Sklepy internetowe to wygodna forma zakupów. Rocznie liczba sklepów online wzrasta o 25%. Czy przy tak dużej konkurencji warto inwestować w pozycjonowanie i czy się ono opłaca?
Czy prowadząc sklep internetowy, należy myśleć o pracach pozycjonerskich? Jakie korzyści można z tego uzyskać oraz jak wiele pracy trzeba w to włożyć? W tym artykule wszystko wyjaśniamy!
Pierwszy sklep internetowy powstał w Polsce w 1994 roku. Była to internetowa księgarnia Nepo. Jak na tamte czasy była to prawdziwa rewolucja w dziedzinie sprzedaży detalicznej i marketingu. Dostęp do internetu był wtedy mocno ograniczony, a sam sklep w niczym nie przypominał dzisiejszych zaawansowanych sklepów online. Uboga szata graficzna (dostosowana do wolnych łączy modemowych), minimalna ilość funkcjonalności oraz stosunkowo niewielki asortyment – pomimo tego sklep cieszył się dużym zainteresowaniem i przede wszystkim nie miał żadnej konkurencji. Rynek e-commerce dopiero miał się w Polsce rozwinąć.
Prawdziwa rewolucja w sprzedaży internetowej nastąpiła pod koniec XX wieku. W roku 1998 powstał sklep internetowy sieci Komputronik, a rok później powstało Allegro. Od tego momentu mamy do czynienia z systematycznym rozwojem technologii e-commerce i powstawaniem coraz to nowych sklepów online i związanych z nimi technologii. Szacuje się, że w roku 2021 działa w Polsce ok. 51 tysięcy sklepów, a liczba ta ciągle rośnie, średnio o 15 do 25 procent rok do roku. Co to oznacza dla nas, klientów? Przede wszystkim coraz większy asortyment i możliwość swobodnego wyboru w ofertach różnych sprzedawców. Dla nich rosnąca konkurencja to jednak spore wyzwanie, któremu muszą podołać. Aby prowadzony przez nich sklep był rentowny, konieczne jest utrzymanie wolumenu sprzedaży na odpowiednio wysokim poziomie. To z kolei wymaga zdobywania nowych klientów, utrzymywania obecnych i ciągłym wyścigu z konkurencją. W tym ostatnim głównym rozgrywającym jest wyszukiwarka Google, będąca najczęściej używaną w przez internautów w Polsce.
Chyba każdy użytkownik internetu korzysta z wyszukiwarki Google kilka razy dziennie. Sięgamy również po nią wtedy, kiedy chcemy znaleźć wykonawcę usługi lub kupić jakiś produkt. Zwykle nasze poszukiwania ograniczają się do pierwszej strony wyników wyszukiwania i znajdujące się na niej strony mają największą szansę na sprzedaż. Co można zrobić, aby i Twój sklep pojawił się w pierwszej dziesiątce wyników? Do wyboru mamy dwie opcje: reklamy płatne Google Ads oraz działania optymalizacyjne strony, czyli SEO. Dziś skupimy się na tej drugiej opcji.
Pozycjonowanie stron internetowych, określane również skrótem SEO od Search Engine Optimalization, to ogólne określenie technik optymalizacji kodu źródłowego strony www, która ma dostosować go do wymogów wyszukiwarki. Oprócz tego SEO skupia się na eliminacji błędów technicznych, prawidłowym indeksowaniu w wyszukiwarce, a także innych działaniach, mających podnieść pozycję strony w wynikach wyszukiwania na konkretne słowo lub frazę kluczową. Do uzyskania wszystkich z wyżej wymienionych rzeczy można wykorzystać różnego rodzaju techniki, takie jak tworzenie nowych, wartościowych treści, zdobywanie linków zewnętrznych, wspomniana optymalizacja kodu i grafik, a także inne działania oparte np. o social media. Jak widać jest to temat bardzo rozległy i dający wiele możliwości uzyskania wyników. Czy jednak pozycjonowanie się opłaca? Co można dzięki niemu zyskać i jak długo czeka się na pierwsze wyniki?
Działanie pozycjonerskie wiąże się z inwestycją. Jeśli zlecamy je zewnętrznej firmie, jest to inwestycja finansowa. Jeśli zamierzamy sami optymalizować i pozycjonować swoją stronę, inwestujemy swój czas i pracę. Trzeba sobie to uświadomić i zrozumieć już na samym początku rozważań na temat pozycjonowania strony. Nauczeni doświadczeniem – ponad 10 lat w branży SEO, doradzamy powierzenie tej sprawy profesjonalistom. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego że Google regularnie aktualizuje swój algorytm działania, dlatego nie ma jednej uniwersalnej strategii na SEO. Jest ona indywidualnie budowana dla każdego sklepu internetowego i z czasem również jest modyfikowana, zależnie od uzyskiwanych efektów, a także nowych wytycznych Google. Umiejętność szybkiego i elastycznego zarządzania pozycjonowania wymaga wiedzy, narzędzi i czasu. Przedsiębiorca pochłonięty prowadzeniem biznesu, najzwyczajniej w świecie nie ma tego ostatniego na zdobywanie nowych kwalifikacji. Dodajmy również że nieumiejętnie prowadzone pozycjonowanie (np. Black Hat SEO, obejmujący m.in. szybki przyrost niskiej jakości linków) może prowadzić do nałożenia na stronę filtra Google, a czasami również do permanentnego usunięcia strony z indeksu – tzw. ban. Podsumowując, jeśli decydujesz się na inwestycję w pozycjonowanie swojego sklepu, bezpieczniej jest to zlecić osobie lub firmie, która ma w tym doświadczenie. Jednocześnie zachęcamy do trzymania ręki na pulsie i kontrolowania efektów pracy – np. obserwując, czy strona zajmuje wyższe miejsca w wynikach wyszukiwania lub czy w ślad za pozycjonowaniem rośnie liczba zamówień.
