Zapytaj o ofertę
Dlaczego w Google Analytics pojawia nam się „not provided”?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Dlaczego w Google Analytics pojawia nam się „not provided”?

Dlaczego w Google Analytics pojawia nam się „not provided”?

9 min. czytania

Sekcja „not provided” jest jedną z informacji, jaką można znaleźć w Google Analytics. Reprezentuje słowa kluczowe, przez które użytkownicy trafili na stronę z wyszukiwarki Google. Frazy te początkowo były jawne, jednak po wprowadzeniu zmian dotyczących szyfrowania część danych została ukryta. Aktualnie osoby analizujące wejścia na stronę z bezpłatnych wyników wyszukiwania mogą pozyskać jedynie częściowe dane na temat odwiedzin użytkowników. Informacje, z jakiej frazy został pozyskany ruch, zostały ukryte pod określeniem „not provided”. Istnieją jednak sposoby, które pozwalają na częściowe odkrycie niedostępnych danych.

Co znaczy „not provided”? Google Analytics a zmiany w zakresie prywatności

Analizując ruch na stronie poprzez narzędzie Google Analytics, możesz spotkać się z interesującą kategorią oznaczoną jako „not provided”. Co kryje się pod tą tajemniczą nazwą? To sposób, w jaki Google oznacza szyfrowane informacje z zapytań do wyszukiwarki – do 2011 roku możliwe było zobaczenie wszystkich słów kluczowych, które prowadziły na stronę, jednak aktualizacje algorytmów wprowadziły spore ograniczenia z tym zakresie. Wskutek tej zmiany efektywność analizy działań SEO stała się znacznie niższa.

Jaki ruch jest oznaczany jako „not provided”? To przede wszystkim zapytania od użytkowników, którzy w momencie wyszukiwania są zalogowani do jednej z usług Google – wtedy dane żądania są automatycznie szyfrowane. Wiele zależy tutaj od ustawień przeglądarki. Spośród najpopularniejszych programów tego typu Firefox jako pierwszy zaczął domyślnie stosować szyfrowanie SSL, przy którym słowa kluczowe są zapisywane jako „not provided” – GA nie zapewni nam wtedy dostępu do szczegółowych informacji, choć są one wciąż zapisywane na serwerach Google. Niewiele później również inne przeglądarki zdecydowały się na taki ruch. Z tego względu udział fraz „not provided” w Google Analytics dość szybko urósł – choć początkowo wynosił średnio ok. 5%, obecnie dla większości stron wartość ta może przekraczać nawet 90%.

Motywy wprowadzenia szyfrowania

Głównym powodem, dla którego Google zdecydował się na taki ruch, jest ochrona prywatności użytkowników. W przeszłości gigant z Mountain View spotykał się z licznymi oskarżeniami pod tym kątem – obecnie wielu internautów wciąż ma spore wątpliwości w tej kwestii, jednak ograniczenie widoczności danych pozwala przynajmniej nieco bardziej chronić poufne informacje. Zmiany na tym polu łączą się również ze zwiększoną rolą szyfrowania w codziennym przeglądaniu Internetu: zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem stale rosną, przez co coraz większa część użytkowników próbuje chronić dane na każdym kroku.

Skąd biorą się wyniki „not provided”?

Jedną ze zmian, które pojawiły się wskutek rozpowszechnienia się protokołu HTTPS oraz domyślnego włączenia szyfrowania w przeglądarkach i na stronach internetowych, jest właśnie zniknięcie konkretnych słów kluczowych z raportów Google Analytics. Nawet teraz istnieje część ruchu, która jest wciąż odczytywana dokładnie tak samo, jak wcześniej. Google nadal jest dostępny w wersji HTTP – choć nieszyfrowany wariant jest coraz mniej używany, niektóre zapytania wciąż są przesyłane w ten sposób. Aby mogły one pojawić się w statystykach, użytkownik nie musi być zalogowany do żadnej z usług Google. W przeciwnym wypadku fraza zostanie zapisana jako „not provided”. Google Analytics blokuje słowa kluczowe od użytkowników, lecz są one zapisywane na serwerach – z użyciem niektórych zewnętrznych narzędzi wciąż można je sprawdzić.

