Google Analytics 4 to innowacyjne narzędzie, które ma zastąpić poprzednią wersję systemu – GA3. Dynamiczne przejście z jednego narzędzia na drugie może jednak sprawić wiele problemów nawet doświadczonym właścicielom stron internetowych. Przedstawiamy więc kompleksowy poradnik, dzięki któremu skonfigurujesz i wdrożysz Google Analytics 4.
Google Analytics 4 – co warto wiedzieć?
Google Analytics 4 to najnowsza wersja narzędzia Google Analytics. System opiera się na zupełnie nowych funkcjonalnościach uwzględniających analitykę internetową, która pozwala właścicielom stron gromadzić i analizować informacje na temat ruchu na stronie. Narzędzie jest w stanie śledzić całą ścieżkę klienta na wielu platformach jednocześnie, wykorzystując w tym celu sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe.
W przeciwieństwie do poprzedniej wersji narzędzia Google Analytics 4 ma możliwość pomiaru danych z aplikacji mobilnych i stron internetowych oraz analizy działań generowanych przez użytkowników zarówno urządzeń mobilnych, jak i komputerów stacjonarnych.
Pod względem specyfiki Google Analytics 4 nieco przypomina Google Analytics dla Firebase. System został bowiem opracowany właśnie na tym narzędziu, a jego podstawą są zdarzenia, a nie sesje, tak jak to było w przypadku GA3. Analityka nowej wersji systemu obejmuje zaistniałe zdarzenia i przypisane im parametry, dzięki czemu znacznie łatwiej zinterpretować uzyskane informacje i opracować skuteczną strategię marketingową.
Google Analytics 4 identyfikuje użytkownika na podstawie kilku sygnałów jednocześnie. Są to:
- Google Signals – technologia, dzięki której można zidentyfikować użytkownika za pomocą na przykład konta Google.
- Identyfikator urządzenia – liczba zapisywana po stronie urządzenia bądź przeglądarki, dzięki której możliwe jest identyfikowanie odbiorcy.
- ID zalogowanego użytkownika – uniwersalny identyfikator, którego śledzenie pozwala określić strumienie działania odbiorcy i identyfikować go jako tę samą jednostkę, niezależnie od urządzenia, z którego korzysta.
Nowy Google Analytics, poza standardowymi funkcjami analitycznymi, obejmuje szereg innych usług, dzięki którym możliwe jest bieżące śledzenie ruchu na stronie przy uwzględnieniu wielu istotnych parametrów.
Jako że GA4 dopiero wchodzi na rynek, jego konfiguracja może sprawić wiele problemów, niezależnie od tego, czy korzystałeś z poprzedniej wersji narzędzia, czy nie. Przedstawiamy więc dokładną instrukcję, dzięki której unikniesz wszelkich błędów podczas wdrażania usługi i maksymalnie wykorzystasz jej potencjał.
Jak utworzyć usługę Google Analytics 4?
Aby utworzyć usługę, wejdź w sekcję Administracja w narzędziu Google Analytics. Następnie znajdź kolumnę Usługa i wybierz opcję Utwórz usługę.
W wyświetlonym okienku wpisz nazwę usługi, którą może być na przykład nazwa strony lub Twojej marki. Następnie wybierz odpowiedni kraj i walutę, po czym kliknij Dalej.
W kolejnym oknie musisz wybrać kategorię branży, wielkość firmy oraz wskazać cele, w jakich zamierzasz korzystać z Google Analytics 4. Co prawda nie jest to koniecznością, a jedynie dodatkową opcją, z której możesz skorzystać.
Po zaznaczeniu wybranych opcji kliknij Utwórz. Następnie wyświetlone zostanie okno, w którym musisz wybrać platformę, której dane zamierzasz gromadzić. Jako że tworzysz usługę dla strony internetowej, kliknij Sieć.
Konfiguracja strumienia danych
Po utworzeniu usługi przychodzi pora na konfigurację strumienia danych. W kolejnym oknie musisz wpisać adres strony internetowej oraz nazwać strumień. Wyświetlone zostaną wówczas automatycznie mierzone zdarzenia. Możesz je edytować, klikając koło zębate w prawym dolnym rogu.
Po kliknięciu koła zębatego wyświetli Ci się lista z dokładnym opisem każdego ze zdarzeń lub grupy zdarzeń. W domyślnych ustawieniach każde z nich są mierzone. Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie chcesz, by określone informacje były gromadzone, wystarczy zmienić pozycję suwaka przy wybranej opcji.
Po utworzeniu strumienia zostanie wyświetlony identyfikator pomiaru, dzięki któremu będzie możliwa implementacja kodu śledzącego na stronie przy użyciu Google Tag Managera. Musisz go skopiować i przejść do konta Google Tag Manager.
Tworzenie nowego kontenera nie jest konieczne. Ten obecny w Universal Analytics jest zupełnie wystarczający. Jako typ tagu wybierz Google Analytics: konfiguracja GA4. Następnie w polu Identyfikator pomiaru wklej skopiowany wcześniej identyfikator, a jako regułę wybierz z listy All Pages. Dzięki temu Twoje dane będą przesyłane z każdej podstrony w serwisie. Pamiętaj, aby na końcu nazwać tag i go zapisać.