Głównym powodem inwestycji w SEO jest chęć zajmowania przez sklep wyższych miejsc na liście wyników wyszukiwarki na konkretne słowa kluczowe. Jakie to mają być słowa? Zostaną one starannie wyselekcjonowane na samym początku budowania strategii SEO, po przeprowadzeniu audytu strony, a także zbadaniu konkurencji. Pozwoli to zaproponować słowa i frazy kluczowe, które są wyszukiwane przez użytkowników i Twój sklep powinien być na nie pozycjonowany. Pozwala to zwiększyć liczbę wyświetleń, w ślad za czym powinna zmierzać większa ilość zamówień. Tym samym płynnie przechodzimy do najważniejszej odpowiedzi na pytanie czy pozycjonowanie się opłaca.
Lista korzyści wynikających z umiejętnego pozycjonowania sklepu online.
Kiedy Twój sklep częściej i na wyższych pozycjach pojawia się w wyszukiwarce, w naturalny sposób odwiedza go więcej klientów. To z kolei oznacza, że masz więcej możliwości na dokonanie sprzedaży. Tutaj w grę wchodzi jeszcze dobrze skonfigurowany sklep, przejrzystość i intuicyjność oraz wszystko, co mieści się pod skrótem UX – user experience oraz UI – user interfece. To jednak temat do rozważań na inną okazję. Czy pozycjonowanie się zatem opłaca? Dobrze wykonane jak najbardziej tak. Prowadzisz swój biznes po to, aby na nim zarabiać. Każda poczyniona przez Ciebie inwestycja ma na celu rozwój firmy i zwiększenie dochodów. SEO jest inwestycją, która może Ci przynieść wymierne korzyści finansowe.
Biznes prowadzi się nie tylko dla pieniędzy, ale również dla wewnętrznej satysfakcji i z powodu chęci budowania czegoś własnego, rozwijania i doskonalenia tego. Wielu milionerów, mimo iż osiągnęli fortuny umożliwiające im dostatnie życie bez potrzeby pracy, nie rezygnuje z niej. Szukają nowych wyzwań, inwestycji, pomysłów na kolejne przedsięwzięcia. To daje im energię i motywację, która umożliwia utrzymanie dobrej formy. Ty również masz szansę żyć w taki sposób i być dumnym ze swojej firmy, niezależnie od tego, jak dawno ją otworzyłeś i jakie problemy po drodze napotkałeś. Jeśli rozważasz czy pozycjonowanie się opłaca, oznacza to, że nadal myślisz o rozwoju i ekspansji na nowe rynki. Nie zamykasz się przy tym na nowe technologie i jesteś świadom tego, jak zmieniają się potrzeby klientów i rynku. Nadążasz za nim, co dowodzi że jesteś urodzonym biznesmenem. Pozycjonowanie pomoże Ci stworzyć stabilną i rozpoznawalną markę w swojej branży i wśród klientów. To naturalna i nienachalna forma reklamy, która w perspektywie czasu może przynieść znaczące korzyści. Największą wartością dużych firm nie jest bowiem ich kapitał czy posiadany majątek, ale właśnie rozpoznawalna marka, która wzbudza u klientów zaufanie i inne pozytywne emocje. Do tego powinieneś dążyć w swojej firmie, a SEO może Ci w tym pomóc.
Opłacalność pozycjonowania może być mierzona tym, jak daleko za sobą pozostawiasz konkurencję. Sprzedaż internetowa rośnie z roku na rok. Młodzi ludzie wolą kupować online niż stacjonarnie. Jest to dla nich duża oszczędność czasu, pieniędzy oraz wyższy poziom bezpieczeństwa. Im szybciej podejmiesz odpowiednie kroki zmierzające ku pozycjonowaniu swojej strony, tym szybciej prześcigniesz konkurencję, która jeszcze nie zadbała o swoje sklepy online lub robi to w sposób nieodpowiedni. Stając się liderem w swojej branży, automatycznie uzyskujesz dwie wyżej wymienione korzyści. Zarabiasz więcej bo odwiedza Cię więcej klientów i dzięki większej widoczności umacniasz swoją markę.
Kolejnym dowodem na to, że SEO się opłaca jest ograniczenie innych wydatków reklamowych. Jeśli do tej pory co miesiąc korzystałeś z reklam płatnych, które generowały niewielki ruch, to pozycjonowanie może zapewnić Twojemu sklepowi ruch organiczny. SEO pozwala też zrezygnować z innych, alternatywnych form reklamy np. mailingu lub telemarketingu. Kiedy wydajesz mniej, w Twojej kieszeni zostaje więcej!
Mamy nadzieję, że znalazłeś tu odpowiedź na pytanie czy pozycjonowanie się opłaca. Jeśli tak, pozostało odpowiedzieć na jeszcze jedno ważne pytanie: Jak długo się czeka na pierwsze wyniki przeprowadzonych działań dla sklepu internetowego? Niestety tu nie ma jednej precyzyjnej odpowiedzi.
Jak wyżej pokazano, jest wiele sposobów na przyspieszenie efektów działań pozycjonerskich Twojego sklepu. Aby móc precyzyjnie określić zakres prac do wykonania oraz ich przewidywany koszt, warto przeprowadzić audyt SEO swojego sklepu internetowego. Szukasz takiej usługi? Skontaktuj się z nami!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.