Wpływ zmian na ruch organiczny

Czy te z pozoru subtelne zmiany mają wpływ na ruch organiczny? Oznaczenie słów kluczowych jako „not provided” to przede wszystkim mniej możliwości dla analityków i profesjonalistów zajmujących się prowadzeniem kampanii SEO. Brak opcji dokładnej kontroli wszystkich haseł sprawia, że ocena i opracowanie strategii będą znacznie utrudnione.

„Not provided” – czy musisz się tym przejmować?

Google odpowiedział od razu ekspertom, że nie powinni się tym martwić, ponieważ zmiana jest niewielka i nie wpłynie zbyt mocno na obecną pracę w analizowaniu słów kluczowych, które wykorzystują użytkownicy Internetu. Google uspokoił przedsiębiorców również w ten sposób, że dane będą nadal dostępne dla użytkowników Ads, więc jeśli chcesz korzystać z tej opcji dalej, czas pomyśleć o reklamach. Nie pocieszyło to jednak właścicieli witryn, ponieważ coraz częściej ukazywało się ich oczom „not provided”, niż zapewniało Google Analytics.

Co ta zmiana oznacza dla firm?

  1. Coraz trudniej będzie analizować słowa kluczowe.
  2. Google coraz bardziej blokuje dane użytkowników i nie udostępnia ich właścicielom firm.
  3. Odsetek wyrażeń „not provided” będzie gwałtownie wzrastał i finalnie przedsiębiorcy nie dowiedzą się niczego na temat fraz używanych przez odbiorców.
  4. Znalezienie odpowiednich słów kluczowych i umieszczanie ich w swoich treściach może stać się zupełnie niemożliwe w przyszłości. Będziesz musiał pocieszyć się tylko ogólnymi wynikami, aby stworzyć dobrą strategię marketingową.

Jak znaleźć frazy oznaczane jako „not provided”?

Jakie rozwiązania warto wykorzystać, aby zapoznać się z hasłami blokowanymi w Google Analytics? Nie trzeba szukać daleko, by znaleźć użyteczne alternatywy – jedną z nich jest Google Search Console. To bardzo rozbudowane narzędzie, które pozwala uzyskać bardzo szczegółowe dane o pozycjonowaniu strony. Oprócz samych fraz kluczowych znajdziesz tu również liczbę kliknięć, współczynnik klikalności i wiele innych, przydatnych danych.

Jak analizować wyszukiwane frazy z Google Search Console? W tym celu należy przejść do opcji „Skuteczność”, którą znajdziesz w zakładce „Stan”. Funkcja ta pozwala sprawdzić informacje o słowach kluczowych, które prowadzą internautów do Twoje strony. Wyniki tego zestawienia sięgają maksymalnie 16 miesięcy wstecz. Z użyciem GSC możesz określić, które frazy kluczowe są najważniejsze, a które nie mają większego znaczenia dla działań SEO.

Odszyfrowanie fraz kluczowych „not provided”

Istnieje kilka sposobów, dzięki którym możesz odszyfrować frazy „not provided”. Nie wszystkie z nich wymagają użycia innych narzędzi – część wartościowych danych wciąż możesz znaleźć w Google Analytics. Jednym z najłatwiejszych sposobów jest analiza raportu dotyczącego stron docelowych: wystarczy sprawdzić, na jakie podstrony wchodzą osoby, które trafiają na stronę przez hasła oznaczane jako „not provided”. Następnie możesz przeanalizować każdą z nich, przechodząc do szczegółowego raportu określającego słowa kluczowe kierujące na te podstrony. Należy zaznaczyć, że tak zdobyta informacja nie będzie stuprocentowo pewna, jednak w większości przypadków łatwo będzie połączyć konkretne frazy z podstronami.

Problemem może być jednak ustalenie najpopularniejszych fraz dla strony głównej, oznaczonej w raporcie jako „/”. Z tego względu niekiedy lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z zewnętrznych narzędzi, które pozwalają na dogłębną analizę słów kluczowych. Część z nich może jednak zbierać dane w inny sposób niż rozwiązania opracowane przez Google – aby skutecznie zarządzać strategią pozycjonowania, często konieczne będzie zdobywanie informacji z różnych źródeł.

