Kanałów reklamowych i metod promocyjnych w sieci jest mnóstwo, jednak niekwestionowanym liderem w środowisku digital marketingu jest system reklamowy Google Ads, z którego korzystają obecnie miliony firm na całym świecie.
Nie ma najmniejszej wątpliwości, że każdy użytkownik Internetu przynajmniej raz natknął się na reklamy pochodzące z popularnego systemu firmy Google. To oznacza, że taka metoda daje przedsiębiorcom ogromne możliwości i ma niesamowicie szeroki zasięg. Czym jest Google Ads i jak można wykorzystać ten system do promocji własnego biznesu?
Dopasuj swój budżet
Dla 5000 PLN budżetu reklamowego koszt obsługi wynosi 1200 PLN
To największy i najpopularniejszy na świecie system reklamowy, który pozwala na promowanie swojego biznesu w sieci, docieranie do szerokiego grona odbiorców i tym samym pozyskiwanie klientów. Dzięki niemu możliwe jest stworzenie m.in. tzw. reklam PPC (Pay Per Click), w przypadku których płaci się za każde kliknięcie linku. Jedną z najpopularniejszych form promocji są linki wyświetlające się w wyszukiwarce Google na samej górze lub na samym dole strony SERP. Oznaczone są etykietą „Reklama” i mogą prowadzić do strony firmowej, podstrony produktu czy wszelkiego rodzaju innych witryn, które chce promować przedsiębiorca. Etykieta sprawia, że każdy użytkownik Internetu może bez problemu odróżnić linki organiczne (bezpłatne) od linków nieorganicznych (płatnych).
Reklama Google Ads np. w formie grafik i wideo pojawiają się również na stronach i w aplikacjach ponad 2 milionów partnerów firmy, którzy należą do Google Display Network, czyli sieci reklamowej Google oraz na platformie YouTube i w serwisie Gmail.
Kampanie Google Ads i zwiększanie widoczności poprzez pozycjonowanie mają podobny cel – dotrzeć do szerokiego grona internautów i zamienić użytkowników biernych w czynnych. Jednak prowadzenie obu strategii, a także czas oczekiwania na efekty każdej z nich wygląda zupełnie inaczej. W przypadku płatnych reklam pozycję w rankingu po prostu się kupuje, natomiast, aby osiągnąć wysokie miejsce w wynikach naturalnych, trzeba przeprowadzić skomplikowany i długofalowy proces składający się z wielu elementów. Oznacza to, że czas oczekiwania na efekty również się wydłuży.
W przypadku reklam utworzonych w Google Ads efekty pojawiają się znacznie szybciej, bo już po utworzeniu kampanii. Dlatego jest to doskonałe rozwiązanie dla firm, których sukces zależy od natychmiastowego wzrostu widoczności.
Reklamy tekstowe lub reklamy produktów pochodzące z systemu Google Ads pojawiają się na stronie SERP nad lub pod wynikami naturalnymi. Ilość miejsc na linki płatne jest ograniczona – na pierwszej stronie wyników wyszukiwania wyświetla się ich tylko kilka. To oznacza, że Google musi w jakiś sposób decydować o rankingu wyników nieorganicznych, tak jak robi to w przypadku wyników naturalnych.
Aby określić pozycję reklamy i zdecydować, czy w ogóle będzie się ona wyświetlała internautom, Google Ads posługuje się tzw. aukcją reklam. Jest to mechanizm, który na podstawie kilku czynników oblicza ranking utworzonej reklamy.
Ranking reklamy w Google Ads określany jest na podstawie takich czynników, jak: wysokość stawki, którą ustala osoba tworząca reklamę; jakość reklamy oraz strony, do której prowadzi promowany link; progi rankingu reklamy.
Związane jest to przede wszystkim z popularnością samej wyszukiwarki Google, która od dawna zajmuje pierwsze miejsce w wielu krajach na całym świecie. W Polsce korzysta z niej ponad 95% wszystkich użytkowników Internetu, a że liczba osób korzystających z sieci stale rośnie, prowadzenie takich działań, jak kampania Google Ads z roku na rok staje się skuteczniejsze.
Kampania Google Ads to nic innego jak utworzona, odpowiednio skonfigurowana i opublikowana reklama – lub grupa reklam – w formie tekstowej, graficznej bądź wideo. Przedsiębiorcy mogą w ten sposób promować swoje firmy, produkty czy nawet nadchodzące wydarzenia. Reklamy Google Ads mogą docierać do konkretnych odbiorców i wyświetlać się w odpowiednim czasie, co jest ogromną zaletą systemu oferowanego przez Google.
W pierwszej kolejności trzeba utworzyć konto w Google Ads i podać m.in. adres serwisu, którego będą dotyczyły reklamy. Zakładanie konta trwa kilka minut, a po tym czasie tak naprawdę można już przystąpić do uruchamiania kampanii. Początkowe ustawienia dotyczą: słów kluczowych; informacji o firmie; informacji o produkcie lub usłudze, która ma być promowana; obszaru wyświetlania reklamy.
Po wstępnej konfiguracji nadchodzi czas na utworzenie poszczególnych reklam, które będą należały do jednej kampanii.
Aby reklamy Google skutecznie docierały do odpowiednich osób, kluczowa jest konfiguracja i ustawienia poszczególnych reklam. Od nich zależy to, w jakim stopniu kampania będzie wspierała działania marketingowe firmy. Aby zrobić to prawidłowo, potrzebna jest szeroka wiedza.
Wszystkie rozwiązania w Google Ads powinny być dobierane na podstawie występujących okoliczności – zazwyczaj w przypadku każdej firmy wygląda to inaczej. Istnieją jednak aspekty, których nie można pomijać, konfigurując kampanie reklamowe, ponieważ bezpośrednio mogą one wpływać na sukces promocji.
Jedną z najważniejszych kwestii jest stawka za kliknięcie linku przez użytkownika. Ma ona znaczenie przede wszystkim w trakcie ustalania rankingu reklamy przez mechanizm Google, jednak jej wysokość wpływa również na sposób wykorzystania budżetu firmy. Można to zrobić ręcznie, czyli ustalić maksymalny koszt za jedno kliknięcie reklamy w Google Ads, lub skorzystać z automatyzacji, czyli powierzyć to zadanie algorytmom systemu.
Automatyczne strategie optymalizacji stawek polegają m.in. na określeniu docelowej liczby konwersji lub na wygenerowaniu maksymalnej liczby kliknięć reklamy w ramach założonego budżetu.
Sposobów na ustalenie stawek jest wiele, a wybór powinien być zależny przede wszystkim od celu, jaki chcesz osiągnąć. Jeżeli stawiasz na kilka metod, muszą powstać oddzielne kampanie Google Ads.
W przypadku reklam w sieci kierowanie reklamy polega głównie na doborze słów kluczowych – pojawiają się one w wynikach wyszukiwania, gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarce konkretną frazę, uwzględnioną przy konfiguracji kampanii w Google. Natomiast w przypadku sieci reklamowej wygląda to nieco inaczej. Istnieje kilka sposobów na kierowanie reklam: słowa kluczowe (reklamy wyświetlają się w witrynach, które zawierają słowa kluczowe uwzględnione w kampanii); tematyka stron (reklamy wyświetlają się na stronach, które są powiązane ze słowami kluczowymi uwzględnionymi w kampanii); miejsce docelowe (reklamy wyświetlają się w obrębie konkretnych adresów URL, które należą do sieci reklamowej Google); określona grupa odbiorców (reklamy wyświetlane są użytkownikom o konkretnych cechach np. wiek, płeć, wykształcenie, zainteresowania itp.).
Kampania Google Ads może być dopasowana do godzin, w jakich pracuje firma lub po prostu do jej potrzeb. Chodzi o to, aby pora wyświetlania reklamy przyniosła jak najwięcej korzyści, jak najniższym kosztem. W panelu administracyjnym możesz ustawić konkretne dni i godziny, w jakich ma się wyświetlać kampania.
Określenie celu marketingowego kampanii wiąże się z m.in. z budżetem. Przedsiębiorca musi zastanowić się, czy jego głównym celem jest pozyskanie kontaktów do potencjalnych klientów, zwiększenie sprzedaży, zbudowanie świadomości marki czy zachęcenie do pobierania materiałów edukacyjnych.
System Google dzieli na dwie główne grupy miejsce, w jakim przedsiębiorcy mogą reklamować swoje usługi czy produkty. Są to: sieć wyszukiwania oraz Google Display Network, czyli sieć reklamowa, do której należą m.in. YouTube, Gmail i mnóstwo partnerskich witryn internetowych. Miejsce wyświetlania reklamy Google Ads decyduje o tym, jaki format może ona przybrać oraz do jakich odbiorców będzie docierać.
Tego typu kampanie Google Ads można kierować do odbiorców o określonych intencjach – właśnie za pomocą fraz. Mają duży potencjał i mogą być stosowane do reklamowania prawie każdego rodzaju usług czy produktów.
Reklamy tekstowe można podzielić dodatkowo na: rozszerzone (mają 3 nagłówki zamiast jednego, dwa wersy tekstu i zawierają adres URL. Mogą być wyświetlane na wszystkich urządzeniach); elastyczne (mechanizm Google automatycznie tworzy różne kombinacje reklamy, wybierając z dodanych zasobów i określa, która z nich jest najskuteczniejsza. Reklamy elastyczne wyświetlają się na wszystkich urządzeniach); tylko połączenia (reklamy, które ułatwiają odbiorcom szybki kontakt z firmą).
Reklamy w formie grafik i wideo pojawiają się w Google Display Network np. na partnerskich stronach internetowych oraz na platformie YouTube. Taką reklamą może być plik w formacie JPG lub PNG, plik animowany w formacie GIF oraz plik multimedialny, co pozwala na wizualne przedstawienie przedmiotu oferty.
Kampanie tekstowe Google Ads wyświetlają się na stronie SERP, gdy użytkownik wpisze konkretne słowo kluczowe. Zasięg grafik i wideo może być znacznie szerszy. System Google pozwala wyświetlać je na stronach powiązanych tematycznie, w obrębie konkretnych adresów URL czy nawet konkretnej grupie użytkowników.
Reklamy PLA (Product Listing Ads), czyli reklamy produkowane, przeznaczone są wyłącznie dla sklepów internetowych; firmy oferujące usługi nie mogą z nich korzystać. Kampanie Google Ads zawierające PLA to jedna z najskuteczniejszych form promocji dla e-commerce. Można zoptymalizować koszty za kliknięcia, ponieważ link będą klikać wyłącznie osoby zainteresowane, co prawdopodobnie przełoży się na konwersję.
W przypadku promowania produktów konieczne jest założenie konta Google Merchant Center i przesłanie pliku produktowego. Oprócz tego witryna sklepu internetowego musi spełniać pewne warunki np. wdrożony certyfikat SSL.
Kampanie Google Ads umożliwiają również reklamowanie aplikacji mobilnych, które znajdują się w Google Play lub App Store. Tego typu promocje wyświetlają się zarówno w sieci wyszukiwania, na platformie YouTube i Gmail, jak i w sieci reklamowej.
Małe, lokalne firmy również mogą wiele zyskać na digital marketingu. System reklam Google Ads jest przygotowany pod tym kątem. Pozwala on na tworzenie kampanii reklamowych, które docierają do odbiorców znajdujących się w konkretnej lokalizacji.
Kierowanie na lokalizację można ustawić w panelu administracyjnym konta, z poziomu konfiguracji kampanii.
Komunikat reklamowy utworzony za pośrednictwem systemu Google, który dociera do konkretnego obszaru, to rozwiązanie przede wszystkim dla firm świadczących swoje usługi stacjonarnie. Przykładami takich działalności mogą być: mechanik, fryzjer czy lokal gastronomiczny.
Aby strategia płatności za każde kliknięcie linku generowała zyski, kliknięcie powinno wiązać się z konwersją. Gdy firma lokalna będzie reklamowała się w całym kraju, budżet może zostać szybko przepalony na kliknięcia osób, które i tak nie zostaną klientami, ponieważ nie będzie odpowiadała im lokalizacja. Kierowanie lokalne to zatem doskonały sposób na optymalizację kosztów.
Kampanie lokalne Google Ads mogą być wykorzystywane również jako element strategii marketingowej dla firm oferujących usługi w całym kraju. Lokalne reklamy pozwalają uzyskać silną pozycję i rozpoznawalność w jednym obszarze, co jest dobrą podstawą do stopniowego poszerzania zakresu działalności i docierania do coraz szerszej grupy odbiorców w kraju, a następnie do innych zakątków świata.
Jeśli promujesz swój biznes w konkretnej okolicy, musisz zadbać o to, aby docierać do klientów zainteresowanych zakupem czy skorzystaniem z usługi. Dlatego ogólne frazy nie sprawdzą się najlepiej. Lepszym rozwiązaniem jest korzystanie z bardziej precyzyjnych fraz.
Wtedy można mieć pewność, że będą one generowały ruch, który przełoży się na konwersję. Im więcej informacji uzyska użytkownik, tym większa szansa, że będzie chciał skorzystać z oferty. Rozszerzone reklamy mają zazwyczaj większy współczynnik klikalności.
Aby wzmocnić pozycję na lokalnym rynku, warto połączyć konto Google Ads z kontem Google Moja Firma (GMF). GMF to platforma, która umożliwia utworzenie i zarządzanie wirtualną wizytówką.
Kampanie Google Ads cieszą się ogromnym zainteresowaniem m.in. ze względu na szybkie efekty. Odpowiednio skonfigurowana kampania, dobrze oceniona przez mechanizm Google, będzie wyświetlała się automatycznie – w tym przypadku na rezultat nie trzeba czekać kilka czy kilkanaście miesięcy. Trzeba jednak pamiętać, że podobnie jak w przypadku pozycjonowania, sama wysoka pozycja nie jest jeszcze korzyścią dla firmy. Aby reklama Google była skuteczna, trzeba przypodobać się nie tylko mechanizmom ustalającym jej ranking, ale również odbiorcom komunikatu.
Oczywiście pierwszym krokiem jest zoptymalizowanie ustawień kampanii zgodnie z wytycznymi systemu Google, bo tylko w takim przypadku reklama Google Ads będzie miała w ogóle szanse na to, aby wyświetlić się w wyszukiwarce czy w sieci reklamowej. Dopasowanie komunikatu do użytkowników to już kolejny etap całego procesu.
Nagłówek w głównej mierze decyduje o tym, czy użytkownik Internetu zatrzyma wzrok na danej reklamie, czy po prostu ją pominie. Nagłówek powinien zawierać główne słowo kluczowe, na które chce być widoczna firma i w zrozumiały sposób przedstawiać to, co użytkownik znajdzie na stronie po kliknięciu linku promowanego.
Pod nagłówkiem znajduje się tekst wyświetlany nieco mniejszą czcionką, jest to tzw. description, czyli opis promowanej podstrony lub ogólnej oferty firmy. Ten tekst powinien zachęcać użytkowników do odwiedzenia strony. Przy jego tworzeniu należy uwzględnić język korzyści i skuteczne CTA, czyli wezwanie do działania. Rodzaj komunikacji stosowany w reklamie powinien być dopasowany do docelowych odbiorców. Warto również przeanalizować, jakie rozwiązania stosuje w swoich reklamach konkurencja i postarać się zrobić to lepiej.
Dodawanie obszerniejszych tekstów, informacji o firmie, a nawet linków do poszczególnych podstron jest mile widziane. Trzeba tylko zwrócić uwagę na długość wszystkich elementów, ponieważ ilość znaków jest ograniczona.
Reklamy graficzne wyświetlają się w sieci reklamowej. Dzięki temu mogą docierać do szerokiego grona odbiorców. Reklamy w formacie grafik mogą służyć jako promocja nowych produktów, o których konsumenci nie mają jeszcze pojęcia. Aby były skuteczne, muszą przyciągać uwagę użytkownika, a następnie zainteresować go i wzbudzić w nim chęć kliknięcia baneru reklamowego. Powinny składać się z przykuwającej uwagę grafiki, zwięzłego komunikatu przedstawiającego największe korzyści dla klienta i zachęcającego do działania. W przypadku kampanii Google Ads w formie graficznej warto stosować reklamy elastyczne, które dopasowują się do przestrzeni na stronie, a także wyświetlają w różnych kombinacjach.
Kampanie Google Ads to rodzaj strategii marketingowej, a każda strategia marketingowa powinna być planowana na podstawie celów firmy oraz grupy, do której skierowany będzie przekaz. Mechanizm systemu reklamowego Google w pewnym stopniu pomaga przedsiębiorcom odpowiednio skonfigurować kampanię pod tym kątem.
Twórca reklamy może wybierać spośród m.in. takich celów: sprzedaż; zwiększenie świadomości i budowanie zasięgu; pozyskiwanie leadów sprzedażowych; generowanie ruchu na stronie.
Określenie celów marketingowych i biznesowych pozwoli nie tylko dobrać skuteczne działania, ale również w łatwy sposób monitorować efekty. Oprócz tego do każdego celu przypisane są dostępne typy kampanii, co pozwala na trafniejszy wybór formatu reklamy.
Prowadzenie kampanii w Google pozwala osiągnąć efekty szybciej niż działania SEO. Z tego względu jest to strategia często wybierana przez firmy, których sukces zależy od natychmiastowego zwiększenia widoczności i ruchu na stronie. Wartość strony docelowej to kolejny aspekt, o który trzeba zadbać, aby reklama była skuteczna i zachęcała do konwersji, a nie przyczyniała się do zwiększenia współczynnika odrzuceń.
Witryna, do której będzie prowadził link z reklamy Google Ads, musi być zoptymalizowana pod kątem wrażeń użytkownika, zawierać wartościowy content oraz zachęcać do konwersji. Bez tego nie można liczyć na skuteczność reklamy.
Znaczenie mają takie aspekty, jak: merytoryczne, pozbawione błędów i unikalne teksty; szybkość ładowania zawartości strony; bezpieczeństwo; rozwiązania UX ułatwiające użytkownikom wykonanie zadań; atrakcyjny design; brak błędów technicznych; spójność pomiędzy zawartością strony a treścią reklamy.
Frazy kluczowe mają szczególne znaczenie w przypadku reklam tekstowych. Jak już wiesz, wyświetlają się one jako płatne linki w sieci wyszukiwania, a żeby do nich dotrzeć, użytkownicy muszą wpisać w wyszukiwarce konkretne frazy.
Wybór słów kluczowych również będzie decydował o tym, czy reklama osiągnie sukces, czy też nie. Najważniejsze jest to, aby były dopasowane do intencji użytkowników, a tym samym pomagały osiągnąć określony wcześniej cel kampanii. Warto skorzystać z planera słów kluczowych w Google Ads. Jest to narzędzie, które sugeruje, jakie frazy kluczowe mogą się sprawdzić w przypadku konkretnej kampanii.
Kampanie Google Ads i działania SEO to główne elementy SEM (Search Engine Marketing), czyli marketing w wyszukiwarce internetowej. Mimo że należą do jednej grupy działań, są to dwie zupełnie różne strategie. Z tego względu wielu przedsiębiorców staje przed trudnym wyborem – inwestować w Google Ads czy SEO? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ zależy to od wielu różnych aspektów.
Wybór powinien być uzależniony od okoliczności występujących w konkretnej sytuacji. Niektórzy radzą też, aby stosować obie strategie jednocześnie.
Za kolejność wyświetlania wyników organicznych oraz linków płatnych odpowiadają dwa zupełnie różne mechanizmy. W tym pierwszym przypadku o pozycji w rankingu decydują działania pozycjonera, konkurencja, historia domeny i aktualizacje algorytmów Google, a w tym drugim – ranking reklamy, czyli wysokość stawki, jakość samej reklamy oraz jakość strony docelowej. To oznacza, że działania SEO nie mają bezpośredniego wpływu na pozycję reklam pochodzących z systemu Google.
Na czym więc polega wspomniana synergia pomiędzy obiema strategiami? Oprócz stawki znaczenie ma jakość strony, do której prowadzi promowany link. Natomiast niektóre aspekty decydujące o jakości i wartości strony znajdują się na liście działań SEO. Oznacza to, że strona optymalizowana pod kątem SEO może zyskać lepszą widoczność w wynikach nieorganicznych, ale tylko dlatego, że będzie wartościowa dla mechanizmu Google Ads, co wpłynie pozytywnie na jej wynik jakości.
Działania, które należą do czynników SEO i jednocześnie wpływają na jakość strony, to m.in.: wartościowy content; wysoka wydajność serwisu; bezpieczeństwo (certyfikat SSL).
Wybór pomiędzy SEO a działaniami, jakie podejmuje specjalista Google Ads, to od dawna dylemat dla przedsiębiorców. Obie te strategie mogą się wzajemnie uzupełniać i razem tworzyć kompleksową strategię SEM. Dlatego – jeśli tylko budżet firmy na to pozwala – dobrym rozwiązaniem może być inwestycja w zwiększenie widoczności zarówno w wynikach organicznych, jak i nieorganiczny, a także w sieci reklamowej.
Reklama Google Ads daje niemal natychmiastowe efekty, jednak po zakończeniu kampanii czy wykorzystaniu budżetu strona znika z SERP, a w przypadku reklam graficznych czy wideo – ze wszystkich stron partnerskich i innych serwisów należących do sieci reklamowej. Prowadzenie jednocześnie działań SEO to systematyczne pracowanie na wysoką i stabilną pozycję w wynikach organicznych, która może utrzymywać się jeszcze długo po zakończeniu działań.
Kampanie Google Ads nie mają żadnego wpływu na pozycję w wynikach organicznych. Wyszukiwarka Google ustala ranking na podstawie zupełnie innych czynników i – podobnie jak w sytuacji odwrotnej – wysokie miejsce w rankingu linków płatnych nie może przekazać swojej mocy linkom naturalnym.
Błyskawiczne efekty to najbardziej znana zaleta kampanii. To ona najczęściej wpływa na decyzję przedsiębiorców przy wyborze strategii do zwiększania widoczności w sieci. Jednak szybki rezultat nie jest jedyną mocną stroną największego na świecie systemu reklamowego. Do zalet zaliczyć można również:
Już sama wyszukiwarka Google to ogromny obszar i daje wiele możliwości, a system reklamowy Google Ads składa się przecież jeszcze z sieci reklamowej, która zawiera mnóstwo serwisów, platform i stron partnerskich. Komunikat reklamowy może docierać do osób znajdujących się na każdym poziomie lejka sprzedażowego, a nie tylko do tych, którzy sami szukają produktu czy usługi w wyszukiwarce.
Dzięki ustawieniom kampanii można precyzyjnie wyznaczać obszar, w jakim ma wyświetlać się reklama, a także komu ma się ona wyświetlać. Możliwe jest określenie wieku, płci, wykształcenia i zainteresowań docelowych odbiorców, wtedy reklama będzie docierała do osób, które rzeczywiście mogą zmienić się z biernych użytkowników w czynnych, czyli zostać klientami. Takie działanie nigdy nie jest opłacalne, bo każdy produkt czy usługa przeznaczone są dla konkretnej grupy konsumentów.
Dzięki natychmiastowym rezultatom można wykorzystać taki rodzaj promocji do reklamowania nadchodzących wydarzeń, wyprzedaży z okazji zbliżających się świąt czy zastosować tzw. RTM (Real Time Marketing), czyli strategię polegającą na odnoszeniu się w przekazie reklamowym do bieżących wydarzeń.
W trakcie konfiguracji kampanii Google Ads można ustawić stawkę za kliknięcie oraz określić budżet. Oznacza to, że sam decydujesz o miesięcznych kosztach takiej strategii. Możesz dokładnie ustalić, jaką kwotę chcesz przeznaczyć na promocję, a po wyczerpaniu budżetu reklama po prostu przestanie się wyświetlać.
Jeśli stworzona kampania Google Ads nie będzie skuteczna, można szybko zareagować, zmienić ustawienia czy wyznaczyć inną stawkę. Nie ma tutaj dużego ryzyka, że przedsiębiorca poniesie ogromne straty w przypadku niepowodzenia. Wyjątkiem jest oczywiście sytuacja, gdy prowadzeniem kampanii zajmuje się osoba niedoświadczona; wtedy bardzo łatwo można przepalić budżet i nie osiągnąć żadnych efektów.
Remarketing to strategia polegająca na powtórzeniu przekazu reklamowego użytkownikom, którzy odwiedzili stronę, ale nie dokonali zakupu czy nie skorzystali z usługi. System Google Ads pozwala docierać do takich użytkowników poprzez reklamy graficzne i wideo wyświetlające się w sieci reklamowej.
Niektórzy użytkownicy mają po prostu niechęć do reklam. W przypadku wyników wyszukiwania wolą ominąć płatne linki oznaczone etykietą „Reklama” i przejść od razu do organicznych. Niekiedy banery w sieci reklamowej Google Ads w formie graficznej również są negatywnie odbierane. Takie osoby są przekonane, że jeśli coś jest opłaconą reklamą, to nie może być wartościowe. Jest to oczywiście błędne myślenie, jednak w marketingu chodzi o to, aby dostosowywać się do potrzeb, zachowań i przyzwyczajeń potencjalnych klientów – nawet jeśli kształtują się one przez błędne przekonania.
Z jednej strony przedsiębiorca tworzący reklamę sam może ustalić stawkę za jedno kliknięcie, jednak z drugiej strony, jeśli konkurencja będzie płacić więcej, ranking reklamy się obniży, przez co będzie ona wyświetlana rzadziej lub na niższej pozycji.
Firma może przez wiele miesięcy inwestować w kampanie Google Ads i przez cały czas cieszyć się dużą widocznością, jednak gdy tylko kampania zostanie zakończona, promowany serwis będzie niewidoczny. Wypracowana pozycja w wynikach naturalnych nie zmieni się po zakończeniu kampanii.
Nieodłącznym elementem prowadzenia działań marketingowych jest mierzenie ich skuteczności. Tylko dzięki temu można sprawdzić, czy inwestycja jest opłacalna, czy raczej środki zostają przepalone, a rezultatów nie widać. Zadbał o to system, który udostępnia przedsiębiorcom wszystkie istotne statystyki, dzięki którym można ocenić, czy prowadzone działania mają sens.
Najważniejsze jest określenie celu, jaki chce osiągnąć firma, i analizowanie statystyk na jego podstawie. Inne dane będą sprawdzane, jeśli celem jest wzrost sprzedaży, a inne, gdy firma chce zwiększyć świadomość marki.
Pozycja na stronie SERP to wskaźnik, który ma znaczenie, jeśli celem firmy jest zwiększanie świadomości marki, zbudowanie silnego wizerunku, a także zwiększenie ruchu na stronie. Warto analizować, na jakiej pozycji w wynikach nieorganicznych wyświetla się promowany link oraz jak wyglądają statystyki dotyczące ruchu na stronie. Jeśli wynik będzie niesatysfakcjonujący, należy zwiększyć stawkę za kliknięcie i zadbać o wysoki wynik jakości reklamy.
Przyczyną niskiej pozycji mogą być wyższe stawki konkurencji, które mechanizm systemu Google bierze pod uwagę przy aukcji reklam.
Aby użytkownicy Internetu mogli skorzystać z oferty firmy, kupić produkt czy nawiązać inną interakcję z serwisem, najpierw muszą go odwiedzić. Prowadząc kampanię Google Ads, jednym z najważniejszych wskaźników w przypadku sprawdzania ich skuteczności, jest CTR, czyli współczynnik klikalności. Pokazuje on, jak często użytkownicy klikają promowany link czy baner reklamowy – jest to stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń wyrażany w procentach.
Każda reklama i każde słowo kluczowe ma własny współczynnik klikalności, dlatego bardzo łatwo można sprawdzić skuteczność wszystkich elementów. Dane dotyczące CTR dostępne są oczywiście na koncie Google Ads. A o czym może świadczyć niski współczynnik klikalności, czyli stosunek kliknięć do wyświetleń? Oczywiście jest to jasny sygnał, że utworzona reklama jest nieskuteczna. Zależy to m.in. od jej formatu. W przypadku reklam tekstowych, wyświetlających się w sieci wyszukiwania, problemem mogą być słowa kluczowe. Jeśli będą źle dobrane, reklama będzie docierała np. do użytkowników niezainteresowanych ofertą.
Innym powodem niskiego CTR mogą być źle utworzone nagłówki i opisy reklam. Niezachęcające treści, które nie opisują tego, co użytkownik znajdzie na stronie i nie zawierają wezwania do działania, nie będą generowały kliknięć. Problemem może być również zbyt mała ilość informacji, dlatego warto rozszerzać reklamy.
W przypadku banerów reklamowych wyświetlanych w sieci wyszukiwania powodem niskiego CTR mogą być: źle dobrane słowa kluczowe; nieodpowiednie kierowanie reklamy; brak wezwania do działania; niezachęcająca treść; nieatrakcyjna grafika.
Kolejnym istotnym wskaźnikiem skuteczności reklam Google Ads jest współczynnik konwersji. Uzyskuje się go przez podzielenie liczby konwersji przez liczbę wszystkich interakcji. Konwersja to działania wykonane na stronie, które przynoszą firmie korzyści w postaci zysków lub zrealizowania innych celów biznesowych. Użytkownicy wykonują akcje w odpowiedzi na kierowane do nich działania marketingowe oraz rozwiązania na stronie.
Niski współczynnik konwersji świadczy o tym, że problemem nie jest treść reklamy, tylko to, co znajduje się na stronie docelowej. Oznacza to, że kampania Google Ads może zostać odpowiednio skonfigurowana, lecz jeśli witryna, do której prowadzi promowany link nie będzie wartościowa i atrakcyjna dla odwiedzających, wysoki CTR nie będzie miał żadnego znaczenia.
Podczas badania skuteczności, jaką odznacza się kampania Google Ads, warto wziąć pod uwagę również wskaźnik ROAS (Return On Ad Spend), czyli stosunek kosztów kampanii do przychodów.
Kampania Google Ads to obok pozycjonowania najczęściej stosowana strategia digital marketingu. Jeśli tylko budżet na to pozwala, warto inwestować w obie metody zwiększania widoczności jednocześnie. Będą się one wzajemnie uzupełniały, dzięki czemu cały proces może okazać się skuteczniejszy i mieć szerszy zasięg.
Nie można określić, które działanie jest lepsze. Obie metody mają swoje wady i zalety, i odpowiednio poprowadzone mogą zwiększyć widoczność w sieci i doprowadzić firmę do sukcesu. Jednak istnieją pewne okoliczności, kiedy to właśnie reklamy Google Ads mogą okazać się najskuteczniejszym rozwiązaniem – a zwłaszcza na początku.
Prawie żadne przedsiębiorstwo na początku swojej działalności nie generuje wysokich zarobków i nie ma na starcie szerokiego grona klientów. Do tego dochodzi się stopniowo, poprzez odpowiednie działania marketingowe, zwiększenie rozpoznawalności i budowanie zaufania. Aby szybko zwiększyć widoczność w Internecie i jednocześnie zoptymalizować koszty, warto zainwestować w kampanie Google Ads, które w krótkim czasie pozwolą firmie pokazać się w sieci i zdobyć klientów.
Nowy serwis internetowy, który nie ma jeszcze historii i bogatego zaplecza w postaci linków zewnętrznych, trudno jest doprowadzić na wysoką pozycję w wynikach naturalnych. Czasami na efekty trzeba czekać nawet kilkanaście miesięcy. Dlatego na początku warto zwiększyć widoczność w linkach nieorganicznych, właśnie poprzez system Google Ads. Pozwoli to poprawić widoczność i pozyskać klientów, w czasie gdy pozycjonerzy będą pracowali na to, aby zdobyć silną pozycję w wynikach naturalnych.
Serwisy one page składają się z tylko jednej strony. Oznacza to, że nie są one zbyt obszerne i zawierają bardzo mało treści, przez co rozlokowanie słów kluczowych to spore wyzwanie. Oprócz tego niemożliwe jest stworzenie bogatej sieci linków. Wszystko to powoduje, że pozycjonowanie takiego serwisu jest bardzo trudne, a w niektórych przypadkach wręcz niemożliwe. Dlatego zwiększanie widoczności witryn one page zazwyczaj odbywa się właśnie za pośrednictwem kampanii reklamowych Google Ads.
Podobnie wygląda to w przypadku landing page, czyli strony, która została stworzona, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów, a następnie wygenerować konwersję. Tego typu strony często tworzone są na jakiś czas, oprócz tego zawierają też niewiele treści.
Reklama Google Ads doskonale sprawdza się też, jeśli firma chce zrealizować krótkookresowe cele. Przykładami mogą być szybkie pozyskanie nowych leadów, wypromowanie nadchodzącego wydarzenia czy zwiększenie sprzedaży w konkretnym miesiącu.
Za pośrednictwem systemu Google Ads przedsiębiorcy mogą niemal błyskawicznie dotrzeć do potencjalnych klientów, a do tego kierować przekaz na szeroką skalę. Ta strategia marketingowa sprawdza się w niemal każdym biznesie, a odpowiednio skonfigurowana może pomóc realizować najróżniejsze cele biznesowe i marketingowe. Czy można prowadzić kampanie samodzielnie, czy lepiej zlecić to zewnętrznej agencji?
W niektórych przypadkach działanie na własną rękę może się sprawdzić, a w innych konieczne będzie nawiązanie współpracy ze specjalistami – mimo że utworzenie kampanii nie jest trudne i trwa zaledwie kilka minut. Jednak trzeba zdać sobie sprawę z tego, że utworzenie kampanii to jedno, a utworzenie skutecznej i rentownej kampanii to drugie.
Osoby, które wcześniej nie miały styczności z systemem reklamowym Google Ads, mogą mieć problem przede wszystkim z odpowiednią konfiguracją kampanii. Trzeba pamiętać, że wszystkie ustawienia będą miały wpływ na skuteczność przekazu.
Twórca reklamy Google Ads musi wiedzieć: jakie słowa kluczowe wybrać; jak określić stawkę i budżet; jak zaplanować poszczególne kampanie i grupy reklam; jaki format reklam wybrać; gdzie w sieci reklamowej umieszczać reklamy; jak zaplanować harmonogram reklam; jak stworzyć zachęcającą reklamę; kiedy potrzebne będą rozszerzenia.
Trzeba pamiętać, że chociaż Google Ads to system, który pomaga wielu firmom osiągnąć sukces, nieodpowiednio wykorzystany może też stworzyć problemy. Jeśli kampania zostanie skierowana do nieodpowiednich osób lub firma nie zadba o stronę docelową, budżet zostanie szybko wykorzystany przez kliknięcia, które nie będą prowadziły do konwersji.
To, czy lepiej prowadzić kampanie w Google Ads samodzielnie, czy wynająć agencję, zależy od kilku czynników. Zaliczyć można do nich: wielkość i etap rozwoju firmy; doświadczenie przedsiębiorcy w kwestii tworzenia reklam; wielkość budżetu, jaki firma chce przeznaczyć na reklamę; ile czasu przedsiębiorca może przeznaczyć na prowadzenie kampanii.
Osoba tworząca reklamę powinna mieć przynajmniej podstawową wiedzę na temat systemu reklamowego Google. Oprócz tego należy pamiętać, że prowadzenie skutecznej kampanii pochłania dużo czasu, dlatego trzeba się zastanowić, czy w firmie jest osoba, która może się tym zajmować bez zaniedbywania innych obowiązków.
Budowanie skomplikowanych, szerokich kampanii, nakierowanych na różne cele marketingowe i biznesowe dobrze jest powierzyć komuś, kto ma specjalistyczną wiedzę i doświadczenie, a do tego będzie mógł zajmować się tym na pełen etat.
Aby wyciągnąć odpowiednie wnioski, trzeba wiedzieć, jakie wskaźniki brać pod uwagę i kiedy można mówić o reklamie skutecznej. Trudno będzie działać w tym obszarze bez wiedzy i doświadczenia.
Jeśli uznasz, że Twoja firma potrzebuje specjalistycznej pomocy w prowadzeniu kampanii Google Ads, czeka Cię wyzwanie w postaci wyboru agencji SEM. Na rynku znaleźć można masę firm i specjalistów, którzy oferują usługi dotyczące kampanii Google. Trzeba pamiętać, że sposób zarządzania kampanią będzie miał wpływ na jej skuteczność i jednocześnie sukces firmy, dlatego powinien to robić ktoś, kto ma odpowiednią wiedzę i doświadczenie.
Czym kierować się przy wyborze specjalistów do tworzenia reklam Google Ads? Agencja, której będzie można zaufać, powinna spełniać kilka warunków:
Firma oferująca usługi w zakresie Google Ads powinna przede wszystkim pochwalić się odpowiednimi kwalifikacjami. Najlepiej wybrać taką agencję, w której wszyscy pracownicy mają certyfikaty Google w zakresie różnych typów reklam. Oprócz tego warto zwrócić uwagę na to, czy agencja ma status Partnera Google. Oznacza to, że spełniła ona warunki firmy Google, takie jak: określona liczba pracowników z certyfikatami Google; skuteczność na konkretnym poziomie; prowadzenie kampanii w określonych budżetach.
Umowa dotycząca świadczenia usług w zakresie Google Ads powinna być elastyczna i zabezpieczać obie strony. Najlepiej, jeśli będzie to umowa na czas nieokreślony z krótkim okresem wypowiedzenia. Dzięki temu w razie niezadowolenia z pracy agencji możliwa będzie rezygnacja. Oprócz tego warto dokładnie zapoznać się z tym, co obejmuje usługa, jakie działania będą wdrażane oraz jak wyglądają koszty.
Prowadzenie kampanii Google Ads nigdy nie wygląda tak samo. Inne rozwiązania trzeba będzie zastosować w przypadku sklepu internetowego ze sprzętem sportowym, a inne w przypadku firm oferujących np. usługi fryzjerskie. Ze względu na charakter działalności oraz cechy odbiorców, do każdego z tych biznesów trzeba będzie zastosować inne działania. Warto więc sprawdzić, czy wybrana agencja ma doświadczenie w konkretnej branży.
Jeśli agencja oferuje uniwersalne rozwiązanie bez zapoznania się z sytuacją firmy i jej celów biznesowych, to pewne jest, że prowadzona przez nią nie będzie skuteczna. Kampania Google Ads musi być projektowana na podstawie indywidualnych potrzeb każdego przedsiębiorstwa, a jeśli agencja tego nie oferuje, to nie warto z nią współpracować.
Często spotykanym modelem rozliczeń jest procent od obsługiwanego budżetu. Niestety takie rozwiązanie nie zawsze się sprawdza. Taka sama prowizja bez względu na wysokość budżetu może być niekorzystna dla klienta lub dla agencji, co może sprawić, że działania przez nią podejmowane będą wykonywane niedbale.
Przed podpisaniem umowy warto upewnić się, że agencja będzie odpowiednio raportowała efekty prowadzenia kampanii Google Ads. Specjaliści powinni analizować wszystkie wskaźniki dotyczące skuteczności reklamy i regularnie informować klienta o zmianach. Dzięki temu można ocenić jakość pracy agencji i zdecydować, czy inwestycja ma sens.
Google Ads to największy i najpopularniejszy system reklamowy Google na świecie uruchomiony w 2000 roku. Narzędzie wykorzystywane jest do uruchamiania i wyświetlania reklam sponsorowanych. Umożliwia promocję biznesu w sieci, dotarcie do szerokiego grona klientów i pozyskanie nowych.
Kampania Google Ads to odpowiednio skonfigurowana reklama w formie tekstowej, graficznej lub wideo. Aby zacząć reklamować się w Google, należy utworzyć konto Google Ads i podać adres serwisu, którego będzie dotyczyła reklama. Następnie można przejść do tworzenia kampanii. Będzie trzeba uwzględnić takie informacje jak: słowa kluczowe, informacje o firmie, produkcie bądź usłudze oraz obszar wyświetlania reklamy.
Koszt reklamy w Google Ads zależy od wybranego słowa kluczowego i jego popularności. Im większa popularność, tym większa cena za kliknięcie. Warto podkreślić, że na cenę reklamy wpływa wynik reklamy i ustalona przez Ciebie maksymalna kwota za kliknięcie.
Wybierając agencję do prowadzenia kampanii Google Ads, należy wziąć pod uwagę kilka elementów. Firma oferująca usługi z zakresu płatnych kampani powinna być wykwalifikowana a jej pracownicy powinni posiadać doświadczenie i certyfikaty Google w zakresie różnych typów reklam. Warto też zwrócić uwagę czy firma jest Partnerem Google.
Aby reklama wyświetliła się użytkownikowi w wynikach wyszukiwania, powinna być odpowiednio zoptymalizowana. Dodatkowo użytkownik musi wpisać to samo lub podobne słowo kluczowe, na które kierowana jest reklama. Dzięki temu, gdy użytkownik wpisze już konkretne słowo, wyszukiwarka rozpocznie proces wyświetlania reklam. Na kolejność wyświetleń wpływa przede wszystkim maksymalna stawka za kliknięcie, którą ustaliłeś oraz jakość reklamy.
Do największych zalet kampani Google Ads możemy zaliczyć przede wszystkim szybkie efekty, ale nie jest to jedyna zaleta tego rozwiązania. Warto inwestować w Google Ads, ponieważ jest to szansa na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, na optymalizację kosztów, dobry sposób na remarketing, mniejsze straty w momencie niepowodzenia kampanii oraz możliwość dopasowania reklamy do aktualnych potrzeb.
Budżet na reklamy Google Ads zależy przede wszystkim od branży, kosztu kliknięcia w reklamę i liczby kliknięć. Warto podkreślić, że jedną z najważniejszych kwestii podczas planowania reklamy w Google Ads, jest ustalenie stawki za kliknięcie linku. Osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z płatnymi kampaniami powinny zacząć od mniejszego budżetu. Dokładne stawki ustalą specjaliści SEM, którzy dostosują kampanię do Twoich potrzeb.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.