DARMOWY AUDYT SEO

Nazwa domeny a pozycjonowanie

Nazwa domeny a pozycjonowanie

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, który prowadzi działania marketingowe w sieci, na pewno słyszałeś wiele o pozycjonowaniu. Jest ono kluczowe dla widoczności Twojej strony w Internecie, jednak wcale nie tak łatwo wypozycjonować witrynę: potrzeba do tego dużo czasu, umiejętności i cierpliwości. Dziś napiszemy trochę o związku domeny z pozycjonowaniem. Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest pozycjonowanie, a czym domena,
  • Jak domena może wpływać na pozycjonowanie,
  • Jak wybrać odpowiednią nazwę dla swojej strony internetowej,
  • I czy nazwa Twojego sklepu rzeczywiście jest tak ważna?

Co to jest pozycjonowanie?

Zacznijmy od podstaw i przypomnijmy, o co w ogóle chodzi z tym pozycjonowaniem. Pozycjonowanie jest szeregiem bardzo różnych działań, które mają jeden cel: podnieść pozycję Twojej strony w wyszukiwarce. Aby do tego doszło, musi zostać spełnionych sporo warunków, zarówno tych typowo technicznych, jak i tych dotyczących treści na stronie. Im szybciej strona się ładuje, sprawniej działa i oferuje użytkownikom wartościowe artykuły, tym wyżej oceniają ją algorytmy Google.

Warto pamiętać, że pozycjonowanie to nie zadanie do odhaczenia, a długotrwały proces, który wymaga konsekwentnych prac i szybkiej reakcji na zmieniające się trendy.

Sprawdź: Cybersquatting – czym jest piractwo domen i jak skutecznie z nim walczyć?

Co to jest domena?

To unikalny adres internetowy, który kieruje nas we właściwe miejsce w sieci. Domena tak naprawdę zastępuje adres IP, będący ciągiem cyfr, który trudno jest zapamiętać. Składa się ona z nazwy (w tej roli najczęściej występuje np. nazwa firmy czy marki) i rozszerzenia.

Rozszerzenia mogą być:

  • globalne (.com., net. czy .org),
  • narodowe (jak nasze .pl czy hiszpańskie .es),
  • funkcjonalne (com.pl, net.pl),
  • regionalne (wroclaw.pl).

W Polsce najczęściej wybieranym rozszerzeniem jest oczywiście .pl, a zaraz za nim uplasowały się .com oraz .eu.

Istnieją również inne rozszerzenia, np. branżowe (.fitness), a nawet firmowe, jeśli dana firma je posiada. Jak widzisz więc, choć jest to element typowo techniczny, często rozszerzenie może wstępnie nakierować użytkownika na to, co znajdzie na stronie – pełni więc także pewną rolę informacyjną. Dlatego rozważania przedsiębiorców w stylu „domena com czy pl” zdecydowanie nie są bezzasadne.

Przede wszystkim domena (np. regionalna lub krajowa) wstępnie przyporządkowuje Twoją stronę do określonej lokalizacji, co wpływa na widoczność Twojej witryny na danym obszarze. To dlatego, gdy szukasz produktów w języku polskim, raczej nie wyświetlają Ci się sklepy z Niemiec czy Danii. Oczywiście, bez rozszerzenia krajowego Google również będzie wiedział, na jakim obszarze działasz, jednak końcówka .pl może mu w tym dodatkowo pomóc.

W kwestii wyboru rozszerzenia domeny najlepiej jest zatem kierować się charakterem działalności i rynkiem docelowym. Jeśli planujesz działalność jedynie lokalną, także rozszerzenie Twojej domeny może mieć charakter regionalny. Jednak jeśli planujesz otwarcie się na nowy rynek, pomyśl o rozszerzeniu odpowiednim również dla niego.

Nazwa domeny a pozycjonowanie. Czy ma jakiś wpływ?

Wiele mówi się o wpływie poszczególnych elementów strony na jej pozycjonowanie. Analizuje się trafność lejków sprzedażowych, intuicyjność nawigacji na stronie i jakość wpisów blogowych. A co z adresem, który wpisujemy w pasek wyszukiwarki? Czy ma jakieś znaczenie?

Ogólnie rzecz biorąc: tak, domena może mieć wpływ na pozycjonowanie, choć dziś jest on raczej niewielki. Jeszcze kilka lat wstecz rzeczywiście zalecano, by w nazwie domeny znalazło się słowo kluczowe danej grupy odbiorców (np. „obuwie” czy „czekoladki”), jednak dziś, po kolejnej aktualizacji algorytmu, często odchodzi się od tej praktyki.