Strony docelowe i wyszukiwarka wewnętrzna – GA

Mimo że Google Analytics ukrywa informacje na temat słów kluczowych pod frazą „not provided”, to korzystając z innych jego funkcjonalności, możesz sprawdzić, gdzie na Twoją stronę trafili nowi użytkownicy. Chodzi dokładnie o Strony Docelowe, które w zależności od tego, z której wersji Google Analytics korzystasz, możesz znaleźć w różnych miejscach:

  • GA 3 (Google Universal Analytics) – należy przejść do sekcji Pozyskanie, następnie Search Console i wybrać Strony docelowe.
  • GA 4 – w pasku bocznym należy wybrać Raporty, następnie przejść do sekcji Zaangażowanie i wybrać Strony i ekrany. Następnie w Liczba zdarzeń wybrać parametr session_start.

W obu powyższych przypadkach uzyskasz informacje, na jakie podstrony trafili użytkownicy, wchodząc na stronę. Niestety nie ma tutaj informacji o dokładnych frazach, jednak można się ich domyślić, patrząc na tytuły oraz URL-e docelowych podstron.

Wyszukiwarka wewnętrzna strony

Inną funkcjonalnością w GA, która może pomóc odkryć dodatkowe słowa kluczowe, jest analiza wyszukiwań w wewnętrznej wyszukiwarce strony. Aby skonfigurować tę usługę, należy w ustawieniach widoku uruchomić śledzenie oraz wprowadzić parametr zapytania. Włączenie tej funkcji pozwoli na śledzenie wyszukiwanych haseł na stronie, które są dostępne w sekcji Zachowanie -> Wyszukiwanie w witrynie -> Wyszukiwane hasła.

Do czego służy Keyword Hero?

Keyword Hero to narzędzie, które łączy dane z różnych źródeł, a następnie na ich podstawie odkrywa ukryte słowa „not provided”. Podobnie jak w przypadku innych metod oprogramowanie to nie wyświetla wszystkich brakujących fraz. Keyword Hero jest rozszerzeniem, które ukazuje odkryte słowa kluczowe bezpośrednio w Google Analytics, po poprawnej integracji narzędzia z usługami Google.

Inne narzędzia zewnętrzne

Istnieje wiele innych narzędzi spoza Google np. Semrush, Senuto, Ahrefs, gdzie można znaleźć informacje na temat słów kluczowych obecnych na stronie. Niestety żadne z tych narzędzi nie przedstawi w 100% potwierdzonych danych, z których fraz skorzystali użytkownicy, aby trafić na daną witrynę. Podczas weryfikacji słów kluczowych we wcześniej wspomnianych narzędziach należy wziąć pod uwagę aktualną pozycję oraz liczbę wyszukiwań danej frazy. Im większa liczba wyszukiwań oraz im wyższa pozycja strony, tym wyższe prawdopodobieństwo, że fraza przyczyniła się do pozyskania nowego użytkownika na stronie.

Chętnie pomożemy!

Widoczna fraza „not provided” na pewno jest frustrująca i utrudnia analizę doświadczonym specjalistom z zakresu pozycjonowania, jednak, jak się okazuje, nie jest to sytuacja bez wyjścia!

Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci w ciężkich próbach analiz, które dzięki nam przyniosą znakomite efekty. Już teraz umów się na bezpłatną konsultację z naszym ekspertem.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: vibellas.com, womwide.com

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak Google Analytics 4 może pomóc Ci w pozycjonowaniu?
    Jak Google Analytics 4 może pomóc Ci w pozycjonowaniu?
    Firma Google gwarantuje, że Google Analytics 4 pozwala na jeszcze skuteczniejszą analizę danych. Jak to wykorzystać w procesie pozycjonowania? Podpowiadamy!
    Samouczek – jak skutecznie posługiwać się parametrem UTM?
    Samouczek – jak skutecznie posługiwać się parametrem UTM?
    UTM, inaczej znane jako „Urchin Tracking Module”, to narzędzie, które daje nam szersze spojrzenie na to, w jaki sposób analizujemy […]
    Kiedy koniec Universal Analytics (GA3)? Czy Google założy usługę dla GA4 automatycznie?
    Kiedy koniec Universal Analytics (GA3)? Czy Google założy usługę dla GA4 automatycznie?
    Nadchodzi koniec Universal Analytics. Już niedługo konieczne będzie przejście na GA4. Warto więc wiedzieć, czy automatyczna konfiguracja jest korzystna.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.