Czy pozycjonowanie stron internetowych jest niezbędne?

Czy pozycjonowanie stron internetowych jest niezbędne?

Wielu przedsiębiorców działających w sieci zadaje podobne pytanie z nutą nadziei w głosie. Niby wiedzą, że trzeba, niby wiedzą, że warto – ale czy naprawdę to takie znowu konieczne?

Oczywiście, bez pozycjonowania świat się nie zawali, a życie nadal będzie toczyć się swoim rytmem. Jeśli jednak poważnie myślisz o swoim biznesie i traktujesz go jako źródło zysków, a nie działalność filantropijną, pozycjonowanie będzie jedną ze składowych Twojego sukcesu.

Co to jest pozycjonowanie?

To wiele działań, które mają jeden wspólny cel: podnieść pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Żeby tak się stało, witryna musi spełniać kryteria rankingowe, określane przez (często zmieniający się) algorytm.

Jeśli działania SEO okażą się skuteczne, Twoja strona będzie częściej odwiedzana przez użytkowników, co wpłynie pozytywnie na ruch na stronie oraz wyniki sprzedażowe.

Co się stanie, jeśli nie będę pozycjonować witryny?

Twoja strona prawdopodobnie zniknie w gąszczu innych witryn – zwłaszcza tych, oferujących podobne produkty lub usługi, czyli po prostu Twojej bezpośredniej konkurencji. Oczywiście, nie oznacza to, że nikt nie odwiedzi Twojej strony czy nie skorzysta z Twojej oferty, jednak Twoje zyski osiągną znacznie niższy poziom, niż mogłyby, gdybyś zadbał o wysoką pozycję swojej witryny.

Internet to obecnie prawdziwa dżungla: liczy sobie mnóstwo stron, a z każdego kąta użytkownicy bombardowani są komunikatami reklamowymi i wpisami sponsorowanymi, dlatego dobrze zadbać też o bardziej „dyskretny” marketing, czyli właśnie pozycjonowanie.

Dlaczego pozycja w wynikach wyszukiwania jest ważna?

Pomyśl przez chwilę: jak często szukasz produktu, usługi lub po prostu wskazówki w Internecie? Najprawdopodobniej przynajmniej raz dziennie. A teraz zastanów się, ile razy dobrnąłeś chociaż do drugiej strony wyników wyszukiwania? Być może kilka razy. Czy zerknąłbyś na nią, gdybyś już na pierwszej stronie znalazł satysfakcjonujący wynik? Zapewniam Cię, że nie.

Jeśli Twoja firma oferuje obuwie sportowe, na pewno masz świadomość, że podobnych firm jest więcej. Mimo wszystko chcesz, by – po wpisaniu w Google frazy buty sportowe – to właśnie Twój sklep pokazał się Twoim potencjalnym klientom. Konsekwentne, sensowne działania SEO sprawią, że będzie to możliwe.

W jaki sposób można pozycjonować stronę?

Pozycjonowanie tak naprawdę może odbywać się za pomocą wielu różnorodnych metod. Nie chodzi tu jednak o to, by wybrać którąś z nich, a raczej o to, by te działania prowadzić równolegle. Tylko takie konsekwentne prace przyniosą naprawdę odczuwalny efekt.

Pozycjonowanie, czyli SEO, podzielić można na dwa podstawowe typy, które określają miejsce, w obrębie których podejmowane są określone aktywności pozycjonerów.

Pozycjonowanie on-site

To te działania, które dzieją się w obrębie samej witryny. Mamy więc, siłą rzeczy, największy wpływ na jakość oraz czas ich wykonania. Co możemy zaliczyć do pozycjonowania on-site?

Tempo ładowania się strony

To szalenie ważny punkt. W końcu nikt z nas nie lubi czekać zbyt długo. Upewnij się więc, że Twoja witryna funkcjonuje poprawnie i płynnie. Jeśli zauważysz, że czas oczekiwania się wydłuża lub strona się zacina, sprawdź, czy możesz zrezygnować z jakiegoś elementu strony. Być może animacja, która miała przyciągnąć klientów, w rzeczywistości obciąża stronę i przynosi tylko irytację?

Oferowane użytkownikom treści

W zasadzie każda strona oferuje jakieś treści. Kluczem jest jednak to, jakie one są.

Aby treści wpływały pozytywnie na pozycjonowanie strony, muszą być przede wszystkim wartościowe i wnosić coś dodatkowego do życia odbiorców. Możesz np. zaproponować swoim czytelnikom branżowy poradnik lub przedstawić prosty trik, który usprawni ich codzienne obowiązki. Tego typu content nie bez powodu jest popularny!

