„Ile kosztuje pozycjonowanie?” – to pytanie, które z pewnością zadałbyś specjaliście SEO. Oczywiste jest, że musisz poznać koszt usługi SEO, zanim zdecydujesz się podjąć współpracę z agencją. Jej cena zależy jednak w dużej mierze od tego, co rozumiesz pod pojęciem „pozycjonowanie”. Ze względu na fakt, iż algorytm Google nie jest transparentny, działania pozycjonerskie mogą być wykonywane na wiele sposobów i z różnym skutkiem. Z tego wynika również rozpiętość cenowa usługi w poszczególnych agencjach. Ponadto koszty należy rozgraniczyć na pozycjonowanie strony internetowej i pozycjonowanie sklepu internetowego. Czytaj dalej i dowiedz się, od czego zależy cena pozycjonowania i o czym powinieneś pamiętać, nawiązując współpracę z agencją.
Aby określić cennik pozycjonowania stron, należy zacząć od właściwego zdefiniowania tego pojęcia. Proces ten można podzielić na 4 zasadnicze składowe:
Techniczna optymalizacja Twojej strony, którą zajmą się specjaliści, zależy przede wszystkim od wiedzy, umiejętności i doświadczenia agencji. To, na co firma zwróci uwagę i w jaki sposób dokona optymalizacji poszczególnych elementów, należy zakwalifikować w kategoriach „know-how”. Google nie udostępnia dokumentacji ujawniającej działanie ich algorytmu. Agencja SEO musi wykonać zatem szereg analiz oraz testów w celu zrozumienia, w jaki sposób powinna być skonstruowana Twoja strona, by spełniała wymogi narzucone przez wyszukiwarkę. Mówiąc o tym, jaką cenę poniesiesz za pozycjonowanie swojej strony WWW, mówimy o opłacie za narzędzia, roboczogodziny pracowników oraz przede wszystkim za wiedzę z zakresu SEO stron internetowych.
Zastanawiasz się, od czego zależy cena za tworzenie treści na Twoją stronę? Polityka tworzenia treści wyglada tak naprawdę podobnie. Ich długość, nasycenie słowami kluczowymi, częstotliwość ich występowania, odmiany, użycie znaczników oraz inne kwestie związane z jakością tekstów różnią się w poszczególnych agencjach, a czasem nawet i wewnątrz jednej agencji. Wszystko zależy od Twoich wymagań i potrzeb branży, w której działasz. Ma to wpływ na cenę, którą zapłacisz za pozycjonowanie.
Pamiętaj, że SEO to usługa marketingowa o charakterze reklamowym. Reklama ma to do siebie, że nie powinieneś rozpatrywać jej w kategorii kosztu, lecz w kategorii inwestycji. Może być zastosowana w celu sprzedażowym, ale nie tylko. Długofalowe wykorzystywanie reklamy w odpowiedni sposób może się również przyczynić do umocnienia pozycji Twojej firmy w branży oraz poprawienia lub wykreowania jej wizerunku. Reklama jest dźwignią handlu – przemyślana i dobrze prowadzona, powinna nie tylko sama na siebie zarabiać, ale przede wszystkim przynosić Twojej firmie dodatkowy zysk. Prace pozycjonerskie są procesem rozległym w czasie, jednak stosunek kosztu pozyskania ruchu/sprzedaży do uzyskanych przychodów powinien spadać w czasie (opłata za usługę utrzymuje się na stałym poziomie, ruch i sprzedaż rosną).
Nie powinieneś traktować pozycjonowania swojej strony jednoznacznie jako koszt. Jeśli chcesz osiągnąć zadowalające rezultaty, pozostaw działania pozycjonerskie w rękach wyspecjalizowanej agencji. Poniżej przedstawiamy Ci największe zalety SEO, które przyniosą Twojemu biznesowi wiele korzyści:
Zastanawiasz się, ile kosztuje pozycjonowanie stron WWW? Czy możesz liczyć na tanie pozycjonowanie? Już Ci odpowiadamy.
Rozpoczynając od kosztów bazowych, czyli wynikających z założenia i utrzymania własnej strony, mówimy o opłatach od 90 do 120 zł za domenę rocznie, około 150 zł za hosting (serwer) rocznie oraz o opłacie od 500 do 4000 zł jednorazowo za stworzenie strony internetowej. Zazwyczaj tworzy się je w oparciu o popularne systemy CMS, a jednym z najczęściej wykorzystywanych jest WordPress. Tak duże rozbieżności w cenie za stworzenie strony wynikają między innymi z tego, czy zdecydujesz się na współpracę z agencją, czy freelancerem. Zależą one także od możliwości i różnorodności płatnych lub bezpłatnych opcji danego systemu CMS.
Jeśli Twoja strona będzie oparta na WordPressie, to konieczne będzie wykupienie licencji umożliwiającej wykorzystanie danego szablonu oraz przeniesienie autorskich praw majątkowych. O wiele bezpieczniejszym dla Ciebie i przede wszystkim zgodnym z obowiązującym prawem rozwiązaniem jest zlecenie stworzenia strony profesjonalnej agencji. Cennik stron internetowych zależny od Twojej lokalizacji – w Poznaniu średni koszt takiej usługi to 2500-3000 zł, a w Warszawie 3500-4000 zł.
Pozycjonowanie stron internetowych polega zazwyczaj na pozycjonowaniu od kilkunastu do kilkudziesięciu fraz kluczowych, a największym zainteresowaniem cieszą się najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe. Zakładając pozycjonowanie strony WWW na 30 słów kluczowych, działania on-site zamkną się w kwocie około 1000 zł, wliczając w to koszt copywritingu na stosunkowo dobrym poziomie. Link building warto oprzeć o lokalne portale czy linki z wpisów na forach. Warto pokusić się również o kilka „mocniejszych” linków na poprawę parametrów domeny pozyskanych za pośrednictwem artykułów sponsorowanych. Budżet, jaki powinieneś przeznaczyć na te działania, jest niemożliwy do określenia w sposób uniwersalny, nawet w postaci widełek cenowych. To, ile będzie kosztowało pozycjonowanie Twojej strony internetowej będzie zależne przede wszystkim od lokalizacji (miejscowości, w której się pozycjonujesz) oraz konkurencyjności branży, w której działasz.
Pamiętaj również o możliwościach, jakie oferują narzędzia analityczne, takie jak Google Analytics czy Google Search Console. Oba są darmowe, jednak warto, abyś skorzystał z czegoś, co umożliwi monitoring pozycji. W tym przypadku świetnie sprawdzą się Webpozycja czy Stat4Seo, za które miesięczna opłata nie powinna przekroczyć kilkudziesięciu złotych. Koszt pozycjonowania strony internetowej przez firmę SEO rzadko kiedy będzie liczony w powyższy sposób. Metodologia wyceny przypomina najczęściej „cennik pozycjonowania” uzależniony od liczby fraz w ofercie i ewentualnie liczby ich wyszukiwań.
Zacznijmy może od stwierdzenia, że pozycjonowanie sklepów internetowych jest zdecydowanie trudniejsze, niż pozycjonowanie stron WWW.
Platformy sklepowe możemy podzielić w następujący sposób:
Pierwszy rodzaj daje Ci dużo więcej możliwości w zakresie wprowadzania indywidualnych zmian. Ze względu na dostęp do plików masz praktycznie nieograniczone możliwości edycji. Drugi typ to oprogramowanie zamknięte, bez dostępu do plików, dlatego opcje edycji zależą od możliwości panelu administracyjnego.
Platformy typu SaaS opłaca się zazwyczaj na zasadzie licencji za korzystanie z oprogramowania, najczęściej w postaci miesięcznego abonamentu obejmującego powierzchnię serwerową (nie masz dostępu do plików, sklep stoi na serwerach właściciela danej platformy). Opłaty z tym związane mogą się od siebie różnić u poszczególnych dostawców. Ich niewątpliwym plusem jest gwarancja swego rodzaju bezpieczeństwa poprawności funkcjonowania sklepu internetowego i jego odporności na ewentualne ataki hakerskie.
Mówiąc o cenie pozycjonowania tego rodzaju sklepu internetowego, musisz liczyć od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, z kolei koszt postawienia sklepu jest zależny od wybranej maski (szablon lub projekt indywidualny). W przypadku topowych rozwiązań dostępnych w Polsce waha się ona między 2000 a 6000 zł.
Platformy typu Open Source są z reguły częściej wybierane przez specjalistów SEO, przede wszystkim ze względu na dużą elastyczność i łatwość wprowadzania zmian. W przypadku tego rodzaju skryptów warto, byś zatrudnił programistę, który będzie dbał o bezpieczeństwo środowiska, wprowadzał aktualizacje, instalował nowe wtyczki i zajmował się wszystkimi innymi kwestiami, które są trudne do zrealizowania. Niełatwo określić widełki cenowe stworzenia sklepu. Przykładowo, PrestaShop to platforma darmowa, ale jej postawienie i skonfigurowanie wycenia się w podobnych przedziałach jak wyżej.
Musisz wiedzieć, że pozycjonowanie sklepu internetowego nie będzie pozycjonowaniem na kilka, kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt fraz. Oczywiście, jest wiele agencji, które w ten sposób podchodzą do tematu, ale nie zawsze jest to dobre rozwiązanie. Jeśli wykonasz analizę trendów wyszukiwania, a więc sprawdzisz, które frazy są wyszukiwane przez użytkowników, okaże się, że możesz pozycjonować swój sklep nawet na kilkadziesiąt tysięcy słów kluczowych.
Twoim celem powinno być zaindeksowanie się na wszystkie możliwe frazy opisujące Twoją ofertę, najlepiej na pozycjach w top 3, które zbierają około 60% ruchu w wyszukiwarce Google. Liczba produktów i charakteryzujących je cech (np. wymiar, waga, materiał, przeznaczenie itp.) oraz potencjał fraz produktowych determinują skalę późniejszych działań w zakresie rozbudowy serwisu. Idąc tym tokiem rozumowania, zakres optymalizacji technicznej i ewentualne zwiększenie zasobów serwerowych będą podyktowane rodzajem asortymentu, jaki sprzedajesz. Prócz działań z gatunku optymalizacji technicznej na koszt pozycjonowania Twojej strony internetowej wpływa czas pracy specjalisty, który analizując trendy wyszukiwania, oceni zasadność tworzenia poszczególnych kategorii i podkategorii. Cytując wytyczne Google:
Unikaj publikowania niegotowych stron: użytkownicy nie lubią oglądać „pustych” stron, dlatego w miarę możliwości unikaj stosowania wersji tymczasowych. Na przykład nie publikuj stron, dla których nie masz jeszcze opracowanej żadnej treści. Jeśli zdecydujesz się utworzyć takie strony, użyj metatagu noindex, by zablokować ich indeksowanie (źródło).
Przyjmując wytworzenie 1000 kategorii (co wcale nie jest dużą liczbą w niektórych branżach), po 2000 znaków treści opisów i wycenie 15 zł za każde 1000 zzs, otrzymujesz 30000 zł za sam copywriting. Tworzenie contentu to bardzo obszerne zagadnienie, obejmujące również teksty stanowiące opisy produktowe. Te z kolei, pomijając kwestie związane z UX, pozwalają rozwijać treści na podstronach zawierających asortyment i pozycjonować je na wysoce konkurencyjne frazy produktowe.
Jeśli chodzi o link building w przypadku stron internetowych, jest on o tyle istotny, że specjaliści nie mają zbyt dużego pola do popisu w działaniach on-site. Pracując przy sklepie internetowym, można, i powinno się, robić dużo w ramach działań on-site, dlatego działania off-site teoretycznie nie muszą być aż tak intensywne.
Zdobywanie linków do Twojej strony ma różne źródła, m.in.:
Cały proces pozycjonowania powinien być podyktowany działaniami Twojej konkurencji. Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, nie jest tak, że musisz spełnić wszystkie wymagania algorytmu, by pojawić się w top 10 wyników wyszukiwania. Najlepszym rozwiązaniem jest przyjęcie sposobu, w którym za każdy z wymienionych czynników możesz otrzymać od 1 do 5 punktów. Im więcej punktów zbierzesz, a więc im więcej wymogów algorytmu spełnisz, tym wyższą pozycję strony osiągniesz w wynikach wyszukiwania. Jeśli sklep internetowy lub domena Twojego konkurenta z branży otrzyma więcej punktów, pojawia się wyżej. Powinieneś zatem dążyć do zdobycia jak największej liczby punktów.
Już wiesz, ile kosztuje pozycjonowanie lokalne oraz ogólne. Czas omówić teraz modele rozliczenia. Pierwszym, stosowanym od początków istnienia w Polsce branży SEO, był model popularnie nazywany „rozliczeniem za efekt”. Najczęściej spotykanym dziś modelem rozliczenia jest forma ryczałtowa (abonamentowa).
Niektóre agencje zaproponują Ci rozliczenie za ruch. Znając branżę od środka, będąc w niej już wiele lat, trudno nie być sceptycznie nastawionym do tego modelu rozliczenia. Wynika to z wielu kwestii:
Warto zauważyć, że w ujęciu biznesowym sprzedaż sprzedaży nierówna – wszystko zależy od tego, jaką marżę ma dany produkt (tak samo jest, jeśli chodzi o koszt pozycjonowania strony). Jeśli hipotetycznie agencja rozliczałaby się w ten sposób, to mogłaby skupić się na pozycjonowaniu najprostszych fraz, a co za tym idzie, generowaniu sprzedaży produktów o małej marży; być może nawet produktów, dla których masa marży będzie mniejsza niż COS (cost of sales).
iCEA Group jest w Polsce pionierem modelu rozliczenia za pracę – oferta iCEA PRIME. Takie rozwiązanie to popularna opcja na rynkach zachodnich, na których stosowane niegdyś w Polsce opcje, jak wspomniana „płatność za efekt”, nigdy nie były proponowane. Jest to podejście innowacyjne i wyróżniające, które daje Ci gwarancję wykonania prac przyczyniających się do zwiększenia widoczności witryny.