Warto sprawdzić, czy kod został poprawnie dodany na stronę. W tym celu wykorzystaj DebugView. Przejdź do konta Google Analytics 4, a w panelu bocznym wybierz opcję Konfiguracja, następnie DebugView.
Pamiętaj o dodaniu aplikacji mobilnej, jeśli taką posiadasz. Wejdź w Strumień danych znajdujący się w panelu Administracja, a następnie kliknij Dodaj strumień i wybierz odpowiedni system.
Uzupełnienie danych i zmiana ustawień
W kolejnym kroku musisz dostosować ustawienia konta do swoich potrzeb. Jednym z najważniejszych aspektów jest czas przechowywania danych o użytkownikach i zdarzeniach. Zwróć na niego szczególną uwagę, gdyż domyślnie dane te przechowywane są tylko przez 2 miesiące. Jako że w wielu branżach czas od pierwszego odwiedzenia strony do konwersji bywa o wiele dłuższy, bez zmiany ustawień nie otrzymasz informacji o pełnej ścieżce użytkownika.
Przejdź więc do panelu Administracja, a następnie w kolumnie Usługa wybierz Ustawienia danych i kliknij Przechowywanie danych. W kolejnym kroku domyślne 2 miesiące zmień na 14 miesięcy.
Kolejnym, ważnym aspektem jest zdefiniowanie ruchu wewnętrznego. Przejdź do Strumienia danych, a następnie wybierz utworzony wcześniej strumień. W wyświetlonym oknie kliknij Więcej ustawień tagowania, następnie Definiowanie ruchu wewnętrznego oraz opcję Utwórz. W kolejnym kroku uzupełnij nazwę reguły, a w polu Wartość wpisz adres IP, który chcesz wykluczyć.
Następnie musisz wrócić do widoku Administracji, wybrać strumień danych i kliknąć Filtry danych. Znajduje się tam domyślnie utworzony filtr Internal Traffic, którego bieżący stan ustawiono na testowanie. W tym trybie Google Analytics nie wprowadza trwałych zmian, a jedynie analizuje ruch pochodzący z tego źródła. Możesz to zmienić, klikając filtr. Jeśli zaznaczysz go jako Aktywny, dane do niego dopasowane przestaną być przetwarzane. Pamiętaj, że zawsze możesz go dezaktywować, klikając przycisk Nieaktywny.
Tworzenie zdarzeń
Dzięki zdarzeniom możesz śledzić interakcje użytkowników z Twoją aplikacją lub stroną internetową. Aby uzyskać takie informacje, jak liczba wysłanych formularzy czy zalogowanych użytkowników, musisz utworzyć wydarzenia, które będą śledzić tę liczbę i zapisywać ją w Google Analytics.
Przed przystąpieniem do tworzenia zdarzeń warto zapoznać się z ich rodzajami. Są to:
- zdarzenia zbierane automatycznie,
- zdarzenia objęte pomiarem zaawansowanym,
- zalecane zdarzenia,
- zdarzenia niestandardowe.
Zdarzenia zbierane automatycznie są podstawowymi interakcjami użytkownika z daną witryną lub aplikacją. Aby informacje na ich temat były zbierane, nie ma konieczności wykonywania dodatkowych działań.
Kolejną grupę stanowią zdarzenia objęte pomiarem zaawansowanym. Są to działania, które można włączyć w interfejsie Google Analytics 4. Dotyczą przewinięć, kliknięć wychodzących, wyświetleń strony, wyszukiwania, interakcji z filmem oraz pobrań plików.
Zalecane zdarzenia pozwalają na jeszcze dokładniejszą analizę strony lub aplikacji mobilnej. Mają one zdefiniowane nazwy oraz parametry, a wiele z nich dotyczy konkretnych przypadków, na przykład dla e-commerce czy gry mobilnej.
Zdarzenia niestandardowe obejmują natomiast te, których nie znajdziemy na wcześniej omówionych listach. Oznaczone są dowolnymi nazwami i parametrami, choć zaleca się, aby pozostać w nazewnictwie stosowanym przez Google.
Wiesz już, czym są zdarzenia i jakie są ich rodzaje. Nadchodzi więc czas na zapoznanie się z procedurą ich tworzenia.
Przed jej rozpoczęciem musisz sprawdzić, czy zdarzenia, które chcesz utworzyć, na pewno znajdują się na liście akcji zbieranych automatycznie lub objętych pomiarem zaawansowanym. Dzięki temu unikniesz duplikatów. Jeśli nie znajdziesz na tych listach wybranego zdarzenia, możesz skorzystać z jednej z dwóch dostępnych opcji: Google Analytics 4 lub Google Tag Manager. Co różni te rozwiązania? Przede wszystkim fakt, iż Google Analytics 4 umożliwia tworzenie nowych zdarzeń na podstawie tych już istniejących. Metoda ta jest znacznie szybsza, dlatego jeśli interesujące Cię zdarzenie może opierać się na wcześniejszym, warto skorzystać z tego rozwiązania.