Zadbaj także o poprawne formatowanie tekstów. Ktoś po coś wymyślił te wszystkie akapity, nagłówki, wypunktowania i pogrubienia. W Twoich tekstach nie powinno również zabraknąć odpowiednich słów kluczowych, dzięki którym zainteresowani daną tematyką odbiorcy łatwiej do nich dotrą.

Pamiętaj, by używać zarówno fraz ogólnych, krótkich (jak wspomniane wcześniej buty sportowe), jak i tych bardziej precyzyjnych (np. czerwone buty sportowe do biegania). Ta druga grupa słów, choć trafi do węższego grona klientów, może przynieść naprawdę dobre efekty. Tak konkretne hasła wpisują bowiem przede wszystkim ci konsumenci, którzy są zdecydowani na zakupy, co przekłada się na ich wysoką konwersję.

Unikaj też wszelkich duplikatów, ponieważ boty Google bardzo nieprzychylnie na nie patrzą. Nawet, jeśli posiadasz w swojej ofercie pięć identycznych produktów, które różnią się wyłącznie kolorem, postaraj się zapewnić unikalny opis każdemu z nich.

Linkowanie wewnętrzne

To coś, co ułatwia poruszanie się po stronie zarówno użytkownikom, jak i weryfikującym ją później botom. Nie da się ukryć, że linkowanie wewnętrzne może także uporządkować treści i generalnie sprawić, że strona będzie przyjemniejsza w odbiorze.

Przykładem linkowania wewnętrznego może być np. hiperłącze do konkretnego produktu, pozostawione w artykule na firmowym blogu.

Pozycjonowanie off-site

Tu z kolei chodzi o działania, które dzieją się poza pozycjonowaną stroną, ale również wpływają na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.

Podstawą pozycjonowania off-site jest budowa profilu linkowego, na który składa się linkowanie wewnętrzne (opisane chwilę wcześniej) i linkowanie zewnętrzne. To drugie polega na zbudowaniu sieci odnośników do Twojej strony, pochodzących z innych witryn. Jednak uwaga: nie chodzi tu o ich ilość, ale przede wszystkim jakość.

Jeśli uda Ci się pozyskać dużo linków przychodzących z wartościowych źródeł, algorytm odczyta to jako potwierdzenie autorytetu Twojej strony i tym samym nada jej wyższą pozycję.

SEO czy warto robić to samodzielnie?

Lepszym pytaniem byłoby w zasadzie: czy da się pozycjonować samodzielnie? Czysto teoretycznie jest to możliwe, jednak w praktyce pojedynczej osobie zajęłoby to masę czasu. Wymagałoby również umiejętności z różnych dziedzin: od tych zupełnie technicznych, po te typowo kreatywne.

Dodatkowym zagrożeniem samodzielnych działań jest to, że nie znając wszystkich reguł pozycjonerskiego świata można niechcący narazić swoją stronę na karę ze strony wyszukiwarki. Może być to filtr (lżejszy wymiar kary) lub ban. Obie potrafią drastycznie wpłynąć na widoczność Twojej strony w sieci, co spowoduje, że efekt będzie dokładnie odwrotny od zamierzonego.

Właśnie dlatego większość firm polega raczej na profesjonalistach, czyli agencjach SEO bądź freelancerach, zajmujących się tymi tematami.

Czy warto pozycjonować stronę?

Jak najbardziej! Skuteczne pozycjonowanie strony, poza podniesieniem jej pozycji w wynikach wyszukiwania, wpływa pośrednio również na mnóstwo innych aspektów biznesowych, m.in. na:

