki temu jesteś w stanie stworzyć grupy użytkowników o tych samych przewidywanych zachowaniach.

Sugerowani odbiorcy Google AnalitycsŹródło: Google Analytics

Raporty analityczne

Google Analytics 4 daje dostęp do nowego zestawu raportów o nazwie „Eksploracje”. Dzięki tej funkcji możesz tworzyć najbardziej rozbudowane raporty dostosowane do potrzeb swojej strony internetowej.

Eksploracje Google AnalyticsŹródło: Google Analytics

Automatyczne śledzenie zdarzeń

Nowa wersja Google Analytics oferuje ulepszoną funkcję pomiaru umożliwiającą automatyczne śledzenie określonych typów zdarzeń. Dzięki temu możesz monitorować takie aspekty, jak interakcje z filmem bez dodatkowego kodowania.

Debugowanie

Google Analytics 4 zawiera też panel debugView. Za jego pomocą możesz na bieżąco weryfikować konfiguracje, analizować zdarzenia i przekazywane parametry.

Google Analytics 4 - panel debugView.Źródło: Google Analytics

Synteza z Google Merchant Center

Dzięki nowej funkcji łączenia kont Google Merchant Centers i Google Analytics 4 jesteś w stanie kategoryzować ruch w raportach na podstawie następujących wartości wymiarów:

  • medium: bezpłatne,
  • źródło: Google,
  • platforma źródłowa: bezpłatne informacje w Zakupach Google,
  • kampania: bezpłatne informacje w Zakupach Google,
  • domyślna grupa kanałów: bezpłatne wyniki wyszukiwania w Zakupach Google.

Dzięki tym wymiarom możesz sprawdzić, ilu użytkowników, ile zdarzeń i sesji pochodzi z kliknięć bezpłatnych wyników wyszukiwania w Google Merchant Center. Funkcja oferuje także możliwość analizy kliknięć i konwersji przypisywanych bezpłatnym wynikom.

Połączenie GA z Merchant CenterŹródło: Google Analytics

Prywatność

Prawo coraz częściej reguluje kwestie prywatności w Internecie. Mimo że bezpieczeństwo w sieci jest czymś niezwykle pożądanym, stanowi pewne utrudnienie dla biznesów online. Zwiększenie prywatności skutkuje bowiem mniejszą możliwością pobierania danych wykorzystywanych podczas podejmowania decyzji marketingowych.

Google Analytics 4 wykorzystuje proces zbierania danych o użytkownikach z pojedynczych źródeł sygnałów. Oznacza to, że profil klienta będzie określany za pomocą danych z kilku kanałów, co zapewni bezpieczeństwo i prywatność, a także umożliwi generowanie niezbędnych informacji.

Połączenie z BigQuery GCP

Przydatną funkcją Google Analytics 4 jest darmowe połączenie z narzędziem BigQuery GCP. Dzięki temu rozwiązaniu jesteś w stanie przeprowadzać dokładne analizy, ale też integrować dane i wykorzystywać wysunięte wnioski w strategii marketingowej. Cały ten proces jest w pełni zautomatyzowany, co pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu. System ma niemal nieograniczone moce obliczeniowe, funkcje uczenia maszynowego oraz opcję przewidywania przyszłych wyników.

Połączenie GA z BigQueryŹródło: Google Analytics

Google Analytics 4 – dlaczego warto?

Google Analytics 4 oferuje wiele nowych, ulepszonych funkcjonalności, dzięki którym śledzenie ruchu w witrynie i wdrażanie skutecznych zmian w strategii marketingowej jest o wiele łatwiejsze. Oto cztery główne korzyści, dla których warto korzystać z Google Analytics 4.

Pełna analiza ścieżki użytkownika

Rewolucyjnym rozwiązaniem wprowadzonym w najnowszej wersji Google Analytics jest kompleksowe podejście do zbierania danych na temat zachowań poszczególnych użytkowników.

GA4 oferuje między innymi uproszczony model analizy zdarzeń, który pozwala dokonywać pomiarów w kwestiach działań użytkownika na stronie. Przydatną opcją jest także cross-domain tracking, czyli możliwość łatwego mierzenia sesji realizowanych w powiązanych ze sobą witrynach internetowych. Ważną korzyścią wynikającą z użytkowania Google Analytics 4 jest też pełna integracja z BigQuery oferująca ulepszoną analizę ścieżek.