Przejdźmy jednak do tworzenia zdarzeń. W zakładce Administracja znajdziesz sekcję Zdarzenia.
Wybierz opcję Utwórz zdarzenia, a następnie w nowym oknie kliknij Utwórz. Wpisz nazwę zgodną z wytycznymi Google, stosując małe litery i znak podkreślenia jako separator.
W polu Parametr wybierz event_name, w polu Operator wybierz równa się, a w polu Wartość wpisz nazwę zdarzenia, na podstawie którego chcesz utworzyć nowe. W kolejnym kroku dodaj warunek i określ, w jakim przypadku ma być gromadzone.
Pole Skopiuj parametry ze zdarzenia źródłowego pozostaw zaznaczone, jeśli są one dla Ciebie przydatne. Na koniec kliknij Utwórz.
Konfigurację tego zdarzenia możesz sprawdzić, korzystając z wcześniej omówionego DebugView.
Jeśli jednak nie możesz utworzyć zdarzenia, które chcesz śledzić na podstawie już istniejącego, musisz wykorzystać drugą z podanych metod, czyli Google Tag Manager.
W narzędziu wejdź w podgląd, a w oknie z Twoją witryną kliknij przycisk, którego liczbę kliknięć chcesz mierzyć.
W zależności od jego właściwości na pasku po lewej stronie zobaczysz Click lub Click i Link Click. Jeżeli jednak nie wyświetli się żadna z tych opcji, prawdopodobnie nie masz reguły śledzącej i musisz ją dodać.
W kolejnym kroku kliknij napis Click i przejdź do Variables. Zobaczysz tam zmienne oraz ich wartości. Jeśli jednak dane te się nie pojawią, musisz zaznaczyć kliknięcia w zakładce Zmienne w swoim kontenerze w Google Tag Manager. To właśnie na ich podstawie będzie oparte zdarzenie. Pamiętaj, aby unikać powtórzeń wartości, które chcesz wykorzystać. Jeśli na Twojej stronie są przyciski, które mają taką samą klasę, a nie powinny zostać mierzone, wybierz inną zmienną.
Następnie wróć do obszaru roboczego i dodaj nowy tag. W polu Konfiguracja tagu wybierz Google Analytics: zdarzenia GA4. Jako tag konfiguracji wybierz utworzony na początku zapis. W kolejnym kroku wpisz nazwę zdarzenia, która będzie wyświetlała się na koncie Google Analytics. Następnie możesz dodać parametry, wpisując ich nazwy i wartości.
Kliknij pole Reguły, a w oknie, które się pojawiło, wybierz znak plusa. Skonfiguruj regułę, a z listy wybierz Kliknięcie – Wszystkie elementy. Potem zmień warunek na Niektóre kliknięcia i wybierz zmienną, którą ustawiłeś jako unikalną w podglądzie. Następnie wybierz warunek, podaj jego wartość. Na koniec nazwij opracowaną regułę i ją zapisz.
Pamiętaj, że jeśli podczas tworzenia zdarzenia zostały dodane pewne parametry, musisz je także dodać w Google Analytics 4. W zakładce Konfiguracja wybierz Definicje niestandardowe i kliknij Utwórz wymiary niestandardowe. Następnie nazwij wymiar, a w oknie Parametr zdarzenia wpisz nazwę parametru zgodną z tagiem.
Czynność tę powtórz dla wszystkich dodanych w tagu parametrów. Pamiętaj o sprawdzeniu poprawności konfiguracji w DebugView.
Konfiguracja konwersji
Po konfiguracji najważniejszych zdarzeń musisz wybrać te, które posłużą jako konwersje, czyli akcje przekładające się na zysk Twojej firmy. Można je podzielić na mikro i makro konwersje.
Aby skonfigurować konwersję w Google Analytics 4, przejdź do zakładki Zdarzenia w panelu Konfiguracji. Następnie, obok wybranego wydarzenia, przesuń suwak, aby zmienił się z szarego na niebieski.
Może się jednak zdarzyć, że niedawno dodane zdarzenie nie wyświetli się na liście konwersji. W takim przypadku przejdź do zakładki Konwersje i kliknij Nowe zdarzenie konwersji. Na koniec wpisz jego nazwę, zapisz.
Podsumowanie
Jak widać, konfiguracja konta Google Analytics 4 nie jest tak trudna, jak mogłoby się wydawać. Ważne, aby poszczególne kroki realizować z pełnym skupieniem i rozwagą. Nieprawidłowo wprowadzone dane mogą bowiem przynieść fałszywe wyniki, co bardzo niekorzystnie wpłynie na trafność interpretacji skuteczności działań marketingowych.
Dzięki temu przewodnikowi łatwo utworzysz usługę Google Analytics 4, opracujesz zdarzenia i wdrożysz niezbędne tagi. Pamiętaj jednak, że proces ten w przypadku każdej firmy wygląda nieco inaczej. Aby więc upewnić się, że jego realizacja przebiegnie poprawnie, skorzystaj z pomocy doświadczonych specjalistów, którzy umożliwią Ci pełne wykorzystanie tego narzędzia.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!