  • zwiększenie ruchu na stronie – choć nie każdy odwiedzający będzie też kupującym, sam ruch na stronie sprawi, że szanse na nowych klientów będą większe;
  • wzrost Twoich zysków – to oczywiste. Im częściej Twoje produkty czy usługi pojawią się przed oczami tych, którzy je szukają, tym większą sprzedaż odnotujesz;
  • większą rozpoznawalność marki – dzięki temu, że strona będzie pojawiać się w sieci częściej, jej nazwa, logo czy hasło mimowolnie utrwalą się w świadomości konsumentów. Takie ślady w pamięci (często podświadome) również potrafią wpłynąć na niektóre decyzje zakupowe;
  • zaufanie konsumentów – jeśli np. będziesz regularnie dostarczać wartościowych treści swoim odbiorcom (chociażby w formie porad czy wskazówek dotyczących Twojej branży), zyskasz ich zaufanie i staniesz się dla nich pewnym autorytetem;
  • lepszą konwersję – niezależnie od tego, czy Twoim celem jest sprzedaż określonych produktów, zachęcenie do zapisu do newslettera lub wypełnienie formularza kontaktowego, dużo łatwiej będzie Ci je realizować z dobrze wypozycjonowaną witryną;
  • mniej porzuconych koszyków zakupowych – klienci potrafią rezygnować z zakupów w naprawdę wielu momentach. Często powodem są błahe błędy, których z powodzeniem mógłbyś uniknąć, np. źle sformułowane komunikaty na przyciskach, wolno ładująca się strona lub też nieodpowiednio skategoryzowane produkty. Profesjonalnie przeprowadzone pozycjonowanie wyeliminuje słabsze punkty Twojej strony i sprawi, że mniej klientów porzuci swój koszyk zakupowy;
  • więcej powracających klientów – nowi klienci są dla firmy ważni, jednak nie powinieneś zapominać także o tych „starych”, tzn. tych, którzy dokonali już kiedyś zakupu Twoich produktów. Jeśli będą mieli złe doświadczenia, raczej nie skorzystają z Twoich usług ponownie. Jeśli jednak proces zakupowy był dla nich łatwy i przyjemny, najprawdopodobniej przy kolejnej okazji powrócą właśnie na Twoją stronę.

Czy samo pozycjonowanie wystarczy?

W obliczu tego, jak ważne jest pozycjonowanie, przedsiębiorcy zaczynają pytać: jeśli dbam już o pozycjonowanie czy warto być obecnym w social mediach? Lub też: skoro mam już pozycjonowanie stron czy warto inwestować jeszcze w dodatkowe reklamy płatne?

Dobrze jest pamiętać, że – o ile pozycjonowanie jest bardzo ważną podstawą dla budowania swojego biznesu w sieci – o tyle nie jest remedium na wszystko i złotym środkiem, po którym zamówienia na produkty lub usługi będą się sypały z nieba.

Czy warto więc podejmować inne działania reklamowe? Tak, ponieważ samo pozycjonowanie wpływa tylko i aż na to, że Twoją firmę łatwiej jest znaleźć w sieci. Oczywiście, im więcej osób ją znajdzie, tym więcej osób zdecyduje się na zakup, jednak nie każda osoba odwiedzająca Twoją witrynę stanie się od razu Twoim klientem.

Czy musisz podejmować wszystkie działania reklamowe? Jasne, że nie! Nie musisz być wszędzie (to zresztą byłoby bardzo trudne). Najważniejsze to odkryć, gdzie najczęściej bywa Twoja grupa docelowa i dostosować kanały komunikacji właśnie do niej. Nie każda firma musi mieć konto na Instagramie, tak jak nie każda musi korzystać z Facebooka, dlatego poświęć czas na poznanie swoich klientów, bo ta inwestycja szybko wróci do Ciebie z nawiązką.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym dokładnie jest duplicate content? Dlaczego należy go unikać?

    Czym dokładnie jest duplicate content? Dlaczego należy go unikać?

    Na Twojej stronie powinny się znajdować unikatowe treści. Czy wiesz, czym jest duplicate content? Zdajesz sobie sprawę z tego, że problem duplikacji tekstu występować może na Twojej stronie i nawet o tym nie wiesz? Sprawdź, co możesz zrobić.
    Jakie efekty przynosi pozycjonowanie stron?

    Jakie efekty przynosi pozycjonowanie stron?

    Większa rozpoznawalność marki, wzrost zaufania klientów i dotarcie z ofertą do potencjalnych klientów to tylko kilka korzyści z pozycjonowania strony Twojego biznesu. Jesteś ciekaw wszystkich? Przeczytaj nasz artykuł!
    Jak wybrać skuteczną agencję SEO? Podpowiada Google

    Jak wybrać skuteczną agencję SEO? Podpowiada Google

    Wybór agencji SEO nie należy do łatwych! W tym artykule prezentujemy porady, jakich w tym temacie udzielił w swoim oficjalnym materiale Google.
    Bezpłatny audyt

      Powiedz nam jaki zakres usług Cię interesuje,
      a skontaktujemy się w odpowiednim dla Ciebie terminie

        Jeżeli chciałbyś dołączyć do naszego zespółu, ale masz wątpliwości - skontaktuj się z nami.
        Wypełnij formularz kontaktowy: