Wielu przedsiębiorców działających w sieci zadaje podobne pytanie z nutą nadziei w głosie. Niby wiedzą, że trzeba, niby wiedzą, że warto – ale czy naprawdę to takie znowu konieczne?
Oczywiście, bez prac pozycjonujących świat się nie zawali, a życie nadal będzie toczyć się swoim rytmem. Jeśli jednak poważnie myślisz o swoim biznesie i traktujesz go jako źródło zysków, a nie działalność filantropijną, prace pozycjonerskie będą jedną ze składowych Twojego sukcesu.
To wiele działań, które mają jeden wspólny cel: podnieść pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Żeby tak się stało, witryna musi spełniać kryteria rankingowe, określane przez (często zmieniający się) algorytm.
Jeśli działania SEO okażą się skuteczne, Twoja strona będzie częściej odwiedzana przez użytkowników, co wpłynie pozytywnie na ruch na stronie oraz wyniki sprzedażowe.
Twoja strona prawdopodobnie zniknie w gąszczu innych witryn – zwłaszcza tych, oferujących podobne produkty lub usługi, czyli po prostu Twojej bezpośredniej konkurencji. Oczywiście, nie oznacza to, że nikt nie odwiedzi Twojej strony czy nie skorzysta z Twojej oferty, jednak Twoje zyski osiągną znacznie niższy poziom, niż mogłyby, gdybyś zadbał o wysoką pozycję swojej witryny.
Internet to obecnie prawdziwa dżungla: liczy sobie mnóstwo stron, a z każdego kąta użytkownicy bombardowani są komunikatami reklamowymi i wpisami sponsorowanymi, dlatego dobrze zadbać też o bardziej „dyskretny” marketing, czyli właśnie pozycjonowanie.
Pomyśl przez chwilę: jak często szukasz produktu, usługi lub po prostu wskazówki w Internecie? Najprawdopodobniej przynajmniej raz dziennie. A teraz zastanów się, ile razy dobrnąłeś chociaż do drugiej strony wyników wyszukiwania? Być może kilka razy. Czy zerknąłbyś na nią, gdybyś już na pierwszej stronie znalazł satysfakcjonujący wynik? Zapewniam Cię, że nie.
Jeśli Twoja firma oferuje obuwie sportowe, na pewno masz świadomość, że podobnych firm jest więcej. Mimo wszystko chcesz, by – po wpisaniu w Google frazy buty sportowe – to właśnie Twój sklep pokazał się Twoim potencjalnym klientom. Konsekwentne, sensowne działania SEO sprawią, że będzie to możliwe.
Pozycjonowanie tak naprawdę może odbywać się za pomocą wielu różnorodnych metod. Nie chodzi tu jednak o to, by wybrać którąś z nich, a raczej o to, by te działania prowadzić równolegle. Tylko takie konsekwentne prace przyniosą naprawdę odczuwalny efekt.
Pozycjonowanie, czyli SEO, podzielić można na dwa podstawowe typy, które określają miejsce, w obrębie których podejmowane są określone aktywności pozycjonerów.
To te działania, które dzieją się w obrębie samej witryny. Mamy więc, siłą rzeczy, największy wpływ na jakość oraz czas ich wykonania. Co możemy zaliczyć do pozycjonowania on-site?
To szalenie ważny punkt. W końcu nikt z nas nie lubi czekać zbyt długo. Upewnij się więc, że Twoja witryna funkcjonuje poprawnie i płynnie. Jeśli zauważysz, że czas oczekiwania się wydłuża lub strona się zacina, sprawdź, czy możesz zrezygnować z jakiegoś elementu strony. Być może animacja, która miała przyciągnąć klientów, w rzeczywistości obciąża stronę i przynosi tylko irytację?
W zasadzie każda strona oferuje jakieś treści. Kluczem jest jednak to, jakie one są.
Aby treści wpływały pozytywnie na pozycjonowanie strony, muszą być przede wszystkim wartościowe i wnosić coś dodatkowego do życia odbiorców. Możesz np. zaproponować swoim czytelnikom branżowy poradnik lub przedstawić prosty trik, który usprawni ich codzienne obowiązki. Tego typu content nie bez powodu jest popularny!
Zadbaj także o poprawne formatowanie tekstów. Ktoś po coś wymyślił te wszystkie akapity, nagłówki, wypunktowania i pogrubienia. W Twoich tekstach nie powinno również zabraknąć odpowiednich słów kluczowych, dzięki którym zainteresowani daną tematyką odbiorcy łatwiej do nich dotrą.
Pamiętaj, by używać zarówno fraz ogólnych, krótkich (jak wspomniane wcześniej buty sportowe), jak i tych bardziej precyzyjnych (np. czerwone buty sportowe do biegania). Ta druga grupa słów, choć trafi do węższego grona klientów, może przynieść naprawdę dobre efekty. Tak konkretne hasła wpisują bowiem przede wszystkim ci konsumenci, którzy są zdecydowani na zakupy, co przekłada się na ich wysoką konwersję.
Unikaj też wszelkich duplikatów, ponieważ boty Google bardzo nieprzychylnie na nie patrzą. Nawet, jeśli posiadasz w swojej ofercie pięć identycznych produktów, które różnią się wyłącznie kolorem, postaraj się zapewnić unikalny opis każdemu z nich.
To coś, co ułatwia poruszanie się po stronie – zarówno użytkownikom, jak i weryfikującym ją później botom. Nie da się ukryć, że linkowanie wewnętrzne może także uporządkować treści i generalnie sprawić, że strona będzie przyjemniejsza w odbiorze.
Przykładem linkowania wewnętrznego może być np. hiperłącze do konkretnego produktu, pozostawione w artykule na firmowym blogu.
Tu z kolei chodzi o działania, które dzieją się poza pozycjonowaną stroną, ale również wpływają na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Podstawą pozycjonowania off-site jest budowa profilu linkowego, na który składa się linkowanie wewnętrzne (opisane chwilę wcześniej) i linkowanie zewnętrzne. To drugie polega na zbudowaniu sieci odnośników do Twojej strony, pochodzących z innych witryn. Jednak uwaga: nie chodzi tu o ich ilość, ale przede wszystkim jakość.
Jeśli uda Ci się pozyskać dużo linków przychodzących z wartościowych źródeł, algorytm odczyta to jako potwierdzenie autorytetu Twojej strony i tym samym nada jej wyższą pozycję.
Lepszym pytaniem byłoby w zasadzie: czy da się pozycjonować samodzielnie? Czysto teoretycznie jest to możliwe, jednak w praktyce pojedynczej osobie zajęłoby to masę czasu. Wymagałoby również umiejętności z różnych dziedzin: od tych zupełnie technicznych, po te typowo kreatywne.
Dodatkowym zagrożeniem samodzielnych działań jest to, że nie znając wszystkich reguł pozycjonerskiego świata można niechcący narazić swoją stronę na karę ze strony wyszukiwarki. Może być to filtr (lżejszy wymiar kary) lub ban. Obie potrafią drastycznie wpłynąć na widoczność Twojej strony w sieci, co spowoduje, że efekt będzie dokładnie odwrotny od zamierzonego.
Właśnie dlatego większość firm polega raczej na profesjonalistach, czyli agencjach SEO bądź freelancerach, zajmujących się tymi tematami.
Jak najbardziej! Skuteczne pozycjonowanie strony, poza podniesieniem jej pozycji w wynikach wyszukiwania, wpływa pośrednio również na mnóstwo innych aspektów biznesowych, m.in. na:
W obliczu tego, jak ważne jest osiągnięcie jak najwyższych pozycji, przedsiębiorcy zaczynają pytać: jeśli dbam już o aspekty pozycjonerskie strony czy warto być obecnym w social mediach? Lub też: skoro mam już pozycjonowanie stron czy warto inwestować jeszcze w dodatkowe reklamy płatne?
Dobrze jest pamiętać, że – o ile pozycjonowanie jest bardzo ważną podstawą dla budowania swojego biznesu w sieci – o tyle nie jest remedium na wszystko i złotym środkiem, po którym zamówienia na produkty lub usługi będą się sypały z nieba.
Czy warto więc podejmować inne działania reklamowe? Tak, ponieważ same działanie pozycjonerskie wpływa tylko i aż na to, że Twoją firmę łatwiej jest znaleźć w sieci. Oczywiście, im więcej osób ją znajdzie, tym więcej osób zdecyduje się na zakup, jednak nie każda osoba odwiedzająca Twoją witrynę stanie się od razu Twoim klientem.
Czy musisz podejmować wszystkie działania reklamowe? Jasne, że nie! Nie musisz być wszędzie (to zresztą byłoby bardzo trudne). Najważniejsze to odkryć, gdzie najczęściej bywa Twoja grupa docelowa i dostosować kanały komunikacji właśnie do niej. Nie każda firma musi mieć konto na Instagramie, tak jak nie każda musi korzystać z Facebooka, dlatego poświęć czas na poznanie swoich klientów, bo ta inwestycja szybko wróci do Ciebie z nawiązką.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.