Dzięki tak kompleksowym informacjom na temat ruchu w witrynie będziesz w stanie opracować skuteczną strategię marketingową, zlikwidować wszelkie błędy oraz wykorzystać rozwiązania sprzyjające rozwijaniu Twojego biznesu online.

Technologia Machine Learning

Nowa wersja Google Analytics oferuje też lepsze wykorzystanie możliwości uczenia maszynowego. W ramach usługi otrzymujesz dostęp do metryk predykcyjnych, dzięki którym jesteś w stanie obliczyć prawdopodobieństwo realizacji konkretnych celów.

Warto też wspomnieć o Enhanced Conversions, które zwiększają dokładność pomiaru konwersji, co przekłada się na skuteczność optymalizacji działań reklamowych.

Integracja z Google Marketing Platform

W pakiecie usług Google Analytics 4 otrzymujesz natywną integrację ze wszystkimi produktami Google Marketing Platform. Powiązania z SA360, D&V360, CM360 oraz Google Ad Manager były dostępne już w poprzedniej wersji narzędzia, jednak wymagało to wykupienia licencji.

Istotną zaletą GA4 jest też fakt, iż narzędzie integruje się z serwisem YouTube, co pozwala analizować kluczowe źródło ruchu.

Na szczególną uwagę zasługuje opcja mierzenia efektywności poszczególnych kanałów dotarcia do użytkownika, czyli Data Driven Attribution.

Większe bezpieczeństwo

W związku ze stale rozszerzanymi obostrzeniami dotyczącymi bezpieczeństwa w sieci nowa wersja narzędzia Google zapewnia jeszcze większą ochronę prywatności użytkowników. W tym zakresie dostępna jest opcja Consent Mode, która, chroniąc dane użytkowników, pozwala na odzyskiwanie informacji, które bez jej udziału byłyby stracone. Google Analytic 4 oferuje ponadto Server Side Tagging, czyli opcję pozwalającą na poprawę czasu wczytywania strony oraz lepszą kontrolę przesyłu danych.

Podsumowanie

Google Analytics 4 to niezwykle rozwinięte narzędzie analityczne pozwalające uzyskać dostęp do niemal nieograniczonej bazy danych na temat integracji użytkowników ze stroną internetową. Universal Analytics przestanie być aktywne 1 lipca 2023 roku, w związku z czym gromadzenie i przetwarzanie danych za pomocą tego narzędzia nie będzie już możliwe. Zmiana na GA4 będzie więc po prostu konieczna dla każdego.

Aby uniknąć szoku związanego z dynamicznym przejściem z jednej wersji urządzenia na drugą, postaw na dual-tagging, czyli ich jednoczesne wykorzystywanie. Dzięki temu będziesz w stanie budować bazę informacji w Google Analytics 4, mając dostęp do danych historycznych z poprzedniej wersji systemu. Pamiętaj, że prędzej czy później obowiązkowe będzie całkowite przeniesienie działań analitycznych na GA4. Nie zwlekaj więc z identyfikacją funkcjonalności tego narzędzia i poznaj jego charakterystykę już dziś!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Dlaczego w Google Analytics pojawia nam się „not provided”?
    Dlaczego w Google Analytics pojawia nam się „not provided”?
    Rosnąca rola prywatności sprawia, że w Google Analytics część haseł jest szyfrowana i oznaczana jako „not provided”. Jak zdobyć informacje na ich temat? Przeczytaj nasz artykuł.
    Kiedy koniec Universal Analytics (GA3)? Czy Google założy usługę dla GA4 automatycznie?
    Kiedy koniec Universal Analytics (GA3)? Czy Google założy usługę dla GA4 automatycznie?
    Nadchodzi koniec Universal Analytics. Już niedługo konieczne będzie przejście na GA4. Warto więc wiedzieć, czy automatyczna konfiguracja jest korzystna.
    Na czym polega dual tagging w Google Analytics 4? Zabezpiecz swoje dane!
    Na czym polega dual tagging w Google Analytics 4? Zabezpiecz swoje dane!
    Dual-tagging to świetny sposób na płynne przejście na Google Analytics 4. Podpowiemy Ci, na czym polega to rozwiązanie i dlaczego warto je wdrożyć!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.