Domena ze słowem kluczowym może mieć jednak dobry wpływ na wizerunek Twojej firmy. Gdy Twoje produkty są sprzedawane pod adresem obuwie.pl lub kajaki.pl, dla klienta jest to znak, że marka jest już długo obecna na rynku – w przeciwnym razie nie zdołałaby zająć sobie tak popularnej nazwy.

Jeśli jednak nie masz takiej możliwości, spokojnie możesz zdecydować się na domenę brandową, z nazwą Twojej marki czy firmy. Im krótsza i łatwiejsza będzie, tym lepiej! Warto pamiętać przy tym, że rejestracja większości domen jest płatna, a to, jaka domena reprezentuje Twój biznes, może mieć duże znaczenie.

Sprawdź: Domeny a pozycjonowanie – czy nazwa strony ma znaczenie?

Inne aspekty domeny, które mają wpływ na SEO

Istnieje coś, co ma dużo większy wpływ na pozycjonowanie niż sama nazwa witryny i jest to jej historia. Im dłużej dana domena funkcjonuje w Internecie, tym lepiej oceniają ją roboty Google i tym wyżej ląduje w wynikach wyszukiwania. W ten sposób algorytm nagradza strony z dużym stażem, zakładając, że w parze z ich „wiekiem” idzie także użyteczność i wartościowe treści.

Jednak uwaga: jeśli domena była w przeszłości karana ze strony wyszukiwarki (np. filtrem lub banem), jej historia zdecydowanie nie będzie działała na jej korzyść, a sama widoczność takiej strony może być mocno ograniczona. Jeśli zatem planujesz zakup domeny z rynku wtórnego, koniecznie upewnij się, jak wyglądała jej sieciowa przeszłość. Pomocne będą tu narzędzia typu Google Search Console czy Archive Wayback Machine, które pozwalają na „internetową podróż w czasie”.

W przypadku domeny, z której korzystał wcześniej ktoś inny, dobrze też sprawdzić jej aktualny profil linkowy. To tak naprawdę wszystkie odnośniki w Internecie, które prowadzą właśnie do Twojej witryny. Jeśli jest ich sporo i są dobre jakościowo, algorytm uzna Twoją stronę za godną zaufania – jeśli nie, taką stronę może być trudniej wypozycjonować.

Oczywiście, poza samym wiekiem witryny, ogromne znaczenie ma też jej faktyczna zawartość (czyli content) i sprawność techniczna. To dzięki połączeniu tych dwóch elementów strona może stać się naprawdę przyjazna dla użytkownika.

Jaka domena? Czyli jak wybrać domenę, by nie żałować

Źródło: Negative Space/pexels.com

Wybór domeny jest ważny, a nazwa strony internetowej czy nazwa sklepu internetowego ma znaczenie, dlatego warto dobrze rozważyć tę decyzję na początku (zwłaszcza że późniejsze zmiany i ewentualne migracje treści bywają żmudnym procesem). Jaka więc powinna być domena idealna?

Unikalna

Chodzi tu przede wszystkim o zniwelowanie ryzyka, że Twój potencjalny klient trafi na stronę innej firmy (w najgorszym przypadku: Twojej konkurencji). Upewnij się też, że Twoja nazwa nie naruszy praw innej firmy, zwłaszcza gdy nazwa została oficjalnie zarejestrowana jako znak towarowy.

Prosta

To podstawa! W końcu nazwa strony internetowej to swego rodzaju wizytówka sieciowa Twojej marki. Dobrze, by była łatwa do zapamiętania i w miarę możliwości jasno nawiązująca do tego, co zawiera.

Krótka

Praktyka pokazuje, że optymalną długością jest maksymalnie 15 znaków. Nie chodzi tu tylko o łatwość zapamiętania adresu witryny (o której pisaliśmy już wyżej), ale także o zgrabniejsze linkowanie do strony, bez konieczności skracania linku czy zmniejszania go na grafikach.

Wolna

Ten aspekt wydaje się oczywisty, jednak warto powtórzyć (choćby do znudzenia): przed kupnem domeny sprawdź, czy na pewno jest wolna i czy nie jest łudząco podobna do domeny już istniejącej. Jeśli Twój konkurent posiada stronę pod domeną rowery.pl, a Ty wykupisz rowery.com, o pomyłkę będzie bardzo łatwo.

Dostępność witryny najlepiej jest weryfikować na bieżąco – dzięki temu nie poświęcisz zbyt wielkiej uwagi nazwom, które finalnie okażą się zajęte. Zrobisz to bez trudu, ponieważ większość stron oferujących rejestrację domeny posiada odpowiednią wyszukiwarkę. Jeśli upatrzoną przez Ciebie domenę zdążył już zarejestrować ktoś inny, wyszukiwarka prawdopodobnie podpowie Ci podobne nazwy i pokaże dostępne rozszerzenia.