Nie możesz zapominać o tym, że nieustannym zmianom ulega również rynek pracy oraz sytuacja gospodarcza w kraju. Z roku na rok podnoszone są zarobki obywateli, ale rośnie też inflacja. Pamiętaj także o kwestii progu wejścia, a więc minimalnym budżecie, jaki powinieneś przeznaczyć na pozycjonowanie, który będzie coraz wyższy. Wynika to z faktu, iż Google staje się coraz bardziej wymagający, przez co serwisy konkurencji są stale poprawiane i rozwijane. Łatwiej stopniowo zwiększać środki na tę formę reklamy, które rosną wraz z Twoim biznesem. Problem pojawia się wtedy, gdy Twoja firma znajduje się na starcie swojej działalności i masz do zrobienia wszystko to, co konkurencja sukcesywnie robiła przez kilka ostatnich lat. W tym przypadku cena pozycjonowania będzie stosunkowo wysoka w porównaniu do aktualnych przychodów Twojego przedsiębiorstwa. Jednak to obecnie najskuteczniejszy sposób na to, aby dogonić konkurencję i zwiększyć przychody ze sprzedaży.
Jeśli chcesz rozszerzyć swoją działalność na rynkach zagranicznych, powinieneś prawidłowo wytypować rynek, na którym chiałbyś się pojawić.
Rynek niemiecki, który jest większy i zdecydowanie bardziej zamożny, niż rynek polski, stanowi zazwyczaj pierwszy kierunek większości klientów, zaraz obok rynku brytyjskiego. W przypadku wyboru tego kierunku musisz jednak mieć na uwadze kilka bardzo istotnych kwestii:
Jak wygląda cena pozycjonowania w przypadku Wielkiej Brytanii? Kluczową kwestią jest fakt, iż za poszczególne kwestie zapłacisz w funtach. Jeśli założymy, że pozycjonowanie na rynku polskim kosztuje 1000 zł, a na rynku brytyjskim 1000 funtów, to wówczas pozycjonowanie na wyspach będzie Cię kosztować około 5000 zł, o czym często zapominamy.
Jeśli chodzi o inne, ciekawe opcje rynków zagranicznych, warto, abyś przyjrzał się rynkowi duńskiemu. Jest on mniejszy niż rynek polski, ale jednocześnie bardziej zamożny. Konkurencja w tym kraju jest więc zdecydowanie mniejsza, a jeśli dodać do tego fakt, iż Duńczycy w porównaniu do Polaków nie prowadzą tak zaawansowanych działań pod kątem SEO, wejście w ten rynek może okazać się dla Ciebie bardzo interesujące w kontekście biznesowym.
Decydując się na ekspansję na rynki zagraniczne, musisz brać pod uwagę nie tylko koszt pozycjonowania i wymagania wyszukiwarki obowiązujące w danym kraju, ale również fakt, czy Google jest tam większościową wyszukiwarką.
Google od lat bardzo intensywnie działa w kierunku podnoszenia jakości organicznych wyników wyszukiwania, sprawiając, że proces SEO staje się bardziej wymagający i angażujący coraz to wyższe nakłady. Obecnie możemy zaobserwować sytuację, w której Google zaczyna uwzględniać czynniki behawioralne, a więc związane z zachowaniami użytkowników. Dodając do tego specyfikę działania Google botów w zakresie indeksowania stron internetowych, strategię linkowania wewnętrznego opartą o rozkład link juice i inne tego rodzaju kwestie dotyczące optymalizacji technicznej, przyszłość kształtuje się pod znakiem jeszcze większego zaangażowania w analitykę. Istotna będzie analiza logów serwerowych pozwalająca sprawdzić, w jaki sposób Google bot porusza się po stronie, analiza pozyskiwanego ruchu, analiza zachowań użytkowników, analiza konkurencji, śledzenie trendów w e-commerce i wiele innych działań. Wynikać będą z tego rozmaite działania on-site, ukierunkowane przede wszystkim na komfort odwiedzających.
Czy po lekturze artykułu dowiedziałeś się, jak wygląda pozycjonowanie stron i ile kosztuje? Sprawa nie jest prosta i nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jaką cenę ostatecznie będziesz musiał przeznaczyć na działania SEO. Na dokonanie finalnej wyceny pozycjonowania ma wpływ wiele elementów. Pamiętaj, że:
Podczas procesu pozycjonowania nie ma miejsca na eksperymenty – jeden błąd „w oczach wyszukiwarki” możesz przypłacić np. karą od Google. Skutki mogą wpłynąć na cały Twój biznes i pozyskiwanie nowych klientów. Jeżeli zdecydujesz się na współpracę z agencją, miej świadomość, co ostatecznie wpływa na koszt pozycjonowania.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.