Odpowiednio zapisana

O ile wielkość liter nie ma żadnego znaczenia w kwestii domeny internetowej, o tyle warto zwrócić uwagę na znaki diakrytyczne. W przypadku języka polskiego to wszystkie litery typu ą, ę czy ż. Choć zostały one dopuszczone w nazwach domen, nie rekomendujemy Ci ich używania w adresie strony. Po pierwsze przyjęło się, że adresy ich nie zawierają, stąd nietrudno o pomyłkę użytkownika; po drugie zaś, decydując się na „ogonki” i „kreseczki” utrudniasz dotarcie do swojej strony klientom obcojęzycznym.

Staraj się także unikać łączników. Nie są one zbyt mile widziane i kojarzą się raczej z forumowym SPAM-em, niż firmą świadczącą jakościowe usługi.

Dobrze brzmiąca

Jeśli zdecydujesz się na nazwę składającą się z dwóch wyrazów, upewnij się, że ich połączenie w adresie strony nie będzie brzmiało źle. Historia zna już przypadki, kiedy dwa – z pozoru niewinne słowa – łączyły się w wyrazy śmieszne, dziwne, a nawet wulgarne.

Sprawdź: Jak stworzyć stronę filarową?

Ile kosztuje domena?

Powiedzieliśmy już, jak domena wpływa na pozycjonowanie i że nazwa strony lub sklepu internetowego ma znaczenie. Jednak ile może kosztować taka domena? Jak zwykle w takich przypadkach, odpowiedź może być tylko jedna: to zależy!

Ceny są uzależnione od rodzaju domeny, ale też firmy, która taką domenę sprzedaje. Rejestracja domeny to zwykle koszt w przedziale od kilku do kilkudziesięciu złotych, natomiast jej przedłużenie (opłacane zwykle co rok) – nawet do kilkuset.

Warto pamiętać, że opłacenie domeny to tak naprawdę bardziej jej wynajem, niż posiadanie na własność. Dopóki ponosisz koszt przedłużania, masz wyłączne prawo do korzystania z niej. Gdy przestaniesz ją opłacać – stracisz tę możliwość. Jeśli zatem Twój biznes opiera się w dużej mierze na działaniach w sieci, nie możesz o tym zapomnieć.

Podsumowanie

Własna domena i strona internetowa to podstawowe elementy funkcjonowania Twojej firmy w Internecie. Dzięki nim zyskujesz własną przestrzeń w sieci, która – odpowiednio wykorzystana – może nie tylko pomnożyć Twoje zyski, ale również wpłynąć na rozpoznawalność marki i jej pozycję w branży.

Nazwa domeny nie musi zawierać określonych słów kluczowych. Dużo ważniejsze jest, by w naturalny sposób nawiązywała do charakteru Twojej działalności, dlatego najlepiej postawić na wykorzystanie nazwy Twojej firmy bądź marki.

I pamiętaj: nawet najlepsza nazwa domeny nie zastąpi profesjonalnego pozycjonowania witryny. To dzięki niemu Twoja strona poszybuje na pierwsze pozycje w wyszukiwarce i sprawi, że ruch na Twojej stronie rozgrzeje się do czerwoności.

W świecie SEO chodzą słuchy, że domena nie ma żadnego wpływu na pozycjonowanie strony. Z tego wpisu dowiesz się, czy to prawda, czy tylko internetowa legenda…

Domena a pozycjonowanie. Sprawdź, czy te czynniki mają na siebie wpływ!

Zdjęcie główne: Pixabay/pexels.com

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czy SEO to tylko organiczne wyszukiwanie?
    Czy SEO to tylko organiczne wyszukiwanie?
    Jeśli prowadzisz stronę internetową, z pewnością rozumiesz, czym jest SEO. Czy wiesz jednak, jak wpływa ono na funkcjonowanie Twojej marki?
    Jak zoptymalizować budżet indeksowania?
    Jak zoptymalizować budżet indeksowania?
    W tym artykule dowiesz się, czym jest budżet indeksowania, jak go określić i jakie techniki optymalizacyjne wykorzystać, aby osiągnąć najlepsze wyniki!
    Jak mapa witryny wpływa na strategię SEO? Część 2
    Jak mapa witryny wpływa na strategię SEO? Część 2
    Mapa witryny i jej znaczenie w kontekście optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. Jakie znaczenie ma sitemap w procesie indeksowania?

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę